Sida 1 (6) ,Jtr..lC1,,ili�ä:s,i!--• \.;aiM...-" K(N(U�! 2009 -03- 0 2 Reko Sundsvall AB (Reko), som genomför upphandling av sopkärl, dnr 57/2008 Dpl 054, har i tilldelningsbeslut den 20 januari 2009 meddelat att avtal kommer att tecknas med PWS Nordic AB (PWS). Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande. Blosse Renhållnings- och Miljösystem Aktiebolag (Blosse) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen görs om. Ansökan om överprövning innehåller också ett interimistiskt yrkande att upphand­ lingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Till grund för an­ sökan anförs i huvudsak följande. Samtliga fyra bedömningsgrunder är felaktiga och syftar endast till att gå i PWS:s riktning. Felaktigheterna handlar om kvalitet och service, godtyckliga referenser samt värderingen av miljöaspekterna. Av förfrågningsunderlaget framgår av de administrati­ va föreskrifterna att prisreservationer inte får förekomma och att samtliga kostnader skall vara inräknade i anbudspriset. Enligt PWS anbud under punkt 7 Leveransvillkor finns en klausul om beställning av kärl och re­ servdelar på minst 50 000 kr om va�je leverans/order dessutom är bilaga 3 i förfrågningsunderlaget inte komplett ifyllt. Detta innebär att samtliga kost­ nader inte är inräknade och skall-kravet är därmed inte uppfyllt. Blosse har även invändningar mot hur utvärderingspoäng fördelats i utvärderingsfasen LÄNSRÄTTENI VÄSTERNORRLANDS LÄN SÖKANDE DOM Mål nr 149-09 E Grupp 3 2009 -02- 2 7 Meddelad i Härnösand Blosse Renhållnings- och Miljösystem Aktiebolag, 556352-5350 Hässjevägen 11 610 20 Kimstad MOTPART Reko Sundsvall AB, 556503-2587 Box 823 851 23 Sundsvall SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Dok.Id 50059 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-34 98 00 0611-34 98 10 E-post: lansrattenivastemorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00--15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -02- 2 7 och anser att Blosse borde ha tilldelats 4 poäng för företagets struktur och organisation samt 4 poäng för bemanning och kontakter vid reklamation och returer. Blosse har i sitt anbud angett att företaget består av två perso­ ner. Kontoret är inrymt i bostaden, vilket i de flesta fall innebär dygnet­ runt-bemanning. Lämnas kontoret finns alltid mobiltelefon att tillgå och vidarekoppling sker mestadels även från fast kontorstelefon till mobiltele­ fon. Blosse anser även att bolaget borde ha tilldelats 4 poäng för kärlens materialval och miljöpåverkan eftersom det inte kan anses att internt åter­ vunnen plast är detsamma som återvunnen plast. Internt återvunnen plast är t. ex. spill från maskiner. Återvunnen plast är plastföremål som använts i 12-15 år och sedan kommer tillbaka till producent. Angående Bilaga 1 till utvärdering av sopkärl anser Blosse att deras sopkärl är 10-15 procent kraf­ tigare än de kärl som PWS levererar. Det behövs polygrip vid byte av lock, men även vid lockbyte på PWS kärl behövs verktyg. Blosse har aldrig haft några klagomål på gångjärnen och beträffande taggen så föreligger ingen mekanisk åverkan från tömningsfordon enligt utlåtande från leverantören. Detta borde ge Blosse 4 poäng. Sammanfattningsvis menar Blosse att deras totala poäng är orättvist lågt eftersom bolaget inte är sämre på någon punkt. Bolaget ifrågasätter också bedömningen 3 poäng för referenser. Reko bestrider bifall till yrkandet och anför bl.a. följande. PWS offererade priser gäller beställning av kärl och reservdelar på minst 50 000 kr om var­ je leverans/order. Fritt lossat är inte ett skall-krav och så har samtliga an­ budsgivare tolkat det. I Blosses anbud anges att offererade priser avser beställning av hela trailers. Reko anser att samtliga efterfrågade priser är ifyllda i PWS anbud. Blosse har flera åsikter om utvärderingspoängen, men Reko anser att företaget i egenskap av beställare har kompetens att ge en rättvis bedömning. I upphandlingsgruppen finns mångårig erfarenhet av kärl. I utvärderingsgruppen för praktiska prov finns personal som dagligen arbetar med sopkärl och som har 30 års erfarenhet av avfallsbranschen. Under punkt 2 företagets struktur och organisation samt bemanning och Sida 2 149-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -02·· 2 7 kontakter vid reklamation och returer har upphandlingsgruppen utgått från skriftliga redogörelser i anbuden vilket finns beskrivet i förfrågningsunder­ laget. Blosse har i sitt anbud gjort kortfattade redogörelser om dessa punk­ ter t.ex. anger Blosse en kontaktperson för eventuella reklamationer och returer och vill ha 4 poäng för detta. upphandlingsgruppen har bedömt 3 poäng eftersom en kontaktperson anses sårbart. Reko har ringt fyra av de referenter som Blosse angett, men endast två av dessa har kunnat ge ett utlåtande om Blosse. När det gäller kärlens materialval och deras miljöpå­ verkan görs bedömningen utifrån redogörelser i anbuden. Leverantörer som kan erbjuda kärl i återvunnen plast har getts högre poäng. Länsrätten har den 30 januari 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Av Administrativa föreskrifter 3.0 Anbudsutvärdering framgår bl.a. följan­ de. Sida 3 149-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 ·02- 2 7 Inkomna anbud kommer att utvärderas i tre steg - uteslutningsfasen, kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen. 3.1 Uteslutningsfasen I uteslutningsfasen bedöms anbudsgivaren utifrån nedan ställda leverantörskrav. Dessa krav måste uppfyllas för att anbudet ska kvalificeras till utvärde­ ringsfasen. För att underlätta utvärdering i uteslutningsfasen skall bifogad "Bilaga I Leverantörsin­ formation" fyllas i. 3.3.2 Urvalskriterier I utvärderingsfasen kommer prövning att ske enligt principen det ekonomiskt mest fördel­ aktiga med hänsyn till 1. Pris 70 % 2. Kvalite och service 15 % 3. Referenser 10 % 4. Miljö 5 % Uppfyllnadsgraden av respektive kriterium 1-4 kommer att betygsättas på en I 00 gradig skala för varje anbudsgivare. Genom att summera kriteriepoängen viktade efter sin pro­ centsats får man fram en total poäng för anbudsgivaren. Se bilaga 4 för exempel. Vinnan­ de anbud ges av högsta totalpoäng. Bedömningen kommer att ske utifrån anbudsgivarens skriftliga redogörelser i anbudet och av nödvändigt prov av produkt. 1. Pris För att underlätta jämförelser av anbud skall bifogad "Bilaga 3. Anbudspriser" fyllas i. Samtliga kostnader skall vara inräknade i anbudspriset. Enligt Lagen om offentlig upp­ handling får inga priskompletteringar göras efter det att anbud lämnats. Detta innebär att prisreservationer ej får förekomma. Anbudsgivare med lägsta totalkostnad får I 00 poäng. Övriga får en lägre poäng till följd av den procentuella skillnaden till lägsta totalkostnad. Uträkning sker enligt formeln: Anbudssumma= 100 - (anbudsgivarens pris - lägsta anbudspris)/ (lägsta anbudspris* 0,01) 2. Kvalitet och service ·Redogör för garantitid ·Redogör för företagets struktur och organisation ·Redogör för bemanning och kontakter vid reklamation och returer Poängbedömning kommer att ske från 1-5 inom respektive utvärderingskriterie. Poängen summeras och anbudsgivare med bästa totalpoäng ges I 00 poäng. Övriga får en lägre poäng enligt formeln: Omräkningspoäng = ( I 00/högsta anbudspoäng) * anbudsgivarens poäng 3. Referenser Ange tre referenser med namn och telefon från liknande leveranser på efterfrågade pro­ dukter. Poängbedömning kommer att ske från 1-5. Anbudsgivare med bästa totalpoäng ges I 00 poäng. Övriga får en lägre poäng enligt formeln: Omräkningspoäng = ( I 00/högsta an­ budspoäng) * anbudsgivarens poäng 4. Miljö ·Redogör för företagets miljöarbete och eventuellt miljöledningssystem ·Redogör för kärlens materialval och dess miljöpåverkan ·Redogör för återvinning av uttjänta kärl Sida 4 149-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -02- :2 7 Poängbedömning kommer att ske från 1-5 inom respektive utvärderingskriterie. Poängen summeras och anbudsgivare med bästa totalpoäng ges 100 poäng. Övriga får en lägre poäng enligt formeln: Omräkningspoäng = ( l00/högsta anbudspoäng) * anbudsgivarens poäng 4.0 KOMMERSIELLA VILLKOR 4.1 ANBUDSPRISER Anbudspriser skall anges netto, i svenska kronor (SEK), exklusive mervärdesskatt, 4.2 Leveransvillkor Fritt lossat på en anvisad plats inom respektive kommun (lncoterms DDP). Länsrätten gör följande bedömning Av handlingarna i målet framgår att Reko i anbudsförfrågan angett att de volymer som anges i Bilaga 3 Anbudspriser endast är information och inte innebär att Reko förbinder sig att köpa ett visst antal sopkärl i olika storle­ kar. Det som efterfrågas i underlaget är anbud på sopkärl av olika storlekar för Sundsvall, Ånge, Härjedalen och Östersund. Leveransvillkor (4.2 i förfrågningsunderlaget) Fritt lossat är inte ett skall­ krav och länsrätten finner därför att Reko kunnat beakta PWS anbud i den­ na fråga. Länsrätten finner att förfrågningsunderlaget ger en tydlig och rättvisande bild av vad som efterfrågas. Det kan inte utläsas annat än att utvärderingen har gjorts i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget och att anbuds­ givarna behandlats likvärdigt. Det har inte heller visats att förfarandet stri­ der mot de principer som ska iakttas under upphandlingen eller mot övriga krav som ställs enligt LOU. Sammantaget gör länsrätten den bedömningen att upphandlingen inte ge­ nomförts i strid med LOU eller gemenskapsrätten på ett sådant sätt att den ska göras om eller rättas. Blosses ansökan om omprövning ska därför avs­ lås. Sida 5 149-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 ·"02., 2 7 Länsrätten har tidigare beslutat att upphandlingen inte får avslutas. Till följd av att ansökan nu avslås ska detta interimistiska beslut upphävas. Länsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 1 § tredje stycket andra mening­ en LOU. DOMSLUT Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 30 januari 2009 och avslår ansökan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). u.·1 Sida 6 149-09 E � ." Xnita Enocksson - 1-�� ·I,!l!!t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,,,.11,,.,i Den som vill överklaga länsrättens beslut skall sk.riva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stand om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn- nerliga skäl att pröva överklagandet. u Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ -= rättens beslut fast. Det är därför ·viktigt att det ":, klart och tvdligt framgar av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstand bör meddelas. '...: Si ri ::. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgifr ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan• den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www domstol se