FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2014-12-16 Meddelad i Växjö Johan Ahlberg Bil AB, 556057-5598 Box 33 374 21 Karlshamn MOTPART Ljungby kommun 341 83 Ljungby SAKEN Mål nr 3855-14 Sida 1 (5) SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2014 -12- 1 8 .-. Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbil Dok.Id 104359 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3855-14 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Ljungby kommun (beställaren) genomför en upphandling av fordon. Upp­ handlingen genomförs såsom en förnyad konkurrensutsättning inom ramen för SKL Kommentus Inköpscentral AB:s ramavtal "Fordon 2012-2" avse­ ende tio stycket fordon inom fordonsgrupp AA (mindre personbil). Förfrå­ gan sändes till 17 leverantörer varefter Johan Ahlberg Bil AB och Toyota Ljungby inkom med anbud. Genom tilldelningsbeslut antog beställaren Toyota Ljungby som leverantör. Johan Ahlberg Bil AB:s anbud förkasta­ des då offererade fordon inte uppfyllde kravet om automatisk växellåda. Johan Ahlberg Bil AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen görs om. Bolaget anför bl.a. följande. Beställaren efterfrå­ gar att fordonen ska ha en automatisk växellåda. Det är inte troligt att samt­ liga avsedda förare endast har körkort för automatfordon varför beställaren borde ha accepterat att ett visst antal av fordonen ska vara med manuell växellåda. I detta fall medför kravet på automatfordon en fördyring för beställaren med 280 860 kr. Kraven är ställda på så sätt att det inte finns mer än en leverantör som kunnat ge anbud. Även om beställaren har stor valfrihet att utforma upphandlingen efter behov har det i detta fall inte skett någon förnyad konkurrensutsättning eftersom endast ett kvalificerat anbud har inkommit. Upphandlingen ska utformas så att fler leverantörer har möj­ lighet att svara. · Beställaren bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Kraven har tagits fram utifrån den personal som kommer att använda fordonen, d.v.s. hemtjänstpersonal. Personalen använder dagligen fordonen i sitt arbete och varje fordon beräknas köra 4 000 mil per år. Att ställa krav på automatisk växellåda är en arbetsmiljöfråga för personalen. Att endast en leverantör kan uppfylla kraven innebär inte några problem förutsatt att kraven i sig är proportionerliga, vilket kraven i detta fallet är. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3855-14 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta om rättelse eller att upphand­ lingen görs om om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska den upphandlande myndigheten behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandling ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av avropspreciseringen som Ljungby kommun skickat ut framgår följande krav. - Fordonet ska uppfylla gällande statlig miljöbilsdefinition - Auktoriserad service kan utföras inom Ljungby kommun från for- donets stationeringsort - Minst 3 antal passagerarplatser utöver föraren - - - Fordonen ska vara utrustad med 5 dörrar Färg vit Automatisk växellåda - Parkeringssensor alt. kamera - - - - - Fjärrstyrt centrallås AC eller liknande krav I höjdled ställbara bältesinfästningar Ställbar ratt Höj- och sänkbar förarstol Yttertemperaturmätare Radio, elförsörjning till radion skall brytas när nyckeln tas ur tänd- ningslåset Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3855-14 - Samtliga sittplatser utrustade med trepunktssäkerhetsbälte och nackstöd Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin begäran om överprövning. Domsto­ lens prövning är vidare begränsad till de grunder som parten har åberopat. Bolaget har gjort gällande att det aktuella kravet om att fordonen ska vara automatväxlade strider mot de grundläggande principerna för upphand­ lingar. Beställaren har uppgett att kravet på automatväxlade fordon är en arbetsmiljöfråga och att personalen som ska framföra fordonen har önskat automatväxlade fordon. Av vad bolaget anfört och vad som övrigt fram­ kommer i målet framgår inte att beställaren genom att ha uppställt det ak­ tuella kravet genomfört upphandlingen på ett diskriminerande eller icke likvärdigt sätt eller att kravet strider mot principerna om proportionalitet eller transparens. Bolaget har även gjort gällande att ska-kraven i avropspreciseringen till­ sammans är utformade på ett sätt att det inte skett någon egentlig konkur­ rensutsättning. Förvaltningsrätten anser att de krav som uppställts är all­ mänt och neutralt hållna och att de inte kan anses utpeka en särskild leve­ rantör. Enbart faktumet att endast två leverantörer har inkommit med an­ bud och att endast en anbudsgivare har kvalificerat sig, kan inte anses in­ nebära att avropet, genom uppställda krav, är riktat på sådant sätt att det inneburit en otillbörlig konkurrenssituation. Förvaltningsrätten kan inte, i avsaknad av ytterligare åberopade omständigheter för denna fråga, komma till slutsatsen att avropet strider mot 1 kap. 9 § LOU eller någon annan be­ stämmelse i LOU med anledning av bolagets invändning i detta avseende. IVÄXJÖ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3855-14 I VÄXJÖ Bolaget har således inte visat att beställaren agerat i strid med LOU vid den förnyade konkurrensutsättningen. Ansökan om överprövning ska där­ för avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) Maria Dahlqvist Föredragande: Lukas Granlund -.... 00, .... 6<') Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt-,-eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagenför beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se