KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning O1 DOM Sida 1 (15) Mål nr 8101-08 8102-08 8103-08 8104-08 KONIUl■ifiwirl 2009 -05- 2 0 2009 -05- 1 9 Meddelad i Stockholm KLAGANDE Statens skolverk 106 20 Stockholm Ombud: Advokat Carl Bokwall och jur.kand. Per-Owe Bumgarth Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm MOTPARTER 1. Göteborgs universitet 2. Linköpings universitet 3. Malmö högskola och Lunds universitet Ombud för 1, 2 och 3: Advokat Henrik Seeliger och advokat Helena Rosen Andersson Advokatfirman Lindcilil KB Box 11911 404 39 Göteborg 4. Stiftelsen Högskolan i Jönköping Ombud: Advokat Andreas Byström Gärde Wesslau Advokatbyrå Box 684 551 19 Jönköping ÖVERKLAGADE AVGÖRANDEN Länsrättens i Stockholms län domar den 8 oktober 2008 i mål nr 18389-08, 18415-08, 18422-08 och 19401-08, se bilaga SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Statens skolverk (nedan Skolverket) yrkar att kammarrätten, med ändring av länsrättens dom, ska ogilla ansökningarna om överprövning. Dok.Id 148258 Postadress Box 2302 I03 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-16:00 Sida 2 Mål nr 8101--8104-08 Göteborgs universitet, Linköpings universitet, Malmö högskola och Lunds universitet (nedan lärosätena) samt Stiftelsen Högskolan i Jönköping (nedan stiftelsen) bestrider bifall till överklagandet. Som grund för överklagandet åberopar Skolverket vad Skolverket åberopat och anfört i länsrätten samt anför därutöver bl.a. följande. Grunder LOU är inte tillämplig på valet av utförare av den statliga rektors­ utbildningen eftersom anförtroendet att anordna utbildningsprogrammet inte resulterar i tilldelning av ett upphandlingskontrakt i upphandlings­ direktivens och LOU:s mening. Det är i målet fråga om transaktioner mellan enheter inom samma juridiska person eller med statligt styrda organ som är nära förknippade med staten. Tillhandahållandet av den statliga rektorsutbildningen sker dessutom på grundval av författning - inte på grundval av ett upphandlingskontrakt - och förutsätter inte och ger inte heller utrymme för ett civilrättsligt förpliktande avtal mellan Skolverket och lärosätena vilket under alla förhållanden utesluter tillämpning av LOU. Omständigheter Rektorsutbildningen Skolverkets val av utförare av rektorsutbildningen har skett mot bakgrund av det uppdrag som regeringen gav Myndigheten för skolutveckling, MSU (numera Skolverket). Utbildningen är en statligt styrd och offentligt fin,ansierad befattningsutbildning. Länsrättens klassificering av rekiorsutbildningen som "undervisning och yrkesutbildning" och därmed som en B-tjänst är därför i sig felaktig. Regeringen har utfärdat förordningen (2008:643) om befattnings­ utbildning för rektorer och annan personal med motsvarande lednings­ funktion i skola, förskola och fritidshem (nedan Förordningen). Genom Förordningen regleras de grundläggande villkoren för rektorsutbild- Sida 3 Mål nr 8101--8104-08 ningen. Syftet med att utforma rektorsutbildningen som en uppdrags­ utbildning är att ge staten en möjlighet att tillse att utbildningen blir likvärdig över hela landet jämfört med om befattningsutbildningen skulle bedrivas helt i regi av lärosätena. Länsrättens antagande att "upphand­ lingen sker på en konkun-ensutsatt marknad" är inte heller korrekt. Genom uppdrag och offentlig finansiering avser regeringen att styra hur många utbildningsplatser det ska finnas varje år under den period som det statliga anslaget gäller, att det är en ändamålsenlig geografisk spridning mellan utbildningsplatserna samt att kostnaderna begränsas. Ett lärosäte kan inte själv bestämma sig för att tillhandahålla rektorsutbildning eller en "konkurrerande" utbildning. Detta eftersom rektorsutbildningen inte är en behörighetsgrundande utbildning utan förutsätter anställning som rektor. En naturlig konsekvens är därmed att det inte finns ett fritt utbud eller fri efterfrågan på rektorsutbildningen. Val av utförare och tillhandahållandet av utbildningen sker på grundval av författning För att LOU ska vara tillämplig förutsätts att varorna, tjänsterna eller entreprenaden tillhandahålls enligt ett upphandlingskontrakt i upphand­ lingsdirektivens och LOU:s mening och inte på annan grund. Detta grundläggande förhållande framgår t.ex. av ingressen till och i artikel 1 a i det tidigare upphandlingsdirektivet avseende tjänster (92/50/EEG). Detsamma har Regeringsrätten fastslagit i RA 2006 ref. 26. I målet fann Regeringsrätten att LOU inte var tillämplig på slutande av samverkan­ savtal enligt lagen (1993:1652) om ersättning för sjukgymnastik (LOS). Med hänvisning till RA 2006 ref. 26 anser Skolverket att MSU:s beslut att uppdra åt vissa lärosäten att anordna den statliga rektorsutbildningen är ett beslut att anta lärosätena till det system för offentlig finansiering som regleras i förordningen och inte tilldelning av ett upphandlings­ kontrakt. Detta förhållande utesluter en tillämpning av LOU. Icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse Sida 4 Mål nr 8101--8104-08 Den statliga rektorsutbildningen utgör en tjänst av allmänt intresse som är icke-ekonomiskt betingad vilket utesluter tillämpningen av LOU. Tjänster av allmänt intresse omfattar en rad olika verksamheter och kan gälla såväl viss energiförsörjning, telekommunikation, allmänna kommunikationer och posttjänster som vattenförsörjning, sophantering, hälsovård, socialförsäkringstjänster och utbildning. Om en tjänst av allmänt intresse är av ekonomisk art omfattas den av bestämmelserna om den inre marknaden (dvs. reglerna om fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital) och konkurrensrätten. Exempel på icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse är traditionellt statliga åligganden som polis-- och domstolsväsendet, socialförsäkrings­ systemet samt det statliga utbildningssystemet. EU:s roll när det gäller reglering av tjänster av allmänt intresse har varit och är föremål för politiska och juridiska diskussioner. Medlernsstaterna enades år 2007 om ett protokoll om allmännyttiga tjänster som tydliggör EU:s uppgift och som ska biläggas Lissabonfördraget (nedan Protokollet). I ett meddelande från 2007 rörande allmännyttiga tjänster (Meddelande från kommissionen den 20 november 2007, Tjänster av allmänt intresse, däribland sociala tjänster av allmänt intresse - ett nytt europeiskt åtagande (KOM (2007) 725 slutlig), nedan Meddelandet) har kommissionen presenterat sina synpunkter och redogjort för utvecklingen på området sedan kommissionens Vitbok från 2004 om tjänster av allmänt intresse. Meddelandet understöds av tre av kommissionens arbetsdokument, bl.a. Frequently asked questions in relation with Commission Decision of 28 November 2005 on the application of Article 86 (2) of the EC Treaty to State aid in the form of publie service compensation granted to certain undertakings entrusted with the operation of services of general economic interest, and of the Community Framework for State a,id in the form of publie service cornpensation (nedan Arbetsdokumentet). Sida 5 Mål nr 8101--8104-08 Som stöd för sin talan att den statliga rektorsutbildningen utgör en icke­ ekonomisk tjänst av allmänt intresse som inte omfattas av EG-fördraget och därmed inte heller av upphandlingsdirektiven och LOU, hänvisar Skolverket till Protokollet, Meddelandet, Arbetsdokumentet samt EG­ domstolens mål 263/86, Humbel, C-76/05, Schwarz mot Finanzamt Bergisch Gladbach och C-318/05, Kommissionen mot Tyskland. Tjänstekoncession Om uppdraget att anordna rektorsutbildningen överhuvudtaget kan anses utgöra ekonomisk verksamhet som kan kläs i upphandlingsrättsliga termer (vilket inte är fallet) skulle uppdraget närmast vara att beteckna som en tjänstekoncession eftersom ansvaret för genomförandet av rektorsutbildningen överförs på de utvalda lärosätena och de endast erhåller offentlig finansiering till täckande för utbildningskostnadema i den utsträckning de lyckas locka deltagare till det egna programmet. Nya omständigheter Det föreligger inga processuella hinder mot att åberopa nya omständigheter inför kammarrätten så länge föremålet för talan inte ändras. Genom de omständigheter som åberopas av Skolverket i kammarrätten ändras inte Skolverkets talan. Lärosätena vidhåller vad de anfört i länsrätten samt anför därutöver bl.a. följande. Det saknas skäl att ändra länsrättens dom. Upphandlingen borde ha skett enligt LOU. Så har inte skett då upphandlingen i ett flertal avseenden innebär allvarliga brott mot LOU. Av svensk upphandlingsrätt följer att en självständig och fristående enhet inom staten har möjlighet att lämna anbud i en upphandling, dvs. utgör en leverantör i upphand­ lingslagstiftningens mening, i en upphandling som genomförs av en annan upphandlande enhet. Av svensk upphandlingsrätt följer även att en självständig och fristående enhet inom staten har talerätt och kan ansöka om överprövning av en annan statlig myndighets upphandling. Skolverket och lärosätena är inbördes fristående organisatoriska enheter Sida 6 Mål nr 8101--8104-08 som inte har att tillvarata samma allmänna intresse. Lärosätena verkar fristående, oberoende och självständigt i förhållande till Skolverket och varandra. Varken Förordningen eller någon annan lag eller förordning föreskriver de närmare villkor som ska gälla för hur rektorsutbildningen ska utformas och vilka övriga villkor som ska gälla för denna. Upphandlingen har i allt väsentligt de utmärkande egenskaper som normalt återfinns vid anskaffning enligt LOU. Rektorsutbildningen är således inte reglerad på ett sådant sätt som samverkansavtal enligt 5 § LOS som prövats av Regeringsrätten i RÅ 2006 ref. 26. Skolverket tycks utgå' från att LOU undantar anskaffningar som upphandlande myndigheter gör till följd av politiska beslut vilket är en felaktig uppfattning. Alla statliga myndigheters anskaffningar har sin grund i politiska beslut genom att budgetramen för statliga myndigheter bestäms av regering och riksdag. När det gäller myndigheter under regeringen är det regeringen som genom regleringsbrev styr myndigheternas användning av tilldelade medel. Länsrätten har riktigt konstaterat att upphandlingen sker på en konkurrensutsatt marknad. Det finns ett antal utbildningssamordnare som har exarninationsrätt (och därmed skulle få tillhandahålla rektors­ utbildningen) och ytterligare ett stort antal utbildningssamordnare som har möjlighet att söka.och få ett sådant tillstånd. Regeringen har i beslut uppdragit åt Skolverket att upphandla och konkurrensutsätta rektorsutbildningen på marknaden. Regeringens beslut om anslagstilldelning grundar sig på att upphandling ska ske och den nya ordningen med upphandling av utbildningar har kommit till i syfte att effektivisera kostnaderna och förbättra utbildningarna genom konkurrensutsättning (Ds 2007:34 s. 62 f och s. 70 f.). Sida 7 Mål nr 8101--8104-08 Skolverket anför nya omständigheter i kammarrätten som inte har åbero­ pats i länsrätten varför kammarrätten inte ska beakta omständigheterna. Vad gäller omständigheten att rektorsutbildningen skulle vara en �jänstekoncession kan konstateras att det är Skolverket som står risken för utförandet av uppdraget samt att Skolverket avser att detaljreglera utförandet av tjänsten. Rektorsutbildningen kan således inte anses utgöra en tjänstekoncession utan ett tjänstekontrakt som ska upphandlas enligt LOU. Vad gäller Förordningen riktar sig denna mot skolhuvudmän samt mot de högskolor och universitet som bedriver befattningsutbildning för rektorer och viss annan personal med motsvarande ledningsfunktion, se I, 8, 9 och 14 § § Förordningen. Förordningen riktar sig inte mot Skolverket eller Skolverkets inköp av utbildningar. Stiftelsen vidhåller vad som anförts i länsrätten, hänvisar till länsrättens dom samt anför därutöver bl.a. följande. Grunder LOU är tillämplig på Skolverkets upphandling och tilldelning av uppdraget att utföra befattningsutbildning för rektorer, biträdande rektorer och förskolechefer. Stiftelsen är en från staten och Skolverket fristående juridisk person. Stiftelsen omfattas inte av Förordningen och stiftelsen hade därför inte kunnat tillhandahålla utbildningen "på grundval av författning" på det sätt som Skolverket vill göra gällande och det hade därför - om stiftelsen fått uppdraget - krävts ett civilrättsligt förpliktande avtal (upphandlingskontrakt) mellan Skolverket och stiftelsen med villkor för utförandet av utbildningen. Sida 8 Mål nr 8101--8104-08 Omständigheter Regler om offentlig upphandling Undervisning och yrkesutbildning utgör en typ av tjänstekontrakt, s.k. B­ tjänst, som enligt bilaga till LOU faller inom lagens tillämpningsområde. Den uppdragsutbildning som nu är under prövning omfattas av sådant tjänstekontrakt. Stiftelsen tillbakavisar Skolverkets påstående om att uppdragsutbildning av den typ som nu är för handen ska anses undan­ tagen från upphandlingsdirektiven och däm1ed även LOU:s tillämpning eftersom sådan utbildning utgör en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse. Påståendet saknar rättsligt stöd och skulle, om rättstillämpningen accepterade det, få svåröverskådliga konsekvenser och innebära en långtgående begränsning av vad som därefter skulle anses omfattas av skyldigheten att beakta idag gällande upphandlingsregler. Av EG-domstolens avgöranden i mål 263/86, Humbel, mål C76/05, Schwartz mot Bergisch Gladbach samt mål C-318/05, Kommissionen mot Tyskland, kan det i vart fall inte dras en kategorisk slutsats om att all utbildning alltid utgör s.k. icke-ekonomiska allmännyttiga tjänster som faller utanför de gemenskapsrättsliga och de svenska upphandlings­ reglema. Vid en jämförelse mellan å ena sidan den typ av utbildning som varit under prövning i ovan nämnda mål i EG-domstolen och å andra sidan den nu aktuella rektorsutbildningen, kan det vidare konstateras att de förutsättningar som uppställs i domarna ovan inte är för handen här. För det första kan anordnandet av rektorsutbildningen - till skillnad från vad som möjligen må gälla för t.ex. grund- och gymnasieskola samt eventuellt även för grundläggande högskoleutbildning - knappast sägas ingå i ett system för nationell offentlig utbildning (national public education) som bedrivs av staten som ett led i dess åtagande gentemot den egna befolkningen på de sociala och kulturella områdena samt på utbildningsområdet. Som Skolverket har anfört förutsätter deltagande i utbildningen till att börja med anställning som rektor. Sida 9 Mål nr 8101--8104-08 Vidare finansieras rektorsutbildningen till del av leverantören som ska svara för bl.a. de initiala investeringar som krävs för att överhuvudtaget möjliggöra utbildningen (t.ex. relaytering av nödvändig personal). Därtill ska deltagarna i utbildpingen svara för sina rese-, internat-, litteratur- och arbetstidskostnader. Betydelsen av kriteriet i vilken omfattning finansieringen täcks av utbildningsdeltagarna själva (eller som i detta fall av deras arbetsgivare), ska läsas i skenet av att EG-domstolen i andra sammanhang, t.ex. inom sjukvårdsområdet (där de privata avgifterna generellt sett är små jämfört med det offentligas kostnader), inte har tvekat att kategorisera verksamheten som en tjänst (se mål C-120/95, Decker och mål C-158/96, Kohll). Avslutningsvis bör dessutom tilläggas att EG-domstolen i ett annat mål (mål C-153/02, Neri, punkt 39), som gällde företag som organiserar universitetskurser för deltagare mot ersättning, har angivit att "det utgör en ekonomisk verksamhet som omfattas av kapitlet om etableringsrätten i fördraget att mot vederlag organisera högre utbildning". Konkurrensutsatt marknad Skolverkets upphandling har skett på en i alla avseenden konkurrens­ utsatt marknad. Att så är fallet framgår redan av departementsskrivelsen, Ds 2007:34, i vilken anges (s. 7, 62ff., 69ff) att utbildningen bör konkurrensutsättas och upphandlas var sjätte år. Av regeringens beslut om att ge Skolverket uppdrag att upphandla rektorsutbildningen framgår vidare att myndigheten ska "upphandla en uppdragsutbildning för rektorer av statliga universitet och högskolor samt enskilda utbildnings­ samordnare med examenstillstånd", dvs. även andra än statliga myndigheter, t.ex. helt privata juridiska personer kan komma i fråga som leverantörer. Då det finns ett antal utbildningssamordnare med den examensrätt som omnämns i citatet och då det finns alla möjligheter för ytterligare utbildningssamordnare att söka sådan rätt och då dessa utbildningssamordnare konkurrerar såväl sinsemellan som med de Sida 10 Mål nr 8101--8104-08 statliga läroverken, måste upphandlingen anses ske på en konkurrensutsatt marknad. Nya omständigheter De påståenden och om�tändigheter som Skolverket inte lagt fram förrän i kammarrätten ska enligt stiftelsen anses utgöra nya omständigheter som inte kan läggas till grund för beviljande av Skolverkets ändringsyrkande. DOMSKÄL Av departementspromemorian, Tydligare ledarskap i skolan och förskolan - förslag till en ny rektorsutbildning, Ds 2007:34. framgår bl.a. följande. Rektorer, förskolechefer och andra skolledare har en nyckelroll som verksamhetsansvariga för statligt reglerade och läroplansstyrda verksamheter, med uppdrag att skapa en skola och förskola för alla barn och elever, där de nationella målen uppfylls (s. 5). En statlig befattningsutbildning är ett styrmedel för staten, som genom utbildningen kan säkerställa att nytillkomna och verksamma yrkesutövare får en utbildning vars innehåll är inriktat mot det statliga uppdraget och som är aktuell och relevant i förhållande till arbetsuppgifterna (s. 59). Den statliga befattnings­ utbildningen bör bedrivas i form av uppdragsutbildning vid ett antal lärosäten rried forskningsanknytning (s. 62). En upphandlad befattningsutbil