Dok.Id 253636 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifaltm.domstol. se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Jessica Wallner SÖKANDE Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET 2019-C6.. 1 9 Avd Dnr AJ Produkter AB, 556190-7329 Ombud: Advokaten Henrik Willquist Advokatfirman Glimstedt Helsingborg HB Box 1027 251 10 Helsingborg MOTPART Laholms kommun Stadshuset 312 80 Laholm SAKEN Offentlig upphandling; nu fråga om interimistiskt beslut FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE BESLUT 2019-06-19 Meddelat i Falun Mål nr 2763-19 Förvaltningsrätten bifaller AJ Produkters yrkande och beslutar att det avtal som ingåtts mellan Laholms kommun och Input Interiör Halmstad AB inte får fullgöras till dess något annat har bestämts. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2763-19 IFALUN BAKGRUND, YRKANDEN M.M. .•• .AJ Produkter AB inkom den 12 juni 2019 med en ansökan om ogiltighetsförklaring av ett avtal som Laholms kommun ingått med Input Interiör Halmstad AB (Input Interiör) rörande möbler till Glänningeskolan. AJ Produkter AB yrkar, såvitt nu är av intresse, att förvaltningsrätten omedelbart ska besluta att avtalet inte får fullgöras innan något annat har bestämts och anför bl.a. följande. Kommunen har avbrutit konkurrens­ utsättningen och sedan genomfört en otillåten direktupphandling genom inköp av möbler från Input Interiör vilket är ostridigt då kommunen medgett att det förhåller sig så. Tidsbristen är ett resultat av bristande planering och inget som ursäktar åsidosättandet av lagen om offentlig upphandling. Genom att genomföra konkurrensutsättning och därefter avbryta densamma för att därefter oannonserat ingå avtal med den leverantör som kommunen skönsmässigt valt ut har kommunen brutit mot såväl likabehandlings­ principen som transparensprincipen. Laholms kommun anser att det interimistiska yrkandet ska avslås och anför bl.a. följande. Det finns skäl att låta avtalet bestå med anledning av att den skada och olägenhet som skulle drabba allmänheten är större än skadan för leverantören. Ett antal elever som ska börja i Glänningeskolan kan inte erbjudas skollokaler om skolan inte öppnar i höst. Det skulle i sin tur innebära att kommunen inte kan uppfylla sina åtaganden enligt skollagen. Ett ogiltigförklarande av avtalet skulle alltså medföra såväl samhälls­ ekonomiska som samhällspolitiska negativa effekter och direkt drabba skolans elever. Bakgrunden till den otillåtna direktupphandlingen är att en förnyad konkurrensutsättning genomförts under våren där tilldelningen drogs tillbaka för ett av områdena som annonserats. Detta gjordes efter att AJ Produkter meddelat att de kommer att överpröva tilldelningen om inte tilldelningsbeslutet ändrades till deras fördel. Med anledning av tidsbrist Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2763-19 IFALUN valde kommunen i det läget att genomföra en otillåten direktupphandling. Kommunen har konstaterat att AJ Produkter inte uppfyller kraven på de möbler som kommunen efterfrågar, därav har de inte möjlighet att tilldelas avtalet. SKÄLEN GÖR AVGÖRANDET Rätten far besluta att ett avtal inte far fullgöras innan något annat har bestämts. Rätten ska enligt samma bestämmelse avstå från att fatta ett sådant beslut, om den skada eller olägenhet som beslutet skulle kunna medföra är större än den skada som skulle kunna drabba leverantören. Rätten ska vid bedömningen ta hänsyn till användarnas intresse, allmänintresset och övriga berörda intressen. (Jfr 20 kap. 16 § lagen [2016:1145] om offentlig upphandling, förkortad LOU.) Av förarbetena till LOU (prop. 2015/16:129 s. 19) framgår att hänsynen till användarnas intresse tar sikte på brukarna eller övriga som använder sig av det som anskaffas. Det kan vara fråga om såväl enskilda, företag som företrädare för det offentliga. Allmänintresset avser både samhälls­ ekonomiska och samhällspolitiska aspekter. Utöver hänsynen till grupper av brukare rymmer detta intresse även generella hänsyn som att fysisk eller organisatorisk infrastruktur upprätthålls. Övriga berörda intressen tar främst sikte på förlorande och vinnande leverantörer. Vid tillämpningen av 20 kap. 16 § LOU ska samma slags överväganden göras som ifråga om beslut med stöd av 28 § förvaltningsprocesslagen (1971:291), vilket medför att förvaltningsrätten ska göra en sannolikhets­ bedömning av det möjliga utfallet av den slutliga prövningen och beakta vilken betydelse det har för enskilda och allmänna intressen att verkställig­ heten av ett beslut skjuts upp Ufr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2014 ref. 13). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2763-19 IFALUN Ett beslut om att ett avtal inte far fullgöras till dess något annat har bestämts syftar till att säkerställa att en eventuell ogiltigförklaring far verkan. Som framgår ovan ska förvaltningsrätten även göra en sannolikhetsbedömning av det möjliga utfallet av den slutliga prövningen. Förvaltningsrätten har vid den slutliga prövningen, såsom talan hittills utformats, att ta ställning till om avtalet mellan Laholms kommun och Input Interiör ska ogiltigförklaras. Parterna är eniga om att Laholms kommun har genomfört en otillåten direktupphandling. Kommunen har lyft fram bl.a. skolverksamhetens organisation och konsekvenserna för eleverna om avtalet ogiltigförklaras. Mot bakgrund av vad som hittills framkommit i målet gör förvaltningsrätten bedömningen att det föreligger skäl att besluta att aktuellt avtal inte far fullgöras till dess något annat har bestämts. AJ Produkters yrkande om att förvaltningsrätten ska besluta att det aktuella avtalet inte far fullgöras till dess något annat har bestämts ska således bifallas. Hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Eva Karlsson Helghe rådman IIl B'ilaga 1 �t!l:t SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. 1. 2. 3. 4. 5. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. -.,. ·..•/t;}�>tif,·rJ)e:tövllihg�t1ils.'�ånd i kammarrätten ' N.:�t öv;et�aga�det kommer in till kammar­ rätten'tar doms�olen först ställning till om -målet,ska,,ta�.upp till prövning. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. ------------------------------------------------------------------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. �------------------------- -------------------------------- : , ::-i,,/; �r '�;.....-�·-e,'· · K�-arrfu:t�ri;ger prövningstillstånd i fyra ,,..... - -��- -'�tr;,t�i��lif�aJµ;,;�::r:;: anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se . ,.......,..J,. ·,:-...•. •- Döfu;t�len bedömer att det finns