FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Målm 44193-10 Enhet 14 Sida 1 (4) DOM 2010-11-25 Meddelad i Stockholm Papyrus Sverige AB, 556057-6554 Ombud: Lennart Keussen 205 45 Malmö MOTPART Stockholms stad, Serviceförvaltningen Upphandlingsavdelningen Box 7005 121 62 Johanneshov SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Dok.Id 77091 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm 08-561 680 00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 44193-10 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Stockholms stad, Serviceförvaltningen genomför en upphandling av ram­ avtal för försörjningsmaterial, dnr 103-093/2009. Upphandlingen genom­ förs enligt öppet förfarande. Upphandlingen är uppdelad i nio varugrupper. Papyrus Sverige AB (Papyrus) ansöker om överprövning och yrkar att för­ valtningsrätten ska besluta att förfrågningsunderlaget ska ändras så att va­ rugruppernas innehåll harmonierar med de produkter som efterfrågas samt att anbudstiden ska förlängas. Till stöd för sin talan anför Papyrus bl.a. följande. Varugrupperna är uppdelade på ett Fokussortiment, där de mest frekventa produkterna ingår, och ett Övrigt sortiment. För att bli kvalifice­ rad krävs att samtliga produkter (Fokus och Övrigt) i varugruppen finns med pris, minsta beställningsenhet samt priset för denna och artikel nr. Vidare accepteras endast en avvikelse på max+/- 20 procent på antalet i en förpackning. Antalet produkter inom respektive varugrupp är mycket stort. Inom t.ex. varugruppen Förbrukningsmaterial (Barnblöjor, Kem och städ, IVljukpapper,, Personlig hygien, Säckar/Påsar/Förpackningsmaterial och Textil/Bäddmaterial) är det 1 000 olika produkter till ett värde av 34 milj. kr per år. Textil- och bäddmaterial är ett sortiment som aldrig upphandlas i samma varugrupp som tex. mjukpapper, kem och redskap. En förfrågan har gjorts till Stockholms Stad om att flytta dessa produkter men svaret blev att kravet står fast. Inom varje varugrupp finns ett flertal produkter som saknar naturligt sam­ manhang med övriga produkter i varugruppen. Enligt 1 kap. 9 § i LOU ska upphandlande myndigheter på ett likvärdigt, icke-diskriminerande och öp­ pet sätt genomföra upphandlingar. Vid upphandlingar ska vidare principer­ na om likabehandling och proportionalitet iakttas. Stockholms Stad bryter mot dessa principer i denna upphandling genom produktinnehåll i varu­ grupper, krav på att samtliga produkter i varugruppen ska offereras samt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 44193-10 Allmänna avdelningen kravet på antalet i förpackningen. Det förekommer vidare ofullständiga svar på inkomna frågor och Stockholms Stad står på flera frågor fast vid det ursprungliga förefrågningsunderlaget vilket utesluter presumtiva an­ budsgivare. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 16 kap. 5 § LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll, utifrån de omständigheter som sökanden har anfört, av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt även övri­ ga bestämmelser i LOU. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att genomföra en ny utvärdering eller i övrigt pröva lämpligheten av den upp­ handlande myndighetens beslut. Den upphandlande myndigheten har vida­ re, inom ramarna för de grundläggande principerna, en mycket stor frihet att utforma sitt förfrågningsunderlag. Enbart det att den upphandlande myndigheten ställer krav som inte samtliga leverantörer kan uppfylla inne­ bär inte i sig en överträdelse av LOU. Papyrus har i allmänna ordalag anfört att Stockholms stad bryter mot de allmänna principerna för all offentlig upphandling i 1 kap. 9 § LOU. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 44193-10 Utifrån vad Papyrus har anfört kan förvaltningsrätten dock inte konstatera att någon överträdelse av LOU har skett. Papyrus ansökan om åtgärder enligt LOU ska därför avslås. r� HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lA LOU) Natacha Otte förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Mathias L. Jansson SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I<:J:i.mmarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltni:ngsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. I<:smmarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lALOU 2.