LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-13 Meddelad i Stockholm Målm 8450-08 Rotel 222 Sida 1 (14) SÖKANDE Smaky Restaurant Aktiebolag, 556159-1628 Ombud: Jur. kand. Pierre Frennesson Celsus Advokatbyrå Box 7100 103 87 Stockholm MOTPART Apoteket AB, 556138-6532 Ombud: Advokat Carl Bokwail Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKir., 2008 -05- Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Avd Dnr Doss 15. Aktbil ., Länsrättens interimistiska beslut av den 18 april 2008 gäller därmed inte läng­ re. Dok.Id 326898 Postadress 115 76 Stocld1olrn Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 OJ E-post: lansrattenistocld10lm@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15 00 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Apoteket AB (Apoteket) har genomfört en upphandling beträffande inköp av 90 kyldiskar (ursprungligen 50 st). Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling enligt LOU:s regler för förenklad upphandling. I tilldelningsbeslut av den 10 april 2008 har angetts att Apoteket beslutat att anta anbud från annan anbudsgivare än Smaky Restaurant Aktiebolag (Sma­ ky). YRKANDEN M.M. Smaky ansöker om överprövning och yrkar att Apotekets upphandling avse­ ende kyldiskar ska göras om. Vidare yrkas att länsrätten genom interimistiskt förordnande omedelbart ska besluta att upphandlingen inte ska få avslutas innan något annat har beslutats av länsrätten eller överprövande instans, innebärande att upphandlingskontrakt inte får tecknas innan så skett. Till stöd för sin talan anför Smaky i huvudsak följande. Totalt har två anbuds­ givare varit med i upphandlingen, vars anbudstid gick ut den 28 mars 2008. Smaky har uppfyllt alla "skall-krav" i förfrågningsunderlaget (med undar1tag för det under avsnitt 3.4.2. i förfrågningsunderlaget, vilket saknar relevans) och därmed gått vidare till utvärderingsfasen. I utvärderingsfasen har Apoteket uppgett att en samlad bedömning med ut­ gångspunkt från de i förfrågningsunderlaget angivna utvärderingskriteriema har varit avgörande. Som skäl för att inte ha valt att teckna avtal med Smaky har Apoteket uppgett bl.a. att Smakys kyldisk inte fanns på företagets hemsida och att uppgivna referenser inte var nåbara. DOM Sida 3 LÄNSRÄTTENI 8450-08 STOCKHOLMS LÄN Information om offererad produkt I anbudskriteriema anges ingenstans att offererad kyldisk måste finnas på an­ budsgivarens hemsida, utan endast mått, färg och antal hyllor vilka Smaky har följt. Referensinhämtning Vad avser referensinhämtningen har Apoteket medgivit att man inte ens för­ sökt att nå dessa med hänvisning till att det varit för omständligt sedan Smaky inte angivit telefonnummer till dessa samt att de fanns i Tyskland. Krav på att angivna referenser måste finnas i Sverige har inte uppställts. Aktuella referen­ ser är vidare stora välkända företag vilka är lätta att nå. Inte heller har Apote­ ket begärt komplettering av referensuppgiftema jämlikt LOU. Sammanfattning Genom att väga in omständigheter som inte uppställts som urvalskriterier samt underlåta att kontakta referenser har Smakys kyldiskar inte kunnat jämföras på ett likvärdigt sätt. Bedömningen har därmed skett på ett sätt som varit till nackdel för Smaky. Apotekets bedömning av anbuden strider mot de grundläggande principerna om likabehandling och transparens enligt 1 kap. 9 § LOU. Inte heller har den förutsebarhet och öppenhet som lagen kräver iakttagits. Sedan upphandlingen inte har skett i överensstämmelse med LOU och bristerna varit av allvarlig art samt medfört skada eller i vai1 fall risk för skada för Smaky ska den göras om. Apoteket bestrider i svaromål den 25 april 2008 yrkandet om att upphand­ lingen skall göras om och yrkar att länsrätten skall upphäva det interimistiska beslutet av den 18 april 2008. Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN Sammanfattning av Apotekets bestridandegrunder Apoteket har genomf'ört en korrekt utvärdering av anbuden med beaktande av de grundläggande principerna om likabehandling och transparens enligt 1 kap 9 § lagen (2007: 1 09 1 ) om offentlig upphandling (LOU) och i övrigt genom­ fört upphandlingen i enlighet med LOU. Smaky riskerar inte att lida skada på sätt som förutsätts i 6 kap 2 § LOU till följd av de påstådda bristerna i upphandlingen eftersom Smakys anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska kvalificeringskrav (skall-krav) i förfrågnings­ underlaget. Risken för skada är en nödvändig förutsättning för att länsrätten ska kunna pröva sökandens påstående om brister i en upphandling. Det före­ ligger därmed inte några skäl att ingripa mot upphandlingen. Eftersom det redan nu kan konstateras att Smaky inte lider skada föreligger det inte längre grund för det interimistiska beslutet. Avseende förhållandet att Smakys anbud inte uppfyller samtliga skall-krav anförs följande. Kontaktuppgifter till referenser saknas 1 avsnitt 4.2 "Referenser" i förfrågningsunderlagets Bilaga B ("Svarsformulä­ ret'') ställs skall-kravet att anbudsgivarna ska ange en förteckning över refe­ renser från de senaste två åren enligt det format som anvisas. Under rubriken finns en tabell avsedd för lämnande av referenserna, kontaktperson hos refe-• renserna/kunderna, deras telefonnummer samt övrig infom1ation. Syftet med skall-kravet är att Apoteket ska kunna verifiera att anbudsgivaren har nödvän­ dig erfarenhet från liknande uppdrag. Skall-kravet är således av stor betydelse. 1 Smakys anbud identifieras inte referenserna närmare och uppgift om kon­ taktperson och telefonnummer har helt utelämnats. Knapphändig referensin- Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN formation som "SHELL" och att uppdraget avsåg "Bensinstationer i Tysk­ land" gör det inte möjligt att kontrollera referensen. Detta utgör en allvarlig brist i Smakys anbud. Oavsett om rätt kontaktperson skulle kunna hittas efter extra ansträngningar från Apotekets sida (som man i så fall inte skulle behöva lägga ner avseende andra anbudsgivare) har Smaky genom att utelämna uppgifter om kontaktper-­ son och telefonnummer inte uppfyllt skall-kravet. Ostyrkt kvalitetssäkringssystem 1 avsnitt 3.3.2 i Svarsformuläret. anges att certifiering eller dokumentering av eget kvalitetssäkringssystem ska bifogas. Smaky har inte bifogat någon som helst dokumentering avseende de kvalitetssäkringssystem Smaky säger sig ha. Anbudet uppfyller därmed inte kvalificeringskravet. Avvikelserfrån absoluta produktkrav I avsnitt 4.4 i Svarsformuläret anges de tekniska och funktionella krav som ställs på kyldiskama. Som framgår i avsnitt 4.4.1 ''Mått" efterfrågades kyl­ diskar med följande mått: bredd ca: 800-900 mm, djup max: 660 mm, samt höjd ca 1 500 mm. Det bör understrykas att det angivna djupkravet utgör det maximala djupet, dvs. detta är ett absolut produktkrav. Detta beror på de krav som styr Apotekets butikskoncept. För djupa kyldiskar (eller annan inredning) fungerar inte med hänsyn till de krav Apoteket ställer på gångbredder och framkomlighet i butikerna. Smakys offererade kyldisk har måtten: bredd 900 mm, djup 715 mm samt höjd 1 400 mm. Djupet överstiger således det efter­ frågade maximala djupet. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Sammanfattning DOM Sida 6 8450-08 Smak:ys anbud är inte komplett eftersom flera kvalificeringsskall-krav inte uppfylls och skulle rätteligen ha förkastats och inte ha beaktats vid utvärde­ ringen. Apoteket fick emellertid endast två anbud i upphandlingen och var mån om att bibehålla konkurrensen. Oaktat att Smakys anbud inte diskvalifi­ cerades har Apoteket varit lagligen förhindrat att anta Smakys anbud pga. att anbudet inte uppfyller samtliga kvalificeringskrav. Mot ovan angivna bakgrund kan Smaky inte lida skada enligt 16 kap. 2 § LOT] ens om Smak:ys påstående om bristerna i upphandlingen vore riktiga. Utvärderingen av anbuden har skettpå ett korrekt sätt För det fall att länsrätten mot förmodan skulle finna att Smak:ys anbud uppfyl­ ler samtliga skall-krav har Apoteket inte tagit några ovidkommande hänsyn vid utvärderingen av anbuden. Vid utvärderingen har Apoteket enbart utgått från anbuden och sitt förfrågningsunderlag. Det är inte korrekt att Smaky inte tilldelats kontraktet p.g.a. att kyldisken inte kunde hittas på Smakys hemsida. Smakys anbud har erhållit färre poäng än den vinnande anbudsgivarens anbud med hänsyn främst till att Smakys refe­ renser inte gått att verifiera, att Smaky inte styrkt påstått kvalitetssäkringssy­ stem och att den kyldisk som Smaky offererat inte möter Apotekets produkt­ krav lika bra som den vinnande anbudsgivarens kyldisk. Sida 7 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN Overifierbara referenser Som framgår ovan har Smaky utelämnat uppgifter om kontaktpersoner och telefonnummer till angivna referenser. Det skulle krävas avsevärda och orim­ liga resurser om Apoteket skulle tvingas identifiera rätt kontaktpersoner i de anbud som inkommer i Apotekets upphandlingar. Det är inte rimligt att Apo­ tekets upphandlare ska sitta och ringa runt för att jaga rätt kontaktperson för att en anbudsgivare utelämnar nödvändiga kontaktuppgifter Ju större företag eller organisation som åberopas sona referens, desto mer ansträngande och tidsödande blir det att söka rätt kontaktperson. Det är därför som skall-laavet innefattar ett laav på uppgift om kontaktperson och telefonnummer. Detta laav är nödvändigt, rimligt och proportionerligt. Huruvida Apoteket, utan några kontaktuppgifter, kan nå rätt kontaktpersoner eller inte hos Smakys referenser är oväsentligt eftersom Apoteket ställt ett skall-laav som omfattar kontaktuppgifter för att slippa identifiera och jaga efter kontaktpersoner. På grund av att Smaky underlåtit att följa en tydlig anvisning i ett skall-krav har påstådda referenser inte kunnat verifieras. Det är följaktligen inte på något sätt konstigt att Smakys anbud värderats lägre än det vinnande anbudet i detta avseende. Ostyrkt kvalitetssäla-ing 1 avsnitt 3.3.2 i Svarsfonnuläret i Smakys anbud har Smaky åberopat tillver­ karens EN/ISO - certfiering vilket inte efterfrågas. Smaky påstår att det finns ett eget kvalitetssäkringssystem men har inte bifogat någon dokumentering trots att detta krävs. Av dessa skäl har Smaky erhållit lägre poäng än vinnande anbudsgivare som är ISO-ce1iifierad och har bifogat intyg härom i sitt anbud. Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN Funktionella produktkrav I Apotekets Upphandlingsbeskrivning anges i avsnitt 1.2 att kyldiskarna ska vara utformade så att de ger produkien så mycket exponering som möjligt för att optimera försäljning. Vidare anges att kyldiskarna ska stämma överens med Apotekets koncept gällande uttryck. Apotekets koncept beskrivs närmare i avsnitt 4.4.3 "Färg och inredning" i Svarsbilagan där det anges att kyldisken ska vara vit och ha ca fyra hyllplan samt botten. Smaky anger i sitt anbud att dess kyldisk tillverkas med tre hyllplan med bot­ ten som standard men att finns möjlighet att komplettera med extra hyllplan. Detta sägs dock minska hyllavståndet. Eftersom Smakys kyldisk bara är 1 400 mm hög medför detta att avståndet mellan hyllplanen blir för litet för att va­ rorna ska få den optimala exponering som Apotekets koncept eftersträvar (bl.a eftersom en del produkter helt enkelt inte får plats). Utöver att den kyldisk som Smaky offererar inte klarar det maximala djupmåt­ tet svarar alltså Smakys kyldisk sämre mot ställda utvärderingskriterier än vinnande anbudsgivares produkt, Smakys anbud har av dessa skäl värderats lägre än det vinnande anbudet som bättre motsvarar det önskade konceptet. Förekomsten eller bristen på bilder på Smakys hemsida har inte på något sätt påverkat utvärderingen av Smakys anbud. Det anges tydligt i tilldelningsbe­ slutet att det var uteblivna referensuppgifter och kyldiskens mått och funktion som fällt avgörandet i utvärderingen och att Smakys anbud bara bedömts efter sitt innehåll. Sammantaget har Apoteket genomfört upphandlingen på ett kor­ rekt sätt med iakttagande av de grundläggande principerna om likabehandling och transparens. Smakys yrkande om att upphandlingen ska göras om ska där­ för ogillas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 8450-08 Smaky vidhåller i svarsskrift av den 28 april 2008 vad som anförts i över­ prövningsskriften av den 18 april 2008. Därutöver tillägger Smaky följande. Ytterligare omständigheter och grunder 1 upphandlingen har endast två anbud inkommit. Som Apoteket har uppgett var bolaget därför mån om att bibehålla konkurrensen. Apoteket har trots ytt­ randet om att bibehålla konkurrensen, inte gjort vad som med hänsyn därtill rimligtvis ålegat bolaget. För att tillförsäkra att de båda anbuden utvärderades på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt borde Apoteket ha ställt kompletterande frågor till Smaky beträffande i vart fall referenser och kvalitetssäkringssystemet. Det ringa merarbete som detta skulle ha orsakat Apoteket mot vad som stod att vinna, nämligen att upphandlingen blev korrekt utförd, är försumbart och ut­ gör inte skäl nog för att avstå därifrån. Beträffande referenserna hade information framkommit om Apoteket begärt komplettering. Lämnade referenser är stora multinationella företag som de två senaste åren gjort inköp från tillverkaren av aktuell kyldisk i över 1 5 00 ex­ emplar. Inköpen har företagits efter omfattande tester. Genom lämnande av dessa referensföretag, förstår en aktsam upphandlare att en hög kvalitetsstäm­ pel är aktuell. I angivna bolag är det dock p.g.a. storleken vanligt med stor personalomsätt­ ning, så även beträffande inköparna. Det var mot denna bakgrund som Smaky inte lämnade närmare kontaktuppgifter. Aktuella och specifika kontaktuppgif­ ter hade dock kunnat erhållas om Apoteket begäii komplettering. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 10 8450-08 Även om det må anses finnas vissa brister beträffande Smak:ys angivande av referenser, bestrids att dessa skulle vara så omfattande att skall-kravet i 4.2 inte skulle anses uppfyllt. Dessutom står det inte angivet att samtliga rutor, dvs. att även kontaktperson och telefonnummer måste vara ifyllda för att sva­ ret skall beaktas. Beträffande kvalitetssäkringssystemet hade Apoteket erhållit information för det fall Apoteket begärt komplettering. Det ska här också påpekas att kravet i 3.3.2 inte är något skall-krav utan ett bör-krav. Smaky har svarat ja på båda frågor. Det görs därför gällande att Smak:y har uppfyllt kvalificeringskravet. Utöver det nu anförda skall tilläggas att Apoteket är ett av de största statligt ägda bolagen i Sverige och som genomfört ett flertal upphandlingar. Smaky är däremot ett mindre företag inom kyldiskbranschen med begränsad erfarenhet av upphandlingar. Utöver detta ska tilläggas att förfrågningsunderlaget i många hänseenden har varit bristfälligt, vilket Apoteket också har medgivit. Förfrågningsunderlaget har varit väl förenklat genom sin enkätliknande konstruktion med kryssfrågor. Det har också i viktiga hänseenden haft felformulerade frågor samt helt ute­ lämnat frågor som för aktuell utrustning torde vara av stor relevans. Bland annat har krav som inte är direkt tillämpliga beträffande denna typ av utrust­ ning t.o.m. angetts som skall-krav i förfrågningsunderlaget, jfr. avsnitt 3.4.2. Vidare anges i förfrågningsunderlaget att måtten på kyldiskama "bör" ha bl.a. ett djup på max 660 mm. Apoteket gör nu gällande att detta är ett absolut krav, d.v.s. i princip likvärdigt med ett skall-krav. Man har här således på ett förvinande sätt blandat bör-krav med absoluta krav. Sida 11 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN I övrigt kan anföras att de av Smaky offererade kyldiskama har sneda gavlar. Detta gör att djupet snabbt smalnar av uppåt. De från bör-kravet överskjutande 55 mm är belägna längst ned på den djupaste delen av kyldisken och torde därför inte vara hindrande på något sätt. Sammanfattning Mot bakgrund av vad som anförts ovan i förening med vad som anförts tidiga­ re, har Smaky visat att samtliga skall-krav är uppfyllda. Till detta skall läggas att Apoteket inte har uteslutit Smakys anbud, utan att Smaky har gått vidare till utvärderingsfasen. I förevarande fall har tidsnöden och det slarv som den medfört gått ut över Smaky på så vis att Smakys anbud inte utvärderats på ett med övrig anbudsgivare likvärdigt sätt. Dessutom har Smaky starka skäl att anta att Smakys offererade pris varit det lägsta priset. Aktuell upphandling har således haft sådana allvarliga brister att dessa jämlikt 16 kap 2 § LOU medfört skada eller risk för skada för Smaky. Upphandlingen ska därför göras om. DOMSKÄL Länsrätten prövar målet slutligt. Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäm1ande och proportionalitet iakttas. I 12 kap. 1 § LOU anges att en upphandlande myndighet ska anta antingen Sida 12 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremå­ let för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenska­ per, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i för­ frågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kom­ mer att tillämpas. Enligt 9 kap. 8 § LOU får en upphandlande myndighet medge att en anbuds­ sökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller.något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten f'ar också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Enligt 16 kap. 1 § LOU gäller bl.a. att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 2 § nämnda kapitel framgår bl.a. att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Handlingarna i målet Av tilldelningsbeslutet av den 10 april 2008 framgår bl.a följande. Efter ut­ värdering av inkomna anbud har Apoteket gjort en samlad bedömning av de olika anbuden med utgångspunkt från de i förfrågningsunderlaget angivna utvärderingskriteriema. Sida 13 LÄNSRÄTTENI DOM 8450-08 STOCKHOLMS LÄN Det som blev avgörande var bedömningen som gjordes av erbjuden kyldisk; Vinnande företag hade en kyldisk som bättre passade de behov Apoteket hade avseende mått och funktion, vilket ledde till något högre poäng. I övrigt framgår att Apoteket, utöver detta, inte kunnat nå referenser eller se offererad kyldisk på bild på Smakys hemsida. Av avsnitt 1 .1 Instruktioner för svarsformulär framgår att alla skall-krav måste vara uppfyllda för att anbud ska kunna utvärderas. Länsrättens bedömning Av Apotekets upphar1dlingsbeskrivning för den aktuella upphandlingen fram­ går att urvalet av anbudsgivare görs i två led. Först prövas anbudsgivaren i en kvalificeringsomgång och därefter görs en utvärdering av dennes anbud. An­ budsgivaren skall uppfylla kvalificeringsfasen för att få vara med i anbudsut­ värderingen. Smaky har vid prövningen i fas ett befunnits kvalificera sig för utvärdering i fas två. Något utrymme för att i detta skede på talan av upphandlande myn­ dighet utesluta sökanden från att vara med i utvärderingen av anbudet på den grunden att skall-krav eller annat kvalificeringskrav inte uppfyllts finns inte. Under rubriken "Anbudsutvärdering" har tre utvärderingskriterier angetts. 1 . Leveranstid / Pris / Produkter 2. Leverantörsutvärdering / Referenser 3. Mi�jö Kriterierna har viktats i olika grader i en fallande skala. I vart och ett av kriterierna görs hänvisning till rubricerade punkter i svars­ formuläret till upphandlingsbeskrivningen. De punkter som hänvisas till består DOM Sida 14 LÄNSRÄTTEN I 8450-08 STOCKHOLMS LÄN av både skall- och bör-krav. Värdering skall således göras inte bara av all­ männa krav utan även av krav som är kvalificeringskrav. Det kan ifrågasättas om utrymme enligt de gemenskapsrättsliga upphandlingsprincipema på denna punkt alls finns för att göra en utvärdering i sistnämnt hänseende på sätt som skett. Däremot kan bör-krav utvärderas enligt demia modell. Vid den utvärde­ ringen har Apoteket beträffande kravet på att kyldiskarna bör ha vissa specifi­ cerade mått och funktioner funnit att vinnande företagets produkt bättre svara-­ de mot Apotekets krav och därmed ratt en högre poäng. Någon invändning mot redovisningen av utvärderingen på denna punkt kan med hänsyn till att det är fråga om tydliga och odiskutabla krav på produkten inte göras utifrån de s.k. likabehandlings- och transparensprincipema. Omständigheterna i målet är inte sådana att det kan anses ha ålegat upphand­ lande myndighet att initiera kompletteringar eller förtydliganden av sökandens anbud. Sammanfattningsvis konstaterar länsrätten att även om upphandlingsbeskriv­ ningen och utvärderingsmodellen inte varit optimalt utformad kan några oklarheter om vad som bestämts i fråga om utvärderingen av Smakys anbud och beslutet att inte tilldela Smaky anbudet inte anses ha framkommit. Utvär­ deringen av anbuden har i allt väsentligt uppfyllt kravet på likvärdig och icke­ diskriminerande behandling enligt 1 kap. 9 § LOU. Något ingripande med stöd av lagen skall således inte ske. Ansökan skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la). / f ��;,.;f;_ // ,,; , ?Y1⁄2 /f ; _ ; · / lAlla/ Johansson rådman Föredragande har varit länsrättsnotarien Caroline Carlstedt. Ipp';f./,,_______