FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE Arvika kommun 671 81 Arvika MOTPART Landstinget i Värmland 651 82 Karlstad SAKEN DOM 2011-05-03 Meddelad i Karlstad Mål nr 261-11 E Sida 1 (14) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att rättelse ska ske på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska företas i vilken Samariten Ambulans AB:s och Falck Ambulans AB:s anbud inte är kvalificerade att delta. 2011 -05- 0 4 Dnr Dass Aktbil : Avd Dok.Id 30231 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-I6:00 054-14 ?.5 00 054-14 8'i .10 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se KONKURRENSVERKETj Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 BAKGRUND OCH YRKANDF,N M.M. Landstinget i Värmland (landstinget) genomför upphandling avseende "Ambulanssjukvård" (dnr UE10050) med förenklat förfarande enligt LOU. I tilldelningsbeslut den 19 januari 2011 beslöt landstinget att anta anbud från Samariten Ambulans AB (Samariten). Arvika kommun (kommunen) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att anbuden från Samariten och Falck Ambulans AB (Falck) förkastas. I andra hand yrkar kommunen att upphandlingen ska göras om. Kommunen anför i huvudsak att landstinget har brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Kommunen anför följande. Brister avseende lokaler i Samaritens anbud Av avsnitt 14 i kravspecifikationen framgår följande avseende lokaler: "Leverantören skall ha för verksamheten lämpliga lokaler som är an­ passade och utrustade efter personalens behov och geografiskt place­ rad så att uttryckningsverksamhet kan ske utan hinder." Av Samaritens ifyllda kravspecifikation, framgår följande vad avser lokaler: "Bolagets förslag till lokal i Arvika är att hyra befintliga lokaler av räddningstjänsten. Av konkurrensskäl har bolaget emellertid valt att inte ställa frågan till räddningstjänsten innan anbudsläggning." Det framgår således tydligt att Samariten saknar sådana lokaler som krävs enligt skall-kravet och att Samariten i stället hänvisar till en konkurrents, dvs. kommunens lokaler i Arvika kommun. Kommunen, som bedriver verksamhet i dessa lokaler, använder lokalerna för den egna verksamheten. Kommunen har inte tagit ställning till frågan om möjligheten att i sin tur hyra ut lokalen, vilket innebär att det inte är säkerställt att kommunen kommer att hyra ut lokalen. Det är således tydligt att Samariten för egen del saknar sådana lokaler i Arvika som efterfrågas i skall-kravet. Även i Charlottenberg avser Samariten hyra lokaler av räddningstjänsten. Vilken räddningstjänst eller vilka lokaler som avses framgår dock inte av anbudet. I denna del kan an- I KARLSTAD Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 budet inte ens anses innehålla någon beskrivning, vilken ska lämnas i anbudet. Samariten har visserligen angett att för det fall kommunen skulle neka bolaget kommunens lokaler kommer bolaget införskaffa andra lokaler i de centrala delarna av Arvika. Samariten har emellertid på intet sätt visat vilka lokaler detta skulle vara eller hur de är anpassade och utrustade efter personalens behov och geografiskt placerad så att utryckningsverksamhet kan ske utan hinder. Vad som ska anges om Samariten inte kan hyra icke specificerade lokaler av den icke speci­ ficerade räddnings(jänsten i Charlottenberg berörs inte alls i Samari­ tens anbud. Det är uppenbart utifrån hur skall-kravet är formulerat att ett svepande uttalande om annan lokal centrum inte är tillräckligt för att uppfylla skall-kravet. Det ska vidare framhållas att den korta tiden fram till avtalsstart gör att det är högst tveksamt om Samariten kommer att kunna förfoga över sådana specialanpassade lokaler som efterfrågas. Brister avseende lokaler i Falcks anbud Vad gäller Falcks anbud innehåller även detta en hänvisning till kommunens lokaler, i anbudet anges följande: "I dagsläget är ambulansverksamheten belägen i räddningstjänstens lokaler i Arvika. Vi kommer om vi får uppdraget att bedriva ambu­ lanssjukvård i Arvika och Eda kommuner att ha kvar ambulansen i befintliga lokaler gällande Arvika." Falck tycks således utgå från att kommunen kommer att hyra ut kommunens lokaler i Arvika kommun till Falck. Kommunen har inte blivit kontaktad av Falck i detta avseende men får ta detta tillfälle i anspråk att göra landstinget uppmärksamt på att kommunen ännu inte har övervägt möjligheten att hyra ut sina lokaler till vare sig Falck, Samariten eller något annat företag. Vad gäller Charlottenberg (Eda) anger Falck att det har varit i kon­ takt med kommunchefen i Eda som uppgett att den kommer att vara Falck behjälplig i frågan om lokal. Vilka lokaler som avses användas och att dessa uppfyller kraven på lokalen såsom de framgår av krav­ specifikationen framgår dock inte. Någon beskrivning av lokalen finns således inte. Brister avseende personella resurser i Samaritens anbud Av avsnitt 2.6.2 i de administrativa föreskrifterna, anges i förtydli­ gande, att anbudsgivama i sina anbud ska garantera att de personer som ska ansvara för utförande av tjänsterna samt ledningsorganisa­ tion minst uppfyller vissa av landstinget ställda krav. Vidare anges I KARLSTAD Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E I KARLSTAD 2011-05-03 att kvalifikationerna ska motsvara minst de krav som framgår av bi­ laga till förfrågningsunderlaget avseende bemanning av ordinarie personal samt semestervikarier och korttidspersonal. Samariten anger i anbudet att det har för avsikt att uppfylla de krav som ställs i kravspecifikationen inklusive bilagor samt att de kommer att sträva efter att den personal som nyrekryteras i regionen ska upp­ fylla de krav som bolaget i dag har på den personal som introduceras i Samariten vilket bl.a. innebär att sjuksköterska i ambulans ska vara sjuksköterska med specialistutbildning. Samaritens allmänna uttalanden om att bolaget har för avsikt att uppfylla skall-kraven samt att det ska sträva efter att nyrekryterad personal har samma kvalifikationer som Samaritens övriga personal är naturligtvis inte tillräckligt för att upp­ fylla kraven på att ha anställd personal, för vilken en redovisning av kompetens ska anges, för bemanning av uppdraget. I den till Samari­ tens anbud bifogade "uppstartsplanen" framgår hur Samariten avser lösa det faktum att Samariten självt inte tycks ha de personella resurser som krävs för uppdragets genomförande. Av Samaritens uppstartsplan framgår följande: "Samariten har goda erfarenheter av att rekrytera personal lokalt. Under förutsättning att befintlig personal uppfyller de krav som be­ ställaren kommer bolaget att ta över befintlig personal även i detta fall." Den personal som erbjuds en övergång har frihet att välja mellan att gå över till Samariten eller att stanna kvar i kommunen. Kommunen är en trygg, uppskattad och bra arbetsgivare på orten och ställer sig mycket tveksam till att den personal som skulle tillfrågas om över­ gång skulle nappa på detta erbjudande. Det är därmed inte visat att Samariten vid skall-kravens uppfyllande har tillgång till den personal som krävs. Inte heller har Samariten visat att den kommer att kunna uppfylla kraven med säkerhet vid en senare tidpunkt. Brister avseende personella resurser i Falcks anbud Vad gäller Falck anger detta i sitt anbud att det har som policy vid övertagande av verksamhet från egen regi att alltid erbjuda befintlig personal garanterad anställning hos Falck med bibehållna villkor. Falck anser sig därför kunna garantera att de kommer att kunna an­ ställa personal som har de utbildnings- och yrkesmässiga kvalifika­ tioner som ställs upp. Falck anger vidare i sitt anbud: "goda förutsättningar att fylla de platserna med egen personal som redan arbetar hos oss eller annan personal som vi rekryterar utifrån de krav som finns specificerade för ambulanspersonal i Värmland'. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 Det är därmed inte visat att Falck vid skall-kravens uppfyllande har tillgång till den personal som krävs. Inte heller har Falck visat att den kommer att kunna uppfylla kraven med säkerhet vid en senare tidpunkt eftersom Falck i sitt anbud tydligt skriver att det avser att rekrytera. Om denna rekrytering lyckas eller inte är osäkert. Vidare vill kom­ munen påpeka att de resurser som Falck hänvisar till är kommunens resurser och inte resurser som Falck råder över på det sätt som krävs enligt 15 kap. 15 a § LOU. Vare sig kommunen eller enskilda an­ ställda hos kommunen har inkommit med något åtagande om att de ställer sina personella resurser till Falcks förfogande. I vart fall fram­ går inget sådant åtagande av Falcks anbud. Förfrågningsunderlaget i upphandlingen Av avsnitt 4.1 i de administrativa föreskrifterna framgår följande om vad som ska ingå i offererade priser. "Alla priser skall anges i svenska kronor (SEK) exkl. mervärdesskatt och inkludera samtliga kostnader för bemanning och drift per helår." Utifrån hur denna skrivning var formulerad inkluderade kommunen kostnad för drift bestående i bland annat följande kostnadsposter i sitt anbud; Fortbildning, Teknisk utrustning, Personlig skyddsutrustning, Personalservice, Stationskläder och Fordon, inkluderande kostnad för bränsle, däck, vätskor och viss service. Den totala kostnaden för dessa poster är betydande. Av mall för upphandlingskontrakt, som är grunden för det avtal som eventuellt kommer att tecknas står emellertid föl­ jande att läsa vad avser fördelning av kostnader. "Landstinget tillhandahåller erforderlig ambulansfordon och fordonens utrustning. Landstinget bekostar fordonens försäkring, skatt och driftkostnader. Landstinget bekostar även service och reparationer på fordonen. Reparationskostnad överstigande 30 000 sek skall före åt­ gärd godkännas av verksamhetschef för ambulanssjukvården. Lands­ tinget bekostar erforderliga medicinska gaser och läkemedel. Alla övriga kostnader inklusive garage bekostas av leverantören." Skrivningen i avtalsutkastet ger således upp en delvis annan bild av kostnadsfördelning än skrivningen i de administrativa föreskrifterna enligt vilken anbudsgivaren ska bära samtliga kostnader för beman­ ning och drift per helår. Av avsnitt 4.2 i de administrativa föreskrif­ terna framgår att anbudsgivaren ska acceptera mall för upphand­ lingskontrakt i sin helhet men att: "vissa angivna delar fastställas i samband med upprättande av det slutliga upphandlingskontraktet". När kommunen utformade sitt anbud utgick den från den bredare skrivning som framgår av de administrativa föreskrifterna eftersom I KARLSTAD Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 denna skrivning var den enda som med säkerhet angav något om hur anbudspris skulle anges och eftersom mall för upphandlingskontrakt enligt förfrågningsunderlaget kan komma att förändras. Kommunen har därför i sitt anbudspris inkluderat vissa driftkostnader som lett till att kommunen fick ett högre anbudspris än vad som hade varit fallet om dessa kostnader inte hade tagits med. Samariten och Falck har tolkat förfrågningsunderlaget på ett mycket mer restriktivt sätt och således inte inkluderat de kostnader som kommunen har tagit upp. Den otydlighet och motstridighet som finns i förfrågningsunderlaget mellan de administrativa föreskrifterna och mall för upphandlingskontrakt har medfört att det inkommit icke jäm­ förbara anbud i upphandlingen vilka utgår från olika kostnadsbilder. Landstinget yrkar att ansökan avslås och anför följande. Skall-kraven måste inte vara uppfyllda vid anbudstidens utgång. An­ budstidens utgång var enligt förfrågningsunderlagets anvisningar den 22 november 2010 och planerad avtalsstart enligt en till förfrågnings­ underlaget bifogad mall för upphandlingskontrakt var angiven till den 1 april 2011. Avtalstiden framgick även av första sidan av förfråg­ ningsunderlaget rubricerat "Inbjudan" där det under rubrik "Avtals­ tid" angavs att denna beräknas till 2011-04-01 - 2013-03-31 med op­ tion om förlängning 1+1 år. Med avtalsstart förstås att vid denna tid­ punkt ska drift av den efterfrågade tjänsten inledas. Beträffande lokaler framgår att Samariten redovisat svar på fråga om befintliga eller tilltänkta lokaler i landstingets kravspecifikation, tillika svarsblankett vid punkt 14 och Falck har redovisat svar på fråga om befintliga eller tilltänkta lokaler i sin anbudsbilaga. Av kravspecifikationens punkt 5, andra tycket framgår att: "leveran­ tören skall ge förslag på personalorganisation och lokal för verksam­ heten som är dimensionerad utifrån följande förutsättningar..." Samariten och Falck har redovisat svar på fråga om förslag på perso­ nalorganisation och förslag på lokal för verksamheten i landstingets kravspecifikation, tillika svarsblankett och i det egna anbudet. Av kravspecifikationens punkt 4, framgår att leverantören ska redovisa en plan för övertagande som säkerställer att befintliga ambulansre­ surser är tillgängliga enligt avtal samt en tidplan för de insatser som kommer att äga rum från avtalstecknandet till avtalsstart och både Samariten och Falck har redovisat plan för övertagande i anbuden. Vare sig Samariten eller Falck åberopar i sina anbud annat företags kapacitet i den mening som avses i 15 kap. 15 a § LOU. De har heller I KARLSTAD Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 inte behov av att göra det eftersom de inte i sina anbud angett att Ar­ vika kommun skulle agera som underleverantör till sina egna företag. Kravet som anges i administrativa föreskrifter punkt 2.6.2, att leve­ rantör ska redovisa antalet anställda och deras tekniska kompetens inom området har bortfallit genom det publicerade förtydligande do­ kument. Kravet är nu i stället att leverantör skall garantera vissa i bi­ laga 1 till förfrågningsunderlaget angivna krav. Samariten och Falck har utfäst garanti för att de i till förfrågningsunderlaget uppställda kraven uppfylls genom svar i de administrativa föreskrifterna, tillika svarsdokument, vid punkt 2.6.2 och i sitt anbud i sin företagspresen­ tation. Angående bemanningsansvar, kravspecifikationens punkt 3 dvs. att den framtida tilltänkta personalen skall vara anställd av avtalad leve­ rantör så har varken Samariten och Falck för avsikt att driva verk­ samhet med hjälp av underentreprenörer. Landstinget har genom in­ komna anbudshandlingar och däri redovisade förhållanden inte haft anledning att betvivla de båda leverantörernas uppgifter och har där­ för ej närmare varit förpliktad att närmare undersöka om huruvida ett eventuellt framtida avtals förpliktelser kommer att infrias eller inte. Självfallet måste mall för upphandlingskontrakt i vissa delar fastställas i samband med den slutliga kontraktsskrivningen, vilket framgår av de administrativa föreskrifterna punkt 4.2. Landstingets förfrågnings­ underlag är inte otydligt eller motstridigt vad avser begäran om pris­ uppgift. Två av tre anbudsgivare har avgivit prisuppgift i enlighet med landstingets önskemål. Några frågor på prissättningen från Ar­ vika kommun före anbudstidens utgång har inte inkommit. Ej heller har frågor om prissättningen framkommit vid den muntliga anbuds­ presentation som skett. Landstinget har inte i sitt förfrågningsunderlag ställt krav på att lokal­ frågan och de personella resurserna skulle vara klargjorda redan vid anbudstidens utgång. Landstinget är medvetet om att ett sådant krav skulle strida mot de gemenskapsrättsliga principer som bär upp hela upphandlingsprocessen i de delar som handlar om icke-diskrimi­ nering och proportionalitet. Landstinget kommer att lida skada om man tvingas anta anbud från kommunen och skadan består i att anbudspriset från kommunen är cirka tre miljoner högre per avtalsår än anbudet från Samariten. Om både anbud från Samariten och Falck bort ha förkastas så återstår bara anbudet från Arvika kommun att utvärdera. Vid sådant förhål­ lande föreligger giltiga omständigheter för att avbryta upphandlingen och i stället göra om densamma. Grund för ett sådant avbrytandebe­ slut är att med bara ett giltigt anbud föreligger ingen konkurrens på I KARLSTAD Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 marknaden. Upphandlingen görs då om med andra förutsättningar i förfrågningsunderlaget för att säkerställa att sådan konkurrens kom­ mer att uppnås. Kommunen tillägger följande. Samaritens tidsplan bygger helt och fullt på att Samariten får hyra lokaler av kommunen. Om Samariten inte kan avsluta förhandlingar om hyresavtal med kommunen inom tre veckor faller hela Samaritens tidsplan. Någon alternativ plan för förvärvande av lokaler framgår inte av tidsplanen. Det kan således konstateras att även Samaritens tidsplan för leverans inför avtalsstart är helt beroende av lokaler över vilka Samariten inte förfogar och inte heller kommer förfoga. I Falcks anbud anges endast följande i tidsplanen avseende hur lokal skall kunna säkerställas till avtalsstart: "Träffa fastighetsägare när det gäller hur vi ska jobba tillsammans för att ta över hyresavtal eller teckna nytt avtal." En sådan skrivning kan svårligen anses tillräcklig för att tillfredsställa i upphandlingen uppställda skall-krav. Enligt befintligt avtal mellan kommunen och landstinget skall samt­ liga kostnader ingå och villkoren för det avtalet påminner således starkt om de villkor som framgår av de administrativa villkoren av­ snitt 4.1. "Alla priser skall anges i svenska kronor (SEK) ex.kl. mervärdesskatt och inkludera samtliga kostnader för bemanning och drift per helår." Det faktum att även befintligt avtal kräver att samtliga kostnader för drift och bemanning bärs av kommunen bidrog givetvis till att kom­ munen antog att det var det bredare åtagandet enligt denna skrivning som skulle gälla framför det smalare åtagande s.om framgår av mall för upphandlingskontrakt. Även om ordet "tilltänkta" används i en text bredvid en kryssruta i punkten 14 kravspecifikationen, så innebär inte detta att det aktuella skall-kravet har en annan lydelse än den av kommunen återgivna. Det skall vidare sägas att även om det hade varit möjligt att ange till­ tänkta lokaler måste det begäras att anbudsgivarna också visar att de har en reell möjlighet att få tillträde till dessa lokaler vid avtalsstart. Detta kan inte Falck och Samariten visa eftersom de åberopar kom­ munens lokaler. Att Falck och Samariten inte använder termen "underleverantör" för- I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-05-03 Sida 9 261-11 E ändrar inte det faktum att de båda åberopar kommunens kapacitet för att uppfylla skall-kraven i upphandlingen. Eftersom både Samariten och Falck åberopat kapacitet hos annan an­ budsgivare, nämligen kommunen, har det funnits skäl för landstinget att betvivla de båda leverantörernas uppgifter. Att avgöra att två av tre anbudsgivare, Falck och Samariten, läst för­ frågningsunderlaget på ett korrekt sätt och avlämnat korrekta pris­ uppgifter låter sig inte göras. Det går nämligen inte att utläsa ur Falcks och Samaritens anbud exakt vilka kostnader som ingår i re­ spektive anbudspris. Vilka kostnader som dessa anbudsgivare anser sig bundna att bära kommer visa sig först under avtalets utförande. Förvaltningsrätten har den 20 januari 2011, i avvaktan på att rätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt, meddelat att förlängd avtalsspärr råder i upphandlingen. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i l kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myn­ digheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare, enligt samma lagrum, principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 15 kap. 15 a § anges att en leverantör får vid behov när det gäller ett visst kontrakt åberopa andra företags kapacitet. Leverantören ska genom att till­ handahålla ett åtagande från de andra företagen eller på annat sätt visa att Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E I KARLSTAD 2011-05-03 leverantören kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras. Förvaltningsrättens bedömning En av huvudprinciperna i LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågnings­ underlagets obligatoriska skall-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upp­ handlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprincipen och principen om öppenhet. Samaritens anbud Av utredningen i målet framgår att Samariten i sitt anbud har kryssat i rutan i kravspecifikationen punkten 14, att obligatoriska kravet avseende lokaler uppfylls. Till stöd för detta har Samariten i beskrivning under ru­ briken "Beskriv befintliga eller tilltänkta lokaler" även angett bl.a. att Sa­ maritens förslag till lokal i Arvika är att hyra befintliga lokaler av Rädd­ ningstjänsten och av konkurrensskäl har Samariten emellertid valt att inte ställa frågan till Räddningstjänsten innan anbudsläggningen. Det har av kommunen anförts att Samariten saknar lokaler som krävs för att skall­ kravet ska vara uppfyllt. Landstinget har anfört att det i förfrågningsunder­ laget inte finns något krav på att skall-kraven ska vara uppfyllda vid an­ budstidens utgång utan att leverantören endast ska redovisa en plan för befintliga eller tilltänkta lokaler. Med hänsyn till hur förfrågningsunderl­ aget är utformat finner förvaltningsrätten att landstinget inte förfarit kor­ rekt då Samariten angivit kommunens lokaler, utan att ha något avtal med kommunen. Utan ett sådant avtal kan enligt förvaltningsrättens mening inte skall-kravet avseende lokaler anses uppfyllt. Att endast hänvisa till kom- Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 munens lokaler, utan att tillfråga kommunen, kan inte anses vara i enlighet med det krav som förfrågningsunderlaget uppställer. Då Samariten angett att man valt att inte tillfråga Räddningstjänsten om möjlighet fanns att hyra befintlig lokal, anser förvaltningsrätten att landstinget borde ha infordrat kompletterande uppgifter för att kontrollera att det aktuella skallkravet var uppfyllt. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Samariten inte kan ha uppfyllt det uppställda skall-kravet avseende lokaler. Kommunen har vidare anfört att Samaritens anbud inte uppfyller skall­ kravet vad beträffar punkten 2.6.2 "Resurser och kompetens för ambulans­ sjukvård". Någon närmare beskrivning av vad som avses med skrivningen i punkten 2.6.2 att leverantören ska garantera att de personer som ska ansvara för utförandet av tjänsterna samt ledningsorganisation minst uppfyller de kva­ lifikationer och de krav som landstinget i Värmland ställer på bemanning av ordinarie personal samt semestervikarier och korttidsvikarier lämnas inte i förfrågningsunderlaget. I Samaritens anbud anges att det obligatoriska kravet uppfylls och i bilaga " Huvuddokument anbud" under rubriken " 4. Resurser och kompetens för ambulanssjukvård" finns en redogörelse för befintlig personal och tilltänkt nyrekrytering. Med beaktande av detta finner förvaltningsrätten att det inte finns fog för kommunens uppfattning att Sa­ maritens anbud inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav på att resurser och kompetens för ambulanssjukvård garanteras. Falcks anbud Falck har i sitt anbud kryssat i rutan i kravspecifikationen punkten 14, att obligatoriska kravet avseende lokaler uppfylls. Till stöd för detta har Falck i beskrivning under rubriken "Beskriv befintliga eller tilltänkta lokaler" även angett bl.a. att Falck kommer att ha kvar ambulansen i befintliga lo- I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-05-03 Sida 12 261-11 E kaler i Arvika och att Falck har erfarenhet från Göteborg när det gäller att komma in i Räddningstjänstens lokaler, ta över och driva verksamhet och att Falck har ett gott samarbete med Räddningstjänsten på samtliga platser som Falck är samlokaliserade med Räddningstjänsten. Vidare anger Falck att kontakt tagits med kommunchefen i Eda gällande lokaler i Charlotten­ berg och att kommunen kommer att vara Falck behjälpliga. Det har av kommunen anförts att Falck saknar lokaler som krävs för att skall-kravet ska vara uppfyllt. Landstinget har anfört att det i förfrågningsunderlaget inte finns något krav på att skall-kraven ska vara uppfyllda vid anbudsti­ dens utgång utan att leverantören endast ska redovisa en plan för befintliga eller tilltänkta lokaler. Med hänsyn till hur förfrågningsunderlaget är ut­ format finner förvaltningsrätten att landstinget inte förfarit korrekt då Falck angivit kommunens lokaler, utan att ha något avtal med kommunen. Utan ett sådant avtal kan enligt förvaltningsrättens mening inte skall-kravet av­ seende lokaler anses uppfyllt. Att endast hänvisa till kommunens lokaler, utan att tillfråga kommunen, kan inte anses vara i enlighet med det krav som förfrågningsunderlaget uppställer. Då Falck angett att man inte har något avtal att hyra befintlig lokal, anser förvaltningsrätten att landstinget borde ha infordrat kompletterande uppgifter för att kontrollera att det aktu­ ella skall-kravet var uppfyllt. Det har inte framgått annat av utredningen i målet att Falck inte uppfyller det skall-krav som ställs i upphandlingen avseende lokaler. Kommunen har vidare anfört att Falcks anbud inte uppfyller skall-kravet vad beträffar punkten 2.6.2 "Resurser och kompetens för ambulanssjuk­ vård". I Falcks anbud anges att det obligatoriska kravet uppfylls och i bilaga "Fö­ retagspresentation" finns en redogörelse för befintlig personal och tilltänkt nyrekrytering. Med beaktande av detta finner förvaltningsrätten att det inte finns fog för kommunens uppfattning att Falcks anbud inte uppfyller för- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-05-03 Sida 13 261-11 E frågningsunderlagets krav på att resurser och kompetens för ambulanssjuk­ vård garanteras. Förfrågningsunderlaget Kommunen har gjort gällande att förfrågningsunderlaget är otydligt och därmed strider mot kraven på likabehandling och transparens eftersom det förekommer olika uppgifter i administrativa föreskrifter och mall för upp­ handlingskontrakt. Principen om transparens innebär bl.a. att ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer att göras. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör dock att även förfrågningsunderlag och utvärde­ ringsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsätt­ ning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds förnär (se RÅ 2002 ref. 50). EG-domstolen (numera EU-domstolen) uttalade i mål C-19/00 Siac Construction Ltd. att tilldelningskriterierna ska vara utforma­ de på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normal omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. Förvaltningsrätten konstaterar att det anges tydligt i administrativa före­ skrifter, punkten 3.3 och 4.1 att anbud med lägst pris kommer att antas och att alla priser ska inkludera kostnader för bemanning och drift per helår. Det går enligt förvaltningsrättens mening inte att tolka sk.rivning om för­ delning av kostnader som angivits i mall för upphandlingskontrakt som att det som står där utgör förutsättningar för lämnade av priset i anbudet. Vad kommunen anfört i målet gällande förfrågningsunderlaget innebär således inte att upphandlingen har skett i strid med de unionsrättsliga principerna eller reglerna i LOU. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-11 E 2011-05-03 Vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i målet finner för­ valtningsrätten att landstinget genom att utvärdera Samaritens och Falcks anbud som inte uppfyller alla för upphandlingen ställda skall-krav har age­ rat i strid mot reglerna i LOU och principerna om likabehandling. Förvalt­ ningsrätten finner därmed skäl att förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering ska göras, i vilken Samaritens och Falcks anbud inte ska utvärderas. Målet har föredragits av förvaltningsrättsjuristen Josephine Wilson I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU). (y (} )t'. (1⁄2 Bo Forsberg l.....- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha ko1ll1llit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, :tnidsororoarafton, juhfton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karomarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättst:i.lliiropningen att övetklagåndet prövås; anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövnings till.stånd inte meddelas står förvaltningsrä�ens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till k:am.man:ätten varför man anser att prövningstill.stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrätteos namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändr;ing av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kamtnarrätten. 1 . den klagandes namn, personnu1D.1net, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbet.splatsen och eventuell annan plats där klagan den kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) orn upphandling inom ornråde1:1-a vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio angivna lagarna. BehöverNiflerupplysningar omhurman överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU