FÖRVALTNINGSRÄTTEN IJÖNKÖPING SÖKANDE �?5 9 0JÖR KÄNNEDOM Mål nr � _ 1587-15 Sida 1 (4) Dok.Id 171394 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 LEDtec International AB, 556717-1920 Box 2166 650 02 Karlstad MOTPART Värnamo kommun 331 83 Värnamo SAKEN KONKURRENSVERKET 2015 -·09- 1 0 _.. Avd Dnr KSnr Aktbil Meddelad i Jönköping Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte rar avslutas förrän rät­ telse har skett genom en ny utvärdering. BAKGRUND Värnamo kommun (kommunen) genomför en upphandling, öppet förfa­ rande, avseende digitala informationsskyltar (infartsskyltar till Värnamo kommun). Tilldelningsgrund har varit lägsta pris. Vid utvärderingen tillde­ lades Ledventure Media Teknik AB (Ledventure) kontraktet. LEDtec In­ ternational AB (bolaget) placerades på andra plats vid utvärderingen. Bo­ laget har därefter ansökt om överprövning. Ytterligare en anbudsgivare, Noxab i Malmö AB, har ansökt om överpröv­ ning av upphandlingen. Noxab i Malmö AB:s ansökan har prövats i dom denna dag i mål nr 1550-15. forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 I JÖNKÖPING YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att utvärderingen ska rättas på så vis att anbudet från Ledventure förkastas. Kommunen anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget I kommunens upphandlingsunderlag finns en kravspecifikation som be­ skriver vilken storlek skyltarna ska ha. Enligt punkt 2.1 i kravspecifikat­ ionen ska skyltarna vara fullgrafiska färgdisplayer och ha en lysande yta av minst 25 m2 plus minus 0,5m2. Det vinnande anbudet från Ledventure innehåller skyltar med en lysande yta på 25,8 m2, vilket alltså inte är inom skallkravets spann. Deras anbud uppfyller alltså inte ska-kravet och bör förkastas. Kommunen Syftet med kravet i förfrågningsunderlaget är dels att säkerställa att kom­ munen inte f'ar några fördyrande lösningar för att anbudsgivarna ska an­ passa sin standarlösning till ett exakt mått, dels ange tolerans nedåt för att säkerställa att kommunen inte f'ar en för liten skylt. Ordet "minst" är in­ skrivet för att markera att toleransen är satt nedåt. Tyvärr har det blivit nå­ got tvetydligt eftersom det står + framför 25 m2. Käranden har haft möj­ lighet att ställa frågor under anbudstiden om de ansett att det varit några oklarheter i förfrågningsunderlaget men har avstått från detta. Kommunen kan inte se att det vinnande anbudet fått någon fördel av att offerera en större skylt, tvärtom eftersom det borde vara dyrare med en större skylt, och inte heller att sökanden har lidit någon skada. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida 3 1587-15 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den iar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphand­ ling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offentlig upp­ handling i 1 kap. 9 § LOU (jfr RÅ 2002 ref. 50 och RÅ 2010 ref.78). Grundläggande är att leverantörer behandlas likvärdigt och icke­ diskriminerande samt att upphandlingen genomförs på ett öppet sätt, vilket bl.a. innebär att den upphandlande myndigheten normalt inte iar bortse från sådana krav som ställs upp i förfrågningsunderlaget. Anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav ska inte beaktas vid utvärderingen. Av förfrågningsunderlaget framgår att skylten ska vara minst 25 m2. Ac­ cepterad måttvariation enligt förfrågningsunderlaget är+/- 0,5 m2. Kom­ munen har själv har valt hur ska-kravet ska formuleras. Det kan konstateras att ska-kravets utformning är något tvetydigt. Enligt förvaltningsrättens mening kan dock ovan nämnda ska-krav inte tolkas på något annat sätt än att den tillåtna avvikelsen är+/- 0,5 m2. Skylten ska därmed vara inom spannet 24,5-25,5 m2. Ledventure har offererat skyltar med en lysande yta Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 I JÖNKÖPING på 25,8 m2. Skylten är därmed av en annan storlek än vad som efterfrågats i förfrågningsunderlagets kravspecifikation. Anbudet måste därför betrak­ tas som orent. Ett sådant anbud kan inte utvärderas utan risk för överträ­ delse av likabehandlingsprincipen. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att bolaget har visat att Led­ ventures anbud inte uppfyllde samtliga ska-krav i upphandlingen, varför anbudet rätteligen borde ha förkastats. Genom att anta ett anbud som inte uppfyller samtliga ska-krav i upphandlingen har kommunen brutit mot LOU. Bolaget har placerat sig på andra plats vid utvärderingen. Kommunens age­ rande har därmed medfört att bolaget har lidit eller riskerat att lida skada. Ansökan om överprövning ska därmed bifallas. Med hänsyn till att den aktuella bristen hänför sig till prövningen av anbuden och inte till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede är det tillräckligt att förordna om rättelse. Rättelse ska ske genom en ny utvärdering där endast de anbud som uppfyller samtliga ska-krav som anges i förfrågningsunderlaget beak­ tas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU) Annette Spjuth Föredragande har varit Nina Melander. ,I�l��, t�•�f;�1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 0 till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se