FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2019-03-25 Mål nr 308-19 Sida 1 (5) SÖKANDE Wist Last & Buss AB, 556078-9751 Box 380 831 25 Östersund Ombud: Greger Lindquist MOTPART Skellefteå Buss AB, 556041-2370 Box 377 931 24 Skellefteå SAKEN KONKURRENSVERKET 2D19-D3- 2 5 .Avd Dnr Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts på så sätt att en ny prövning av anbuden genomförts. Dok.Id 93309 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se ,vVvw.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 �;��A Skellefteå Buss AB (Skelleftebuss) genomför en upphandling av Elbussar . Skellefteå, 12 meter (dnr UH-2018-2). Vid upphandlingen används öppet FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 308-19 BAKGRUND OCH YRKANDEN ,. 1 , ·:·\.j··-'.:.--"'l .. ··;'.� Jr'li,1:�1�: . förfarande. . S,k�lleftebuss har beslutat att anta det anbud som lämnats av Hybricon Bus . Sy�tem AB (Hybricon) och att vid anbudsutvärderingen rangordna anbudet från Wist Last & Buss AB som nummer två. Wist Last & Buss AB (Wist) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Skelleftebuss överlämnar till rätten att pröva om kvalificering skett enligt LOV. PARTERNAS ANFÖRANDEN Wist anför bl.a. följande. Vald leverantör, Hybricon, har inte lämnat ett komplett anbud och borde diskvalificeras. Efter att anbuden öppnats har Skelleftebuss efterfrågat Svarsformulär energiförbrukning som enligt p 14.0 i upphandlingens ska­ kravsbilaga är ett skall-krav. Att anbudet inte varit komplett framgår av bifogat Förtydligande 2 i vilket Skelleftebuss efterfrågar Svarsformulär Energiförbrukning då det saknas i Hybricons anbud. Enligt Skelleftebuss har komplettering av Svarsformulär Energiförbrukning i enlighet med 4 kap. 9 § LOU tillåtits av alla anbudsgivare som saknade det i anbudet. Wist invänder mot denna tolkning av lagen. Lagen tillåter att en leverantör rättar, förtydligar eller kompletterar en handling som har getts in av leverantören. Ett anbud eller en anbudsansökan ska som utgångspunkt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 308-19 I UMEÅ vara komplett och fullständigt. Det innebär att det ska innehålla allt som den upphandlande myndigheten har ställt krav på i upphandlingsdokumenten. I detta fall har vald leverantör inte gett in någon handling och därför är Wists yrkande att vinnande anbud inte varit komplett och därmed ska diskvalificeras. Vid anbudsöppnande hade inte vald leverantör inlämnat alla ska-kravsbilagor enligt upphandlingsdokumentens Bilaga 1 (Ska-krav) och har därmed inte uppfyllt alla de krav, villkor och kriterier som anges i upphandlingsdokumenten. Anbudet från Hybricon uppfyller inte heller obligatoriska krav avseende omsättning och fullserviceavtal. Skelleftebuss anför bl.a. följande. Skelleftebuss har tillåtit komplettering av Svarsformulär Energiförbrukning från alla anbudsgivare som saknade det i anbudet. Detta har skett i enlighet med 4 kap. 9 § LOU. Eftersom Hybricon godkänt villkoret i Avtalsvillkor angående fordon med option för fullserviceavtal som ska ske på plats i Skellefteå anser Skelleftebuss att kravet uppfylls. Vidare har Hybricon åberopat annat företags kapacitet enligt 14 kap. 6 § LOU då de själva inte uppfyller omsättningskravet. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 4 308-19 En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet. (4 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att elen får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (20 kap. 6 § LOU) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av likabehancllingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i upphancllings­ dokumenten. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgöranden den 20 maj 2016 (HFD 20 16 ref. 37 I och II) också gett uttryck för ett strikt upprätthållande av uppställda obligatoriska krav. I nu aktuell upphandling har i upphancllingsclokumentens bilaga Ska-krav ställts bl.a. följande krav. Krav 14.1 Leverantören ska göra en bedömning över energiförbrukningen. Dessa ska göras utifrån de bästa och de svåraste trafikförutsättningarna med utgångspunkt från de förutsättningar som gäller på linje 1/10. l\led svåraste trafikförutsättningar avses minus 25 grader celsius med snö på körbanorna. Dokumentet som ska bifogas anbudet döper ni till "Svarsformulär energiförbrukning". Det har således utgjort ett obligatoriskt krav att till anbudet bifoga ett dokument benämnt Svarsformulär Energiförbrukning med visst innehåll. Förvaltningsrätten finner inte annat än att kravet i fråga är klart och tydligt Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 308-19 I UMEÅ utformat och att det måste anses vara relevant för upphandlingen. Av handlingarna i målet framgår att något sådant dokument inte bifogats det vinnande anbudet från Hybricon. Med hänsyn till att det är fråga om avsaknad av ett obligatoriskt dokument i Hybricons anbud kan inte förtydligande eller komplettering inom ramen för LOU ske, då det inte finns någon redan lämnad uppgift som kan konkretiseras. Redan på grund av det ovan anförda finner förvaltningsrätten att anbudet från Hybricon rätteligen inte borde ha godtagits eftersom ett dokument, som varit obligatoriskt att inge, saknats i anbudet och det inte varit möjligt att komplettera anbudet enligt 4 kap. 9 § LOU. Genom att ge Hybricon möjlighet att komplettera anbudet med ett dokument som saknats och därefter godta och utvärdera anbudet har Skelleftebuss handlat i strid med de gemenskapsrättsliga principerna om likabehandling och förutsebarhet och därmed även mot bestämmelserna i 4 kap. 1 § LOU. Att alla anbudsgivare som saknat dokumentet i sina anbud fått möjlighet att komplettera anbuden medför inte någon annan bedömning. Wist, vars anbud rangordnats som nummer två i upphandlingen, har lidit eller kunnat komma att lida skada av den konstaterade felaktigheten. Grund för åtgärder enligt 20 kap. 6 § LOU föreligger därför. Med hänsyn till att den i målet konstaterade felaktigheten hänför sig till prövningen av anbuden finner förvaltningsrätten det tillräckligt med rättelse på så sätt att anbudsprövningen görs om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Katarina Brodin Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. °' i-1 tI!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 5 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempeh-is fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. l'vier information finns på W\V\v.domstol.se. --------------, � - ---- - --------------·-·······--------·········' För fullständig information, se: • • • • • • hg (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap- lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap- lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap- lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. f-< p.. Sida 2 av 2 www.domstol.se