FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-04-24 Mål nr 1592-17 KONKURRENSVERKET ,., L��/...U·� L7 Avd Dnr KSnr Aktbll 1 Meddelad i Linköping SÖKANDE FEAB Isolerproffs AB, 556237-3240 Stallarholmsvägen 20 124 59 Bandhagen MOTPART Eskilstuna Kommunfastigheter AB, 556499-5909 Ombud: Stadsjurist Anders Skåål Eskilstuna kommun Kommunstyrelseförvaltningen 631 86 Eskilstuna SAKEN � r, r;rJ (", I = Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 285182 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1592-17 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Eskilstuna Kommunfastigheter AB (Kommunfastigheter) genomför upp­ handlingen Ramavtal - Tilläggsisolering lösull genom förenklat förfarande enligt LOU. FEAB Isolerproffs AB (Bolaget) har lämnat anbud i upphand­ lingen. Enligt tilldelningsbeslut den 24 februari 2017 har Sprutab AB tillde­ lats kontraktet. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Kommunfastigheter bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Bolaget har tagit del av tilldelningsbeslutet och finner att minst en av pro­ centsatserna som redovisas inte stämmer överens med Bolagets anbud. Bo­ laget ifrågasätter om det kan vara ytterligare fel i redovisningen. Förfrågan som Bolaget svarat på var baserad på 15 000 kvadratmeter. I till­ delningsbeslutet summeras alla procentsatser, vilket gör att ytan ändras till 27 000 kvadratmeter. Bolaget är medvetet om att Kommunfastigheter i för­ frågan förtydligar att 15 000 kvadratmeter inte är några garanterade voly­ mer, men menar att redovisad tilldelning skiljer sig väsentligt vad gäller volym. Kommunfastigheter Det har smugit sig in ett skrivfel i prissammanställningen i tilldelningsbeslu­ tet. Skrivfelet består i att en procentsats har återgetts till fem procent för 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1592-17 I LINKÖPING Bolaget som rätteligen ska vara två procent. Procentsatsen, som avser angi­ ven rabatt för material och timtid, har emellertid ingen betydelse för det jämförelsepris som ligger till grund för tilldelningen. Oaktat detta har Kommunfastigheter kommunicerat en rättelse med anbudsgivarna. Tilldel­ ningsbeslutet kvarstår dock oförändrat. Bolaget har inte lidit skada till följd av skrivfelet. Kommunfastigheter genomför en ramavtalsupphandling, vilken till sin natur inte förpliktar till några volymer. Av AFB.53 framgår bl.a. vilka poster som ska ligga till grund för beräkningen av jämförelsepris. Bolaget har haft samma förutsättningar som övriga anbudsgivare att lämna anbud. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Upphandlingsdokument I de administrativa föreskrifterna anges bl.a. följande. AFB.53 Prövning av anbud Anbudspris beräknas enligt bilaga prisuträkning där pris för Cellulosa, Stenull, Glasull, landgångar, taklucka anges samt timpris och påslag för tillkommande material, hjälpmedel och UE. Rabatter på större projekt av- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1592-17 I LINKÖPING räknas. Jämförelsepriset är endast till för utvärderingen av anbud och är ing­ en garanti för volymer eller fördelning av arbeten. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt att prisuträkningen som bifogats tilldelningsbeslutet innehål­ ler en felskrivning. Felskrivningen avser en procentsats - Bolagets rabatt avseende byggnad med viss yta. Såvitt det framkommit har felskrivningen inte påverkat uträkningen av Bolagets anbudpris. Det är därmed inte visat att Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada till följd av felskrivningen, vilket är en förutsättning för ingripande mot upphandlingen enligt 20 kap. 6 § LOU. Vad Bolaget har anfört i övrigt visar inte att Kommunfastigheter brutit mot LOU. Därmed har grund för ingripande inte framkommit. Ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Kristina H Samuelsson Rådman Föredragande har varit Carl Hultsberg 4 • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 3.