I DOM 2015-02-23 Meddelad i Stockholm FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 Ocab i Stockholm Aktiebolag, 556454-5993 Gustavslund 10 192 77 Sollentuna Mål nr Sida 1 (8) 27151-14 SÖKANDE Avd Ombud: Advokat Tomas Marcusson ochjur.kand. Helena Lundkvist Advokatfirman NORDIA KB Box 70389 107 24 Stockholm MOTPART Järfälla kommun 177 80 JärflUla Ombud: Advokat Charlotte Dolk Advokatbyrån Heligren Linander KB Box24053 104 50 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ocab i Stockholm Aktiebolags ansökan om ingri­ pande enligt lagen om offentlig upphandling. Z8ffi -02- 2 4 KSnr Aktbll Dnr Dok.Id 554464 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid Postadress Besöksadress Telcfon Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 måndag - fredag 08:00-16:30 E-post: KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27151-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Jäl'fäJla kommun (Kommunen) genomförde en upphandling avseende saneringsarbeten (Ten 2014/609). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOD. I tilldelningsbeslut den23 oktober2014 meddelade kom­ munenatt den hade för avsikt att anta Relita Skadeservice AB (Relita) som leverantör för uppdraget avseende arbetsområde2 vilket inkluderar sane­ ring av brand, rök, lukt och bakterier, fläktrum, ventilation, avfuktning, klotter, oljespill på mark- och asfaltytor. Ocab i Stockholm Aktiebolag (Ocab) yrkar i första hand att upphandling­ en ska rättas på så sätt att ny anbudsprövning och anbudsutvärdering ska ske varvid Järfälla kommun ska beakta Ocabs anbud och bortse från Reli­ tas anbud. I andra hand yrkar Ocab att upphandlingen ska göras om. Som grund för yrkandet anför Ocab att bolaget uppfyllde samtliga skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget har i aktu­ ella avseenden vadt så okla1t och otydligt utformat att det finns skäl att göra om upphandling�n. Relita har inte uppfyllt samtliga skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Om Relitas anbud inte antagits skulle det inte ha funnits några kvalificerade anbud att utvärdera. Av det skälet bör upphandlingen göras om. Genom kommunens agerande har Ocab lidit skada. Kommunen bestrider Ocabs yrkanden. Som grnnd för sin inställning anför Kommunen följande. Kommunen har genomfört upphandlingen i enlighet med de grundläggande principerna i LOU och utformat ett klatt och tydligt :förfrågningsunderlag. För det fall :förvaltningsrätten skulle finna att förfrå­ gan skulle innehålla brister gör Kommunen gällande att dessa inte är av sådan beskaffenhet eller av sådan betydelse att det ska medföra att upp­ handlingen ska göras om. Då Ocabs anbud inte uppfyller de uppställda Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 27151-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen skall-kraven har Kommunen nödgats förkasta Ocabs anbud. Relitas anbud innehåller ingen brist varför det inte funnits anledning att förkasta det­ samma. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop011ionalitet iakttas. Prövningen i förvalt­ ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfö1t i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klatt och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). Fö1· att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan bevisa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten bmtit mot LOU. Rätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo11s. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet RÅ 2002 ref. 50 uttalat att ett för.fi:ågriingsunderlag ska vara så kla1t och tydligt utformat att en leve- rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen och en utvärderingsmodell ska vara så utfonnad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fordelaktigt antas. I avgörandet uttalas vi­ dare att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfo11nade får godtas under fömtsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27151-14 Allmänna avdelningen Skall-kravet avseende uppdragsorganisation Av förfrågningsunderlagets AFC.32 framgår att entreprenörens förslag till organisation ska redovisas i anbudet. I kommunens utvärdering anges un­ der punkten uppdragsorganisation "Företagsorganisation" avseende Ocabs anbud. Ocab anför följande. Bolaget har redovisat sitt förslag till organisation, dvs. hur organisationen ser ut och personer som kommer att komma ifråga för utförande av arbete i uppdraget. Kommunen har inte klargjort vad en redovisning ska innehålla och kan inte heller uppställa långtgående krav avseende uppfyllelse av kravet. Den organisation (de personer som angetts) som Ocab redovisat är den organisation (de personer) som kommer att komma ifråga for utgörande av uppdrag under ramavtalet. Det framgår av Ocabs ingivna förslag att till organisation att AC Avfuktning NolT kommer att aktualiseras när det är fråga om vatten- och fuktskador samt därmed sammanhängande sanering. När det gäller övrig sanering respektive venti­ lation aktualiseras primärt AC Sanering N011· under vilken Sanering och Ventilation återfinns. Det skulle vara oproportionerligt att förkasta Ocabs anbud. Kommunens agerande har stått i strid med likabehandlingsprinci­ pen och transparensprincipen. Förfrågningsunderlaget har avseende detta krav varit så okla1t och otydligt utfonnat att det fim1s skäl att göra om upp­ handlingen. Kommunen anför följande. Det förslag till organisation som ska anges är givetsvis den som ska användas vid fullgörande av ramavtalet avseende sanering. Den organisation som Ocab bifogat synes vara Ocabs företagsor­ ganisation på avdelningsnivå och inte organisationen för ramavtalet avse­ ende sanering vilket är det som är relevant i sammanhanget. Det förefaller inte troligt att de två avdelningar som angetts under Avdelning Avfuktning Norr Roslagen parallellt ska ansvara för ramavtalet. Organisationsförslaget inskränks dessutom till att avse ventilation och avfuktning. Kommunen har I STOCKHOLM Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27151-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen utifrån de uppgifter som redovisats i Ocabs anbud gjort bedömningen att Ocab inte har redovisat ett exempel på projektanpassad organisation. Förvaltningsrätten anser att förfrågningsunderlaget måste f'örstås så att det är entreprenörens f'örslag till organisation för den upphandlade tjänsten som ska anges. Enligt förvaltningsrättens mening är förfi:ågningsunderlaget i denna del tillräckligt tydlig för att uppfylla de krav som ställts i praxis. Ocab har som en bilaga till anbudsformuläret lämnat in ett schema över två organisationer benämnda Avdelning Avfuktning NoIT och Avdelning Sa­ nering Norr Ventilation. Av schemat :fra�går att organisationen avser sane­ ringsarbeten i fo1m av ventilation och avfuktning, men inte att den avser övrigadelaravupphandlingen. Förvaltningsrättenbedömerattdetav schemat inte framgår att det är ett förslag till organisation som ska utföra de efterfrågade tjänsterna i upphandlingen. Av den anledningen anser för­ valtningsrätten att Ocab inte har uppfyllt det ställda kravet i förfrågnings­ underlaget. Det kan inte anses vara oproportionerligt av kommunen att förkasta Ocabs anbud på denna grnnd. Ocab har enligt förvaltningsrättens mening inte visat att kommunen har agerat i strid med likabehandlings� principen och transparensprincipen i detta avseende. Skall-kravet avseende referenser Av Upphandlingsföreskrifter AFB.52 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska bifoga tre st. referenser som redovisar liknande uppdrag med motsvarande omfattning som denna upphandling avser. Kommunen har i utvärderingen angett ,,Ej tillräckliga" angående Ocabs anbud. Längre ned kan utläsas ,,Endast brand och vattenskador''. Ocab gör gällande att förfrågningsunderlaget är bristfälligt i denna del och att det därför finns skäl att göra om upphandlingen. Förvaltningsrätten an­ ser dock att förfrågningsunderlaget är tillräckligt tydligt utfo1mat avseende detta krav och att det av förfrågningsunderlaget framgår att referenserna Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 27151-14 Allmänna avdelningen ska avse liknande uppdrag med motsvarande omfattning som upphandling­ en avser. Det finns därför, enligt förvaltningsrättens mening, inte skäl att förordna om att upphandlingen ska göras om på den grnnden. Mot bak­ grnnd av att fö1valtningsrätten ovan bedömt att kommunen har haft skäl att bolise från Ocabs anbud finns inte anledning att ta ställning till om Ocab har uppfyllt skall-kravet avseende referenser. Bristande uppfyllande av skall-krav heta arbeten och efterfrågad bevisning Av Upphandlingsföreskrifter AFB. 31 i förfrågningsunderlaget framgår att samtliga efterfrågade handlingar ska ska bifogas anbudet. I Entreprenörfö­ reskrifter vid utförandeuppdrag AFC.551 anges att entreprenören ska till­ handahålla en namngiven person, som ska vara tillståndsansvarig för brandfarliga heta arbeten. Denna person ska ha ce1tifikat heta arbeten och dokumenterad erfarenhet eller utbildning som visar att han/hon har högre kunskap i brandskydd. Bevis ska bifogas anbudet. Ocab anför att det i Relitas anbud saknas uppgift eller bevis avseende detta och Relita har därmed inte uppfyllt kravet i förfrågningsunderlaget. Ocab anser inte att ett skall-krav måste återfinnas både i avsnitt AFB.52 och i anbudsfo1muläret för att gälla. Kommunen invänder att det varken av texten AFB.52 eller i anbudsfo1mu­ lären där det finns en checklista över vilka handlingar som ska vara bifo­ gade framgår att bevis om heta arbeten ska bifogas. Det som står under "Entreprenadföreskrifter" får giltighet forst då kontrakt tecknas. Förvaltningsrätten konstaterar att upphandlingen avser ett ramavtal avse­ ende olika t yper av saneringsuppdrag. I förfrågningsunderlaget har angetts att anbud ska innehålla kon-ekt ifyllt anbudsformulär och att efterfrågade handlingar ska vara bifogade. Förvaltningsrätten tolkar Entreprenadföre­ skrifterna på det sätt som kommunen har gjort, dvs. att de blir aktuella först I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27151-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen i samband med att avtal tecknas. Att ett anbud skulle förkastas om inte bevis om tillräcklig kunskap heta arbeten bifogas framgår inte av upphand­ lingsforeskrifterna eller anbudsf01muläret. Av den anledningen anser inte förvaltningsrätten att ett sådant bevis behövde bifogas med anbudet i upp­ handlingen. Förvaltningsrätten anser därför inte att Relitas anbud skulle h a förkastats av det skälet. Bristande uppfyllande av skall-krav angivande av e,farenhet i CV AvUpphandlingsföreskrifterAFB5. 2iförfrågningsunderlagetframgåratt en n amngiven arbetsledare med minst 3 års erfarenhet ska anges. Erfaren­ heten ska anges i ev. Ocab anför att Relita inte har uppfyllt skall-kravet eftersom Relita har namngetttvåproduktionsledare/arbetsledaresomangeshaettvisstantal års erfarenhet i arbetsledande befattningar och ett visst antal års branscher­ farenhet utan att bifoga personernas ev:n. Ett ev är detsamma som en medtf:otteckning och ska utvisa tidigare anställning och tiden härför samt avlagda examina. Kommunenbestriderattefterfrågadevavseendearbetsledareintebifogats anbudet. Det har i förfrågan inte uppställts något krav på hur ett ev ska varautfo1mat.Detfinnsintehellernågonallmännormförhurettevska se ut. Relita har angivit ev som rubrik och att detta avser arbetsledarna. I respektive ev har arbetslivserfarenhet angetts. Den angivna arbetslivserfa­ renheten uppfyller kravet på erfarenhet för arbetsledare som uppställts i förfrågan. Förvaltningsrätten anser, till skillnad från Ocab, inte att ett CV måste för­ stås som en bilagd meritförteckning. Något krav på innehåll i ev finns inte angivet i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten anser att med den be­ skrivning av ev som kommunen gjort i för:fi:ågningsunderlaget kan en Sida 8 F Ö R V A L T N I N G S RÅ T T E N D O M 2 7 15 1 - 1 4 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anbudsgivare uppfylla detta skall-krav på olika sätt så länge anbudsgivaren anger en namngiven arbetsledare som har minst 3 års erfarenhet och redo­ gör för tidigare verksamhet. Förvaltningsrätten anser därför inte att Relitas anbud skulle ha förkastats på denna grnnd. Sammanfattning Förvaltningsrätten anser inte att Ocab har bevisat att kommunen har brntit mot någon bestämmelse eller princip i LOU genom att utesluta Ocab eller genom att kvalificera och utvärdera anbudet från Relita. Ansökan om in­ gripande enligt LOD ska därför avslås . HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Info1mation om hur man överklagar films i bilaga (DV 3109/lA LOU). / //'il I �L__/ )?1" �oa Lönneborg Förvaltningsrätt skal I.&?j1;�· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningstätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummertillklagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tlcligare i målet ­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring a,, förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 3. meddelas.Kammarrättenlämnar 4. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommittill, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövnings tillstånd inte meddelas står förvaltn.ingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 5. 2. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporterochposttjänsterfåra,rtalslutas.innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får a,rtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fal l får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörnnde får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. wv1Y1.domstol.se