FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA Enhet 1 SÖKANDE DOM 2014-08-28 Meddelad i Uppsala Sida 1 (5) Dok.Id 127673 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Telefon Becthel Entreprenad AB, 556931-6259 Ombud: Advokaten Per Liljekvist Box 5 182 63 Djursholm MOTPART Mälarenergi AB, 556448-9150 Box 14 721 03 Västerås SAKEN Upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Mål nr 1552-14 2014 -08- 2 9 • Besöksadress Kungsgatan 49 Telefax 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Avd Dnr KSnr Aktbil 018-16 73 00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1552-14 I UPPSALA BAKGRUND Mälarenergi AB (Mälarenergi) genomför en förenklad upphandling enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, trans­ porter och posttjänster (LUF) gällande reparation av betongkonstruktioner vid Kungsängsverket och Skultuna avloppsreningsverkt, dnr 2013/1 01 MEAB. Kommunen har den 14 mars2014 fattat tilldelningsbeslut om att tilldela Svevia AB kontrakt i upphandlingen. YRKANDENM. M. Bechtel Entreprenad AB (bolaget) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att upphandlingen inte f'ar avslutas innan den rättats på så sätt att bolaget erhåller kontrakt gällande aktuellt uppdrag. Till stöd för sin talan anför bolaget att dess anbud uppfyller samtliga skall-krav i upphandlingen. Av tilldelningsbeslutet framgår att Mälarenergi gjort en felaktig bedömning om att bolaget inte uppfyller skall-kravet om betong klass 1 kompetens. Bolaget har i kompletterande handlingar angivit att det uppfyller aktuellt skall-krav genom dess arbetsledning och aktuell plats­ chef som innehar betong klass 1 kompetens. Bolaget kompletterade sitt anbud med samtliga uppgifter om platschefens kompetens innan anbudsti­ den löpte ut och uppfyllde därmed samtliga krav vid tiden för tilldelnings­ beslutet Mälarenergi har uppenbarligen inte beaktat alla i ärendet ingivna handlingar och upphandlingen har därmed inte skett i lagstadgad ordning. Bolaget uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och har även lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Mälarenergi AB (Mälarenergi) bestrider bifall till ansökan och anför att angiven arbetsledare i bolagets anbud inte innehar betong klass 1 kompe­ tens. Detta framgår av den ev som bolaget kompletterade sitt anbud med. I upphandlingen anges obligatoriska skall-krav. Ett av dessa skall-krav är att entreprenörens arbetsledare ska ha betong klass 1 kompetens och att detta ska framgå av den ev som efter begäran ska bifogas anbudet. Ef- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1552-14 I UPPSALA tersom detta inte framgick av arbetsledarens CV som bifogats anbudet har bolaget inte uppfyllt skall-kravet och anbudet har därmed förkastats. Det har inte heller vid den komplettering som bolaget senare bereddes tillfälle att inkomma med avseende arbetsledarens kompetens inkommit någon uppgift om att denne uppfyller nämnda obligatoriska krav. Därmed anser Mälarenergi att det tilldelningsbeslut som fattats varit riktigt och att Svevia AB ska tilldelas kontrakt eftersom Svevia AB uppfyller samtliga obligatoriska krav och har offererat det lägsta priset. DOMSKÄL Rättsliga utgångspunkter Fråga i målet är om det finns skäl för ingripande i enlighet med bestämmelsen i 16 kap. 6 § LUF på någon av de grunder som bolaget har anfört. Enligt 16 kap. 6 § LUF ska rätten besluta om ingripande mot upphandling­ en för de fall upphandlande myndighet har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 1 kap. 21 § LUF eller någon annan bestämmelse i LUF och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. I en överprövningsprocess rörande upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat GfrHögstaförvaltningsdomstolensavgörandeiRÅ2009 ref.69). Förvaltningsrätten konstaterar vidare att det som huvudregel är den som ansökt om överprövning som har bevisbördan och som således ska visa - göra sannolikt - att upphandlingen skett i strid med LOU och att sökanden lidit eller riskerat lida skada på grund härav. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1552-14 I UPPSALA Enligtlikabehandlingsprincipeni1kap.21 §LUFskaanbudsominteupp­ fyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav inte beak­ tas vid utvärderingen. Samtliga krav som anges i förfrågningsunderlaget måste därmed vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet i en vidare utvärdering. Den upphandlande myndig­ heten får inte heller ändra eller frånfalla uppställda krav, eftersom förfa­ randet då även i detta avseende skulle bryta mot likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har anfört att det uppfyller aktuellt skall-krav gällande betong klass 1 kompetens. Bolaget anser att det aktuella kravet är uppfyllt genom att kompetensen återfinns hos arbetsledningen i bolaget och i detta fall hos angiven platschef. I punkten AFB.5 1 i förfrågningsunderlaget anges följande. Beroende på om anbudsgivaren är känd eller ej kan anbudsgivaren komma att kontrolleras med avseende på följande ställda krav: CV på arbetsledaren som visar på tidigare erfarenhet av utförande av minst två (2) liknande uppdrag utförda med gott resultat samt erfarenhet av ar­ betsledning vid anläggningsarbete (Med arbetsledare avses den befattning som leder det dagliga arbetet och som är på plats dagligen). Av CV:t skall det framgå att arbetsledaren har betong klass 1 kompetens. På beställarens begäran skall intyg om betong klass 1 kompetens kunna visas. Av skall-kravets formulering framgår att betong klass 1 kompetens ska innehas specifikt av angiven arbetsledare för uppdraget. Bolaget har in­ kommit med dokumentation som visar att det istället för angiven arbetsle­ dare för uppdraget är angiven platschefsom innehar den efterfrågade kom­ petensen. Med hänsyn till skall-kravets formulering enligt vilken kompe­ tenskravet är direkt kopplat till angiven arbetsledare för uppdraget anser förvaltningsrätten inte att bolaget har uppfyllt aktuellt skall-krav. Detta eftersom bolaget endast har visat att det istället är angiven platschefför Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1552-14 I UPPSALA uppdraget som innehar den efterfrågade kompetensen. Eftersom bolaget inte har uppfyllt aktuellt skall-krav finner förvaltningsrätten att Mälare­ nergi gjort riktigt i att utesluta bolagets anbud från en vidare utvärdering. Något upphandlingsfel har därmed inte visats föreligga varför ansökan ska avslås. Målet har handlagts av Kristine Nilsson. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska s kriva till Kammarriitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag d å klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling hat angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten hat kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämprungen att överklagandet prövas av högre tätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till karoroarr;itten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges jgen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adtessuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till karoroarr;itten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd fö:r en begäran om prövningstillståncl, 4. den ändring av förvaltningstättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enljgt Iågen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut·-r de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullstämlig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 ,Il�1�. 'iir.��� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se