Jerhammar & Co ReklambyrŒ AB, 556144-3598 Box 6148 600 06 Norrkšping MOTPART Brottsfšrebyggande rŒdet Box 1386 111 93 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 490171 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen S…KANDE DOM 2014-06-24 Meddelad i Stockholm MŒl nr 7250-14 Enhet 14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7250-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Brottsfšrebyggande rŒdet (BrŒ) genomfšr en upphandling av ramavtal avseende grafisk formgivning och produktion, dnr 006/14. Upphandlingen genomfšrs som ett šppet fšrfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut daterat den 26 mars 2014 framgŒr att BrŒ avser att teckna ramavtal med de tre byrŒer som fŒtt lŠgsta jŠmfš- relsesummorna i enlighet med utvŠrderingskriterierna. Jerhammar & Co ReklambyrŒ AB (Jerhammar & Co) ansšker om šverpršvning av upphandlingen och anfšr i huvudsak fšljande. Tilldelning av kontrakt har skett pŒ felaktiga grunder. Av fšrfrŒgningsun- derlaget framgŒr att ett arbetsprov skulle bifogas till anbudet. I ÓfrŒgor och svarÓ har BrŒ gett ytterligare instruktioner fšr arbetsprovet. BrŒ har som svar pŒ frŒgan ÓSka anbudsprovet vara i fŠrg?Ó angett: ÓNej, vŒra rapporter trycks i svart/vitt.Ó Trots detta har anbud med anbudsprover i fŠrg pršvats. De byrŒer som har lŠmnat in anbudsprover med inlaga i fŠrg har fŒtt en fšrdel vid utvŠrderingen i jŠmfšrelse med de byrŒer som gjort arbetsprover i enlighet med instruktionen, dvs. i svartvitt, eftersom arbetsprover i fŠrg Šr mer tilltalande Šn svartvitt. De arbetsprover som gjorts i fŠrg borde ha dis- kvalificerats pŒ grund av att de inte svarar upp till skall-kravet att de ska vara i svartvitt. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr vidare att uppgiften i arbetsprovet var att Óse šver och komma med fšrslag till fšrbŠttringar av rapporten SUBÓ. De tre vinnande anbuden har presenterat lšsningar pŒ diagram som inte Šr relevanta, dvs. de har inte kommit med fšrslag till fšrbŠttringar av diagram som anvŠnts i rapporten. Flera av fšrslagen gŒr heller inte att genomfšra eftersom de visar enkla diagram med fŒ variabler medan BrŒs statistik in- nehŒller betydligt fler variabler. De vinnande anbudsgivarna har inte visat 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7250-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen fšrbŠttringar av BrŒs komplicerade grafik. I fšrfrŒgningsunderlaget under punkt 4.4 anges vidare att ÓFormgivning av BrŒs standardrapporter pŒ ca 100 sidor ska kunna formges pŒ sex till tio arbetsdagar inklusive korrek- turvŠndor.Ó De diagram som de vinnande anbuden visar upp gŒr inte att producera inom den utsatta tiden, eftersom de krŠver manuell handpŒlŠgg- ning. De arbetsprover med enkla, fŠrgsatta diagram som krŠver merarbete fšr att framstŠlla borde dŠrfšr ha diskvalificerats. BrŒ har Šven pŒ felaktiga grunder genomfšrt utvŠrderingen av arbetspro- verna. BrŒ har valt att ge arbetsprover med kreativa, icke-funktionella och icke-genomfšrbara diagram hšga betyg och frŒngŒtt flera utvŠrderingskri- terier. Det fšrsta kriteriet Šr att visa en fšrbŠttring av en befintlig rapport. Det har man inte visat i de vinnande arbetsproverna eftersom de har visat diagram som inte gŒr att anvŠnda i befintlig rapport pŒ grund av att de Šr mycket enklare och inte har sŒ mŒnga variabler som krŠvs i underlagsrap- porten. Ytterligare ett kriterium var att kunna genomfšra en rapport pŒ cirka 100 sidor pŒ 6-10 arbetsdagar inklusive korrekturvŠndor, vilket inte gŒr att genomfšra med den typ av diagram som de vinnande anbudsgivarna har visat. Anbudsgivarna visar kreativa diagram som inte har verklighets- fšrankring i BrŒ-rapportens mer komplicerade diagram med flera variabler. BrŒ bestrider bifall till ansškan och anfšr bl.a. fšljande. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att arbetsprovet inte Šr ett obligatoriskt krav, utan ett mervŠrde som poŠngsŠtts. I teorin stŒr det sŒledes anbudsgi- varna fritt att lŒta bli att lŠmna arbetsprov. DŠrmed Šr inte heller anvis- ningarna kring hur arbetsprovet ska utformas obligatoriska Ð utan snarare vŠgledande. BrŒ har i fšrfrŒgningsunderlaget lŠmnat šppet om arbetsprovet ska vara i fŠrg eller svar/vitt. PŒ frŒgan ÓSka inlagan vara i fŠrg?Ó svarade BrŒ ÓNej, vŒra rapporter trycks i svart/vitt. Endast enstaka rapporter trycks i 2-fŠrg eller 4-fŠrgÓ. Detta publicerades pŒ BrŒs hemsida. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7250-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Flera anbudsgivare valde att lŠmna sina arbetsprover i bŒde fŠrg och svart/vitt. De tvŒ anbudsgivare som kom pŒ fšrsta och andra plats i utvŠr- deringen lŠmnade arbetsprov i svart/vitt. Att de utšver detta Šven lŠmnat arbetsprov i fŠrg kan, enligt BrŒs bedšmning, inte innebŠra en lŠgre poŠng- sŠttning. Den anbudsgivare som kom pŒ tredje plats lŠmnade enbart an- budsprov i fŠrg. Om BrŒ skulle ha lŒtit detta pŒverka utvŠrderingen i nega- tiv riktning skulle Jerhammar & Co ŠndŒ inte ha tilldelats kontrakt, ef- tersom det fanns tvŒ andra anbudsgivare som lŠmnat arbetsprov i svart/vitt och som rankades hšgre Šn Jerhammar & Co. Jerhammar & Co har dŠrfšr inte lidit nŒgon skada. Jerhammar & Co har Šven invŠnt att BrŒ felaktigt har utvŠrderat arbetsprov som inte Šr genomfšrbara. BrŒ hŒller inte med om detta. I den befintliga rapport som BrŒ bett om fšrbŠttringsfšrslag till finns det tabeller som skulle kunna redovisas med den av de vinnande anbudsgivarna fšreslagna grafiken. SŒsom BrŒ fšrstŒr Jerhammar & Co:s yrkande begŠr bolaget att de vin- nande anbuden inte ska anses uppfylla det obligatoriska kravet pŒ att kunna formge BrŒs standardrapporter pŒ 6-10 arbetsdagar. Samtliga anbudsgivare har dock intygat att de uppfyller detta obligatoriska krav och BrŒ ser ingen anledning att ifrŒgasŠtta detta. En berŠkning av tidsŒtgŒngen fšr en rapport som formgivits, i enlighet med det i arbetsprovet presenterade fšrslaget, efterfrŒgades inte och har inte varit fšremŒl fšr utvŠrdering. SK€LEN F…R AVG…RANDET Aktuella bestŠmmelser Upphandlande myndigheter ska enligt. 1 kap. 9 € LOU behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7250-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten utgšr en kontroll av om det pŒ grundval av vad sškanden anfšrt i mŒlet finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Det Šr den som ansšker om šverpršvning som pŒ ett klart och tydligt sŠtt ska ange vilka omstŠndigheter talan grundas pŒ och visa att myndigheten har agerat i strid med LOU (jfr R 2009 ref. 69). FšrvaltningsrŠttens bedšmning Jerhammar & Co har i mŒlet gjort gŠllande att BrŒ utvŠrderat anbud som inte uppfyllt uppstŠllda krav. Jerhammar & Co menar Šven att BrŒ har valt att ge arbetsprover med icke-funktionella och icke genomfšrbara diagram hšga betyg och att utvŠrderingen dŠrmed skett pŒ felaktiga grunder. Fšr- valtningsrŠtten gšr i dessa frŒgor fšljande bedšmningar. Har BrŒ utvŠrderat anbud som inte uppfyllt uppstŠllda krav? Jerhammar & Co menar bl.a. att BrŒ gjort fel som utvŠrderat anbud som har haft arbetsprover i fŠrg i stŠllet fšr svartvitt. Av punkt 2.6 i fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att anbud och arbetsprov ska avges skriftligen. I det ursprungliga fšrfrŒgningsunderlaget har det inte angetts huruvida arbetsprover ska inges i fŠrg eller svartvitt. BrŒ har dock svarat nekande pŒ en frŒga, som inkommit under anbudstiden, om arbets- prover ska vara i fŠrg. Enligt Jerhammar & Co innebŠr svaret att det fun- nits ett krav pŒ att arbetsprover ska vara i svartvitt. FšrvaltningsrŠtten anser dock att BrŒs svar likavŠl kan uppfattas som ett fšrtydligande av att det inte uppstŠllts nŒgot krav pŒ att arbetsprover ska vara i fŠrg. Svaret kan dŠrmed, enligt fšrvaltningsrŠttens mening, inte entydigt tolkas som att det inte varit tillŒtet att inlŠmna arbetsprover i fŠrg. Mot bakgrund hŠrav finner 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7250-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen fšrvaltningsrŠtten att BrŒ inte kan anses ha agerat i strid med vad som an- getts i fšrfrŒgningsunderlaget eller det svar som myndigheten lŠmnat under anbudstiden genom att utvŠrdera anbud med arbetsprover i fŠrg. Enligt Jerhammar & Co borde de vinnande anbudsgivarnas anbud heller inte ha utvŠrderats dŒ dessa innehŒller arbetsprover som inte uppfyller krav avseende tillgŠnglighet, som uppstŠllts i punkt 4.4. i fšrfrŒgningsunderla- get. Bolaget menar Šven att BrŒ utvŠrderat arbetsprover som inte innehŒller fšrslag till fšrbŠttringar av diagram som anvŠnts i rapporten. Flera av fšr- slagen gŒr, enligt bolaget, inte heller att genomfšra eftersom de visar enkla diagram med fŒ variabler medan BrŒs statistik innehŒller betydligt fler va- riabler. I fšrfrŒgningsunderlagets punkt 4.4 tillgŠnglighet har angetts bl.a. fšljande. Formgivning av BrŒs standardrapporter pŒ cirka 100 sidor ska kunna form- ges pŒ sex till tio (6-10) arbetsdagar inklusive korrekturvŠndor. SŒsom fšrvaltningsrŠtten uppfattar kravet avser det framtida uppdrag. NŒ- got krav pŒ att de arbetsprover som inges tillsammans med anbudet ska ha formgetts pŒ sex till tio dagar kan, enligt fšrvaltningsrŠttens mening, inte anses ha uppstŠllts genom det aktuella kravet. Det har heller inte fram- kommit annat Šn att vinnande anbudsgivare har bekrŠftat att kravet pŒ till- gŠnglighet Šr uppfyllt. Mot denna bakgrund finner fšrvaltningsrŠtten det inte visat att vinnande anbud inte uppfyller kravet i punkt 4.4. Fšrvalt- ningsrŠtten finner inte heller att det framkommit att BrŒ borde ha diskvali- ficerat nŒgot av de vinnande anbuden pŒ grund av att de inte uppfyller nŒ- got annat krav i fšrfrŒgningsunderlaget. SkŠl fšr ingripande med anledning av vad Jerhammar & Co anfšrt i denna del fšreligger dŠrfšr inte. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7250-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Har vinnande anbud utvŠrderats pŒ ett korrekt sŠtt? FšrvaltningsrŠtten konstaterar att en upphandlande myndighet mŒste ges visst utrymme vid bedšmningen och utvŠrderingen av anbud under fšrut- sŠttning att det sker pŒ objektiva grunder och inom ramen fšr fšrfrŒgnings- underlaget. Endast om det framgŒr att den upphandlande myndigheten tagit ovidkommande hŠnsyn eller pŒtagligt avvikit frŒn de kriterier som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget kan det bli aktuellt med ingripande enligt LOU. FšrvaltningsrŠtten anser inte att det framkommit att BrŒ vid utvŠrderingen av de vinnande anbudsgivarnas arbetsprover avvikit frŒn vad som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget eller tagit ovidkommande hŠnsyn. Det saknas dŠr- fšr grund fšr ingripande enligt LOU med anledning av vad som framfšrts i denna del. Sammanfattning FšrvaltningsrŠtten finner sammanfattningsvis det inte visat att upphand- lingen genomfšrts i strid med LOU. Ansškan ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Robert Johansson RŒdman Carina Westin har varit fšredragande. 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket