FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 589-12, 590-12 Sida 1 (4) I VÄXJÖ 2012-03-21 Meddelad i Växjö Brandels Golvtjänst AB, 556598-9554 Stråkvägen 13 341 39 Ljungby MOTPARTER I . L uj n g b y k o m m u n 341 83 Ljungby 2. Ljungbybostäder Aktiebolag Box40 341 21 Ljungby SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Föredragande: Antonia Wopenka SÖKANDE DokJd 45876 Postadress Box42 351 03 Vä:x;jö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post fva@dom se Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 0470--255 02 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-12 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Ljungby kommun har genomfört en upphandling avseende entreprenad på löpande räkning åt Ljungby kommun och Ljungbybostäder Aktiebolag. Upphandlingen gällde flera mindre entreprenader och avtal skulle tecknas med en entreprenör per område utom på elarbeten där avtal skulle tecknas med tre rangordnade entreprenörer. Genom tilldelningsbeslut den 8 febru­ ari2012 antogs de anbud inom varje område med lägst jämförpris. På om­ rådena Golvläggning och Kakel- och klinkersättning där sökanden har lämnat anbud antogs Ljungby Golv Aktiebolag och Lars Jönssons Bygg­ tjänst AB. Brandels Golvtjänst AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och anför i huvudsak följande. Efter utvärdering av anbudsförfrågan har de blivit diskvalificerade trots att deras pris var 11 ,5 % lägre än det pris som det företag som antogs erbjöd. De har lämnat tre referenser och gjort sitt yttersta för att uppfylla kraven. En av referenserna är Ljungbybostäder AB som de har gjort entreprenader åt sedan 1980. Ingen av deras referenser har kontaktats trots att man har angett att kontakter skulle tas. Referenserna hade kunnat lämna information om exakt vilken typ av entreprenader som har utförts tidigare. När det gäller miljö- och kvalitetsarbete har de skickat med sitt auktorisationsbevis från Golvbranschen där kraven för auktorisat­ ion framgår. Det är möjligt att kontakta Golvbranschen vid frågor om auk­ torisationssystemet. Deras anbud har blivit utvärderat vad gäller Golvlägg­ ning och de undrar varför anbudet inte är kvalificerat. De har inte blivit utvärderade vad gäller Kakel- och klinkersättning. Ljungby kommun och Ljungbybostäder AB anser att bolagets ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Bolagets anbud har blivit diskvalifi­ cerat efter utvärdering av anbudsgivama. Bolaget uppfyller inte skall­ kravet på att beskriva tidigare erfarenhet med tre liknande uppdrag då de Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-12 I VÄXJÖ enbart har skrivit tre namn. I förfrågningsunderlaget står det tydligt att tre liknande uppdrag ska beskrivas och att det i beskrivningen ska anges namn, telefonnummer och mailadress till referenser. Vid upphandlingar måste LOU följas och alla anbudsgivare måste behandlas lika. Att be­ handla bolagets anbud annorlunda för att det är första gången de lämnar anbud eller för att de är välkända på orten skulle strida mot principen om likabehandling. Bolaget uppfyller inte heller skall-kravet när det gäller en beskrivning av kvalitets- och miljöarbete. Ett intyg om att man är ett aukto­ riserat golvföretag säger inte hur man arbetar med kvalitet och miljö. Bola­ get anser att man skulle ha ringt till Golvbranschen och frågat. Det är otill­ låtet för upphandlande myndighet enligt principen om likabehandling. Bo­ lagets anbud är inte utvärderat vad gäller priset på golvläggning även om priset är redovisat i utvärderingsbilagan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 589-12 I VÄXJÖ vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap 5 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av förfrågningsunderlaget framgår att entreprenören ska ha dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag. Detta ska visas genom en beskrivning av minst tre större uppdrag hos olika uppdragsgivare under de senaste två åren. Bolaget har i sitt anbud lämnat namn och telefonnummer till tre refe­ renser men ingen beskrivning av uppdragen. De har därmed inte uppfyllt skall-kravet. Vad bolaget har anfört om att lämnade referenser inte har ringts upp och därmed inte har kunnat beskriva uppdrag har ingen bety­ delse, eftersom förfrågningsunderlaget anger att det är anbudsgivaren som ska beskriva uppdragen. Bolaget kan inte heller anses uppfylla skall-kravet att beskriva hur företaget arbetat med miljöfrågor. På grund av att skall­ kraven inte varit uppfyllt ska bolaget diskvalificeras. Kommunen har där­ för haft skäl att förkasta bolagets anbud i sin helhet. Vad sökanden anfört medför ingen annan bedömning. Ansökan om överprövning ska därför avslås. H0MAN OV --�AGAR, se bilaga (DV 3109/1 D/LOU) ;, .. ,..,..... l�/\/1/ Gran Lunctahl \I.;. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Otn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i katntnarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalrningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnwnmer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU 1.