LÄNSRÄTTEN I SÖDE RMANLANDSLÄN Handläggare: Madeleine Åkerlund SÖ KANDE DOM 2009-08-10 Meddelad i Nyköping Mål nr 1679-09 Enhet 3 Sida 1 (7) Dok.Id 71310 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Active Care Sverup AB, 556388-8766 Uggledalsvägen 47 427 40 Billdal MOTPA RT Landstinget Sörmland 631 88 Eskilstuna SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 8 juni 2009. Därmed löper från dagen för dem1a dom en ny tiodagarsfrist inom vilken ansökan får prövas. LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN ANSÖKAN M.M. DOM Sida 2 1679-09 Landstinget i Södermanland län (landstinget) inbjöd, tillsammans med Landstingen i Västmanland, Värmland och Dalarna, genom förfrågnings­ underlag leverantörer att lämna anbud beträffande Andningshjälp (08-003), bl.a. avseende stationära och portabla inhalatorer. Fyra anbuds lämnades in avseende dessa poster. Av tilldelningsbeslut den 20 maj 2009 framgår att landstinget beslutat att anta följande anbud: Pos. 4 -· Inhalator stationär, inklusive tillbehör och reservdelar Huvudleverantör: Anbud 8C från Dolema AB, Täby Enskilda patienters specifika behov (enligt avrop): Anbud 9F från Aiolos Medical AB, Karlstad Pos. 5 - Inhalator portabel, inklusive tillbehör och reservdelar Huvudleverantör: Anbud 9A från Aiolos Medical AB, Karlstad Enskilda patienters specifika behov {enligt avrop): Anbud 8A från Dolema AB, Täby Active Care Sverup AB (Active Care) ansöker i en till länsrätten den 8 juni 2009 inkommen framställning om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen rättas eller görs om vad gäller stationära och por­ tabla inhalatorer. Till stöd för ansökan anför Active Care bl.a. följande. Active Care anser att förfrågningsunderlaget saknar relevanta frågor om de olika inhalatorernas egenskaper och prestanda för att kunna göra en korrekt bedömning. I tilldelningsbeslutet framgår att man har valt inhalator (både stationär och portabel) på rent ekonomiska grunder. Active Care hävdar att detta val är felaktigt både från ekonomisk utgångspunkt men också sett till de valda nebulisatorernas effektivitet dvs. förmågan att leverera det nebuli- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 1679-09 serade läkemedlet till lungor och luftvägar. Active Care anser att man ska väga in produkternas egenskaper på ett sätt som inte gjorts i denna upp­ handling. Angående tilldelningsbeslutet avseende de stationära inhalatorema anför Active Care bl.a. följande. Den valda utrustningen (Inspiration Elite) är helt ny på marknaden men nebulisatom (Sidestream), som är den viktigare delen, har däremot funnits länge. Denna levererar bara ca 12.5 % av den mängd läkemedel som Active Cares nebulisator levererar per tidsenhet. Enligt tillverkarens hemsida ska Sidestreamnebulisatom bytas var sjätte månad när Active Cares nebulisator enbart behöver bytas en gång per år vid flitig daglig användning. Sidestreamnebulisatom har konstant output vilket leder till att en stor del läkemedel går ut i omgivningen under inhala­ tionen. Active Cares nebulisator är andningsstyrd och minskar därigenom mängden som går ut i omgivningen. Den kan även utrustas med en filter­ tillsats då man helt vill eliminera utsläpp. Vidare kan inte Sidestreamnebu­ lisatom steriliseras vilket är viktigt för vissa patientgrupper och i sjukhus­ användning. Vad gäller tilldelningsbeslutet för att täcka enskilda patienters behov väljs Aiolos Albatross på den grunden att patienten ska kunna inha.. lera under ett högre arbetstryck. Det finns inga som helst belägg för att detta ger högre effektivitet utan har enbart med nebulisatorns krav att göra. Det finns överallt på världsmarknaden billigare produkter än Active Cares men de har dock mycket sämre effektivitet och egenskaper. I den aktuella upphandlingen tycks man enbart ha utgått ifrån inköpspris på den första enheten utan att se till produktegenskaper eller följdkostnader. Angående tilldelningsbeslutet avseende de portabla inhalatorerna anför Active Care bl.a. följande. Den huvudprodukt som har valts är en ultra­ ljudsnebulisator från Aiolos Aktiv. Denna får inte användas för vissa lä­ kemedel och har mycket omständliga skötselinstruktioner. Den tål inte kokning eller rengöring i högre temperaturer vilket ofta anses som helt SÖDERMANLANDSLÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 1679-09 nödvändigt ur hygiensynpunkt. Produkten förekommer inte i några studier eller jämförelser och ingen mätdata hittas vid sökning på Internet. Som alternativ för vissa grnpper har Aeroneb Go valts. Inte heller denna nebuli­ sator kan kokas eller steriliseras. Active Cares produkt är mer effektiv och har ett lägre pris. Landstinget bestrider Active Cares talan och anför till stöd för detta bl.a. följande. De inkomna anbuden har värderats enligt fastställda kriterier i förfrågningsunderlaget och därefter har det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antagits. Kriterierna kan anses vara tillräckliga och lämpliga. Av tilldelningsbeslutet samt utvärderingsdokumenten framgår att upphand­ lingen har utförts i enlighet med de fastställda kriterierna. Upphandlingen är riktigt genomförd samt uppfyller lagens krav på likabehandling och icke-diskriminering. På yrkande av Active Care förordnade länsrätten den 8 juni 2009 att lands­ tingets upphandling inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 12 kap. 1 § LOU anger att en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti-­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö- SÖDE RMANLANDSLÄN Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 1679-09 remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i för­ frågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Av 12 kap. 2 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange vikt­ ningen av de olika kriterierna, ska dessa anges i fallande prioritetsordning. Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsordning ska anges i 1. annonsen om upphandlingen, 2. förfrågningsunderlaget, eller i 3. en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Under förutsättning att de obligatoriska kraven är uppfyllda kommer de anbud som är ekonomiskt mest fördelaktiga för landstinget att antas. Avtal kommer även att träffas med nödvändigt antal leverantörer för att enbart täcka enskilda patienters specifika behov. Vid bedömningen av anbuden kommer hänsyn tas till ut­ värderingskriterier enligt kravspecifikationen, där mervärdet för respektive utvärderingskriterium samt kriteriets vikt framgår. Vid utvärderingen kan SÖDERMANLANDSLÄN Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 1679-09 angivna mervärden komma att justeras inom intervallet+/- 5 %. Vid utvär•­ deringen poängsätts varje kriterium utifrån en skala på 0-5, beroende på hur väl respektive anbud uppfyller det aktuella kriteriet i förhållande till hur stor del av maximal poäng för kriteriet som inte uppnås enligt nedan; 5 poäng = inget pålägg 4 poäng = angivet mervärde för kriteriet multiplicerat med 1/5 3 poäng = angivet mervärde för kriteriet multiplicerat med 2/5 2 poäng = angivet mervärde för kriteriet multiplicerat med 3/5 1 poäng = angivet mervärde för kriteriet multiplicerat med 4/5 0 poäng = fullt pålägg. Pålägget för samtliga kriterier summeras och adderas till respektive anbuds beräknade totalkostnad/pris per år. Anbudet som får det lägsta jämförelse­ värdet är det för landstinget ekonomiskt mest fördelaktiga. Av sammanställningen av upphandlingen framgår bl.a. följande. Som hu­ vudleverantör av stationär inhalator har antagits det anbud som fått lägst jämförelsevärde i granskningen då detta anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga. För enskilda specifika patienters behov av att inhalera under högre arbetstryck och som samtidigt har behov av att styra läkemedelsinta­ get manuellt väljs anbud 9F från Aiolos Medical. Som huvudleverantör av portabel inhalator har antagits det anbud som fått lägst jämförelsevärde i granskningen då detta anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga. För en­ skilda patienters behov av annan ergonomisk utformning p.g.a. nedsatt finger-/handmotorisk vid exempelvis reumatisk sjukdom antas anbud 8A från Dalerna AB. Produkten kommer även avropas för patienter som p.g.a. kognitiva svårigheter har behov av ett enklare handhavande samt för pati­ enter med samtidig behandling med syrgas. Detta då huvudleverantörens produkt enligt anvisning inte ska användas där lättantändlig gas finns i at­ mosfären. SÖDERMANLANDS LÄN Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 1679-09 SÖDERMANLANDSLÄN Länsrätten gör följande bedömning. Av förfrågningsunderlaget framgår att utvärderingen kommer göras enligt en modell där de offererade totalpriserna beläggs med ett pålägg beroende på de poäng som anbuden erhållit vid utvärderingen av bör-kraven. Av sammanställningen av upphandlingen och utvärderingen av anbuden fram­ går att kriterierna har bedömts och tilldelats den vikt som framgått av för­ frågningsunderlaget. Mot bakgrund av att det i förfrågningsunderlaget är angett hur utvärderingen kommer att göras och att utvärderingen inte avvi-.. ker från det på förhand angivna finner länsrätten att upphandlingen uppfyl­ ler de krav som ställs enligt LOU på likabehandling, öppenhet och icke­ diskriminering. För enskilda patienters specifika behov har det anbud anta­ gits vars egenskaper bedömts bäst svara mot aktuellt behov. Vad Active Care har invänt föranleder ingen annan bedömning än att tilldelningen skett enligt lagens riktlinjer. Grund för att vidta åtgärder enligt LOU före­ ligger inte. Ansökan ska därmed avslås. _ UR MAN ÖV�RKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) � �,kJ Helena Sohl /i�i,>, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. co0 0C'l - "'0;:;:;>D Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall. vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till. länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ numn1er. www.domstol.se