FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-09-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 31563-10 Enhet 14 Sida 1 (6) Informationsbolaget Karsten Erichs AB, 556289-1761 Tedelgårdsgatan 28 211 33 Malmö MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN 2010 -09- O 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. --· Dok.Id 51035 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 31563-10 Arbetsförmedlingen genomför genom ett förenklat förfarande upphandling enligt LOU av utbildning i första hjälpen och hjärt- lungräddning (Dnr AF- 2010/048498). Enligt tilldelningsmeddelande den 19 maj 2010 har Arbetsförmedlingen beslutat att anta andra anbud än anbudet från Informationsbolaget Karsten Erichs AB (bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen ogiltigförldaras och görs om. I andra hand yrkar bolaget att tilldel­ ningsbeslutet av den 19 maj 2010 undanröjs och att en ny bedömning av godkända anbud görs för nytt beslut med iakttagande av skallkraven under punkten 2.2 i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan. GRUNDER Bolaget anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Vinnande anbudsgivare Brand & Säkerhet i Norr AB (BSIN) brister i uppfyllelse av flera av skall­ kraven enligt punkten 2.2, Kapacitet och kompetens, i förfrågningsunder­ laget. BSIN har inte redovisat sin instruktörskapacitet i de olika geografis­ ka områden som anges. BSIN uppger att man har fyra instruktörer (alla verksamma inom räddningstjänsten). Samtliga finns i Norrbottens län och uppdragsengageras av allt att döma på sin fritid. Bolaget anser att BSIN inte uppfyller skallkravet avseende personella resurser i hela landet. Det är också tveksamt om skallkravet anbudsgivarens storlek och antal anställ- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 31563-10 dalinstruktörer är korrekt besvarat. Det är också märkligt att Arbetsförmed­ lingen inte följer sina normala upphandlingsrutiner utan väljer modellen enbart lägsta pris och inte kvalitetsbedömning/poängbedömning. Arbetsförmedlingen anför bl.a. följande. Arbetsförmedlingen bedömer att BSIN har uppfyllt skalllaavet på att beskriva sin kapacitet i de geografiska områden som anbudet avser, då de har uppgett att de har hela Sverige, från Lund i söder till Kiruna i norr, som sitt arbetsområde. Arbetsförmedlingen har inte uppställt något krav på att anbudsgivaren måste ha instruktörer på plats i samtliga geografiska områden, utan det är möjligt att resa omkring i landet för att genomföra utbildningarna. Arbetsförmedlingen bedömer även att BSIN har uppfyllt skalllaavet avseende personella resurser och kapacitet för att utföra uppdraget, då de har angivit att det kan hålla utbild­ ningar på fyra olika platser, fem dagar i veckan. Av anbudet framgår inte - som bolaget har anfört - att BSIN:s instruktörer skulle utbilda endast på sin fritid. Eftersom BSIN i sitt anbud har specificerat hur många personer som arbetar i företaget och då det genom till anbudet bifogade kompetens­ bevis framgår hur många av dem som kommer att utföra uppdraget bedö­ mer Arbetsförmedlingen även att BSIN har uppfyllt skalllaavet beträffan­ de anbudsgivarens storlek och antal anställda/instruktörer. Även om BSIN:s anbud hade förkastats hade bolaget inte vunnit upphandlingen på något av de alctuella områdena eftersom det på samtliga sju områden för­ utom BSIN finns två till fem anbudsgivare som har lägre pris än det av bolaget offererade priset. Därmed kan inte heller någon skada anses före­ ligga för bolaget p.g.a. att BSIN:s anbud inte har förkastats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genom.föra upp- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31563-10 Allmänna avdelningen handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 12 kap. 1 § LOU föUer att en upphandlande myndighet ska anta an­ tingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördel­ aktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, mil­ jöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och telmiskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Av 16 kap. 2 § LOU, i dess lydelse som ska tillämpas avseende upphand­ lingar som påbörjats före den 15 juli 2010, framgår följande. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättel­ se har gjorts. Utredning i målet I Arbetsförmedlingens förfrågningsunderlag anges, såvitt nu är av intresse, följande. 2.2 "Kapacitet och kompetens" Anbudsgivaren skall ha personella resurser och även i övrigt ha kapacitet att utföra uppdraget. Anbudsgivaren skall beskriva sin kapacitet i de geo­ grafiska områden (1 - 7) som anbudet avser. I beskrivningen skall även storleken på anbudsgivarens verksamhet, dess lokalisering samt antal an­ ställda/instruktörer och deras kompetensprofil framgå. Förvaltningsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgiv­ ning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga I.STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31563-10 Allmänna avdelningen skalllaav på det som ska upphandlas. Antagande av ett anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav som anges i upphandlingen utgör ett brott mot den i LOU grundläggande principen om likabehandling. Bolaget har anfört att den antagna leverantören BSIN inte uppfyller ovan angivna skalllaav i förfrågningsunderlaget. Den fråga som förvaltningsrät­ ten inledningsvis har att ställning till är således om BSIN har avgivit anbud i enlighet med dessa krav. Förvaltningsrätten konstaterar att det under punkten 2.2 beträffande perso­ nella resurser och kapacitet endast anges att anbudsgivaren ska ha perso­ nella resurser och även i övrigt kapacitet att utföra uppdraget. I kravet an­ ges inte någon närmare beskrivning av vilka resurser eller vilken kapacitet som måste innehas eller var dessa resurser eller denna kapacitet ska vara placerade. BSIN har i sitt anbud angivit vilka personella resurser och vil­ ken kapacitet företaget har. Att Arbetsförmedlingen utifrån dessa uppgifter har gjort bedömningen att BSIN har uppfyllt skallkravet avseende perso­ nella resurser och kapacitet kan enligt förvaltningsrättens bedömning mot denna bakgrund inte anses innebära att Arbetsförmedlingen har agerat i strid med någon av de i LOD-förfaranden grundläggande principerna. Såvitt gäller kravet på att anbudsgivarna ska beskriva sin kapacitet i de geografiska områden (1 - 7) som anbudet avser konstaterar förvaltningsrät­ ten att det enda som häri anges är att denna kapacitet ska beskrivas. BSIN har i sitt anbud beslaivit sin geografiska kapacitet. Förvaltningsrätten gör mot denna bak.grund, i likhet med Arbetsförmedlingen, bedömningen att BSIN inte heller kan anses ha brustit vad gäller uppfyllelse av detta skall­ krav. Även vad gäller angivet skallkrav att av beskrivningen av anbudsgi­ varen ska framgå storleken på anbudsgivarens verksamhet, dess lokalise­ ring samt antal anställda/instruktörer och deras kompetensprofil konstate­ rar förvaltningsrätten att det i detta krav inte anges annat än att dessa för- I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 1 563- 1 0 hållanden ska beskrivas. Dessa förhållanden redogörs för i BSIN:s anbud. Arbetsförmedlingen kan enligt förvaltningsrättens bedömning mot denna bakgrund inte heller anses ha agerat i strid någon av de i LOU-förfaranden grundläggande principerna när BSIN:s anbud inte förkastats p.g.a. av bris­ tande uppfyllelse av dessa skalllaav. Bolaget har slutligen ifrågasatt Arbetsförmedlingens val av utvärderings­ modell. Förvaltningsrätten konstaterar att det, i enlighet med vad som an­ ges i 1 2 kap. 1 § LOU, står Arbetsförmedlingen fritt att välja den utvärde­ ringsmodell som bedöms lämpligast. I nu aktuellt förfrågningsunderlag anges att anbudet med det lägsta priset kommer att antas. Arbetsförmed­ lingen kan mot denna bakgrund inte anses ha agerat i strid med LOU när man valt lägsta pris som utvärderingsmodell. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att bolaget inte har visat att ifrågavarande upphandling genomförts i strid med LOU och gemenskaps-• rätten. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. ffiJR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA LOU) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 1⁄2 ,,,.,-,- Rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarie Anna Vucins. jl?7't-t../GL·77..,,/lc.-_e� W---i-- Afmika Falkenbom "7,, , /, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltoingsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötv- altoingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstå:nd meddelas. I<:.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstå:nd inte meddelas står förvaltoingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstå:nd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska i:nnehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anm2lan snarast görs till kammarriitten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltoingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltoingsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill sfyrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltoingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet ell.er upphävt ett 'interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal. har slutits. Fullständig info:tmation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till. förvaltningsrätten. DV3109/lALOU