1,1.'.,'IJlA·\.·,"L◊·"j 12:37 forv!ltningsrattenGBG NR.i764 3. FÖRVALTNINGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelni11g2 SÖKANDE Sida 1 (11) DOM 2013-03-14 Meddelad i Göteborg Mål nr 1278"13 E Enhet2:l KONKURRENS\IERIClt [ · 2013 -03- 1 4 Avd Dnr KSnr Bilpoolen AB, 556734-8825 Box 3074 103 61 Stockholm MOTPART Kungsbacka kommun Stadshuset 434 81 Kungsbacka SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007: 109 l) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.[d 194034 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadrcss Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-7321000 031-7117859 :€-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 0&:00-16:00 14. �AR. 2013 12: 37 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRl.J'ND NR.1764 S. 2 Sida2 1278�13 E DOM Kungsbacka kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av bil­ pool genom ett öppet förfarande, dnr 11/45. Av tilldelningsbeslut den 24 januari 2013 framgår att annan leverantör ful Bi/poolen AB (bolaget) har tilldelats kontraktet. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att bolaget ska bedömas ha U])pfyllt kvalificeringsktaven och tilldelas kontraktet. Bolaget anför i hu­ vudsak följande. Enligt upphandli,ngsprotokollet uppfyller bolaget inte kra­ vet på ekonomisk stabilitet och saknar referensuppdrag som motsvarat det upphandlade uppcb;aget. Vad gäller den ekonomiska stabiliteten refereras till den punkt i förfrågningsundedaget i vilken anges att anbudsgivru-e 1'ändå anses uppfylla detta krav om anbudsgivaren i sitt anbud lämnat så­ dan förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsgivaren innehar motsva­ rande ekonomiska stabilitet". Bolaget lämnade en förklaring till va:rfor det var fallet och informerade om att ytterligare ekonomiskt underlag kan ges vid behov, Bolaget har vid över 20 tilltallen sedan juli 2012 tagit kon1akt med upphandlingsansvariga för att kontrollera om de hade några frågor eller önskade någon kompletterande infonnation. Inte vid något av dessa tillfiillen bad kommunen art få se ytterligare underlag eller ställde frågor kring bolagets ekonomiska situation. Kravet på ekonomisk stabilitet ska sättas i samband med den upphandlade tjänsten och möjligheten att leve­ rera denna. Upphandlingsförfarandet ska präglas av öppenhet och förutse­ barhet, vilket inte har skett här. Bolaget är ekonomiskt starkt, -vilket un­ derlag i form av bokslut och finansiella åtaganden kan styrka. Det ekonomiska underlag som fanns tillgängligt vid upphandlingstillfället var från år 201 0. Bolaget informerade kommunen om att info1mationen j,: 1.4, ,\vidAlRI, 2�V1� 12 3�ö NR. 1764 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 inte var uppdaterad och att bolaget vid behov gärna gav in yttel'ligare un­ derlag. Vidare infonnerades kommun.en om att bolaget inte längre var nystartat och att det nu hade en högre rating. Bolaget väntade sig dock inte att behöva komplettera informationen eftersom den företagsupplysning från Business check AB som bifogades visade rating 6 av 10� där 10 är mycket god kreditvärdighet och 5 är kreditvärdig. Business che-ck AB är ett av de ledande kreditupplysningsfdretagen i Europa med över 200 000 före­ tagskundet och borde anses som ert likvärdigt upplysningsföretag. Deras rating av bolaget motsvarade 4o+ hos Creditsafe. Vid beslutstillfället lyste inte heller någon röd lampa hos Creditsafe utan gul; 140 000 kr var re­ kommenderad kredit hos Businesscheck. Tyvän· fiok bolaget inte något svar i sin kommunikation med kommunen, vilket framstår som egendom­ ligt i och med den stora prisskillnaden mellan den vinnande leverantören och bolaget. Vad gäller referensuppdraget ska även detta sättas i samband med den upphandlade tjänsten. Syftet med ett referensuppdrag är att styrka att en leverantör kan leverera den önskade tjänsten. Bolaget har i dag inte någon kommunal verksamhet, men bolaget har andra kunder av liknande natur. Bolaget har infonne:rat kommunen om att det använder ett av världens största bilpoolsystem, vilket innebär att det genom deras systemleverantör har den erfarenhet som krävs fur uppdraget. Bolaget har även bett om att få presentera sitt system for att visa kvaliten på tjän.sten. Kraven på referens­ uppdrag ska vara rimliga och relevanta, i dag har endast en leverantör i Sverige liknande uppdrag. Detta bör inte innebära att de andra leverantö­ rerna underkänns. Kommunen har i sin kommunikation med bolagets referens missförstått upplägget. Bolagets kund behöver inte fler än två bilar på sin parkering eftersom de hat ytterligare sex bilar till sitt fö1fogande i sin direkta omgiv­ ning och ytterligare fyra inom gångavstånd. Förutom dessa tolv fordon har Sida3 1278-13 E '14.MAR.2013 12:38 Forvaitningsratttn G8G 11D ,.,14 ,,11, iIO C:/ Sida 4 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOl\tl 1278-13 E l GÖTEBORG Avdelning 2 de även tillgån g till samtliga övriga bilar i Stockholm. Kunden använder regelbundet bilar utanför sin egen parkering och har av den anledningen inte problem med en fullbokad bilpatk. Kraven på ekonomisk stabilitet och referensuppdrag bör inte gå längre än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med upphandlingen . Bolaget bar bedrivit bilpoolsverksamhet sedan år 2008 och bör vid det här laget anses som en kvalificerad leverantör, Valet att underkänna bolaget innebär en merkostnad för kommunen på uppskattningsvis 28-48 procent, eller 1,85 miljoner kr. Kommunen anser att bolagets ansökan ska avslås och anfor i huvudsak föl­ jande, Bolaget uppfyller inte kvalifioeriugskraven i upphandlingen och är därmed inte möjlig som leverantör. Bolaget kan därför inte vinna upphand� Ungen och lider dätmed inte någon skada. I krav på ekonomisk stabilitet i avsnitt 2.2.2. i förfrågn.ingsunderlaget framgår bl.a. att anbudsgivaren ska ha en ra ting som uppgår till lägst A(3). Det framgår även att on1 en lägre rating visas i anbud, ska förklaring a nges, Anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk bas. Av den av bolaget lämnade kreditupplysningen framgår att företagets totala omsättning det gångna fu:et va,,• endast 1 495 000 kr och att det senaste året,s resultat var -375 000 kr (alltså. negativt). Rekoiumenderat kreditbelopp är 18 000 kr och företaget har en soliditet på 2>33 procent. I det av kommunen använda kreditkontrollföretaget CreditSafe lyse( också röd lampa för bolaget,, vilket innebär att det inte har den ekonomiska stabi� litet som krävs. Med tanke på att bolaget inte finns etablerat i Kungsbacka och därmed får stora investeringskostnader kan kommunen inte anse att bolaget har tilkäcklig ekono misk stabilitet I avsnitt 2.2.4. Refe:i:ensuppdrag (e1färeoheter) anges att anbudsgiva ren under de senaste två åren ska ha genomfört minst mot.svarande uppdrag, gärna i offentlig verksamhet. Med motsvarande uppdrag menas bland annat V, -r 14. MAR.2013 12:39 hrndning:;ratten GBG NR. 1764 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 att omfatt1rio.gen ska vara likvärdig eller större, att bilpoolen är av så kallad öppen/halvöppen variant samt att serviceåtaganden stämmer överens med efterfrågade funktioner i detta uppdrag. Uppdraget som bolaget hänvisar till i sitt anbud har pågått i ett år och består av end ast två bilar, Dessa bilar har enligt referenspersonerna alddg varit upptagna när de har behövt boka dem, vilket tolkas som att belastningen på den bilpoolen är väldigt låg. Bedömningengörsattreferensuppdragenintekanlikställasmeddetav kommunen efterfrågade uppdraget om tio bilar eller fler, där merparten av bilarna ständigt är boka.de och belastningen därmed är betydligt hårdare, Upphandlingen görs i ett öppet fötfatande, vilket innebär att möjligheterna till komplettering och fbrtydligande av anbud är små. Kommunen har inte brutit mot LOU i någon bemärkelse. Bolaget uppfyller inte kvalifice­ ringskraven och är däJ.med inte aktuellt som vinnare av upphandlingen. D OMSKÅL Tillämpliga bestämmelser Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den uppha11dlande myndigheten har bmtit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon a-1- nan bestämmelse i LOU och detta medfl5rt att leverantören lidit eller kan komma att lida skad a, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingen ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportiona litet iakttas. Sidas 1278-13 E ':4. MAR. 2013 ·12:39 Forvaltningsratten G3G NR. 1764 FÖRVALTNINGSRÄTTEN D01\rl I GÖl'EBORG Avdelning 2 Enligt 9 kap. 8 § andra stycket LOU tär den upphandlande myndigheten begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligai· eller komplette­ rar handlingar som getts in och som avses i 1 0 och 1 1 kap. Utredningen I förfrågningsunderlaget anges i punkten 2.2.2. Ekonomiskstabilitet; Anbudsgivaren och eventuella underleverantörer ska ha en stabil ekonomisk bas. Anbudsgivaren ska visa detta genom att bifoga ett ntdrag från UC (Upplysnings­ centralen) eller från likvärdig företagsupplysning som visar anbudsgivarens rating (riskklass). Ratingen (riskklass) ska uppgå till lägst A (3) och utdraget får inte vara äldre än 3 månader. l de fall lägre r-atin& visas) ska anbudsgivaren ändå anses uppfylla detta krav om anbudsgivaten i sitt anbud fä.tnnat sådan förklaring att det kan anses kladagt att anbudsgivare:n innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Den upphandlande myndigheten avgör om sådan fo�klaring anses godkänd. Kungsbacka kom.mun kan komma att ta ytterligare upplysning på anbudsgivare och eventuella underleverantörer om så anses nödvändigt. I :fötfrågningsunderlaget anges vidare i punkten 2.2.4. Referensuppdmg (erfarenheter): Anbudsgivare ska under de senaste två åren ha genomfört minst motsvarande uppdrag, gärna mot offentlig verksamhet. Med motsvarande uppdrag menas bland annat att omfattningen skall vara likvärdig eller större, att bilpoolel1 fu· av sA- kal­ lad öppen/balvöppen variant samt att serviceåtaganden stämmer överens med efterfrågade funktioner i detta uppdrag. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har btutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestärnmelse S. 6 Sida 6 1278-13 E '14.MAR..2013 l2:39 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN l GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 7 1278-13 E Forvaltningsratten G3G NR. 1764 S. 7 i lagen. Förvaltningsrätten ska beakta endast de grunder som sökanden har framfört i målet (Hogsta Förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). För att en upphandling enligt LOU ska uppfylla unionsrättens krav på lika­ behandling ska leverantörer och de produkter som erbjuds behandlas lika. Anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets s.k. skalllcrav ska inte beak1as vid utvärderingen. Krav som anges i fötfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Kommunen bar bedömt att bolaget inte uppfyller förfrågningsunderlagets skallkrav vad gäller ekonomisk stabilitet enligt punkten 2.2.2. och refe• rensuppdrag som motsvarar det upphandlade uppdraget enligt punkten 2.2.4. Bolaget har därför inte kvalificerat sig vidare till utvärdering, Strider de aktuella skallkraven mot transparens� ellerpt"oportionalitets­ principen utifrån av sökandenframförda omständigheter? Bolaget gör gällande att upphandlingsförfarandet inte har präglats avöp­ penhet och förutsebarhet. Principen om att upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt1 den s.k. transparensprincipen: innebär bl.a. ett krav på att förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas och att den upphandlande myndigheten håller sig till det fö,:frågningsundedag som den tagit fram.. Bolaget framför emellertid inte någon eller några omständigheter som innebär att kommu­ nen brutit mot transparensprincipen. Fö:rfrå.gningsundedaget eller upphand­ lingen i övrigt strider därför inte mot LOD på av bolaget i denna del fram• förda grunder, varför skäl för ingripande enligt LOU saknas. Bolaget anför även att kraven på ekonomisk stabilitet och referensuppdrag inte bör gå längre än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med upp· 14.MAR.2013 12:40 FJrvaltningsraiten GBG rJR.1764 S.8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN l GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 8 1278-13 E handlingen och attkraven ska sättas i samband med den upphandlade tj änsten och möj ligheten att leverera denna. Kommunenharvadgällerekonomiskstabilitetställtkravpåattanbu.dsgi­ varen ska ha en riskkla.ss som är lägst A (3) enligt utdrag från UC eller liknande :furetagsupplysning. För det fall lägre riskklass visas ska kravet anses uppfyllt om anbudsgivaren har lämnat en sådan förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsgivaren innehar motsvarande ekonomiska stabili­ tet. Det kan konstateras att det är tillåtet for en upphandlande myndighet att ställa krav på att leverantören har viss ekonomisk stabilitet,. förutsatt att ett sådant ktav ät' relevant för den al-tuella upphandlingen och att dess till­ lämpning inte strider mot någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principema, Av forfrågningsunderlaget framgår att avtalets beräknade värde uppgår till 4 000 000 kr och att avtalstiden är två år med möjlighet till totalt två års förlängning, Det krav på ekonomisk stabilitet som kom­ munen bar ställt, dvs, att anbudsgivaren kan visa att den är kreditvärdig, får anses rimligt och relevant och stå i proportion tiU de tjänster som ska till­ handahållas. Bolaget framför ffä övrigt inte någon omstfuldighet till stöd för att kommunen inte har grund för att ha krav på ekonomisk stabilitet eller for att kraven i detta avseende är för långtgående. Förfrågningsun­ derlaget strider därför inte mot LOU på av bolaget i denna del framförda grunder, varför skäl för ingripande enligt LOU saknas. Vadgällerreferensuppdraganförbolagetattdetidagfinnsendastenleve­ rantör i Sverige med liknande uppdrag, vilket inte bör innebära att andra leve1·antörer underkänns. Bolaget avser, som det får förstås, att det finns endast en leverantör som har genomfört liknande uppdrag mot offentlig verksamhet. Av förfrägningsundedaget framgår att anbudsgivaren under de senastetvåårenskahagenomförtminstmotsvarandeuppdrag, gärnamot 1.ld!R 2r1 12,n Forvc.·tningsra:tenGBG 'f.Xlh\, �j j :-tl., �JR.1764 S. 9 n FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avde1ning 2 DOM Sida 9 1278-13 E offentlig verksamhet. Det är således inte ett skallkrav att uppdraget ska ha skett mot offentlig verksamhet. Kravet är därför inte på denna grund opro­ portionerligt Bolaget a..>iger i övrigt inte närmare på vilket sätt det upp­ ställdarefel'enskravetinteskullevarapropo1ti.onerligt Förfrågningsun� dedaget strider därför inte mot LOU på. av bolaget i denna del framförda grunder, varför skäl för ingripande enligt LOU saknas. Det som bolaget anför innebär sammanfattningsvis att kommunen, utifrån de omständigheter som bolaget hänvisar till, inte har brutit mot transpa­ rens- eller proportionalitetsprincipen. Har bolaget uppfyllt de aktuella skallkraven? Bolaget gör gällande att det uppfyller kravet på ekonomisk stabilitet enligt förlrågningsunderlaget. Bolaget anför att det till sitt anbud lämnade en fö­ retagsupplysning från Businesscheck AB, som visade att bolaget hade ra­ ting 6 av 1 0. Bolaget har i syfte att styrka sin ekonomiska stabilitet i sam­ band med s:ln ansökan om överprövning kommit in med bl.a. lcreditupplys­ ning och årsredovisning, Kompletteringar i syfte att uppfylla ett icke upp­ fyllt skallkrav får emellertid inte göras efter det att ett tilldelningsbeslut har fattats. De handlingar som bolaget nu åberopar i detta syfte ska således inte beaktas. Av bolagets anbud framgår att bolaget har lämnat ett utdrag från UC eller motsvarande som visar en rating son1 ftr lägre än 3 . Bolaget gör inte gällande att denna uppgift skulle vara felaktig och skäl salmas att ifrå­ gasätta riktigheten i denna. Bolaget har därför uppfyllt det aktuella skall­ kravet endast om det har lämnat en sådan förklaring i sitt anbud att det kan anses klarlagt att bolaget in11ehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Bola­ get anger i sitt anbud följ ande förklaring. Den lägre ratiogen har sin bak­ gnmd l bristande skatterutiner i och med ett personalbyte samt införandet av trängselskatten. Den högre riskprofilen grundar sig i att bolaget äger bilarna och inte leasar, Företaget är e�onomiskt stabilt och ytterligare uny derlag för detta kan ges vid behov. '14.MAR.2013 i2:41 fo,valt1ingsratten GSG NR.1764 S. 1G FÖRVALTNINGSRÄTTEN l GÖTEllORG Avdelning 2 DOM Sida 10 1278-13E Det ankommer på anbudsgivaren att utforma sitt anbud på ett sådant sätt att det klart och tydligt framgår att de krav som ställs upp i upphandlingen är uppfyllda. Det är också anbudsgivaren som står risken för att ett bristfälligt utfonnatanbudkankommaattforkastas.Enligt9kap.8 §LODfåren upphandlande myndighet begära att ett anbud förtydligas eller komplette­ ras men endast under förutsättning att det kan ske utan risk för särbehand� ling. LOU ålägger emellertid inte någon skyldighet fot den llpphandlande myndigheten att begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras, utan det är anbudsgivaren själv som ansvarar för att anbudet vid anbudsinläm­ ningen innehåller de uppgifter som efterfrågas. Kommunen har således inte fö1farit felaktigt genom att inte begära in en komplettering av b o lagets an­ bud. Den förklaring bolaget lämnar i sitt anbud är vag och klargör inte bo­ lagets ekonomiska stabilitet. Förklaringen innebär alltså inte att bolaget i sitt anbud lämnat sådan förklaring att det kan anses klarlagt att bolaget innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Kommunen har därför haft fog för sin bedömning att bolagets anbud inte uppfyller det aktuella skallkra­ vet> varför kommunen haft grund för att inte låta bolagets anbud gå vidare till utvärderingen. Skäl för ingripande enligt LOU i denna del saknas däru för. Vad gäller kravet på referensuppdrag som motsvarar det uppha11dlade upp­ draget har bolaget som refetens lämnat Rosenlunds sjukhus, Stockholms läns landsting. Uppdraget beskrivs som en bilpool med fullservice på plats vid Rosenlunds sjukhus. Samtliga användare har även tillgång till övriga bilpoolsbilar. Användal'en behöver endast tanka bilen och bilpoolen står för all annan service, Kommunen har vid kontakt med den lämnade referens­ personen fått information om att uppdraget består av två bilar, vilka aldrig hat varit upptagna n är de har behövts bokas, Bolaget har gjort gällande att kommunen i sin kommunikation med bolagets referens har missförstått referensuppdragets upplägg. Det far emellertid anses vara anbudsgivaren 1,.tj'/u,r,R..L'IVr131,..L'·L•1 ForvaltningsrattenGBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEl3ORG Avdelning 2 som bär ansvar fö1· att uppgivna referenspersoner lämnru: konekta uppgifter angående uppdragets omfattnin_g. Skäl att tro att kommW1en missuppfattat referenspersonen har inte framkommit. Det i anbudet uppgivna referens­ uppdraget:fardärföransesintevaraettmotsvarandeuppdragsomdetupp­ drag som upphandlingen avser, dvs. tio bilar eller fler därmerparten av bilarna ständigt är bokade. Bolaget har således inte uppfyllt det aktuella skallkravet och kommunen har därmed även på denna grund haft skäl att inte låta bolagets anbud gåvidare till utvärderingen. Skäl för ingripande enligt LOU i denna del saknas därför. Sammanfattning Bolaget hat utifrån de grunder som bolaget framförinte visat att kommunen har br utit mot de grundläggande principerna i 1 kap, 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Bo lagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3 109/1B LOU) � Rådman Fötedragande i målet har varit föredraganden Helen Ljungbeck, 1 l-lR.1764 S. 11 Sida 1 1 1278- 1 3 E H.MAR.2013 i2:41 Forva.i1.n.1ngsraitten f1.'l'ti'GJ NR.1764 ��, 1· 1�•· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTJLLSTÅND Den som vill övetkl:aga fötvalt:rdngstättens beslut ska. skriv� tillK.ammauätten i Götebotg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till Qirvaltni.ngs.tätten. ÖQ-etklagandet ska ha kommit in till fö.tvalt.ningsrätten inom tre veckor frllll den dag di klaganden fick del av b eslutet. Tiden fö-,; öve:cklagandet för offentligpart räknas emellertid från den däg beslutet tneddelades. Otn sista dagen för övetkla.gandet infaller på lö.tdag, söndag elle:t helgdag, midsotntnatafton, julafton clkt nyårsafton täcket det att skrivelsen. kommet in näsra vru:d�. Förattettövetlclagande skakuo,na.tasuppi kamma.ttätten fordras att prövn1ngstillstånd meddelas. Katnmru:rätten lämna1: ptÖv.ll11l.gstillstånd om det ät av vikt föt ledning avriittscillämpningeo att överklagandet pxöv:as, anledning föxekomme.r: till äodcing i det slut vartill förraltningsrätten kommit eller det annars 5no.s synnetliga skäl att p,:öva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fötvaltrringstättens beslut fast. Det iix dätför viktigtattdetklartochtydligtframghav överklagandet till b.:tn.tnattiitten varför man anser att p;i;övcingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes Il.aln.Il, pet:sonnummer, yrke, postadtess och telefonnummer. Dessutom ska adress och tdefo:o.numm.et till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kim nås för delgivning lämnas om dessa uppgifte,; inte tldiga.,:e uppgetts i målet. Om någon person" eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kamma:a:ätten1 2. det beslut som överkhgas ,:ned uppgift 3. om fönraltningsriittens namn, målnummer samt dagen fö.r beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövn.ingstillstind, 5. den änch:ing av fötvaltningstättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje sätskilt be'lf.is. Sktl'9-elsen ska. va.ta ur.tde.rteckna.d av klaganden eller hans om.bud. Adressen till föxvaltning.srätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar otnbud ska denne $ända ia fullmaktioriginalsamtuppge sittn\UIJll, adress och telefo:o.nun;uner. Om någon pe,i;son- eller a.dressuppgift ändras, ska Ni utan dtöjstnål anmäla ändrlnge.o till katntnau'ii.tten. I mål otn överp.röV'l'ling enligt I.agen (2007:1091) om offentlig upphandling ellet lagen (2007:1092) om upphwclling inom omzådena ntten, energi, ttanspottet och posttjänste.r fär avtal slutas innan tiden för öveclrlagaode aY rättens dom eller beslut har löptut.Ideflestafäll.ffiravtalslutasnätti.o dagat hllt gatt från det att tätten avgjort målet ellei: upphävt ett intetixoistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett öve:rklagande av :t�ttens a.vgörande fru: inte prövas sedan avtal h:a.r slutits. Fullstiindig information :finns i 16 ka.pitlet i de O'tfan angivna lagama. BehÖ'ver Ni fler upplysningar om hw: man överklagar kao Ni viinda Er till fötvaltnings:tätten. DV 3109/1B LOU