Dok.Id 656754 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 - E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag–fredag 08:00–16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd. 3 SÖKANDE DOM 2019-12-17 Meddelad i Göteborg Mål nr 10801-19 Rördesign i Göteborg AB, 556298-7452 Ombud: Advokat Jimmy Carnelind MAQS Advokatbyrå AB MOTPART Göteborg Energi AB, 556362-6794 SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF ___________________ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 1 (6) Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10801-19 I GÖTEBORG BAKGRUND 2019-12-17 Göteborg Energi AB (Göteborg Energi) genomför upphandlingen Ramavtal Tekniska konsulter - Mekaniska- och tryckbärande anordningar, 19-0010. Av tilldelningsbeslut den 20 augusti 2019 framgår att andra leverantörer än Rördesign i Göteborg AB (bolaget) har tilldelats ramavtal. Det framgår även att bolaget inte har kvalificerats för att lämna anbud. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsfas ska genomföras i vilken bolaget ska få delta. Bolagets anbudsansökan uppfyller samtliga krav. Göteborg Energi har i allmänna ordalag beskrivit omfattningen av möjliga uppdrag och föreskrivit att leverantören ska ha dokumenterad erfarenhet av minst 3 liknande uppdrag. Med liknande uppdrag avses att omfattning och komplexitet ska motsvara aktuellt objekt i upphandlingen. I ansökningsinbjudan står det inte att referensuppdragen ska ha avsett både mekaniska och tryckbärande anordningar. Det är inte föreskrivet att referensgruppen ska ha omfattat samtliga eller ett visst antal av de arbeten som kan komma att beställas från det kommande ramavtalet eller vilka moment som ska innefattas. Det finns inte några mätbara uppgifter i ansökningsinbjudan och det föreligger ett betydande tolkningsutrymme för vad som ska anses utgöra liknande uppdrag. Göteborg Energi har vid motiveringen för uteslutning av bolaget adderat villkor till referensuppdragskravet som inte går att utläsa ur ansöksökningsinbjudan. Bolaget har genom sin referensuppdragslista visat erfarenhet av bl.a. konstruktion av rörsystem och cistern för olika anläggningar. Det framgår tydligt att uppdragen har avsett bl.a. projektering för nya fabriker och anläggningar samt att konstruktionerna har använts för oljedistribution, överskottsvärme, etanoldistribution, fjärrvärme och fjärrkyla. Bolaget har kompetens och erfarenhet att utföra både mekaniska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10801-19 I GÖTEBORG 2019-12-17 och tryckbärande anordningar. Bolaget har lidit skada eftersom det har företagits möjligheten att lämna anbud och således möjligheten att vinna tilldelning av kontraktet. Göteborg Energi anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Om förvaltningsrätten anser att det var felaktigt att inte kvalificera bolaget bör upphandlingen göras om. Det är inte likabehandlande att låta bolaget lämna anbud efter att information om övriga anbudsgivares anbud har offentliggjorts i samband med tilldelningsbeslutet. Bolaget har inte lämnat referenser som uppfyller de för referensuppdragen ställda kraven och bedöms därmed inte uppfylla kvalificeringskraven. Av upphandlingens titel och innehållet i punkt 1.4.1 i ansökningsinbjudan framgår att behovet avser både mekaniska och tryckbärande anordningar. Ett uppdrag kan kräva kompetens inom båda områden och en leverantör bör kunna tillhandahålla båda kompetenserna. Det har inte inkommit frågor avseende tolkning av referensuppdrag och det är mindre troligt att kravet skulle vara svårtolkat. En formulering om att lämnade referenser som ”liknar upphandlings- föremålet” är vanlig. Alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare bör kunna tolka innebörden av förfrågningsunderlaget på så sätt att det efterfrågas leverantörer som har kompetens för konsultuppdrag avseende såväl mekaniska anordningar som tryckbärande anordningar. Bolaget har inte lidit skada och bolagets anbud hade förkastats även vid en omformulering av kraven då bolaget enligt listan av referensuppdrag saknar erfarenhet av konstruktion av mekaniska anläggningar. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10801-19 I GÖTEBORG 2019-12-17 Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LUF). Om den upphandlande enheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LUF). Även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de inte strider mot någon av de grundläggande principerna (jfr RÅ 2002 ref. 50). Utredning i målet I punkt 1.4.1 i ansökningsinbjudan anges bl.a. följande. Beställaren avser att handla upp konsulttjänster avseende Mekaniska- och tryckbärande anordningar. Arbetet innebär att ta fram konstruktionsunderlag för bl.a. mekaniska anordningar, rörsystem, cisterner och behållare. Underlagen ska användas för byggnation och ombyggnation av anläggningar för produktion, distribution eller användning av ånga, hetvatten, kyla, gas och farligt media. I uppdraget kan även ingå att ta fram underlag för utrustning som används vid hantering av biobränslen, askor, kemikalier och andra tillsatsämnen som krävs för anläggningar enligt ovan. En betydande del av systemen är besiktningspliktiga av tredjepartsorgan varvid god kunskap om regelverk, gällande lagar, normer och föreskrifter för respektive typ av anläggning är ett krav. I punkt 2.4.14 i ansökningsinbjudan anges följande. Leverantören ska ha dokumenterad erfarenhet av minst 3 liknande uppdrag. OBS max ett referensuppdrag får vara utfört av Göteborg Energi som beställare. Uppdragen ska vara utförda se senaste 6 åren. Omfattning och komplexitet ska Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10801-19 I GÖTEBORG 2019-12-17 motsvara det aktuella objektet i denna upphandling. Anbudssökande leverantör ska ha utfört projektering av uppdragen. Följande ska framgå: 1. Kort beskrivning av projektet: 2. Beskriv planering, projektering och utförande 3. Utförandeår 4. Storlek i SEK på utfört arbete 5. Beställare 6. Kontaktperson hos beställaren inkl kontaktuppgifter (kontaktperson kan komma att kontaktas) 7. Åtagande i projektet 8. Land Samtliga ovan nämnda punkter ska finnas med. Anbudssökande ska ge sitt svar i bifogat svarsformulär, Referensuppdrag. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LUF. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Det förvaltningsrätten ska pröva är om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på de grunder som bolaget har anfört. Bolagets anbud har inte kvalificerats eftersom Göteborg Energi bedömde att det inte uppfyllde ställda krav avseende referensuppdrag. Bolaget har anfört att det i ansökningsinbjudan inte framgår att referensuppdragen ska ha avsett både mekaniska anordningar och tryckbärande anordningar. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10801-19 I GÖTEBORG 2019-12-17 Utifrån vad som framgår av ansökningsinbjudan avseende att upphandlingen avser mekaniska och tryckbärande anordningar samt att leverantören ska ha erfarenhet av minst tre liknande uppdrag bedömer förvaltningsrätten att referensuppdragskraven i sammanhanget får anses vara tillräckligt tydligt. Därtill framgår att omfattningen och komplexiteten ska motsvara det aktuella objektet i denna upphandling. Med hänsyn till det bedömer förvaltningsrätten att det aktuella kravet är tillräckligt tydligt angivet för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ska förstå det och kunna utforma sitt anbud efter det. Det får således bedömas vara tillräckligt tydligt att referensuppdragen ska avse såväl mekaniska som tryckbärande anordningar. Kravets utformning kan således inte anses utgöra någon beaktansvärd brist i upphandlingens genomförande. Mot bakgrund av vad som har framkommit av handlingarna i målet anser förvaltningsrätten vidare att det inte är visat att Göteborg Energis bedömning avseende att bolaget inte uppfyllde ställda krav var felaktig. Förvaltningsrätten bedömer således att bolaget inte har visat att Göteborg Energi har överträtt någon av de grundläggande principerna i LUF eller någon annan bestämmelse. Det föreligger därför inte skäl att ingripa mot upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Elisabeth Svedén. Hur man överklagar FR-05 ________________________________________________________________ Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten – adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan- det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Bilaga 1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs- afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Anvisningar för överklagande FR-05 - Överklagandetid 3 v - PT (upphandling) • Producerat av Domstolsverket, Avd. för domstolsutveckling • 2018-11 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar- rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall.  Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings- rätten dömt rätt.  Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet.  Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts- tillämpningen.  Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se:  lag(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap.  lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap.  lag(2011:1029)omupphandlingpåförsvars-och säkerhetsområdet, 16 kap.  lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap.  lag(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap.  lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se Anvisningar för överklagande FR-05 - Överklagandetid 3 v - PT (upphandling) • Producerat av Domstolsverket, Avd. för domstolsutveckling • 2018-09