Dok.Id 719366 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadtess Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-56 l 680 00 E�post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt E:xpeditionstid måndag - fredag 08;00-16:30 I ' ,�- -------·-i j____:_::- _ _____' __ 1- ___ FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-02-17 Sida1 (16) _J Avdelning 3 3 SÖKANDE Meddelad i Stockholm NTT Security (Sweden) AB, 556587-8294 Råsundavägen 12 169 67 Solna MOTPART AB Svenska Spel, KONKURRENSVERKET '1(117 . Q?·- 1 7 li....'V LI I,... i' Ombud: Advokaterna Anna Ulfsdotter Forssell och Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår. AB Svenska Spels yrkande om att NTT Security (Sweden) AB:s ansökan om överptövning ska avvisas. Förvaltningsrätten avslåFNIT Security (Sweden)AB:s ansökan om överprövning. Mål nr 27515.:15 Avd Dnr KSnr • Li Aktbil .... . _,,, ' .i Tele(ax 08-561 680 01 -·· _..-.fll Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 27515-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. AB Svenska Spel (Svenska Spel) genomfor en upphandling avseende Managed Security Services Provider (MSSP). Upphandlingen genomförs med ett öppet förfärande enligtJagen om offentlig upphandling (2007:1091), LOU. Enligt tilldelningsbeslutet hat Svenska Spel antagit Sentor MSS AB (Sentor) anbud i upphandlingen. NIT Security (Sweden) AB (NTT) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att utvärderingen görs om alternativt att upphandlingen görs om i sin helhet. Som grund for yrkandet anför bolaget bl.a. roljande. Utvärderingsmodellen och kvalificerade krav speglar inte på ett korrekt sätt de stora kvalitetsskillnader som foreliggermellan NTT:s och Sen:tor:s anbud. Tilldelnihgsbeslutet har därför inte stöd i upphandlingskraven och har fattats på felaktiga utvärderingsgrunder. Svenska Spel bestrider bifall till ansökan och yrkar i första hand att ansökan ska avvisas oph i anclra hand att ansökan ska avslås. Som grund för forstahandsyrkandet anför Svenska Spel att bolaget inte är ett sådant offentligt styrt organ som avses i 2 kap. 12 § LOU och att det därmed inte är att jämställa med en upphandlande myndighet. Som grund för anqrah,ands­ yrkandet anför Svenska Spel att bolaget genomfört upphandlingen i enlighet med bestämmelserna i LOU och att det har iakttagit alla regler inklusive de principer för offerttlig upphandling som följer av 1 kap. 9 § LOU. Någon överträdelse föreligger därmed inte, och inte heller föreligger någon skada eller risk för skada för NTI. Förvaltningsrätten har begärt att Konkurrensverket ska yftra sig i frågan om Svenska Spel omfattas av 2.kap. 12 § LOU. Konkurrensverketanseratt Svenska Spel är ett offentligt styrt organ och därmed omfattas av LOU. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 27515-15 I STOCKHOLM VAD PARTERNA ANFÖR Offentligt styrt organ NTT anser att Svenska Spels yrkande attförvaltningstätten ska avvisa NTT:s ansökan om överprövning inte förändrar något i sakfrågan om Svenska Sp�l följt LOU. Svenska Spel anser att bolaget har en sådan anknytning till staten som avses i 2 kap. 12 § 1-3 LOU dels genom att Svenska Spel är helägt av svenska staten och dels att staten utser mer än hälften av styrelseledamöterna i Svenska Spel. Behovet som Svenska Spel tillgodoser ä,r spel om pengar. Arten av detta behov är inte ett behov i det allmännas intresse utanmöjligen det sättpå vilket spelet tillhandahålls. Begreppet "allmänna intressen'' ligger nära begreppet "verksamhet som är till direkt nytta för allmänheten". De spel som bolaget tillhandahåller ska vara till direkt nytta för allmänheten och inte endasttillgodose intressen hos olika individet. Allmänheten har inte direktnytta av att det erbjuds möjlighetet att spela om pengar. Den verksamhet Svenska Spel bedriver är således inte .ett behov i det allmännas intresse. Svenska Spel möter nu hårdare konkurrens från de oreglerade aktörerna. S'Venska Spels marknadsandel har minskat samtidigt som dess marknadsföringsinvesteringar har ökat vilket visar att konkurrensen är påtaglig. Det finns endast ett skäl till att privata aktörer tillgodoser samma behov som Svenska spel g�nom egna varor och tjänster - att.det är kommersiellt intressant och lönsamt. Svenska Spel verkar därmed på en marknad med betydande konkurrens. Även om syftet med den svenska spelregleringen inte är. att generera vinst till ägaren(svenska staten), bedrivs Svenska Spels verksamhet med ett vinstsyfte i LOtJ:s "mening och framför allt med lönsamhets;.. och effektivitets.kriterier som grund. DettaJrMigår bl,a. av de ekonomiska mål för bolaget som beslutades av årsstämman 2012 och som innebär att -I I I ' ---1 ' FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM DOM Sida4 27515-15 Svenska Spel ska ha minst 22 procents rörelsemarginal. Svenska Spel arbetar löpande för att anpassa kostnaderna efter intäkterna. Ett exempel på det är ett projekt benätnnt Valentin som resulterade i att ca 475 miljoner sparades. Svenska Spel står vidare risken för sin verksalllhet och det finns inget som visar att staten skulle ingripa om bolaget riskerar konkurs. Svenska Spel f'ar slutligen inte offentlig finansiering. Det behov Svenska Spel tillgodoser är av industriell eller kommersiell karaktär. Samman­ fattningsvis är SvenskaSpel inte ett offentligt styrt organ och ska därror inte tillämpa LOD. Ansökan om överprövning NTT anför i huvudsak följande. I upphandlingen ligger tonvikten på en kvalitativ leverans av MSSP-tjänster. Utformningen av Svenska Spels upphandlingsmodell möjliggör dock inte en korrekt ekonomisk utvärdering och de kvalitativa aspekterna har inte fatt den avgörande betydelse som Svenska Spel signalerat i förfrågningsundetlaget. Utvärderingsmodellen speglar inte på ett korrekt sätt de stora kvalitetsskillnader som föreligger mellan NTT:s ochSentor MSS AB:-s anbud. Tilldelningsbeslutet har därför inte stod i upphandlingskraven och har fattats på felaktiga utvärderings­ gronder. Svenska Spel anför a.tt utvärderingsmodellen är tydligt beskriven i bilaga 7 till förfrågningsunderlaget ''Prövning och utvärdering''. Enligt Svenska Spels utvärderingsmodell ska det ''ekono.miskt mest :fördelaktiga'' anbudet antas, varvid kvalitet och pris ska bedömas, Viktningen :m.ellan kvalitet och. pris är 60 procentkvalite t och 40 procent pris. Således har, vid utvärdering­ en av anbuden, kvalitet getts en större vikt än pris. Utvärderingen av attbuden Ilar skett helt i enlighet med denna utvärderingsmodell och har då gett det utfäll som framgåt" av tilldeltiingsbeslutet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 275 1 5-15 I STOCKHOLM I bilaga 7 har angetts .de poängmodeller som ska tillämpas för respektive kvalitativt utvärderingskriterium. Svenska Spel har utvärderat anbuden helt i enlighet med dessa poängmodeller. NTT erhöll vid utvärderingen av KUl (kvalitativt utvärderingskriterium. 1) den högsta poängen av samtliga anbudsgivare och den näst hög1;ta poäng som kan uppnås för KUl enligt poängmodellen. Svenska Spel hari tilldelningsbeslutet redovisat respektive anbudsgivares poäng� De kvalitativa ska-kraven på tjänsterna har inte varit föremål för utvärdering. Ska..kraven utgör inte utvärderingskriterier utan ska-krav. En utvärdering av ska-kraven hade varit direkt felaktigt. Svenska Spel har genomfört upphandlingen i enlighet med bestämmelserna i L0Uochhariakttagitallareglerinklusivedeprinciperföroffentlig upphandling spm följer av 1 kap. 9 § LOlJ. Någon öv�rträdelse föreligger därmed inte, c,ch inte heller föreligger någon skada eller risk för skada fdr NTI. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET D e n 1 j a n u a r i 2 0 1 7 t r ä d d e l a g e n ( 2 0 1 6 : 1 1 4 5 ) o m o ffe n t l i g u p p h a n d l i n g i kraft. Genc,m den lageIL upphävdes lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Enligt :fjärde punkten i ikraftträda11de- och övergångs­ bestämmelserna till den nya lagen gäller dock den upphävda lagen for "sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Förva.ltningsrätten prövar därför NTTs ansökan om överprövning enligt den tidigare gällande lagen om offentlig upphandling. Innan förvaltningsrätten kan bedöma om det finns skäl att vidta någon åtgärd enligt 1 6 kap. 6 § LÖU ska förvaltningsrätten först pröva om L0U är tillämplig på Svenska Spels verksamhet. Av 2 kap. 19 § L0U framgår att avgörande för den frågan är om Svenska Spel är ett offentligt styrt organ enligt 2 kap. 12 § L0U. __[ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27515-15 I STOCKHOLM 1.ÄRSVENSKASPELETTOFFENTLIGTSTYRTORGAN? Offentligt styrt.organ Med offentligt styrda organ avses enligt 2 kap. 12 § LOU sådana bolag, föreningar, delägarförvaltningar, särskilt bildade samfållighetsföreningar och stjftelser som tillgodoser behov i detallmännas intresse, under fö:rutsättni:ng att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktär, och 1 . som till största delen är finansierade av staten, en kommun) ett landsting eller en upphandlande myndighet, 2. vars verksamhet står under kontroll av staten, en kommUil, ett landsting eller en upphandlande myndighet, eller 3. i vars styrelse eller motsvarande ledningsorgan mer än halva antalet ledamöter är utsedda av staten, en kommun, ett landsting eller en upphandlande myndighet. EU-domstolen har i ett flertal avgöranden angett hur reglerna om offentligrättsliga organ ska tillämpas och tolkas. Av denna rättspraxis framgår att syftetmed direktiven om offentlig upphandling är bl.a. att undanröja möjligheten att ett organ som finansieras eller ko.ntrolleras av staten, regionala ellet lokala myndigheter eller av andra organ so:m, lyder under Qffentlig rätt låter sig styras av andra hänsyn än ekonomiska. Mot bakgrund av dessa syften har EU-domstolen konstaterat att begreppet "offentligrättsl�ga organ" ska tolkas :funktionellt och ges enstor räckvidd (sebl.a.BFIHoldiilg,C-360/96,punkt62,Truley,C-373/00,punktema42 och 43 samt Aigner, C-393/06, punkt 37). Allmännyttiga b.ehov som inte är �v industriell eller kommersiell karaktär utgörs i allmänhet av b.eb.ov som staten, av de skäl som har samband med allmänintresset, väljer att själv tillgodose eller som den avser att fortsätta att ha ett avgörande inflytande på (BFIHolding, punkterna50 och 51). II III;I' Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 275 1 5-15 Bedömningen av om det föreligger ett allmännyttigt behov som inte är av industriell eller kommersiell karaktär ska göras med hänsyn till samtliga relevanta faktiska och rättsliga omständigheter, däribland de villkor på vilka organet utövar sin verkscUnhet. Det i011ebär att all a relevanta källor och omständigheter i övrigt som reglerar och beskriver bolagets verksamhet, oavsett deras juridiska :form, ska beaktas vid bedömningen av om bolaget tillgodoser ett behov i det allmännas intresse (Truley, punkterna 33-36, 41- 43, 45 samt 66). Detta innefattar de omständigheter som var aktuella vid bildandet åv organet och de villkot på vilka organet utövar verksamheten, inklusive om organets verksamhet är u�att för konkurrens, om det fll111s ett huvudsakligt vinstsyfte, om organet bär de förluster som uppstår i samband med utövandet av verksamheten och om verksamheten får offentlig finansiering (se bl.a. Korhonen, C-1 8/01, och SIEPSA, c;.283/00). Vid bedömningen av om organets verksamhet tillgodoser ett behov av allmänt intresse saknar det, enligt praxis från EU-domstolen, betydelse om endast en relativt obetydlig del av den verksamhet organet bedriver faktiskt består i att tillgodose allmänna intressen. Så länge organet i någon omfattning bedriver allmännyttig vetksåtnhet utan indu$tdell eller kommersiell karaktär ska samtliga kontrakt sorn tilldelas av ett sådant organ ses som ett upphandlingskontrakt (se bl.a. Mannesmann, CA4/96). Avsaknaden av ett huvudsakligt vinstsyfte kan vara en faktor som talar för att det är fråga om ett offentligrätti:;ligt organ (se bl.a. SIEPSA, C-283/00). Konkurrensverkets bedömning Konkurrensverket anger i yttrandet den 25 augusti 2016 bl.a. följande. Svenska Spel är ett aktiebolag i vars styrelse mer än hälften av ledamöterna utses av staten. Staten 1,iger sa.n1tlig� aktier i Svenska Spel och företräder dessa på bolagsstämman. D�ed föreligger offentlig kontroll respektive offentlig styrelserepresentation enligt 2 kap. 12 § 2 och 3 LOU. Svenska I STOCKHOLM - -- --- I , l I - ---- -----_----;--- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Spelhargettsettuttryckligtuppdragattsäkerställaspelande.undersocialt och Jiälsomässigt hänsynstagande, att motverka problem med överdrivet spelande samt att begränsa spelandets negativa verkningar. Dessa intressen har en nära anknytning till sociipolitiska målsättningar som det allmä;nna har intresse och direkt nytta av. Svenska Spel tillgodoser därför ett behov i det allmännas intresse. Svenska .Spel möter ökad konkurrens från de oreglerade aktörerna på spelmarknaden. Konkurrensen har ökat sedan år 2009, då kamn1arrätten prövade om Svenska Spel ska följa LOU. Om fötvaltningstä:tteh skulle anse att konkurrensen numera ät utvecklad är detta enligt EU-domstolens praxis i sig inte tillräckligt föt ett konstaterande att det tillgodosedda behovet är av industriell eller kommersiell karaktär. Staten har fastställt ett lönsamhetskrav på bolaget som uppgår till minst 22 procent. Bolagethar därmed ett uttalat lönsamhetskrav. Vad gä.ller detta lönsambetskrav betonar dock regeringen att "omtanken om kunden och strävanefterattminimeradenegativaeff'ektemaavspelandealltidväger tyngre.än vinstintresset'' (s� 75 i bilagan till 2016 års redogörelse :för bolag med statligt ägande [skr. 2015/2016,140]). Genom bolagets tillstånd har regeringen infört begränsningar när det gäller marknadsföring, högsta tillåttiainsatserikasinospelochhögstaantalvärdeautomatersomfår tillhandahållas. Efter devisen ''Ansvar fore vinst" har oekså bolaget infört ett obligatoriskt kundregistteringssystem med ett uppskattat inkomstbortfall på 8.00 Mkr som följd. Vinstintress.et framstår därför. som sekundärt i förhållande till bolagets sociala hänsynstaganden och kan inte anses vara huvu,dsakligt. Att bedriva verksamhet enligt de verk:samhetstillstånd som regeringen har utfo:t,1Uat villkoren ffir,. och som innebär att Svenska Spels syfte är att stävja de. negativa effekterna med spelandet, kan inte likm1s vid attverkaundernormalamarknadsmässigavillkor. Sanunanfattn:ingsvis anser Konkurrensverket att Svenska_ Spel tillgodoser ett behov i det alhnännas intresse som inte är av kommersiell eller industriell karaktär. Sida 8 275 1 5 - 1 5 I" Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 275 15-15 Förvaltningsrättens bedömning Har Svenska Spel en nära anknytning till staten.? Svenska Spel ägs av staten och state n utser mer än hälften av alla styrelse­ ledamöter i bolaget. Förvaltningsrätten anser därför att Svenska Spel har en sådananknytningtillstatensomavsesi2kap. Iz§2och3LOU. Tillgodoser Svenska Spel behov i det allmännas intresse? Förvaltningsrättenkonstaterar att i bedömningen av om det föreligger ett behovidetallmännasintresseskahänsyntastillsamtligarelevantafaktiska och rättsliga omständigheter, däribland de villkorpå vilka organet utövar sin verksamhet. Det innebär att alla relevanta källor och omständigheter i övrigt som reglerar oc. h beskriver bolagets verksamhet, oavsett deras juridiska form,.skabeaktasvidbedömningenavombolagettillgodoserettbehovidet allmännas intresse (Truley, C-373/00). Svenska Spel tillhandahåller marknaden spel om pengar. Bolaget har dock ett särskilt.samhällsuppdrag att värna sociala skyddsintressen och att tillgodose efterfrågan på spel i kontrollerade former för att därigenom verka for en sµ,nd och säker spelmarknad..Bolaget bedriver sin verksatnhet efter tillstånd från regeringen. Det ger ytterligare tnöjlighet att reglera villkoren ochfötutsäJt:ningarna for verksamheten. Genom tillstfu1,dskravet har ägaren, staten, gett Svenska Spel ensamrätt. att bedriva viss typ av spel- och lotteriverksamhet i Sverige. Det är också endast den som innehar sådant tillstånd somhar rätt attmarknadsföra lotterier i landet. Svenska Spel har således getts en mycket gy11Usam filatkna4spositiop.. Satntidigt har tillstånden begränsat Svenska Spels möjligheter att bl.a, marknadsföra sitt utbud. Enligt forvaltningsrättens mening gör Svenska Spels samhällsuppdrag att begränsa de negativa effekter som kan följa av I STOCKHOLM ---I I' II I' ---_:___--�---I - - -- - -- II FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM överdrivet spel om pengar, och de. förutsättningar bolaget ges att genomföra uppdraget, att verksamheten är till nytta för allmänheten. Svenska Spel tillgodoser även behovet av spel om pengar. Vid bedömningen av om organets verksamhet tillgodoser ett behov av allmänt intresse saknar det dock betydelse om end_ast en relativt obetydlig del av den verksamhet organet bedriver faktiskt består i att tillgödose allmänna intress_en. Om organet fortfarande ansvarar för de intressen som det särskilt är skyldJgt att tillgodose är villkoret i upphandlingsdirektivet fortfarande uppfyllt (se Mannesmann C-44/96, punkterna 25 och 26). Även om Svenska Spel ,: tillhandahållertjänsterpåmarknadenförattmötaenskildapersonersbehov av spel om pengar anser förvaltningsrätten att de sociala hänsyn som ligger i Svenska Spels särskilda samhällsuppdrag, och utfortn.trirl�u av -verk­ samheten, gör att bolaget tillgodoser ett behov i det allmännas intresse på det sätt som avses i 2 kap. 12 § LOU. Har behovet industriell eller kommersiell karaktär? Av EU-do:tnstolens praxis (se bLa. C- 1 8/ 1 0, Korhonen, punkterna 48, 49 och 59) framgår att rätten vid sin bedömning ska ta hänsyn till samtliga relevantafaktiskaochrättsligaomständigheter,.såsom de omständigheter som var aktuella vid bildandetav Svenska Spel och de villkor på vilka det utövarsinverksamhet.Dennabedömninginnefattarförutomenbedömning av Svenska Spels kon,kurrensfdrhållanden, en bedömning av om det salmas ett huvudsakligt vinstsyfte, om bolaget självtinte står den ekonomiska risken för den verksamhet som det Utövar och om verksamheten har helt eller delvis offentlig finansiering Gfr Kammarrätten i Stockholms dom den 19februari2016 i målnr7265-14). Av-EU-domstolensavgöranden(ide fötenade målen <>223/99 och 260/99, Agoni Excelsior, punkterna 40 och 43)framgårattomettorgansaknarvinstsyftekanviktläggasvid_huruvid_a Sida 10 275 1 5 - 15 I •_ I! FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM det ska drivas med produktiVitets-, effektivitets- och lönsamhetskrlterier som grund. Förvaltnin.gs:rätten konstaterar att det :finns både reglerade aktörer (AB Trav, och Galopp, folkrörelselotterier som Svenska Postkodfötettlngen samt restaurangkasinon samt bingohallar) och ett antal oreglerade aktörer (Betsson, Bet365 och Unibetm.fl) som utan tillstånd bedriver·spel­ verksatnhet, vfä internet, i denmiljö där Svenska Spel verkar; I den utredning som Svenska Spel åberopat anges att marknadsförings­ investeringarna för den svenska spelmarknaden ökat över perioden 2005 - 2015 samt att Svenska Spels marknadsandel har minskat från 50 procent år 2009 till 42,5 procent år 2015 (se RBB Economics rapport " Svenska Spel möter ett betydande konkurrenstryck", 29 juni 2016, sid. 12, figur 9). Vidare framgår att de oreglerade �öremas rnarknaclsandel ökat.från 9 till 21 procent under perioden 2007 - 2015. Åven om den svenska marknaden är reglerad genom kravetpå tillstånd tappar således Svenska Spel marknadsandelar. Svenska Spel har dock fortfarande en betydande marknadsandel totalt sett, även om matknadsandelen minskat under åren. Dethat inte framkommit att Svenska Spel bedriver verksamhe.t där bolagets marknadsposition inte är stärkt genom kravet på tillstånd. Svenska Spel verkar således uteslutande inom en marknad som i Sverige är reglerad av staten och där sta:ten kan pl\verka konkurrenssituationen. Det står dock klart attSvenskaSpelän,dåärutsattförenbetydandekonkurrens.Medhänsyntill storleken av Svenska. Spels marknadsandel, samt då bolagets v�rksattihet bedrivs på en.marknad som är reglerad av ägaren, staten, och där. denne därigenom har vissa möjligheter att på\.'erka konkurrenssituationen, menar förvaltningsrätten att den konkurrens som bolaget ställs inför ändå inte kan anses vara utvecklad.. Såvitt framgår av utredningen saknar Svenska Spel offentlig finansiering. Svenska Spel b.edrivs i aktiebolagsfor:m och enligt 3 kap. 3 § aktiebolags- j Sida 1 1 27515-15 -- ,• ----I L ,- Sida1-2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 27515•15 I STOCI(l{OLM lagen (2005:551) ska det a,nges i bol�gsordningen 0m bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst. Någon sådan ., regleringfinnsinteiSvenskaSpelsbolagsordning. SvenskaSpelharockså ettuttalat lönsamhetskrav då bolaget'ska ha en rörelsemarginal om minst 22 procent. Bolaget har även framhållit exen;ipelvis att det sedan 2010 genorofört kost11adseffelctiviserlngar mQtsvarande 450 miljoner laonor som frigjortresurserförnyaprioriteradesatsnirtgsområden. Förvaltningsrätten konstaterar dock samtidigt att regeringen angett i bilagan till redogörelsen för bolag med statligt �gande (sla. 2015/16;.140) att omtanken om kunden och strävan efter att :minimera de negativa effelcteqia av spelande alltid väger tyngre än vfusti.Iltresset Genom tillstånden reglerar också regeringen oolagets verlcsam.hetoch regeringen har begränsatbolagets möjligheter till marlmadsförin.g samt .inskränkt bolagets fria "prissättning:' när det gäller kas.inospel liksom omfattningen av värdeautomatverksamheten, vilket allt utgör begränsningar som hämmar bolagets möjligheter att generera vinst. Bolaget har också själv vidtagit åtgärder i sin verksamhet där ansvaretför hälsa och socialpolitiska syften hat g�tt före-vinst Av Svens!(a Spels årsredovisningförår2d15framgårsåledes.attbolagetinfortenobligatorisk kundregistrering under 20 14 med ett uppskattat intäktsbortfall på 800 miljoner Iaonor som följd. Bolaget 'anger dåatt ansvar går före vmst. Vidare anges i årsredovisningen att bolaget strävar efter att flytta fram spelandet som redan sker till sundare och säkrare miljöer, inte att öka det totala spelandet i fändet. Bole,gets överskott ska härtiU vara förbehållet all:tnännyttiga ändamål (Utdrag ur Rikstevisionens rapport "Statenpå spelmarknaden-närmanmålen?", sid 10). Vidare framgår av prop. 1995/96.:169s:. 1 attöverskottetavverksamhetenskadelasmellan.staten och föreningslivet. Förvaltnh1gsrätten anser vid en sammantagen bedömning. att Svenska Spel inte verkat på nonnala marknadsmässiga villkor och att bolaget inte kan anses ha ett huvudsaldigt vinstintresse. Svenska spelhar ett särskilt samhällsuppdrag att värna sociala skydds­ intressen genom att motverka de problem som ett överdrivet spelande om - I Sida. J3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 275 1 5- 1 5 I STOCKHOLM pengar kan leda till. Genom tillståndskravet har Svenska Spel givits ensamrätt, och därigenom en gynnsam me,rknadsposition, till en del av en marknad som bolaget framhållit som kommersiellt intr�ssant och lönsam då ett stort antal ptivata. aktörer sökt sig dit. Ägaren, staten, har härigenom gett bolaget förutsättningar för en lönsarn verksamhet och indirekt skapat ett skydd mot eventuella förluster. Av SvenskaSpels årsredovisning for åt 2015 ärdetocksåtydligtattbolagetitillräckliggradförlitarsigpåsitt samhällsuppdrag och.marknadsposition för att låtå. samhällsuppdraget styt.a bolagets beslut om ett kundregister framför hänsyn till bolagets intäkter. Mot denna bakgrund, och med hänsyn till Svenska Spels särskilda samhällsuppdrag, anser fötvaltntngsrätt0ilcatt omständigheterna visar att ett ingripande från ägaren, staten, om Svenska Spel riskerar konkurs, är tillräckligt sannolik för att påverka bolagets_ agerande och för att bolaget inte ska anses bära sin egna ekonomiska risk. Saknaden av ett huvudsakligt vinstintresse talar också starkt för att det tillgodosedda behovetinte har en industriell eller kommersiell karaktär (se mål C-283/00, SIEPSA, punld 88, må 1 C-393/06 Ing. Aigner, punkt 42 Qch mål C-1 8/01 Korhonen, punkt 54 e-contrario) . Förvaltningsrätten anser vid en sammantagen bedömning att Svenska Spe1 tillgodoser ett behov i det allmä:nnas intresse och att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktijr. Svenska Spel ät således ett sådant offentligtstyrtorgansomvidtillätnpilingenavLOUskajämställasmed upphandlande myndighet. Yrkandet om att.målet ska avvisas ska därför avslås. 2. NTT:sANSÖKANOMÖVERPRÖVNING Förvaltningsrätten övergår till att pröva om Svenska Spel i sin upphandling brutit motnågon av de grundläggande principerna i 1 kap, 9 '§ eller någon annan bestämmelse i LOU. I STOCKHOLM FörvaJtnjngsrättens bedömning NIT anför att föffrågningsunderlaget brustit i utformningen: på så sätt att det inte framgått vad Svenska Spel kommer att lägga vikt vid bedömningen av kvalitetskriteriema,Dettaharmedförtattk:valiteinteharbealctatsiden utsträckning som anges i föffrågningsunderlaget. I 1 kap. 9 § LOU anges attupphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphäilpJ.i:ngat på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidate principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska :rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit tu.Qt de grunclläggande prindpetna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören. har lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska gö:ras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enupphandlandemyndighetsomavseratttilldela.ettkontraktpågrundval av detan:bud somur den upphandlande myndighetens synvinkel är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska grunda sig på olika kriterier som ska fastställas under iakttagap.de av kraven i LOU. l 12 kap. 1 § LOU ges en icke uttönunande uppräkning av möjliga kriteriet. Tilldelningskriterfoma kan i princip vata kvalitativa och Inte enbart ekonomiska. Vidare krävs att tilldelningskriterierna ska vara kopplade till föremålet för upphandlingen. Tilldelningskriterierna måste nämligen göra det möjligt att Q.tvatdera varje anbud i fdrhållande till föremålet for upphandlingen samt i:ttt utvärdera förhållandetmellankvalitet.ochprisi varjeiUlbud. Det."ekonomisktmest fördelaktigaanbudet"ärdetanbud"somhardetbästaförhållandetmellan kvalitetochpris". Därutöver krävs enligt principerna om öppenhet, icke­ diskrimineringochlikabehandlingattdetilldelningskriteriersomväljsär objektiva kriterier som säkerställer att anbuden bedöms objektivt och f' Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27515-15 I J ----�----- - I \ FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM såledesiverkligkonkurrensmedvarandra. Enligtprincipernaomöppenhet, icke-diskriminering och likabehandling krävs även attden upphandlande myndigheten under upphandlingens ·samtliga skeden säkerställer iakttagf;Uldet av såväl principen om. likabehandling .av potentiella anbudsgivare som principen om öppenh,et vad gäller tilldelningskriterierna. Dessa kriterier ska fommleras på ett sådant sätt att samtliga rimligt upplysta och normaltaktsanuna anbudsgivare kan fäkännedom om den exakta. innebörden av tilldelningskriterierna och således kunna tolka dem på samma sätt (jfr Dutch Coffee, C-368/10, med där gjorda hänvisningar). I LOU finns inte några formkrav på hur ett forfrågningsunderlag eller en utvärderingsmodell ska vara konstruerad. Av EU-domstolens praxis framgår at_t förfrågn:ingsunderlaget ska vara utfonnat så att alla rimligt informerade och·normalt omsorgsfulla leverantörer kl:lntolka informationen på samma sätt. Upphandlande myndigheter har stor frihet att välja vilken utvärderings­ modell som ska tillämpas och vilken relativ vikt valda tilldelnirtgskriterier ska tillmätas, så: länge kriterierna syftar till att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet (se bl.a. SIAC Construction, C-19/00, ooh Wienstrorn, C-448/01). Högsta forvaltnlngsdomstolen h� i RÅ 2002 ref; 50 uttalat att de skiftande :llirhållanden som förekonuned det ekonomiska livet gör att förfrågnings­ underlag .och utvärderingsmodeller som inte är Qptitnalt utformade får godtas, under förutsättning att de principer som bär upp lagstiftningen och gemenskapsrätten inte träds för när; En upphandlande enhet har således rätt att välj a hade μtvärqeringsmetoder och tilldelningskriterier. I bilaga 7 till :llirfrågtiin.gsunderlaget ''-Prövning och utvärdering''- finns en beskrivning av hur poängsättning av de kvalitativa delarna av upphandlingen kommer att ske och vad som krävs för att uppnå de olika Sida 15 275 1 5- 1 5 . I r , ----------- --c-----�- , 1 '-_ Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27515-15 · I STOCKHOLM poängnivåerna. Enligt förvaltningstättens mening �ar anbudsgivarna fått en tillräckligt god bild av vad Svenska Spel kommer att lägga vikt vid bedömningen av kvalitetskriterierna. Vidare innehåller bilaga 7 en tydlig genomgång av den utvärderingsmodell soJU kommer a:tt användas i upphandlingen. Förvaltningsrätten anser att utviitcleringsrooclellen har beskrivits p� ett godtagbart sätt i förfrågnh1gsu,nderlaget och att Svenska Spel tillämpat den på det sätt som angetts. Vad NTT anfört visar inte att Svenska Spel brutit mot LOU eller dess grundläggande principer. NTT.:s ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns � . 1 (DV 3 109/lA LOU). \ ', \\ Jlrs-Åke Johansson Chefsrådman eka,i'{Y"b-tu);l�bI KaijaHultquist Rådtnan I avgörandet har även nämndemännen Anders Nordlund, Roger Karlsson och Babar Rehman deltagit. Susanna Ewerlöf har handlagt m,ålet. � ------------ -- --------- 1 - - - --------------- t I I Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1--�-�::--.----l, r Den som :yill. öv� förvaltniQgsrättens beslut ska skriva till Katnmarrätteni Stockhohn. Skri� velsen ska dock sldckas eller lämnas till för,. v_altningsrätten, ÖVerklllgandet ska ha kopmiit in till (orvalt­ nings.tätten inom tre veckor frlin den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddC!lats vjd en :tn.Uhtlig förhandling, el1e.r det vid en sådan förhandling hat angetts nät beslutet komm.er att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit h hom tre veckor från den dag dom$tolens beslut meddC!lades. Tiden fö.t över­ klagandet fot offentlig pa.tt räknas från den dag beslutet meddC!lades. Om sista dagen för överklagandet infaller pa lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrlv-elsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillståhd meddC!las. Kammattätten lämnat ptövningstill­ stånd qm 1. detfinnsanledi:iingattbetvivlariktighetetiav det slut som förvaltningsrätten hat kommit till, 2. detinteutanattsådanttillstandm:eddelasgar att bedoma :riktigheten av det slut som tor­ valtningsrätten hat kommit till, 3. detäravviktförledningavtättstillätnpning­ en att överlclagandet prövas av högre rätt, e1- ler �- a_ Å Om prövningstillst¼nd inte meddelas står för- � valtningstättens beslut fitst. Det är därföt viktigt - --- �,____,.aj:ldetklartochtydligtfrru.ngåravöverklagandet till kamt:nattätten var_f9r man ao,ser a.tt pröv- e ningstillstånd bör meddelas. 2. 3. 4. 5. där klaganden kan oas för delgivnfu.g. Om dessa uppgifteJ: bru:.lätnnats tidigare l målet - och ot:n de fortfarande är aktuella - b ehöver de inte uppges igen. Oin klaganden anlitar ombud, ska ombudets nllllln, postadress, e­ postadres:,, telefonnummer till arbetsplatsen qch mobiltelefortn'QtDllle.t anges, Om nagqn person- ellet adressuppgift äQ.drlls, ska.änd­ ringen utan dröjsmål atUillilas till kammarrHt­ ten, den dom/beslut som öv�s med upp­ gttt om förvaltniQgsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet:, deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, den änclrltrg av förvaltrungstättens dom/beslut söm klaganden vill få till _stånd, de b� som klaganden vill ål:,etop;i. och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevfa, 4. detanrtarsfinnssynnerligaskälattp.töva överklagandet. Adressen till förvaltniQgstätten framgår av do'­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantlden.fötöver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta giiller mål otn överptövning enligt: • lagett(2007:1091)omoffentligupphandling, • lagen (2007:1092) omupphandlinginom områdenavatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpaför,- svars- och siikerhetsomd.det I de flesta fallf"at avtal slutas rtär tio dagitt hat gått fråh det att rätten avgjort nillet eller upp­ hävt ett intetifnistiskt beslut. I vissa fallfår avtal slu,tas omedelbart. Ett överklagande av tättens avgörande får inte prövas sedan�vtal-har-slutits-. - --- F-ullstiindigJnfomiatiön�si16 kapitletide ovan angivna lagarna,, BehöverNifleruppl sning.u: omhurmanöver­ i:,.. P: Skrivelsen med6verldagandeskainnehålla iS y: -� 1. Klagandens person-/otganisationsmuntner, klagar kan Ni vända Er till förvalhungstätten. postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplat$ "' � ska ocksa anges samt eventuell annan adress www.domstol.se ­