Svenska HŠlsopromotiongruppen AB, 556618-9188 Lilla Torget 2 441 30 AlingsŒs MOTPART FšrsŠkringskassan Huvudkontoret 103 51 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 385147 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 16 S…KANDE DOM 2013-09-09 Meddelad i Stockholm MŒl nr 12790-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 09:00-15:00 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12790-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. FšrsŠkringskassan genomfšr en upphandling av ramavtal av stšd och metod fšr fšrankring av medarbetarskapet (dnr 011963-2013). FšrsŠkringskassan har beslutat att tilldela annan anbudsgivare Šn Svenska HŠlsopromotiongruppen AB kontraktet. Svenska HŠlsopromotiongruppen AB (nedan bolaget) ansšker om šver- pršvning av upphandlingen och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen fŒr avslutas fšrst efter att rŠttelse av FšrsŠkringskassans utvŠrdering har skett. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska gšras om. FšrsŠkringskassan bestrider bifall till bolagets ansškan. SK€LEN F…R AVG…RANDET Bolaget har i den aktuella upphandlingen invŠndningar som framfšr allt tar sikte pŒ FšrsŠkringskassans bedšmning av anbuden och utvŠrderings- modellen. FšrvaltningsrŠtten ska i mŒlet pršva om FšrsŠkringskassan har brutit mot bestŠmmelserna i lagen om offentlig upphandling (2007:1091), LOU, och om bolaget har visat att det lidit skada eller kunnat komma att lida skada pŒ grund av de pŒstŒdda bristerna pŒ ett sŒdant sŠtt att det finns skŠl fšr ett ingripande med stšd av 16 kap. 6 € LOU. FšrvaltningsrŠtten vill inledningsvis pŒminna om att en upphandlande myndighet har stor frihet att vŠlja vad man vill upphandla och vilka krav som ska stŠllas pŒ det som upphandlas (se till exempel KammarrŠtten i Gšteborgs dom i mŒl nr 5481-10 m.fl.). FšrutsŠttningen Šr att myndighetens krav Šr proportionella och har anknytning till det som ska upphandlas samt att de inte Šr diskriminerande (se till exempel KammarrŠtten i Jšnkšpings dom i mŒl nr 1932-10). En šverpršvning av en 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12790-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen upphandling enligt LOU utgšr endast en kontroll, utifrŒn de om- stŠndigheter som sškanden har anfšrt, av att den upphandlande myndig- heten har iakttagit de upphandlingsprinciper och fšrfaranderegler som anges i LOU. Det ankommer inte pŒ domstolen att genomfšra en ny utvŠrdering eller i švrigt pršva lŠmpligheten av den upphandlande myndighetens beslut (jfr till exempel KammarrŠtten i Sundsvalls dom i mŒl nr 1258-11 och Hšgsta fšrvaltningsdomstolens dom HFD 2013 ref. 5). Som huvudprincip krŠvs att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt anger vilka omstŠndigheter talan grundas pŒ (se Hšgsta fšrvaltningsdomstolens dom, R 2009 ref. 69). I fokus fšr denna upphandling och šverpršvning stŒr de begrepp Ð Óvill, kan och fŒrÓ Ð som FšrsŠkringskassan har valt att arbeta med fšr att ut- veckla sin organsation. Bolaget menar Œ sin sida att FšrsŠkringskassan gšr en exkluderande tolkning av bolagets anbud nŠr myndigheten inte accepterar andra, enligt bolagets tycke, likvŠrdiga begrepp och att det inte har kunnat utvŠrdera den vinnande leverantšrens anbud eftersom FšrsŠkringskassan har sekretessbelagt det. FšrsŠkringskassan Œ sin sida anfšr dels att bolagets anbud stŒr lŒngt ifrŒn FšrsŠkringskassans behov av tjŠnster, dels att upphandlingen har genomfšrts helt i enlighet med LOU:s bestŠmmelser. FšrvaltningsrŠttens Œsikt Šr att sŒsom fšrfrŒgningsunderlaget Šr utformat lŠmnar det utrymme fšr en viss skšnsmŠssig bedšmning av hur vŠl ett anbud motsvarar det som efterfrŒgas nŠr det gŠller kopplingen mellan anbudsgivarens metod och FšrsŠkringskassans val av begrepp. Under fšrutsŠttning att bedšmningen sker pŒ objektiva grunder, dvs. utifrŒn i fšr- frŒgningsunderlaget faststŠllda kriterier, mŒste den upphandlande myndigheten ges visst utrymme fšr subjektivitet vid bedšmningen av anbudens innehŒll. UtgŒngspunkten mŒste Šven vara, sŠrskilt nŠr det gŠller kvalitativa moment, att det Šr den upphandlande myndigheten sjŠlv som 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12790-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen har bŠst fšrutsŠttningar att bedšma anbuden. Sammantaget innebŠr detta i nu aktuell upphandling att FšrsŠkringskassans bedšmning fŒr godtas om det inte finns uppenbara skŠl fšr en annan bedšmning. FšrsŠkringskassans krav pŒ att anbudsgivarens metod ska ha en tydlig koppling till myndighetens val av begrepp Ð Óvill, kan och fŒrÓ Ð mŒste enligt fšrvaltningsrŠttens bedšmning anses vara bŒde lŠmpligt och effektivt fšr att uppnŒ det efterstrŠvade syftet. Detta dels med beaktande av att FšrsŠkringskassan har arbetat med samma begrepp under drygt tre Œr, dels med beaktande av att FšrsŠkringskassan ocksŒ har anfšrt att myndigheten accepterar metoder som anvŠnder andra begrepp om det finns en tydlig koppling till begreppen Óvill, kan och fŒrÓ. FšrvaltningsrŠtten anser ocksŒ att kravet pŒ kopplingen mellan myndighetens nuvarande arbetssŠtt och den tjŠnst som upphandlas Šr nšdvŠndig och att syftet med upphandlingen alltsŒ inte kan uppnŒs genom till exempel att metoden i mindre utstrŠckning eller inte alls kopplas till myndighetens nuvarande arbetssŠtt. FšrvaltningsrŠtten anser likasŒ att FšrsŠkringskassans krav pŒ anbuds- givarens referenser Šr vŠl motiverade i sammanhanget. FšrvaltningsrŠtten kan alltsŒ inte, mot bakgrund av vad bolaget har anfšrt om fšrfrŒgnings- underlaget se att det som sŒdant skulle vara utformat i strid med principerna i 1 kap. 9 € LOU. Inte heller finns skŠl fšr ytterligare ŒtgŠrder eller stŠllningstaganden frŒn fšrvaltningsrŠttens sida med anledning av att FšrsŠkringskassan har sekretessbelagt vissa uppgifter frŒn andra anbudsgivare. Bolaget har ocksŒ vissa synpunkter pŒ FšrsŠkringskassans utvŠrderings- modell. Men fšrvaltningsrŠtten uppfattar inte att bolaget pŒ nŒgot sŠtt har belyst hur det har lidit skada eller kunnat komma att lida skada av de pŒ- stŒdda bristerna i utvŠrderingsmodellen (jfr Hšgsta fšrvaltningsdomstolens dom i mŒl nr 96-13). Mot den bakgrunden saknas enligt fšrvaltningsrŠttens 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12790-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen mening anledning att gšra nŒgon pršvning av de av bolaget pŒstŒdda bristerna i utvŠrderingsmodellen. Sammanfattningsvis anser fšrvaltningsrŠtten att det mot bakgrund av vad bolaget har anfšrt inte finns skŠl fšr ett ingripande med stšd av 16 kap. 6 € LOU. Bolagets ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV3109/1A LOU). Maria Dahlberg RŒdman Cornelia EnglŽn har fšredragit mŒlet. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket