FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann-Louice Jonsson SÖKANDE DOM 2017-04-19 Meddelad i Falun Mål nr 837-17 Sida 1 (9) KONKURRENSVEltl a I3 Aktbll �t.�� k· a•u,,� = 'i�,, C'f (l I Hällbo Busstrafik AB, 556378-7810 Avd onr ,.KSnr - -- Ombud: Advokaterna Sascha Schaeferdiek och Johan Linder Sävennan Wistrand Advokatbyrå Box7543 103 93 Stockholm MOTPARTER 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn 2. Bollnäs Busstrafik AB, 556109-7337 Ombud: Advokaterna Kaisa Adlercreutz och Sara Karlsson Front Advokater AB Kungstorget 2 411 17 Göteborg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE ,, Dok.Id 188296 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditt·onstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Hällbo Busstrafik AB:s ansökan om överprövmng. ~ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 837-17 IFALUN BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar "Skolskjuts Söderhamn" (ärendenummer 6485) genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbe­ slut den 20 februari 2017 antogs anbudet från Bollnäs Busstrafik AB (Boll­ näs Buss) för skolsk;jutspaket 1-6 och 8. YRKANDE M.M. Hällbo Busstrafik AB (Hällbo Buss) ansöker om överprövning såvitt avser skolskjutspaket 1-6 och 8 och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att kvalificeringen av anbuden görs om. Hällbo Buss anför till stöd för sin ansökan i korthet följande. Anbudet från Bollnäs Buss uppfyller inte samt­ liga obligatoriska krav i upphandlingen och borde därför rätteligen ha för­ kastats. Förfarandet att kvalificera och utvärdera anbudet strider mot likabe­ handlingsprincipen och Hällbo Buss, som placerade sig på andra plats i ut­ värderingen, riskerar att lida skada till följd härav. Hällbo Buss åberopar till stöd för sin talan bl.a. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD 2016 ref. 37. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför att anbudet från Bollnäs Buss uppfyller samtliga krav och att det därmed saknas grund för att utesluta anbudet. Inköp Gävleborg åberopar till stöd för sin inställning ett yttrande från Bollnäs Buss daterat den 8 mars 2017. Bollnäs Buss bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Anbudet uppfyller samtliga ställda krav i upphandlingen. Hällbo Buss kan dessutom inte lida eller riskera att lida någon skada till följd av de påstådda bristerna eftersom dess eget anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 837-17 IFALUN SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU) har upphört att gälla med verkan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hällbo Buss an­ fört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Hällbo Buss lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsförfrågan (2. 3 Anbudsformulär och anbudets utformning) anges bl.a. följande: I bilagan "Anbudsformulär" finns de krav som ställs i upp­ handlingen samt de uppgifter och redogörelser som efterfrågas. Svara ge­ nom att kryssa i de ja/nej rutor som finns under varje krav samt fyll i uppgif­ ter och redogörelser samt eventuella kommentarer. I anbudsformuläret föreskrivs bl.a. följande: Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 837-17 IFALUN 3.3 Fordon • • • • • • • • • • • Fordon som anvllnds för uppdraget skall vara utrustade med alkolås nv brllnslcceUstyp enligt Svensk Standard (SS-BN 50436-2) eller likvärdigt. Alternativt skall ett system med alkoskdp användas. o Loggut.tag/set"viccrapport skall vid vruje servicetillfltlle sparas och ltppvisas pil begäran. Tunga fordon sknll minst uppfylla k.rnv enligt Euro V. (Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/55/EG) LHtta fordon skllll minst uppfylla krav enligt Euro 5. (Europaparlamentets och rådets direktiv 98/69/EG).. Skyltning o När ett fordo11 anvllnds för skolskjuts skall det vara försett med en skylt eller liknande som visar fordonets användning. o En skylt/dekal med företagets namn och telefonnummer dit allmllnheten kan ringa fllr synpunkter på transporten ski\11 tinn11S synligt pli fordonet. Godkänt besiktningsprotokoll skall uppvisas på begäran. Underhåll av fordonen ska göras utifrån tillverkarens anvisningar och vara dokurnent�rat dilr det framgår vad som kontrollerats, när kontrollen är genomförd och vilka åtgärder som vidtagits. Sel'viceprotokoll skall uppvisas på begäran. Fordon som används för uppdraget sknll hållas stlldade och rena. Om Euro VI eller Gasbil/Miljöklass EIJHYBRID/Buro 6 offereras, skall dessa leve1·eras och vara i trafik senast sex (6) månader efter avtnlsstart. I väntan pA. leverans enligt ovan ska annat fordon användas med upphW1dliuge11s grundkrav pli säkerhet uppfyllda. Mindre avvikelser kan tillåtas, men ska godkännas av bestllllaren. Övriga fordon skall varai trafik senast vid avtalsstart. Om miljöklass ej framgår av Transportstyrelsens fordonsuppgifter är det upp till Anbudsgivaren nit pti. begäran bevisa offererad miljöklass. 4 Redogöre]ser Följande information skall redogöras för de fordon som skall användas i uppdraget. • Registreringsnummer • Miljöklass För fordon som är tänkt att anskaffas till uppdraget skall återförsäljare, kontaktperson samt leveransdatum lämnas istället för registreringsnununer. Redogör för ert miljöarbete., om hur ni arbetar med hållbara lr811sportlösningar idag och hur ni planerar att utveckla arbetet inom de närmaste åren. Följande skall minst framgå av beskrivningen: Vad parterna anför Hällbo Buss anför i huvudsak följande. Den fordonsförteckning som Boll­ näs Buss har bifogat anbudet strider mot de obligatoriska kraven i punkterna 3.3 och4.1 på en rad punkter. Fordonsförteckningen synes omfatta hela Bollnäs Buss fordonspark, varför förteckningen inte överensstämmer med kravet på att förteckningen ska innehålla endast de fordon "som skall an- 4.1 Fordonsredogöre]se · • Drivmedel som används. 4.2 Miljö • Euro-klassning på fordonsflottan (fördelning), idng och framåt • Drivmedelsfördelning i företaget, idag och framåt • Arbetet med drivmedelsförbrukningen/körsllttet, idag och framåt Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 837-17 IFALUN vändas i uppdraget". Av förteckningen framgår inte vilka fordon som ska användas i uppdraget och anbudet från Bollnäs Buss uppfyller således inte det obligatoriska kravet enligt punkten 4.1. Bollnäs Buss har i fordonsför­ teckningen i allmänna ordalag lämnat upplysning om att man "kommer att förnya vår vagnpark". Fordonsförteckningen kan genom dessa allmänt · hållna uppgifter inte anses uppfylla det föreskriva kravet på att specificera "fordon som är tänkt att anskaffas till uppdraget". Såsom punkten 4.1 i an­ budsformuläret är utformad är det endast uppgift om registreringsnummer som kan utelämnas beträffande sådana fordon som är tänkta att anskaffas till uppdraget och ersättas av uppgift om återförsäljare, kontaktperson och leve­ ransdatum. Uppgift om återförsäljare, kontaktperson och leveransdatum har dock inte heller angetts i fordonsförteckningen. Även uppgifterna om miljö­ klass och drivmedel måste lämnas för de fordon som är tänkta att anskaffas. Bollnäs Buss fordonsförteckning saknar helt uppgifter t.ex. om hur många fordon och vilken typ av fordon som är tänkt att anskaffas, miljöklass för respektive fordon, hos vilken leverantör respektive fordon har beställts etc. Fordonsförteckningen saknar vidare uppgift om vilket drivmedel som an­ vänds för respektive fordon. Bollnäs Buss uppfyller inte kravet på att lämna uppgift om drivmedel per fordon. Uppgift om miljöklass saknas också be­ träffande ett flertal fordon. Oavsett om Bollnäs Buss avser att avyttra ett antal fordon framöver, måste fordonsförteckningen, i ljuset av kravet i punk­ ten 4.1, omfatta de fordon som ska användas i uppdraget. Förteckningen strider därför mot kravet på att miljöklass ska anges för samtliga fordon. Bollnäs Buss har slutligen offererat en buss som har miljöklass Euro 4 (VDL Jonkheere -07). Fordonet uppfyller inte det obligatoriska kravet på lägst miljöklass Euro V. Olika typer av uppgifter efterfrågas i punkterna 4.1 och 4.2 och påståendet om att Bollnäs Buss fordonsförteckning utgör svar på båda de punkterna framstår som en efterhandskonstruktion. Inköp Gävleborg framför i huvudsak följande. Bollnäs Buss har visserligen inte angett kontaktuppgifter till återförsäljare i fordonsförteckningen, men Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 837-17 IFALUN den angivna fordonsförteckningen täcker ändå det behov som finns för att utföra trafiken i Söderhamns kommun. I upphandlingsunderlaget finns ingen begränsning om att fordonsförteckningen ska innehålla endast de fordon som ska användas i uppdraget. Den omständigheten att Bollnäs Buss har angett hela sin fordonspark i fordonsförteckningen har snarare bedömts ut­ göra uppfyllnad av kravet enligt punkten 4.2. Kravet på att uppge miljöklass och drivmedel är också uppfyllt då det på annan plats i Bollnäs Buss anbud uppges att HVO kommer att användas som drivmedel för samtliga fordon vid ingången av 2018, dvs. senast sex månader från avtalsstart. Av punkten 3.3 i anbudsformuläret framgår tydligt att fordon som avses drivas med bio­ drivmedel är att jämställa med högsta miljöklass, vilket ytterligare bevisar att miljöklass och drivmedel per fordon enkelt går att utläsa av anbudet med bilagor. Bollnäs Buss anför bl.a. följande. Fordonsförteckningen innehåller samtliga fordon som i dagsläget ingår i företagets fordonsflotta. Av detta följer att de befintliga fordon som ska användas i uppdraget ingår i förteckningen. De fordon som ska användas i uppdraget och som redan finns i företagets for­ donsflotta finns med i fordonsförteckningen, bortsett från de fordon där det explicit anges att de kommer att avyttras eller bytas ut. Den omständigheten att fler fordon har angetts i förteckningen än de som kan komma att använ­ das inom ramen för uppdraget, innebär ingen brist i förhållande till de ställda kraven. Kravet i punkten 4.1 kan inte tolkas så att det explicit ska framgå samtliga krav på fordonen. De krav som Hällbo Buss räknar upp avseende fordonen har bäring på utförandet av tjänsten och utgör i det närmaste avtalsvillkor, vars uppfyllelse ska prövas vid avtalsstart och inte vid anbudskvalificeringen. Någon ytterligare information än den som följer av kravet i punkten 4.1 kan inte krävas för att kravet ska anses vara uppfyllt. Bollnäs Buss har svarat på kravet enligt punkten 4.1 genom hänvisningen till bilagorna "Fordonsförteckning", "Miljö och kvalitet" och "Drivmedel och körsätt" samt genom fritextsvaret att "Samtliga fordon kommer att vara Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 837-17 IFALUN Euro 5 och Euro 6, dessa fordon kommer att köra på förnyelsebart drivme­ del (HVO)". Kravet i punkten 4.1 utgör ett krav på vilken information som ska redogöras för avseende de fordon som idag innehas och som ska använ­ das i uppdraget. Kravet anger inte att andra fordon inte får anges i bilagan, eller hur informationen ska ges in eller att denna måste lämnas i bilaga som endast åsyftar just kravet i punkten 4.1. Formuleringen i punkten 4.1 ställer inte heller krav på att endast de fordon som anges i fordonsredogörelsen enligt punkten 4.1 får användas i uppdraget, eftersom även fordon som ännu inte innehas får användas. Bollnäs Buss har vidare svarat godkänt avtalsvill­ koren i enlighet med punkten 5 i anbudsformuläret. Uppgift om återförsäl­ jare, kontaktperson och leveransdatum är obehövligt eftersom de krav som ställs i upphandlingen uppfylls genom nu befintlig fordonspark. Några in­ köp av nya fordon behövas således inte göras för att Bollnäs Buss ska upp­ fylla kraven. Hällbo Buss synes ha tolkat kraven på samma sätt eftersom man självt angett att de angivna fordonen i redogörelsen räcker för att upp­ fylla samtliga krav. Av Hällbo Buss anbud och inlämnad miljöbilaga fram­ går inte att kraven är uppfyllda såvitt gäller nu aktuell upphandling, dvs. Söderhamns kommun. Anbudet från Hällbo Buss ska därför rätteligen för­ kastas, varför skaderekvisitet i LOU inte är uppfyllt. Förvaltningsrättens bedömning Av utredningen i målet framgår att anbudet från Hällbo Buss har kvalifice­ rats vidare till utvärderingen. Förvaltningsrätten anser inte att de invänd­ ningar som Bollnäs Buss nu framför mot Hällbo Buss anbud kan prövas inom ramen för förevarande mål (jfr Kammarrätten i Stockholms dom den 19 november 2010 i mål nr 5929-10 och Kammarrätten i Göteborgs domar den 20 oktober 2010 i mål nr 3764-10 och 4904-09). Av handlingarna i målet framgår att Bollnäs Buss, under punkten 4.1 i an­ budsformuläret, har hänvisat till bilagorna "Fordonsförteckning", "Miljö och kvalitet" och "Drivmedel och körsätt" samt angett att samtliga fordon Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 837-17 IFALUN kommer att vara Euro 5 och Euro 6 och att dessa fordon kommer att köra på förnyelsebart drivmedel (HVO). I bilagan "Fordonsförteckning", vilken är daterad 2016-12-22, finns totalt 20 fordon listade med registreringsnummer, varav 14 fordon anges ha miljöklass Euro 5 eller 6. I fordonsförteckningen anges vidare att Bollnäs Buss kommer att förnya sin vagnpark med Euro 5 och Euro 6 fordon för att möta kraven i skolskjuts upphandlingen (ärendebe­ teckning 6483). Det noteras att den upphandling som är föremål för över­ prövning i här aktuellt mål, Skolskjuts Söderhamn, har ärendebeteckning 6485. I bilagan "Drivmedel och körsätt" anges bl.a. att Bollnäs Buss idag använder ett bränsle som är till 50 % förnyelsebart, att man i januari 2017 kommer att övergå till 100 % förnyelsebart bränsle (HVO) i nio av sina for­ don och att bolaget kommer att öka antalet fordon med förnyelsebart bränsle för att vid ingången av 2018 enbart köra på HVO. Av förfrågningsunderlaget kan inte utläsas något krav på att anbudsgivaren vid anbudstidens utgång ska ha ett visst antal fordon tillgängliga eller att denne har att redogöra för antalet fordon som är tänkta att anskaffas för uppdraget. Med tanke på hur kravet i punkten 4.1 är utformat i den del det gäller redogörelse för fordon som är tänkta att anskaffas, kan kravet enligt förvaltningsrättens mening inte heller tolkas på så sätt att en anbudsgivare måste införskaffa fordon för att komma i fråga för kvalificering. Med denna tolkning faller det sig naturligt att fordon som är tänkta att anskaffas inte behöver specificeras närmare vid anbudstillfället med avseende på t.ex. kvantitet eller fordonstyp. Den omständigheten att Bollnäs Buss i fordons­ förteckningen inte redogjort för miljöklass för vissa av de upptagna fordo­ nen och att ett fordon uppges ha miljöklass Euro 4, innebär enligt förvalt­ ningsrättens mening ingen brist i kravuppfyllnad. Detta mot bakgrund av att det klart framgår att dessa fordon kommer att avyttras innan avtalsstarten den 1 augusti 2017 och att uppgiften om att samtliga fordon kommer att ha miljöklass Euro 5 och Euro 6 inte rimligen kan förstås på annat sätt än att fordon med lägre miljöklass inte kommer att användas för uppdraget. Annat Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 837-17 !FALUN kan inte heller utläsas av Bollnäs Buss lämnade uppgifter i anbudsformulä­ ret än att samtliga fordon som kommer användas i uppdraget kommer att köra på förnyelsebart drivmedel. I målet är klarlagt att några kontaktuppgifter till återförsäljare inte återfinns i Bollnäs Buss inlämnade fordonsförteckning eller på annan plats i anbudet. Inköp Gävleborg och Bollnäs Buss har i denna del framfört att bolaget upp­ fyller kraven redan genom befintlig fordonspark och att några nyinköp såle­ des inte är aktuella för att uppfylla de krav som ställs i upphandlingen. För­ valtningsrätten finner inte visat annat än att det förhåller sig på det sättet, varför uppgift om t.ex. återförsäljare inte heller behövs lämnas i anbudet. Mot bakgrund av vad Bollnäs Buss har angett i anbudsformuläret och i de bilagor som getts in med anbudet gör förvaltningsrätten bedömningen att kravet på fordonsredogörelsen såsom det kommer till uttryck i punkten 4. 1 får anses vara uppfyllt. Förvaltningsrätten finner således inte att Hällbo Buss har visat att Bollnäs Buss brister i kravuppfyllnad och konstaterar vidare att Bollnäs Buss i anbudsformuläret har kryssat i "Ja" för att kraven enligt punkten 3.3 uppfylls, att Bollnäs Buss har godkänt samtliga avtalsvillkor samt att Bollnäs Buss har lämnat sådana uppgifter som efterfrågas i punkten 4.2. Vad som framkommit i målet visar således inte att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan be­ stämmelse i LOU genom att kvalificera och utvärdera Bollnäs Buss anbud. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV3109/1C LOU). I' HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND ,. ·:"'")� SVERIGES DOMSTOLAR OmNi vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha ko:tnmit in till förvalt­ ningsrättef!. inom tre veckot från den dag då klagandenfickdelavbeslutet Ombeslutethar meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att med!ielas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivels en kommer in nästa vardag. För att ett övetklagande ska kunna tas upp i karoroattiil:ten fordras att prövningst;illstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av övetklagandet till kamma.t.tätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till b ostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges jgen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen(2007:1091)omoffentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävtettinterimistisktbeslut.Ivissafallf'aravtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständjg information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni-vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se