Dok.Id 252015 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se ww,v.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA Enhet 1 DOM 2018-08-30 Meddelad i Uppsala Mål nr 4383-18 E KONKURRENSVERKET ("l r, ;:;u Aktbll .....�,,....�,6,i';))..,,. SÖKANDE ..-: r. '. :� :..� ,:...; t· -. �\; Luxlucid AB, 556878-5934 Gullmarsvägen 9, bv 121 40 Johanneshov Avd Dnr MOTPART KSn1' Länsstyrelsen i Västmanlands län ,-n....,.....-v,az. 721 86 Västerås SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4383-18 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Länsstyrelsen i Västmanlands län (länsstyrelsen) har genomfört en upp­ handling om grafisk formgivning och produktion samt tryckeritjänster (dnr 114-1368-18). Efter att Luxlucid AB ansökt om överprövning av tilldelningsbeslutet, i mål nr 4079-18, har länsstyrelsen den 13 juli 2018 beslutat att avbryta upphandlingen avseende anbudsområdet grafisk form­ givning och produktion eftersom man ansåg att det fanns otydligheter i förfrågningsunderlaget. Luxlucid AB (bolaget) ansöker om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten undanröjer beslutet. Länsstyrelsen yrkar att beslutet att avbryta upphandlingen ska stå fast. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet har inte någon skyldighet att fullfölja en inledd upphandling. Myndigheten måste dock ha sakligt godtagbara skäl för ett beslut att avbryta en upphandling och beslutet måste vara förenligt både med nationella bestämmelser om upphandling och med EU-rätten. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det funnits godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Länsstyrelsen har motiverat sitt beslut med att det bedömdes finnas otydlig­ heter i förfrågningsunderlaget avseende formuleringen om krav på arbets­ prover. Enligt länsstyrelsen kan kravet tolkas som att det skulle ges in ett alternativt fyra arbetsprov. Bolaget anser att det tydligt framgår att länsstyrelsen efterfrågar fyra arbets­ prover. Bolaget invänder också mot länsstyrelsens uttalande om att bolaget i 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4383-18 I UPPSALA ansökan om överprövning i mål nr 4079-18 har uppgett att bolaget endast har lämnat ett arbetsprov. Det stämmer inte enligt bolaget, som även anser att länsstyrelsen felaktigt har låtit den vinnande anbudsgivaren lämna in flera anbudsprover (30 stycken) för var och en av de fyra efterfrågade typerna. Det skapar enligt bolaget en orättvis fördel då den anbudsgivaren ges möjlighet att visa på ett bredare spektrum av arbetsprover än övriga anbudsgivare. Det saknar enligt förvaltningsrätten betydelse att det som föranlett att läns­ styrelsen gått igenom förfrågningsunderlaget är att länsstyrelsen förstått bolagets ansökan om överprövning i mål nr 4079-18 som att bolaget endast lämnat in ett arbetsprov. I förfrågningsunderlaget anges följande: "Beställaren kommer att begära följande arbetsprover: 1. Rollup 2. Broschyr/folder 3. Illustrationer (infografik, logotyp, symbol, tecknad/målad illustration) 4. Nyhetsbrev Leverantören ska kunna uppvisa ett exempel av ovannämnda arbetsprov. " Förvaltningsrätten anser att det med hänsyn till den sista meningen finns utrymme för olika tolkningar avseende antalet arbetsprov. Bolaget har anfört att det inte finns saklig grund för att avbryta upp­ handlingen eftersom alla anbudsgivare har förstått förfrågningsunderlaget och levererat arbetsprover för var och en av de efterfrågade typerna. Läns­ styrelsen har inte bemött uppgiften om att samtliga anbudsgivare lämnat in alla prover. Omständigheten att samtliga anbudsgivare lämnat in de efterfrå­ gade arbetsproverna skulle enligt förvaltningsrätten kunna tala för att för­ frågningsunderlaget är tillräckligt tydligt. Länsstyrelsen har dock ansett att 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4383-18 I UPPSALA upphandlingen ska avbrytas även med hänsyn till att endast ett av bolagets arbetsprover har varit synligt i upphandlingssystemet. Länsstyrelsen anser att man därmed behöver säkerställa att samtliga arbetsprover från samtliga anbudsgivare kommer myndigheten till del. Oavsett varför länsstyrelsen inte har haft tillgång till alla prover, innebär den omständigheten att upphandlingen är felaktigt genomförd och det finns behov av att säkerställa att man har tillgång till allt inlämnat material. Mot bakgrund av otydligheten i förfrågningsunderlaget finns det också behov av att klargöra vad anbudsgivarna ska uppfylla vad avser arbetsprover. En av frågorna som har aktualiserats i mål nr 4079-18 är om länsstyrelsen felaktigt har tillåtit fler än ett exempel för varje typ av arbetsprov. Förvaltningsrätten anser därmed att länsstyrelsen har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Det har inte heller framkommit att de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller unionsrätten har åsidosatts genom beslutet. Bolagets ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Charlotta Fröhammar. i2 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<:lagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\Vw.domstol.se