KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 1 (8) Mål nr 665-11 l._;• 201' -10:- o7 KLAGANDE Tunstall AB, 556387-8551 Ombud: Advokat Fredrik Schultz White & Case Advokataktiebolag Box 5573 114 85 Stockholm MOTPART 1. Skurups kommun 274 80 Skurup 2. Phoniro Mobil Access AB "7A�fi�-/!'"1'"""-"l ? T Meddelad i Göteborg Ombud: Advokat Kristian Pedersen och jur.kand. Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 14 januari 2011 i mål nr 14372-10, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. YRKANDEN Tunstall AB (Tunstall) yrkar i första hand att kammarrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att kommu­ nen ska förkasta Phoniro Mobil Access AB:s (Phoniro) anbud och därefter ""'�, a iL Avd Dnr Doss Aktbil Dok.Id 193815 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:40 KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 2 GÖTEBORG Mål nr 665-11 utvärdera övriga anbud på nytt. Tunstall yrkar i andra hand att kammarrät­ ten beslutar att upphandlingen ska göras om. Skurups kommun yrkar att överklagandet ska avslås. Phoniro yrkar att överklagandet ska avslås. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Tunstall Ett grundläggande krav på tekniska specifikationer är att de är klara till sin innebörd. Kvalificeringskravet "enkel" svarar inte upp mot detta krav utan leder till avgränsningsproblem. Detta har lett till att kommunen vid pröv­ ning av enkelheten vid montage och flyttning av låsenheten även beaktat tillkommande kostnader, fördyring och lagerhållning och därmed lagt till ett antal obligatoriska krav som inte återfinns i förfrågningsunderlaget. Att kommunen beaktat sådana kostnader för bolaget framgår av tilldelningsbe­ slutet. En sådan åtgärd står i strid med LOU och utgör i sig ett skäl för att upphandlingen ska göras om. Det finns anledning att betvivla AB Skåne Lås uppgifter när det gäller på­ ståendet att Tunstalls låssystem varken är enkelt att montera eller demontera utan att det krävs en kvalificerad låssmed/låsingenjör för att utföra momen­ tet. Tre andra låsinstallatörer intygar att Smith Lock är enkelt att montera. Dessa låsinstallatörer bedriver verksamhet av samma omfattning som AB Skåne Lås. Smith Lock är således ett låssystem som är enkelt att montera och uppfyller därmed kraven enligt förfrågningsunderlaget. Bolaget uppfyller samtliga krav som ställs upp i förfrågningsunderlaget. Enligt punkt 2.6 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare ha god och stabil ekonomi. Vidare anges i denna punkt att anbudsgivare ska ha minst AA KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 3 Mål nr 665-11 enligt Soliditet (vilket kontrolleras av kommunen) eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning som motsvarar ställt krav (t.ex. via intyg från anbudsgivarens bank). Phoniro, som inte uppfyller kra­ vet på AA enligt Soliditet, har inte till sitt anbud fogat några handlingar som styrker företagets ekonomiska och finansiella ställning. Kommunens kon­ troll avslutades inte efter det att kommunen inhämtat uppgift om Phoniro hos Soliditet utan kontrollen utsträcktes till att omfatta åtgärder vid sidan av förfrågningsunderlaget, genom att kommunen på egen hand gjorde en kon­ troll med Creditsafe. Kommunen har därmed avvikit från kvalificeringskra­ vet i förfrågningsunderlaget. Vad gäller frågan om bolaget lidit skada genom kommunens förfarande kan konstateras att det i den aktuella upphandlingen endast förekommit två an­ budsgivare. Även om det skulle vara så att bolagets anbud inte uppfyller samtliga krav i upphandlingen, vilket bestrids, har bolaget lidit skada, då även Phoniros anbud brister i uppfyllandet av kvalificeringskraven. Skurups kommun Under kvalificeringsprocessen och vid två demonstrationstillfällen har Tunstall inte kunnat visa att deras offererade produkt uppfyller kravspecifi­ kationen. De punkter som inte uppfylls är följande. Enkelheten enligt för­ frågningsunderlagets punkt 3.3. Hemtjänstens standardtelefoner ska kunna användas enligt förfrågningsunderlagets punkt 3.2. Insatsregistreringen en­ ligt förfrågningsunderlaget punkt 3.2. Eftersom Tunstalls anbud förkastats blir inte någon utvärdering av anbudspriset aktuell. Vad Tunstall anfört om att Phoniro inte uppfyller kriterierna AA enligt So­ liditet är korrekt. Dock anges i förfrågningsunderlaget att styrkande av eko­ nomisk ställning även kan göras på annat sätt. Kommunen utförde en kon­ troll i kvalificeringsfasen. Bedömningen av den finansiella ställningen av båda anbuden har gjorts vid samma tidpunkt i kvalificeringsfasen och ingen KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 4 Mål nr 665-11 avvikelse från förfrågningsunderlaget har gjorts utan båda anbudsgivarna har behandlats lika. Båda leverantörerna har utöver de offererade priserna tillkommande kostna­ der för t.ex. låsbyten, batteri och lagerhållning. Detta är dock irrelevant för tilldelningsbeslutet och har inte beaktats vid kvalificering och utvärdering av anbuden. Kommunen har inte lagt till eller ändrat några kriterier som inte finns i förfrågningsunderlaget. Enligt förfrågningsunderlaget ska insatsregistering utföras. Detta krav torde även gälla vid anbudsinlämning. Vid demonstrationstillfällena har inte Tunstall haft ett färdigutvecklat program för insatsregistering. Enligt uppgift från personal dröjer det ytterligare innan ett sådant finns utvecklat. AB Skåne Lås grundar sin professionella bedömning på de oberoende tester och delaktighet vid anbudsgivarnas demonstrationer. Tunstalls system upp­ fyller inte förfrågningsunderlagets kvalificeringskrav att låset enkelt ska kunna flyttas till en annan dörr av hemtjänstpersonalen. Tunstalls intyg visar endast att företagets lås kan flyttas av icke auktoriserade låssmeder såsom fastighetsskötare etc. Detta kan inte jämställas med att kunskapen skulle finnas även hos hemtjänstens personal. Kommunen har genomfört upphandlingen i enlighet med gällande lagstift­ ning och rådande praxis. Phoniro Kommunen har i upphandlingen ställt krav på att anbudsgivare ska ha en god och stabil ekonomi. Vad som anges om rating enligt Soliditet eller att på annat sätt styrka den ekonomiska ställningen är inte i sig något krav, utan endast infonnation om bevismedel som styrker att man uppfyller kravet ifråga. Det är därför inte nödvändigt att ha ratingen AA enligt Soliditet för att uppfylla kravet på finansiell och ekonomisk ställning, utan detta krav KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 665-11 kan uppfyllas på andra sätt. Vidare framgår att det är kommunen som ska kontrollera anbudsgivamas finansiella och ekonomiska ställning, vilket kommunen också gjort. Creditsafe bedömer att bolaget har en mycket god kreditvärdighet. Creditsafe har tillstånd att bedriva kreditupplysningsverk­ samhet och är ett allmänt ansett kreditupplysningsföretag med internationell verksamhet. Kommunen har en självständig utredningsskyldighet rörande anbudsgivares ekonomiska och finansiella ställning och har därför haft rätt och skyldighet att göra en individuell bedömning av varje enskild anbudsgi­ vare. Bolaget uppfyller alla krav i upphandlingen och kommunen har inte brutit mot likabehandlingsprincipen eller någon annan princip i LOU. Tunstalls anbud har förkastats på grund av ett flertal brister i uppfyllelse av kraven i upphandlingen. Tunstalls anbud hade därför inte kunnat antas ens om bola­ gets anbud förkastats. Då Tunstall inte lidit någon skada finns inte några förutsättningar för ingripande enligt LOU. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE I målet är fråga om överprövning av en upphandling genomförd av Skurups kommun rörande ett nyckelhanteringssystem för hemtjänsten inom kommu­ nen. Tunstall har gjort gällande att kommunen brutit mot LOU vid prövningen av frågan om bolagets anbud uppfyller kravet på enkelhet när det gäller monte­ ring och demontering av lås genom att beakta tillkommande kostnader och därmed ställa upp krav som inte framgått av förfrågningsunderlaget. Kom­ munen har visserligen i förtydligande till tilldelningsbeslutet, vid sin redo­ visning av om anbudsgivama uppfyllt nämnda krav på enkelhet, berört till­ kommande kostnader för bl.a. montering och lagerhållning i relation till Tunstalls anbud. Det går emellertid inte att utläsa annat av beslutsförtydli­ gandet än att detta saknat betydelse för kommunens bedömning att Tunstalls KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 6 Mål nr 665-11 anbud inte uppfyllde kravet på enkel montering och demontering av lås. Diskvalifikationen av Tunstalls anbud grundar sig i stället på bedömningen att montering och flyttning av bolagets lås kräver insats av kvalificerad lås­ smed/låsingenjör. Kommunen har således i detta hänseende inte beaktat förhållanden som inte framgått av förfrågningsunderlaget och därmed inte heller agerat i strid med LOU. Kommunen har i målet gjort gällande att Tunstalls anbud inte gått vidare till utvärdering, då anbudet inte uppfyller de kvalificeringskrav som uppställs i förfrågningsunderlaget. Kommunen har anfört att bolaget saknade ett fär­ digutvecklat program för insatsregistrering, att låshanteringssystemet inte uppfyllde kravet att klara 360 låsenheter med mindre än att s.k. "smarta te­ lefoner" används, och att systemets låsen.het inte enkelt kunnat monteras och flyttas. Kammarrätten gör i detta hänseende följande bedömning. Vad gäller frågan om insatsregistrering framgår av förfrågningsunderlaget att det ska vara möjligt att registrera minst 20 olika insatser, t.ex. tvätt, inköp, städ, dusch m.m. Det är ostridigt i målet att Tunstall, vid de aktuella demonstrationstill­ fällena, inte haft ett färdigutvecklat program för insatsregistrering. Även om det i förfrågningsunderlaget inte ges något svar på frågan om när ett system för insatsregistrering ska tillhandahållas är det för ett kvalificeringskrav av aktuell art en rimlig förutsättning att den upphandlande enheten vid bedöm­ ningen av inkomna anbud ges möjlighet att bedöma om det uppställda kvali­ ficeringskravet är uppfyllt. Det ankommer på anbudsgivaren att visa att så är fallet. Tunstall har inte närmare preciserat hur det offererade programmet för insatsregistrering ser ut eller vid vilken närmare tidpunkt det kan beräk­ nas vara färdigställt. Tunstall har dänned enligt kammarrättens mening inte gjort sannolikt att det uppställda kvalificeringskravet i detta avseende är uppfyllt. Kommunen har därmed haft fog för att förkasta Tunstalls anbud. Vid sådant förhållande finner kammarrätten inte skäl att pröva om Tunstall KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 7 GÖTEBORG Mål nr 665-11 även i andra avseenden inte uppfyllt kvalificeringskraven i förfrågningsun­ derlaget. En anbudsgivare som rätteligen har förkastats i kvalificeringsfasen riskerar normalt inte att lida skada av att upphandlande myndighet inte har beaktat att även en annan anbudsgivare borde ha uteslutits. Vid den aktuella upp­ handlingen fanns det dock endast två anbudsgivare. Vid sådant förhållande kan Tunstall anses ha lidit skada om även Phoniros anbud borde ha förkas­ tats i kvalificeringsfasen. Kammarrätten har därför att pröva Tunstalls in­ vändning att kommunen genom att inhämta kompletterande utredning rörande Phoniros ekonomiska och finansiella ställning avvikit från kvalifi­ ceringskravet i förfrågningsunderlaget och att kommunen i stället bort för­ kasta Phoniros anbud. Av förfrågningsunderlaget framgår i detta hänseende bl.a. följande. I punkt 2.2. anges att "anbudsgivare kan uteslutas från deltagande i upphandlingen om några av de situationer som anges i LOU föreligger. Kravet gäller även underleverantör om sådan anlitas. Den upphandlande myndigheten kommer att göra erforderliga kontroller att anbudsgivaren uppfyller ställda krav, för denna kontroll används i första hand kreditupplysning genom Soliditet". Vidare anges i punkt 2.6. " Anbudsgivare skall ha en god och stabil ekono­ mi. Anbudsgivare ska ha minst "AA'' enligt Soliditet (vilket kontrolleras av kommunen) eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning som motsvarar ställt krav (t.ex. via relevant intyg från anbudsgiva­ rens bank)." Av tilldelningsbeslutet daterat den 29 oktober 2010 framgår att vid anbuds­ tidens utgång hade anbud inkommit från två leverantörer, Tunstall och Phoniro. Av beslutet framgår inte annat än att de båda leverantörerna ansetts uppfylla de krav på leverantörens ekonomiska och finansiella ställning som uppställts i förfrågningsunderlaget. Ingen har därför uteslutits på denna grund. Kammarrätten finner inte skäl att göra en annan bedömning än vad KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 8 GÖTEBORG Mål nr 665-11 förvaltningsrätten gjort när det gäller frågan om Phoniro uppfyller de upp­ ställda kraven på ekonomisk och finansiell ställning. Fråga är då om den omständigheten att kommunen företagit en utredning rörande Phoniro utgör ett brott mot likabehandlingsprincipen. Förfrågningsunderlaget ger utrymme för kommunen att inhämta upplysningar rörande de företag som lämnat an­ bud i upphandlingen. Enligt kammarrättens mening gäller detta även om anbudsgivaren inte uppfyllt kravet i punkt 2.6 på bevisning som styrker den ekonomiska och finansiella ställningen. Därigenom kan inte något brott mot LOU sägas föreligga. Inte heller är det i målet visat att kommunen särbe­ handlat Phoniro i förhållande till Tunstall. Kammarrätten anser därför att kommunen i detta avseende inte gjort sig skyldig till något brott mot likabe­ handlingsprincipen. Sammantaget finner kammarrätten således att det saknas skäl att förordna om ingripande enligt LOU. Tunstalls överklagande ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1. Niclas Falkendal I FÖRVALTNINGSRÄTTEN2011 =m= I MALMÖ DOM 1 4 Avdelning 1 Meddelad i Maria Persson Malmö KLAGANDE Tunstall AB, 556387-8551 Årstaängsvägen 1 A 117 43 Stockholm MOTPART Skurups kommun 274 80 Skurup SAKEN Mål nr 14372-10 E Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Tunstall AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 43407 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 DOM .:>lOaL FÖRVALTNINGSRÄTTEN 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Skurups kommun genomför en upphandling avseende nyckelhanteringssy­ stem till hemtjänstens verksamhet, refnr 2010:06. Upphandlingen genom­ förs med förenklat förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har Phoniro Systems AB (Phoniro) tilldelats kontraktet. Tonstall AB (Tunstall) har begärt överprövning av upphandlingen och yrkat att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan har Tunstall anfört bl.a. följande. Kommunen har angivit lägsta pris som tilldelnings­ grund och det finns då inte utrymme för andra utvärderingskriterier än pri­ set. Priset omnämns dock inte i tilldelningsbeslutet. Kommunen har brutit mot LOU genom att ändra kriterierna i förfrågningsunderlaget och genom att utgå från felaktiga förutsättningar. Låsenheten Kommunen hänför sig till antalet typer av låsenheter vilket leder kommu­ nen till slutsatsen att installation och flytt av låsenheter inte kan bedömas vara enkel och att Tunstall därmed inte uppfyller kravspecifikationen. An­ talet typer av låsenheter är dock inte ett obligatoriskt krav enligt förfråg­ ningsunderlaget. Påståendet är dessutom felaktigt i sak. Tunstall har två typer av låsenheter och inte fyra. Phoniro har två typer av låsenheter och inte en. Inte heller är lagerhållning ett obligatoriskt krav. Trots detta väger kommunen in lagerhållning som en försvårande och fördyrande omstän­ dighet. Förfrågningsunderlaget anger inte vilka typer av lås som ska hanteras utan kravet är att nyckelsystemets låsenhet ska kunna monteras "enkelt". Med erfarenhet från över 20 000 låsinstallationer kan monteringen ske enkelt vilket även gäller lås av typen ASSA 2000. :Slda .:i FÖRVALT NINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E IMALMÖ Avdelning I Användning av standardtelefoner i nyckelhanteringssystemet Tunstall har i sitt anbud angett att man uppfyller kraven i punk.tema 3.2 och 3.5 i förfrågningsunderlaget. Kommunens uppfattning om vad Tunstall framförde vid det fördjupade demonstrationstillfället är inte korrekt. Tuns­ talls lösning klarar fler än 200 låsenheter med standardtelefoner. Att Tuns­ tall rekommenderar en annan typ av telefoner hindrar inte att önskad funk­ tion även nås med standardtelefoner. Insatsregistrering Att insatsregistrering ska kunna utföras för minst 20 olika insatstyper inom det närmaste halvåret framgår inte av förfrågningsunderlaget. Tunstall kla­ rar kravet avseende insatsregistrering fr.o.m. avtalstecknande. Finansiell och ekonomisk ställning Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare ha en god och stabil eko­ nomi varvid gäller att anbudsgivare ska ha minst "AA" enligt Soliditet el­ ler på annat sätt styrka företagets ekonomiskt och finansiella ställning som motsvarar ställt krav. Enligt rating från Soliditet har Phoniro sedan länge rating "A". Med hänsyn härtill och då Phoniros anbud inte innehåller nå­ gon annan dokumentation som styrker deras ekonomiska och finansiella ställning uppfyller Phoniro inte kravet. Trots det har kommunen utvärderat Phoniros anbud. Handlingen från Creditsafe är dagtecknad den 26 novem­ ber 2010 dvs. efter tilldelningsbeslutet och kan sålunda inte ha legat till grund för kommunens prövning. Skurups kommun har bestritt bifall till ansökan och anfört bl.a. följande. Kommunen har i vecka 24 inbjudit till en enklare första demonstration och FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 en andra fördjupad demonstration i vecka 41. Vid demonstrationstillfällena har anbudsgivarna getts möjlighet att visa om deras offererade system upp­ fyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Tunstall har inte kunnat visa att deras system uppfyller kraven. Inte heller har de kunnat visa att systemet lever upp till vad som angivits i anbudet. Eftersom Tunstall inte uppfyller kvalificeringskriteriema har utvärdering av priset inte bliyit aktuellt. Vid utvärderingen har kommunen följt förfrågningsunderlaget. Låsenheten Nyckelsystemets låsenhet ska enkelt kunna monteras på hemtjänsttagarnas dörrar samt enkelt kunna flyttas till en annan dörr när insatsbehovet ändras. Tunstalls system kräver låssmed/låsingenjör vilket inte kan bedömas som enkel montering och/eller förflyttning. Användning av standardtelefoner i nyckelhanteringssystemet Låssystemet ska användas med hjälp av hemtjänstpersonalens standardmo­ biltelefoner. Vid det fördjupade demonstrationstillfället informerade Tuns­ tall om att deras system enbart klarar cirka 200 låsenheter med användande av standardmobiltelefoner. Om fler än 200 låsenheter ska användas är re­ kommendationen att s.k. "smarta telefoner" ska användas. Om inte sådana telefoner används kan funktionaliteten inte säkerställas. Av punkt 3.5 i förfrågningsunderlaget framgår att kommunen behöver 360 låsenheter vil­ ket innebär att systemet inte kommer att fungera med standardtelefoner. Insatsregistrering Insatsregistrering ska kunna utföras för minst 20 olika insatstyper. Detta krav torde gälla även vid anbudsinlämning. Vid det fördjupade demonstra­ tionstillfället konstaterade kommunen att nyckelsystemet från Tunstall inte DOM Sida'.) Ji UKVALTNINGSRATTEN 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 hade ett färdigutvecklat program för insatsregistrering vilket innebär att anbudet inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Finansiell och ekonomisk ställning Kommunen har vid kvalificeringsfasen kunnat påvisa att tillräckliga eko­ nomiska förutsättningar föreligger för att Phoniro ska kvalificeras. Kom­ munen undersökte med Creditsafe och där var ratingen mycket hög/bra vilket således styrker att adekvat finansiell ställning föreligger. Förvaltningsrätten har den 9 november 2010 beslutet att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. I och 2 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunder­ laget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som fun­ nits med i förfrågningsunderlaget. :::ilCia 0 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlaget anges i punkt 4.1 att det anbud som uppfyller samtliga ovillkorliga krav och har lägst pris kommer att antas. Av .punkt 2.1 följer att en "anbudsgivare skall uppfylla samtliga ställda krav för att deltaga i utvärderingen. Anbudsgivare skall kunna bevisa att ställda krav uppfylls och vid respektive krav framgår vilken typ av bevis­ ning/verifiering som krävs". I punkt 2.6 anges under rubriken Finansiell och ekonomisk ställning att "anbudsgivare skall ha en god och stabil ekonomi" och att "anbudsgivare skall ha minst "AA" enligt Soliditet (vilken kontrolleras av kommunen) eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning som motsvarar ställt krav". I punkt 3.2 anges under rubriken Nyckelhanteringssystemet att "minst 20 st olika insatser skall vara möjliga att registrera i systemet" samt att "syste­ met skall styras elektroniskt och kunna hanteras från hemtjänstpersonalens mobiltelefon eller på annat likvärdigt sätt". I punkt 3.3 anges under rubriken Låsenheten att "nyckelsystemets låsenhet skall kunna monteras enkelt och utan åverkan på insidan av vårdtagarens dörr. Låset skall enkelt kunna flyttas från en dörr till en annan av hem­ tjänstpersonalen". Nyckelhanteringssystemet Tunstall har uppgett att dels att kravet rörande insatsregistreringar kommer att vara uppfyllt vid avtalstecknandet dels att kravet beträffande funktion med standardtelefoner uppfylls, även om annan form av telefon rekom- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 menderats. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta dessa uppgifter, även med beaktande av vad som anförts om att vissa uttalanden förekommit vid demonstrationstillfället vecka 41. Låsenheten Kommunen har i förfrågningsunderlaget uppställt ett antal tekniska krav på det efterfrågade nyckelhanteringssystemet med låsenhet. Kommunen har valt att formulera de tekniska kraven som kvalificeringskrav och som enda utvärderingskriterium ha priset. Beskrivningen av vissa tekniska krav in­ nehåller mindre precisa inslag som gör att kraven möjligen hellre kunnat behandlas som utvärderingskriterier. Det kan således föreligga vissa av­ gränsningsproblem när det gäller att avgöra om ett tekniskt krav är uppfyllt eller inte. Detta kan bl.a. sägas gälla kravet om "enkel" montering och de­ montering. Kommunen har förkastat Tunstalls anbud också på den grunden att instal­ lation och flytt av deras låsenheter inte bedöms vara enkel. AB Skåne Lås, vilka bedömde de olika systemen vid de fördjupade demonstrationstillfäl­ lena, har i skrivelse uttalat sig om att Tunstalls låssystem varken är enkelt att montera eller demontera utan att det krävs en kvalificerad lås­ smed/låsingenjör för att kunna utföra momenten. På begäran av Tunstall har Sjögrens Lås & Brandskydd AB i skrivelse uttalat sig om att med ut­ förliga anvisningar och instruktioner från Tunstall så kan kunden med en­ kelhet göra nödvändiga flyttningar/omflyttningar utan besvär. Trots att Tunstall anser att deras låssystem uppfyller kraven finner förvaltningsrät­ ten ingen anledning att betvivla AB Skåne Lås uppgifter om att det krävs en kvalificerad låssmed/låsingenjör för montering och flytt av låsenheter­ na. Skurups kommun har således haft skäl att förkasta Tunstalls anbud på angiven grund. 1.J l U Cl / FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 143 72-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Finansiell och ekonomisk ställning Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare ha minst "AA" enligt Soli­ ditet, vilket motsvarar god kreditvärdighet. Vidare framgår det av förfråg­ ningsunderlaget att man på annat sätt kan styrka sin ekonomiska och finan­ siella ställning så att det motsvarar det ställda kravet. Kommunen har kon­ trollerat med Creditsafe där Phoniro har ratingen mycket bra kreditvärdig­ het. Förvaltningsrätten finner inte anledning till annan bedömning än kommunenhaftutredningtillstöd förattPhonirouppfylltdetställdakra­ vet på kreditvärdighet. Sammanfattning Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Tunstall inte förmått göra det sannolikt att kommunen har brutit mot bestämmelserna i LOD. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 1 och 2 § § LOU. Tunstalls ansökan härom ska därför avslås. Särskilda upplysningar Rättens interimistiska beslut från den 9 november 2010 upphör med denna dom att gälla och en ny tiodagarsfrist börjar löpa. Det innebär att om upp­ handlingskontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rätten till domstolsprövning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan anvisade besvärstiden tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/l b) HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över.klagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillståndmeddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och ges in i original samt innehålla följande uppgifter; I. den klagandes namn, personnumrner/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. detbeslutsomöverklagasmeduppgiftomkammarrättensnamn,målnummersamtdagenförbeslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga DV6!1 Formulär ]