FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm Sida1 (6) I FALUN Enhet2 Förvaltningsrättsnotarien Anna);3orgs SÖKANDE Stockholms Konferenscenter Dalarnas Hus AB,556160-2474 Vasagatan46 111 20 Stockholm Ombud: Sara Nilsson Stockholm Konferenscenter Dalarnas Hus AB MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Gustav Lidegran Trafikverket SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -07- 2 2 2013-07-19 1665-13 Meddelad i Falun Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Stockholms Konferenscenter Dalarnas Hus ABs ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Aktb\\ Dok.Id 89277 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1665-13 Enhet2 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Trafikverket genomför enligt lagen (2007:1091 ) om offentlig upphandling, LOU, genom förenklat förfarande enligt reglerna för upphandling under tröskelvärdet en upphandling avseende "Ramavtal Konferenslokal i Stock­ holm och Arlanda" med diarienummer TRV2013/12542. Tilldelningsbe­ slut fattades den19 april2013. Stockholms Konferenscenter Dalarnas Hus AB ( i det följande Bolaget), vars anbud förkastats i kvalificeringsfasen, ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse har gjqrts ge­ nom att Bolagets anbud utvärderas. Trafikverket bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna i LOU och detta har medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myn­ digheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principernaomömsesidigterkännandeochproportionalitet(16 kap.6 § och1 kap.9 § LOUjämförd med15 kap.2 § samma lag). Av principen om likabehandling följer att anbud som inte uppfyller förfråg­ ningsunderlagets obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärde­ ringen. De krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara upp­ fyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet och den upphandlande myndigheten får inte frånfalla uppställda krav. Bolaget har fört fram att dess anbud uppfyller det ifrågavarande skall­ .kravet redan genom den kvalitetshandbok som ostridigt bifogats till anbu- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1665-13 I FALUN Enhet2 Trafikverket för fram att EU-supply, som administrerar Trafikverkets upp­ handlingssystem CTM, har kontrollerat vad som lämnades in med anbudet. Bolagets anbud innehöll dokument med namnet "Kvalitets handbok för Dalarnas Hus AB.doc" i två exemplar. Dokumenten är helt identiska. Det ena dokumentet har i CTM getts rubriken "Miljöpolicy" och det andra ru­ briken "Kvalitetshandbok". Rubriken sätts av anbudsgivaren i samband med inlämning av anbud. Bolaget kan själv kontrollera vad som lagts in i CTM genom sin egen inloggning. Det har inte :framkommit något som ty­ der på fel i CTM eller fel vid hanteringen av anbuden. Det ankommer på Bolaget att styrka att anbudet har det innehåll som det påstår. Vidare för Trafikverket fram att det i förfrågningsunderlaget upplysts om att anbuds­ givare aldrig kan förvänta sig en rätt att komplettera anbudet. I detta ärende hade en kompletteringsmöjlighet efter sista anbudsdag inneburit att Bola­ get givits en längre anbudstid än konkurrenterna. Ett sådant förfarande skulle stått i strid med likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten konstaterar att anställd vid Bolaget och Stefan Westermark intygat att de försäkrat sig om att det var rätt dokument som bifogats anbudet. Av den åberopade utskriften från Bolagets logg framgår att ett dokument be­ nämnt "Miljöpolicy" bifogats till anbudet. Det som framgår av loggen är dock de rubriker Bolaget självt gett till dokumenten i CTM, d.v.s. inte själva doku­ mentens namn. Trafikverkets uppgift om att dokumenten med rubriken Miljö­ policy i själva verket varit kvalitetshandboken motbevisas därmed inte av Bo­ laget uppgifter. Vidare stöds Trafikverkets uppgifter av deras kontroll av för­ farandet med systemets administrator. Trafikverkets uppgifter får mot bak­ grund av detta anses på ett tillfredställande sätt ha visat att det aktuella doku­ mentet inte bifogats till Bolagets anbud. Vidare anser förvaltningsrätten att Trafikverket har haft fog för sin bedömning att en begäran om komplettering från Bolaget i den aktuella upphandlingen skulle strida mot likabehandlings­ principen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1665-13 Vid denna slutsats ska förvaltningsrätten pröva om Bolagets anbud, såsom det lämnats in, uppfyller det krav på miljöledning som ställs i förfrågningsun­ derlaget UUB.517. Av kravet framgår följande. Anbudsgivaren skall arbeta efter ett miljöledningssystem, antingen i form av en ISO-certifiering eller i form av ett eget dokumenterat miljöledningssystem. Anbudsgivaren visar att kravet är uppfyllt genom att med anbudet bifoga något av följande. En kopia av ett giltigt intyg om certifiering enligt SS EN-ISO 14001 eller genom att bifoga en miljöpolicy, d.v.s. en redogörelse för de grundprinciper och den inriktning som styr anbudsgivarens handlande inom miljöområdet, och be­ skrivningar av anbudsgivarens rutiner för ständiga förbättringar inom miljö­ området. Bolaget har i denna del fört fram att dess kvalitetshandbok uppfyller de krav på miljöledning som ställs i förfrågningsunderlaget, genom att det framgår av Bolagets Kvalitetsledningssystem att de arbetar enligt metodiken Plan, Do, Check, Act, vilket beskriver de grundprinciper och rutiner som Bolaget arbetar efter. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att det ska lämnas en redogö­ relse för vad som görs, utan för hur man gör för att säkerställa förbättringar inom miljöområdet. Trafikverket invänder att det av det aktuella dokumentet framgår att Bolaget ska arbeta för att i möjligaste mån minska sin och sina leverantörers miljöpå­ verkan. Formuleringen är uppenbart otillräcklig för att nå upp till upphand­ lingens krav på en redogörelse för de grundprinciper och den inriktning som Bolaget tillämpar på miljösidan. Den innehåller inte heller en beskrivning av Bolagets rutiner för ständiga förbättringar på miljösidan. Redan skall-kravets formulering, att anbudsgivaren ska bifoga en redogörelse, utesluter att Bolaget har uppfyllt skall-kravet genom sin hänvisning till sitt kvalitetsledningssy­ stem. Det framgår inte av anbudet hur metodiken tillämpas. Förvaltningsrätten anser att det av det aktuella skall-kravet tydligt framgår att för det fall en miljöpolicy bifogas anbudet för uppfyllande av kravet, ska även en beskrivning av anbudsgivarens rutiner för exempelvis ständiga miljöför- IFALUN Enhet2 Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1665-13 I FALUN Enhet2 bättringar bifogas. Kravet får också läsas mot bakgrund av att det är ett av de alternativ som ges för att visa att anbudsgivare i upphandlingen arbetar efter ett miljöledningssystem. Av den kvalitetshandbok som Bolaget bifogat framgår bl.a. att Bolaget skall arbeta för att i möjligaste mån minska sin och sina leverantörers miljöpåver­ kan samt att kvalitetsarbetet skall vara målinriktat och bygga på metodiken Plan-Do-Check-Act, vilken kortfattat beskrivs i kvalitetshandboken. Vidare framgår att miljöuppföljning ska genomföras enligt separat miljöhandbok för Bolaget. Kvalitetshandboken anger visserligen en arbetsmetod för företagets kvalitetsarbete, men den kan inte anses visa Bolagets inriktning och rutiner på miljöområdet. SammantagetfinnerförvaltningsrättensåledesinteattBolaget har visat att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför av­ slås. rHUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1 C LOU). _/ �� rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU