FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2014-12-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 28318-14 HRM Software AB, 556600-0807 Klostergatan 6 352 30 Växjö Ombud: Mats Lindvall Adress som ovan MOTPART Södertälje kommun 151 89 Södertälje Ombud: Jonas Forssberg Telge Inköp AB Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Avd Dnr KSnr 20f4 -12- 1 G-. Aktbil Förvaltningsrätten avslår HRM Software AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. 1 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 556826 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28318-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. HRM Software AB (HRM) ansöker om överprövning av Södertälje kommuns upphandling Löneadministrativt system för Södertälje kommun, dnr TI 2014-1038 och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan anför HRM bl.a. följande. Den upphandlande myndigheten har i annonseringsfasen varit otydlig och vilselett anbudssökande, vilket har fått till följd att HRM:s anbud inte har hanterats. Upphandlingen annonserades den 9 oktober 2014 i Visma TendSign med angivande av den 6 november 2014 som sista ansökningsdag. Den 23 oktober 2014 gjordes annonsering i Visma TendSign om upphandling av löneadministrativt system med sista ansökningsdag den 20 november 2014. HRM fick den 23 oktober 2014 därför uppfattningen att datum för sista ansökningsdag avseende upphandlingen med dnr TI 2014-1038 hade ändrats från den 6 november 2014 till den 20 november 2014. Denna uppfattning har senare visat sig vara felaktig eftersom publiceringen den 23 oktober 2014 avsåg en helt ny upphandling avseende ett löneadministrativt system till Nykvarns kommun. Av annonseringen framgick det dock inte att det var fråga om två olika upphandlingar. Publiceringen den 23 oktober 2014 har vilselett HRM som hade påbörjat arbetet med en ansökan avseende upphandlingen med dnr TI 2014-1038. Den felaktiga publiceringen har vidare inneburit att HRM inte kunde lämna in någon ansökan i upphandlingen eftersom bolaget hade fått uppfattningen att ansökningsdatum hade ändrats. HRM har lidit skada härav. Södertälje kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Telge Inköp genomför två upphandlingar avseende löneadministrativa system, varav en åt Södertälje kommun (dnr TI 2014-1038, annonserades 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28318-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen via Visma TendSign den 9 oktober 2014 med sista ansökningsdag den 6 november 2014) och en åt Nykvarns kommun (dnr TI 2014-1098, annonserades via Visma TendSign den 23 oktober 2014 med sista ansökningsdag den 20 november 2014). En procedur kring en förändring av angiven anbudstid föregås av en formell hantering där anbudssökande får tydlig information om förändringen. Eftersom anbudstiden inte har ändrats i den aktuella upphandlingen har någon sådan information inte skickats ut till de potentiella anbusgivare som har hämtat ut förfrågningsunderlaget. Upphandlande myndigheter måste rimligtvis kunna utgå från att det åligger eventuella anbudsgivare att läsa annonser och övrigt upphandlingsunderlag mer ingående än dess rubrik. Södertälje kommun anser att annons och underlag för båda ovannämnda upphandlingar är tydliga och i enlighet med praxis och gällande lagar. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges bl.a. följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. HRM har gjort gällande att Södertälje kommun har gjort följande publiceringar i Visma TendSign: 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Nya upphandlingar 4 28318-14 Publicerad 2014-10- 09 TI 2014-1038 Löneadministrativt system Telge Inköp AB, Södertälje Sista ansökningsdag 2014-11-06 Sista ansökningsdag 2014-11-20 Region Stockholms län Region Stockholms län Nya upphandlingar Publicerad 2014-10- 23 Löneadministrativt system Telge Inköp AB, Södertälje HRM har vidare anfört att det av publiceringarna inte framgår att det är fråga om två olika upphandlingar, vilket har lett HRM att tro att den andra annonsen innebar en förlängning av anbudstiden avseende den första upphandlingen. Förvaltningsrätten delar HRM:s uppfattning att de båda rubrikerna liknar varandra. De är dock inte identiska då det inte anges något diarienummer i den andra rubriken. Vid detta förhållande anser förvaltningsrätten att det ankommer på anbudsgivarna att närmare studera innehållet i de aktuella annonserna för att förvissa sig om huruvida de avser samma upphandling eller inte. HRM har inte gjort gällande att det inte framgår av innehållet i annonserna att det är fråga om två olika upphandlingar där sista ansökningsdag infaller på olika datum, utan endast anmärkt på utformningen av de rubriker som har publicerats i Visma TendSign. Omständigheten att rubrikerna liknar varandra är enligt förvaltningsrättens mening inte tillräckligt för att annonseringen av upphandlingen med dm TI 2014-1038 ska anses ha varit otydlig i sådan grad att det föranleder ett ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten finner således att HRM inte har visat att någon av bestämmelserna i LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna har åsidosatts. Skäl för ingripande mot upphandlingen enligt 16 kap. LOU saknas därmed, varför ansökan om överprövning ska avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28318-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bil�ga (DV 3109/lA LOU). Jessica Öhlund Andersson Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Cecilia Larsson. 5 ;-I,,� SVERIGES DOMS'fOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress dar klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får. avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se