FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Linköping SÖKANDE Sommarvik AB, 556204-6325 Sommarvik 672 91 Årjäng MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Verksamhetsområde Rättslig styrning Rättsenheten 601 70 Norrköping SAKEN Mål nr 3679-15 2015 -06- 1 8 -. Avd Dnr KSnr Dok.Id 213925 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar Sommarvik AB:s ansökan om överprövning i de delar där avtal har slutits för Område 4 Mitt mellan Migrationsverket och leverantörer enligt bilaga 1. 1 I LINKÖPING 2015-06-18 Meddelad i Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning i övrigt. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3679-15 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomför en upphandling avseende tillfälligt boende för asylsökande m 7, Område 4 Mitt, dm. 3.2.2-2015-1877 (upphandlingen). Upphandlingen annonserades ut den 3 mars 2015. Migrationsverket har den 12 maj 2015 underrättat om beslut att tilldela ett antal leverantörer kontrakt i upphandlingen. För området har verket slutit ett antal avtal, se bilaga 1. Av upphandlingsprotokoll till tilldelningsbeslutet framgår att an­ bud från Sommarvik AB (Bolaget) avseende anläggningen Kristine­ hamn/Sommarvik inte har bedömts uppfylla kravet enligt punkt 5.15 i för­ frågningsunderlaget med motiveringen att Bolaget inte har bifogat bekräf­ telse på att kommun har mottagit redogörelse inför upphandlingen. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten beslutar att den ska rättas på så sätt att även Bolaget tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför Bolaget sammanfattningsvis följande. Bolaget har uppfyllt det krav som ställts i punkten 5.15 i förfrågningsun­ derlaget genom att till anbudet bifoga handlingar som visar på kommuni­ kation med kommunen. Migrationsverket har inte varit tydligt vid utform­ ningen av kravet angående vilken information anbudgivaren skulle ha läm­ nat till kommunen. Migrationsverket borde dessutom ha kontaktat Bolaget och begärt förtydligande om de handlingar som bifogades inte var tillräck­ liga på samma sätt som verket gjorde beträffande personalorganisationen. Migrationsverket begär att ansökan om överprövning avslås och anför sammanfattningsvis följande. Frågor och svar angående upphandlingen ställdes och besvarades på www.tendsign.com. Migrationsverket har ge­ nom sitt svar på fråga 19 tydliggjort att kravet enligt punkten 5.15 innebär att anbudgivaren måste bifoga skriftlig bekräftelse att kommunen har tagit emot information om anbudgivarens avsikt att lämna anbud just i den aktu­ ella upphandlingen. Lika tydligt framgår av punkt 2.9 i förfrågnings- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3679-15 I LINKÖPING underlaget att kompletteringar efter anbudstidens utgång som huvudregel inte är tillåtna. I de fall det särskilt anges att vissa handlingar får inkomma vid en angiven senare tidpunkt är det naturligtvis denna tidpunkt som gäl­ ler för dessa handlingar. Bolagets anbud uppfyller inte det ställda kravet och Bolaget har därför inte erhållit någon plats i rangordningen. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ramenförförvaltningsrättensprövning m.m. Av16 kap.6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlandande myndigheten har brutit mot de grundläggande principer­ na i1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Överprövning av en upphandling får inte ske efter det att avtal slutits mellan den upphandlan­ demyndigheten och en leverantör. Förvaltningsrätten anser att det beslut om tilldelning som fattats den12 maj2015 tillsammans med tillhörande rangordning får anses vara ett beslut om ett antal igångsatta direktupphandlingar som kan bli föremål för över­ prövning Gfr Mål C-26/03 StadtHalle ochHFD2013 ref31). Vad beträf­ far de direktupphandlingar som avslutats genom avtal är således dessa av­ tal ett processuellt hinder för överprövning av upphandlingen. Bolagets ansökan ska därför avvisas i de delar där avtal har slutits mellan Migrat­ ionsverket och leverantörer som anges i bilaga1. Beträffande övriga på­ började direktupphandlingar, för vilka enligt befintlig utredning avtal ej tecknats, är förvaltningsrätten däremot inte processuellt hindrad att pröva ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3679-15 I LINKÖPING I målet har inte framförts någon invändning avseende valet av upphand­ lingsförfarande. Förvaltningsrätten har därför att pröva huruvida behand­ lingen av Bolagets anbud i upphandlingen är förenligt med LOU i övrigt. Vid direktupphandling anger inte LOU, såsom vid annonserade förfaran­ den, procedurregler för hur valet av leverantör ska ske. De allmänna prin­ ciperna, däribland likabehandlingsprincipen, ska dock beaktas även vid en direktupphandling. För det fall att den upphandlande myndigheten vid en direktupphandling offentliggjort en särskild procedur för valet av leveran­ törer får därvid, vid en prövning enligt LOU, anses vara av betydelse på vilket sätt denna tillämpats i upphandlingen. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget punkt 5.15 anges följande rörande krav på kontakt med kommunen. Leverantören ska kunna visa att kontakt har tagits med kommunen med information om att ett eventuellt boende kan komma att etableras. Inform­ ationen ska lämnas skriftligt (per brev eller e-post) och ska innehålla föl­ jande: information om att anbudsgivaren har för avsikt att lämna ett anbud avseende tillfälligt boende för asylsökande i aktuell kommun. Annan in­ formation om anbudet är leverantören inte skyldig att lämna till kommu­ nen. Detta är endast enfråga om information. Det krävs inget särskilt godkännande av kommunen för att kunna komma ifråga som leverantör i upphandlingen. Informationen ska skickas till kommunens officiella e-postadress alterna­ tivt postadress. För det fall någon sådan adressle-postadress intefinns ska informationen skickas till kommunchef eller motsvarande. Som bevis för ovanstående ska diarieförd handling eller ankomstregistre­ rad handling hos kommunen alternativt mottagningskvitto för e-post eller annan skriftlig bekräftelse på att kommunen mottagit handlingen bifogas anbudet. Skärmdump, leveranskvitto eller motsvarande accepteras ej. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3679-15 19 Publikfråga Gällande 5.15. Vi har ett pågående ABT-avtal och kommunen är sedan tidigare underrättad. Måste vi trots detta ta ny kontakt och underrätta kommunen om att vi planerar att fortsätta med verksamheten? Publikt svar Ja, informationen ska avse denna upphandling. Bolaget har till sitt anbud beträffande uppfyllelsen av kravet i punkten 5.15 bifogat ett e-postmeddelande från Kristinehamns kommun, daterat den 1 oktober 2013. Förvaltningsrätten gör följande bedömning Förvaltningsrätten finner att det av punkt 5.15 och Migrationsverkets svar på fråga 19, som är en del av förfrågningsunderlaget, klart framgår att kra­ vet enligt den aktuella punkten innebär att anbudsgivaren ska visa att kommunen har fått information om att denne har för avsikt att lämna anbud i just den aktuella upphandlingen samt att det inte är tillräckligt att anbud­ givaren vid tidigare upphandlingar lämnat liknande information till den berörda kommunen. Någon oklarhet i innebörden av det ställda kravet fö­ religger inte enligt förvaltningsrättens uppfattning. Kravet får vidare anses har klar koppling till upphandlingsföremålet och är, enligt förvaltningsrät­ tens förmenande, inte svårt att tillmötesgå. I målet är vidare klarlagt att Bolaget i sitt anbud inte visat att kommunen mottagit erforderlig information enligt beskrivet krav ovan. Med hänsyn härtill har Bolagets anbud brustit i uppfyllelse av ett obligatoriskt krav var­ för skäl förelegat att ej uppta detta till slutlig anbudsutvärdering. Någon skyldighet för Migrationsverket att tillåta Bolaget att läka aktuell brist i dess anbud kan inte anses föreligga. Skäl för begärd rättelse föreligger så- ILINKÖPING Av Frågor och svar i upphandlingen framgår bl.a. följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3679-15 I LINKÖPING ledes inte. Bolaget saknar därmed grund för sin ansökan om överprövning varför denna ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga2 (3109/lD-LOU) Tomas Kjellgren Föredragande har varit Stefka Bokmark. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING a- FÖRVAL:rNINCiSRATTEN I LINKÖPING 2015 -06- 1 Sida 1 (1) Mål nr /( ( ,l ( ·1· ..• ·' - I( --+_-�. Domare 2:26 FörteckningövertecknadeavtaliMigrationsverketsupphandl' I?a, 1NKOM: 2015-06-18 (_ , -�-,.......,..--'-/_ J\ktbil _ tillfälligt boende för asylsökande nr 7, Onn:.åde 4 Mitt MALNR: 3679-15 AKTBIL: 9 ACM Real EstateAB Bergmansgård�n FörvaltningsAB (Bergmansgården Grängesberg) Gylleby HerrgårdAB Resurskompaniet i Sverige AB Hotell LinblommanAB Fastighets KB Grönlandsvägen 24 i Malung Hero SverigeAB (Hero Nygård, Hero Gesundaberget) Carewell Group AB (Hotell Vildmarken, Kund Karlsgården, Kratte Masugn) Backbergs Fastigheter AB Fastighetsbolaget BergvikenAB RämsbynAB Förvaltningsbolaget Atorps HengårdAB Mistol AB Tofta SnickeriAktiebolag (Sonya Hotell & Restaurand, Hotell Svedjegår­ den) TMP i UppsalaAB FRANK HOUGEN Dok.Id 213695 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-2511 00 Telefax 013-25 11 40 Expedltionstid m�ndag - fredag 08:00-16:00 E-post: forvaltninJ;?srattenilinkopinJ:?@dom.se tIiii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,-, Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se