KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 04 BESLUT Sida 1 (2) Mål nr 7334-08 KLAGANDE 2008 -09- 2 9 Meddelat i Stockholm Fervent Cleaning Company Aktiebolag, 556511-9012 Ombud: Advokat Mårten Stenström Advokatfirman Nordia KB Box 70389 107 24 Stockholm MOTPART Järfälla kommun 177 80 Järfälla ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE f KONj(UF,����!J��"(� f Länsrätten i Stockholms läns dom den 17 september 2008 i mål nr 12286-08, se bilaga. SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU); fråga om avskrivning Fervent Cleaning Company Aktiebolag har, i skrivelse som kom in till kammarrätten den 29 september 2008, överklagat länsrättens dom samt yrkat inhibition. Kammarrätten har inhämtat att Järfälla kommun den 27 september 2008 har tecknat avtal med andra leverantörer i den nu aktuella upphandlingen. SKÄL I 7 kap. 1 § tredje stycket LOU anges fö�jande. Vid annan upphandling än direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då ett upphandlingskontrakt föreligger. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1) den upphandlande enheten lämnat upplysningar som avses i 1 kap. 28 § första stycket, eller 2) rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. 2008-09- 3 o ...J!,,vd ...Pnr 1.J>oss I Dok.Id 131554 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-11 :30 12:30-15:00 Sida 2 Mål nr 7334-08 Av handlingarna i målet framgår att länsrätten genom den överklagade domen upphävde sitt interimistiska beslut av den 11 juni 2008, att något nytt interimistiskt beslut härefter inte fattats samt att avtal avseende den aktuella upphandlingen slutits den 27 september 2008. Vid sådant för­ hållande är kammarrätten förhindrad att pröva bolagets överklagande. BESLUT Kammarrätten avskriver målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR (formulär 1) se bilaga. il I// JJ� Kenneth Sundlöfi kammarrättsråd Robert Johansson tf assessor referent /lfJfl/1llt411��:7/ LÄNSRÄTTENI STOCICT-IOLMS LÄN DOM 2008-09-17 Meddelad i Stockholm 21 Mål m 12286-08 Rotel 552 Sida 1 (14) SÖKANDE Fervent Cleaning Company AB, 556511-9012 Box 1490 171 28 Solna Ombud: Advokat Mårten Stenström Advokatfirman Nordia KB Box 70 389 107 24 Stockholm MOTPART Järfälla kommun, 2.12.000-0043 177 80 Järfälla SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOM SLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU Länsrättens beslut den 11 juni 2008 upphör dänned att gälla. Dok.Id 164950 Postadress 115 76 Stockholm Bcsöksaclrcss Tegeluddsvägen l Telefon Tclefox 08-561680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeclitionstid måndag fredag 09:00-15 00 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 12286-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Järfälla kommun har genomfö1i en upphandling av städtjänster för giund­ och förskola. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling enligt 5 kap. LOU. Järfälla kommun har i tilldelningsbeslut daterat den 30 maj 2008 meddelat att kommunen har för avsikt att ingå avtal med andra leve­ rantörer än Fervent Cleaning Company AB (nedan kallat FCC). Med anled­ ning av ansökan om överprövning från FCC har länsrätten den 11 juni 2008 beslutat om att den aktuella upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats av länsrätten. YRKANDEN M. M. FCC yrkar att upphandlingen ska göras om alternativt att den får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att FCC tilldelas upphandlat uppdrag med prioritet framför Efecta Service AB (nedan kallat Efecta) och/eller Vega Städservice AB (nedan kallat Vega) och/eller PMI Originalstäd AB (nedan kallat PMI). Till stöd för sin ansökan anför FCC bland an11at följan­ de. FCC:s anbud bör prioriteras FCC gör gällande att en konekt utvärdering av lämnade anbud i den aktuel-­ la upphandlingen borde leda till att FCC prioriteras framför såväl Efecta som Vega och att Efecta därtill bort diskvalificeras med hänsyn till att an­ givna skall-krav ej har uppfyllts. Genom dessa brister har leverantörerna inte behandlats på ett likvärdigt samt icke-diskriminerande sätt och princi­ perna om ömsesidigt erkännande och propmiionalitet har inte iakttagits. Det har lett till att FCC har lidit skada på så sätt att FCC inte tilldelas uppdrag enligt upphandlingen. FCC lämnade ett anbud i den aktuella upphandlingen i februari 2008 och uppfyllde då samtliga skall-krav. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 12286-08 Anbudsgivaren Efecta - avsaknad av lilmande referenser Av punkten 2.5.3 i förfrågningsunderlaget framgår som eli skall-krav att anbudsgivaren ska lämna tre referenser från liknande verksamheter inte äldre än två år. Efecta har dock endast länmat en som avser städning i skola. De övriga två referenserna avser städning av kontor. Med "lilmande verk­ samheter" avses uppenbarligen städ�jänster i grundskola/förskola. Ska man inte tolka det så har ordet "liknande" ingen funktion och det stöds också av ati alla andra anbudsgivare enba1i lämnat referenser från skolor och försko­ lor. Efectas anbud bör därför diskvalificeras eller ges en låg utvärderings­ siffra med avseende på kvalitet eftersom denna inte styrkts med erforderliga referenser. Kommunen har inte heller i utvärderingen begärt in förtydligan­ de eller rättelse. Anbudsgivaren Vega -felaktiga uppgifter om utbildning och handledning I Vegas anbud anges u11der punkten 3.5.5 i anbudsformuläret, ati två arbets­ ledare under 2007 ska ha påbörjat sina utbildningar för så kallat SRY­ yrkesbevis (ett yrkesbevis som Almega utfärdar och som arbetsledare ru­ timnässigt iimehar). Det saknas dock intyg på att sådan utbildning skulle ha genomförts eller påbörjats. I CV för dessa personer uppges istället att de kommer att genomgå utbildningen under 2008. U ppgiften under den ifråga­ varande punkten är således felaktig i anbudet. Ifrågavarande utbildning uppges vidare komma leda till ati personerna blir certifierade som handle­ dare med möjlighet att vidareutbilda lokalvårdspersonalen. Detta stämmer inte då handledarce1tifiering kräver en särskild utbildning som inte ingår i SRY-utbildningen. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 12286-08 STOCKHOLMS LÄN Anbudsgivaren P.Ml-.felaktigt utgivna utvärderingspoäng Såvitt avser kategorin "kompetens städmetod" har PMI tilldelats 4.75 poäng i jämförelse med FCC som tilldelats 4.5 poäng. Det saknas dock underlag för denna skillnad och skälen går inte heller att finna i kommunens utvärde­ ring. FCC borde ha tilldelats högsta möjliga poäng för icke certifierade an­ budsgivare, precis som PMI. FCC har dessutom dokumenterade kvalifika­ tioner som inte PMI har. Miljö- och kvalitetskraven Kommunen har först anfört att de rangordnar företag som inte är certifiera­ de näst högst, det vill säga, de får 4 poäng. Således har såväl FCC, Efecta och Vega tilldelats vardera 4.0 poäng i nämnda kategorier. PMI är inte cer­ tifierat. Företaget har trots det tilldelats 4.5 poäng i de två nämnda kategori­ erna. Rätt poäng borde vara 4.0. Kommunen har senare anfört att icke ce1ii­ fierade företag som kunnat uppvisa ett systematiskt miljö- och kvalitetsar­ betet har poängsätts inom den fjärde nivån. Sistnämnde påstående är alltså motsägelsefullt med det första vilket även präglar hela utvärderingen. Efecta har vidare erhållit samma poäng som FCC. Detta är orimligt då Efecta har brustit i att lämna referenser och då Efectas kvalitetskriterier har beskrivits i allmänna ordalag utan möjlighet till den process för ISO­ kvalificering som FCC redovisat. Också Vega har kvalitetsbedömts med närmast liknande poäng som FCC (FCC 4.5 poäng; Vega 4.25 poäng). Mot­ svarande gäller miljöarbetet, där FCC:s förestående miljöce1iifiering samt utvecklade kvalifikationer har likabedömts som Vegas mycket översiktligt redovisade anbud. Det kan inte utgöra en korrekt utvärdering att underlåta att göra en individuell bedömning av företag som inte är certifierade men har ett system för miljöarbete och istället ge samtliga sådana företag samma poäng. FCC överträffar båda företagen och har numera godkänts för certifi- LÄNSRÄTTEN I STOClaIOLMS LÄN DOM Sida 5 12286-08 ering. Det är knappast en orimlig ståndpunkt ati FCC:s utförda arbete be­ träffande att erhålla ce1iifiering bör rendera i högsta poäng i samtliga kvali­ tetskategorier vid tidpunkten för kommunens utvärdering. Järfälla kommun bestrider FCC:s ansökan om överprövning och yrkar att ansökan ska avslås samt att det interimistiska beslutet ska upphöra och an­ för i huvudsak följande. Anbudsgivaren Efecta - r�ferensangivelsen Kommunen har begäii in referenser från liknande verksamheter och Efectas anbud uppfyller skall-kravet. Kommunen har inte begäii in likadana verk­ samheter för det hade varit oprop01iionerligt och utestängande. Med kravet vill kommunen få vetskap om anbudsgivama har någon erfarenhet av orga­ niserad städning till skillnad på städning hos privatpersoner, hos mindre företag eller i lagerlokaler. Det är inte riktigt att övriga anbudsgivare enbaii lämnat referenser från förskolor och grundskolor. De har också lämnat från förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, universitet, kontorslokaler etc. Skulle kommunen tillämpa FCC:s ståndpunkt skulle FCC:s anbud ha diskvalificerats då det anger en referens som avser en gymnasieskola. An­ givna referenser med volymer och im1ehåll kan väl jämföras med den efter­ frågade \jänstens krav på prestation. Referenser i de1ma upphandling är inte eti utvärderingskriterium. Anbudsgivaren Vega - uppg(fter om utbildning och handledning Under presentationen av Vegas anbud förtydligades det att Richard Vega och Mauricio Vega tmder hösten 2007 påbörjade en utbildning för SRY: s yrkesbevis. Under våren 2008 påbörjade de SRY:s handledarutbildning som kommer att avslutas under hösten 2008. Utbildningen leder till det som an­ förts i anbuden, det vill säga att de blir ce1iifierade handledare och kan ut- Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 12286-08 STOCKHOLMS LÄN bilda sin personal. Kommunens krav på arbetsledarna framgår av punkt 3.5.3 i förfrågningsunderlaget. Kommunen vill dock påpeka att det inte finns lcrav på någon särskild utbildning för arbetsledare. Utbildning har va­ rit en bedömningspunkt men det gäller den beskrivning som anbudsgivama har fått lämna i anbudet och har ingenting med arbetsledarna att göra. Att det saknas intyg på utbildningen är inte relevant då det inte efterfrågats. Anbudsgivaren PMl - poängsättningen Av tilldelningsbeslutet under rnbriken "Kvalitet" är kvalitetslcriterierna in­ delade i tre skilda kategorier. Eventuell certifiering ligger inte till grund för bedömningen i denna kategori. Följaktligen kan en icke certifierad anbuds­ givare på högsta poäng i denna del. Kommunen har gjort en individuell bedömning av alla kvalificerade och fullständiga anbud och rangordnat des­ sa med 1-5 poäng. Rangordningsarbetet har gjorts av fem personer och har resulterat i att PMl fick högre rangordning än FCC. FCC har dock inte visat på vilket sätt genomförd utvärdering skulle strida mot LOU. Upphandlingens miij"ö- och kvalitetsla·av Kommunens krav på miljösäkrade åtgärder finns under punkterna 3.4.2, 3.4.3 och 3.6.1 i förfrågningsunderlaget. Certifierade företag har erhållit 5 poäng. Övriga icke certifierade företag men som kum1at uppvisa ett syste­ matiskt miljö- och kvalitetsarbete, har poängsatts inom fjärde nivån. Det har exempelvis ilmeburit att PMI rangordnats till 4,5 poäng. Det stämmer såle­ des inte att alla som har ett eget miljö- och kvalitetssystem har fått samma poäng. Både Efecta och Vega uppfyller ifrågavarande skall-krav genom att deras system är införlivade i det dagliga arbetet vilket ger ett tydligt system för efterfrågat miljöarbete. Efecta följer de krav som finns på miljöcertifie­ rade företag och Vega har tillsammans med ett konsultföretag påbörjat ar­ betet med en miljöcertifiering enligt 14001. Båda företagen uppfyller även Sida 7 LÄNSRÄTTENI DOM 12286-08 STOCICT-IOLMS LÄN kravet på kvalitetssäkring under punkten 3.7 i förfrågningsunderlaget ge­ nom system för att säkra kvaliteten genom planering, egenkontroll, uppfölj­ ning med beställande kund, eventuell åtgärd och dokumentation. Vad FCC anför o m eventuell framtida ce1tifiering ä r ovidkommande eftersom upp­ handlande enhet enbait ska bedöma vad leverantören uppfyller när anbudet lämnas in. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 4 § LOU stadgas att upphandling ska göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som fums och även i övrigt genomföras affärsmäs­ sigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovid­ kommande hänsyn. Enligt 7 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 7 kap. 2 § LOU stadgas att om den upphandlande enheten har brntit mot l kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i de1ma lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj mis. Utredningen i målet Av tilldelningsbeslutets anbudssammanställning steg tre framgår det under rubriken "Kompetens/ Städmetod 30 %" att FCC har erhållit 4 . 5 poäng samt att PMI har erhållit 4.75 poäng. Steg tre förklaras med att anbuden kommer att värderas utifrån la'iterierna pris och kvalitet och att kriterierna kommer att viktas pris 60 %i och kvalitet 40 °!t) . Kvaliteten bedöms utifrån kompetens/städmetod 30 %1, miljösähing 5 % ocb kvalitetssäkring 5 %. Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 1 2286-08 STOCKHOLMSLÄN Av förfrågningsunderlaget punkt 2. 5.3 "Uppgifter om referenser" framgår bland annat ati anbudsgivaren ska lämna tre referenser från likvärdiga verk­ samheter och att dessa inte fa'r avse uppdrag som är äldre än två år. Av förfrågningsm1derlaget punkt 3.4.2 framgår bland annat att utföraren ansvarar för att städredskapen och städprodukterna uppfyller diverse miljö­ gyru1ande föreskrifter. Av förfrågningsunderlaget punkt 3.4.3 framgår bland annat att utövaren ska beskriva vilka städmetoder, redskap och material som avses användas. Av förfrågningsunderlaget punkt 3.5.5. "Fortbildning" framgår att utgöra­ ren ansvarar för att personalen kontinuerligt ges erforderlig fortbildning samt att anbudsgivaren ska redovisa genomförda fortbildningsinsatser för 2007 samt bifoga fortbildningsplan för 2008. Av förfrågningsunderlaget punkt 3.6.1 :framgår bland annat att anbudsgiva­ rens verksamhet ska ha ett system för ett aktivt miljöarbete införlivat i det dagliga arbetet och att systemet ska beskrivas. Av Efectas anbud framgår att företaget lämnat referensobjekt från Runbacka skolor i Sollentuna, Fortum Service Öst AB samt från WSEK. Under rubriken "Fortbildningsinsatser gjorda 2007" i Vegas anbud framgår bland annat att Richard och Mauricio påbörjade sin utbildning för SRY­ yrkesbevis. Av Mauricio Vegas och Richard Vegas till Vegas anbud bifogade CV framgår bland annat att de under 2008 avser genomgå respektive kommer att påbörja en SRY- yrkesutbildning genom Vega vilken kommer att resul- Sida 9 LÄNSRÄTTENI DOM 12286-08 STOCKHOLMSLÄN tera i ce1tifiering som handledare att vidareutbilda lokalvårdspersonal i Vega. Länsrättens bedömning Av 1 kap . 4 § LOU framgår ett en upphandling ska göras med utnyt�jande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras af­ färsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovidkommande hänsyn. Vidare gäller de EG-rättsliga principerna om icke­ dislaiminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkäimande. Grw1d för att ingripa mot en upphandling kan föreligga om den upphandlande enheten har åsidosatt lera­ vet på affärsmässighet eller förbudet mot ovidkommande hänsyn i 1 kap. 4 § LOU eller någon av de upprälmade EG-rättsliga principerna och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Beträffande de av FCC åberopade omständigheterna i den ifrågavarande upphandlingen gör länsrätten följande bedömning. Punkt 2.5.3 - Efectas angivna referenser FCC har anfört att Efecta ska diskvalificeras mot bakgrund av att de inte uppfyller skall-kravet om ati ange tre likvärdiga referenser utförda de senas­ te två åren. LOU bygger bland aimat på proportionalitetsprincipen av vilken följer att kvalifikationskraven och krnvspecifikationen måste ha ett naturligt sam­ band med och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. Kraven ska vara relevanta ocb av inte oväsentlig betydelse. De krav som ställs på tidi­ gare erfarenheter bör således inte vara mer långtgående än vad som är mo­ tiverat med hänsyn till utförandet av aktuellt uppdrag. Sida 10 LÄNSRÄTTENI DOM 1 2286-08 STOCIGIOLMSLÄN Av handlingarna framgår att kommunen såsom skall-krav krävt att anbuds­ givarna ska lämna "tre likvärdiga referenser". Kommunen har anfö1i ati de avsåg att anbudsgivarna skulle lämna just "likvärdiga" referenser och inte "likadana" eftersom eti sådant krav skulle vara oproportionerligt Kommu­ nen har vidare anfört att kravet har till funktion att få vetskap om huruvida anbudsgivarna har någon erfarenhet av organiserad städning till skillnad från städning hos privatpersoner, hos mindre företag eller i lagerlokaler. Av Efectas anbud framgår att företaget lämnat referensobjekt från Runbacka skolor i Sollentuna, Fortum Service Öst A B samt från JUSEK. Med beak­ tande av vad kommunen har amårt kring intentionerna med det ifrågava­ rande skall--kravet och med hänsyn till att det enligt länsrättens mening inte torde vara någon nämnvärd skillnad på publik städning av till exempel före­ tagslokaler, gymnasieskolor, grundskolor och förskolor, finner länsrätten att de referenser som Efecta lämnat är att bedöma såsom "likvärdiga referen­ ser". Länsrätten finner det sammantaget inte visat att kommunen i sin ut­ värdering har avvikit från de kriterier som angivits i förfrågningsunderlaget och Efecta bör inte diskvalificeras på demia grund. Mot denna bakgrund finner länsrätten inte heller att det fanns någon anledning för kommunen att begära in ett förtydligande eller en rättelse. Något brott mot likabehand­ lingsprincipen, de gemenskapsrättsliga principerna eller mot LOU kan inte anses ha förekommit på denna grund. Punkt 3.5.5 - Vegasfortbildningsinsatser FCC har anfört att Vega har lämnat felaktiga uppgifter i anbudet eftersom företaget under rubriken "Foribildningsinsatser gjorda 2007" har angivit att Mauricio Vega samt Richard Vega påbörjade sin utbildning för SRY- yr­ kesbevis när det av ifrågavarande personers CV framgår att de ska genomgå eller påbörja utbildningen först under 2008. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 1 1 12286-08 Vad avser eventuellt felaktigt angivna uppgifier konstaterar länsrätien in­ ledningsvis ati det saknas stöd för att den upphandlande enheten skulle vara skyldig ati kontrollera ati lämnade uppgifier i sig är riktiga i fall där det salmas anledning att tro något annat. Vad gäller lämnade uppgifter som på något sätt är motstridiga är det enligt länsrättens mening av vikt att bedöma de lämnade uppgifiema, dess betydelse samt den upphandlande enhetens underlåtenhet att agera, från fall till fall. I det aktuella målet gör länsrätten den bedömningen att det inte kan anses vara rimligt ati kommunen skulle ha reagerat på uppgifterna utefter hur de har lämnats i anbudet. Länsrätten fin­ ner vidare ati det inte kan anses vara visat att de ifrågavarande uppgifterna faktiskt är motstridiga eftersom det inte kan uteslutas att insatserna avseen­ de att till exempel söka utbildningen eller att förebereda dess start mycket väl kan ha skett redan under år 2007. Vid en sammantagen bedömning fin­ ner länsrätten framförallt att det inte är visat ati utvärderingen av Vegas anbud mot bakgrund av de ifrågavarande uppgifterna kan anses strida mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. Att Vega i anbudet också framfört att SRY- utbildningen kan leda till att personerna blir certifierade som handledare och att FCC ifrågasätter varför kommunen inte begärde in intyg på utbildningarna saknar relevans eftersom det inte är något som har efterfrågats i förfrågningsunderlaget. Det salmas också stöd för att kommu­ nen skulle vara skyldig att efterfråga sådana intyg. P'MI "Kompetens/ Städmetod 3 0 % " I utvärderingen av "kompetens/ Städmetod" har PMl tilldelats 4.75 poäng. och FCC 4 . 5 poäng. FCC har anfö1i att det saknas underlag för ati motivera poängskillnaden ocb att FCC har fler dokumenterade kvalifikationer än PMI. Kommunen har dock anfört att det gjorts en individuell bedömning av alla kvalificerade ocb fullständiga anbud och att FCC inte har kunnat visa på vilket sätt utvärderingen skulle strida mot L01J. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 12286-08 Länsrätien konstaterar inledningsvis att LOU inte im1ehåller några direkta regler om hur den upphandlande enheten ska välja mellan olika anbud. Det innebär att en upphandlande enhet själv bestämmer vilka kriterier som ska vara avgörande i upphandlingen och att enheten har stor frihet att avgöra vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Länsrättens påpekar härmed att det inte är länsrättens uppgift att göra en ny utvärdering. Över­ prövningen utgör endast en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden har föri fram i målet finns anledning att vidta åtgärder enligt 7 kap. 2 § LOU. Det är således först om det visas att förfrågningsunderlaget inte ger en tydlig eller rättvisande bild av vad som efterfrågas eller att an­ budsgivama inte har behandlats likvärdigt som åtgärder kan vidtas mot upphandlingen. FCC har inte framfört n ågot som tyder på att PMI inte var berättigad till utdelade poäng. F C C har inte heller presenterat någon konluet omständig­ het som talar för att likabehandlingsprincipen har frångåtts. Att FCC skulle ha fler dokumenterade kvalifikationer behöver inte innebära att högre poäng skulle ha tilldelats dem eftersom utvärderingen enbart ska utgå ifrån vad som har efterfrågats. Mot bakgrund av detta finner länsrätten inte att F C C har kunnat visa på vilket sätt kommunens utvärdering av "Kompetens/ Städmetod" brutit mot de gemenskapsrättsliga principer som uppbär LOU. Upphandlingen kan därför inte rättas eller göras om på denna grund. Miljö- och kvalitetssäkring FCC har också anföri att kommunen vid utvärderingen av miljö- och kvali­ tetssäkringen felaktigt utgivit 4.5 poäng till den icke-certifierade anbudsgi­ varen PMI samt att FCC bör rangordnas bättre än Efecta och Vega mot bakgrund av att Efecta inte uppgett tre likvärdiga referenser och enbart be­ skrivit sina kvalitetskriterier i allmäm1a ordalag utan ceriifieringsprocess samt då Vera enbari lämnat översiktigt redovisade uppgifter. FCC har också Sida 13 LÄNSRÄTTENI DOl\1 12286-08 STOCKHOLMSLÄN anfört att de borde ha fått högre poäng mot bakgrund av ait företaget vid tidpunkten för utvärderingen hade inleit processen med ISO-kvalificering för att erhålla ce1iifikat, något de innehar idag. Länsrätten har tidigare redogjmi för sin inställning beträffande Efectas refe­ rensangivelser och anser således inte att ut-värderingen av Efectas anbud ska påverka anbudets kvalitet i detta avseende . Länsrätten har således enba1i att bedöma humvida utvärderingen av FCC:s, Vegas, Eftas och PMI:s redovi­ sade miljö- och kvalitetshiterier i övrigt inneburit ati kommunen brutit mot de principer som uppbär LOU på de grunder som anfö1ts av FCC. Av handlingarna i målet framgår att kommunen krävt att anbudsgivarna ska ha ett system för aktivt miljöarbete införlivat i det dagliga arbetet, att de ska beskriva sina städmetoder och vilka redskap och material som avses använ­ das, att de ska beskriva hur verksamheten arbetar för ett hållbart samhälle och att utövaren ska beskriva systemet för att säkra kvaliteten. För att be­ skriva ovanstående följer det i förfrågningsunderlaget ett antal förtryckta rubriker. Utöver det framgår det dock inte i vilken omfattning eller hur de­ taljerat anbudsgivaren ska redovisa de olika uppgifterna. Eftersom detalje­ rade beskrivningar i nte efterfrågats fömer länsrätten att det saknar relevans huruvida Vegas ocb Efectas anbud är mer eller mindre överskådliga eller enbaii allmänt redogjorda för. Länsrätten finner inte heller i övrigt något i målet som tyder på att Efectas och Vegas anbud i nte skulle uppfylla ifråga­ varande skall-hav. Länsrätten gör således bedömning att utvärderingen i nte kan anses bryta mot LOU enbaii mot den bakgrunden att Efectas och Vegas utvärderade anbud på de i frågavarande punkterna inte är så detaljrika som FCC:s anbud. Vad gäller PMI:s poängsättning finner länsrätten inte det visat på vilket sätt PMI inte borde erhållit 4.5 poäng samt varför FCC i övrigt skulle varn be­ rätiigad till mer poäng än som utgivits. Ati FCC gjort gällande att företaget LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 14 12286-08 borde ha fått extra poäng för sin inledda process att erhålla ceriifiering änd­ rar inte länsrättens bedömning då sådan process inte har e fterfrågats i för­ frågningsunderlaget. Det saknar vidare relevans att FCC innehar sådan cer­ tifiering idag eftersom det enbart är angivna uppgifter vid tidpunkten för utvärderingen som kan tillmätas någon betydelse i målet. Sammanfattningsvis fim1er länsrätten att grund för ingripande enligt 7 kap. 2 § LOU inte föreligger. FCC:s ansökan överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) tsL�h-1( Eva Bäckström � Rådman Föredragande har varit länsrättsnotarie Lotta Wendelsson. HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga k.ammarr1Lttens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Slrrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till Jcammarrätien. Överldagandet skall ha kommit in till kammarräii:en inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande jnfaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det attslcrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövn:ingstillstånd om det är av vilct för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att gmnd för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövn:ingstillstånd:intemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överldagandet till Regeringsrätten varför man anser att pröv:n:ingstillståndbörmeddelas. Slrrivelsen med överldagan de skall undertecknas av ldaganden eller dennes ombud o cb inges i original samt innehålla; Bilaga 1. 2.. 3 . 4. 5. den Jdagandes namn, persoI1J1ummer/organisationsnummer, yrke, postadress ocb telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen ocb eventuell annan plats därldaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det vilctigl att anmälan snarast görs till Regeringsräti:en detbeslutsomöverldagasmeduppgiftomkammarrättensnamn,må1nurnmersamtdagenförbeslutet de skäl sorn klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillständ den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför de bevis som ldaganden vill åberopa ocb vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Formulär J