AllmŠnna avdelningen Enhet 14 S…KANDE Meddelad i Stockholm Dok.Id 578313 Postadress 115 76 Stockholm Besšksadress TegeluddsvŠgen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se People Productions Sweden AB Ombud: Advokat Mats …sterholm Advokatfirman Stockholm Law & Litigation Kommanditbolag Skeppsbron 28 111 30 Stockholm MOTPARTER 1. Nacka kommun 131 81 Nacka 2. VRE Education AB Kungstensgatan 6 114 25 Stockholm SAKEN …verpršvning av avtals giltighet ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller People Productions Sweden AB:s ansškan och fšrklarar att det avtal avseende leverans av personaluthyrningstjŠnster, som ingŒtts den 9 juni 2014, mellan Nacka kommun och VRE Education AB Šr ogiltigt. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2015-03-27 MŒl nr 29587-14 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 08-561 680 01 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Nacka kommun (kommunen) har efter att ha genomfšrt en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ingŒtt ett ramav- tal med VRE Education AB (VRE Education) den 4 september 2012 avse- ende personaluthyrningstjŠnster av gymnasielŠrare, grundskollŠrare, fšrs- kollŠrare, barnskštare och fritidspedagoger. Kommunen har hŠrefter den 9 juni 2014 kompletterat avtalet med priser fšr obehšrig personal. People Productions Sweden AB (People Productions) yrkar att fšrvalt- ningsrŠtten ska fšrordna att det avtal avseende obehšrig pedagogisk perso- nal som ingŒtts den 9 juni 2014 mellan kommunen och VRE Education ska ogiltigfšrklaras. Till stšd fšr sin talan anfšr bolaget bl.a. fšljande. Kommunen har i september 2012 tecknat ett avtal med VRE Education om uthyrning av behšrig personal, enligt vilket VRE Education ska tillhanda- hŒlla pedagogisk personal till ett avtalat timpris fšr respektive lŠrarkate- gori. I en s.k. optionsklausul angavs att tillkommande personalkategorier ska kunna diskuteras. En sŒdan klausul innebŠr inte att det vid den tidpunk- ten fšrelegat en gemensam partsvilja att VRE Education skulle tillhanda- hŒlla obehšrig personal, Šn mindre hade nŒgot pris fšr sŒdan obehšrig per- sonal šverenskommits mellan parterna. TvŠrtom visar ordalydelsen av denna klausul att det inte fšrelŒg nŒgon šverenskommelse vid det upp- handlade avtalets tillkomst om vilka dessa Ótillkommande personalkatego- rierÓ skulle vara eller vilka priser och andra villkor som skulle gŠlla fšr dem. Optionsklausulen innebŠr sŒledes inte att det i september 2012 fš- relŒg nŒgot avtal mellan parterna om tillhandahŒllande av obehšrig perso- nal. Efter det att People Productions den 23 maj 2014 uppmŠrksammat kom- munen pŒ att 99 procent av det som VRE Education levererat under det 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen upphandlade avtalet varit obehšrig personal har kommunen kallat VRE Education till ett mšte fšr att diskutera den lŒga uppfyllandegraden i avta- let. Detta mšte resulterade i att parterna kom šverens om att VRE Education skulle leverera Šven obehšrig personal. Efter en prisfšrhandling slšts avtal mellan parterna den 9 juni 2014 enligt nedan. 23 maj 2014 27 maj 2014 5 juni 2014 5 juni 2014 9 juni 2014 9 juni 2014 9 juni 2014 People Productions informerar kommunen om att 99 procent av vad VRE Education levererat utgjort obehšrig personal som inte omfattas av det upphandlade avtalet. Kommunen kallar VRE Education till ett mšte med anledning av bolagets lŒga avtalsuppfyll- nad. Kommunen och VRE Education har ett mšte dŠr det šverenskoms att bolaget ska fortsŠtta le- verera obehšrig personal till kommunen (an- budsfšrfrŒgan). VRE Education šversŠnder efter mštet en pris- lista fšr upphandlade kategorier och tillkomna yrkeskategorier (anbud). Kommunen invŠnder mot att VRE Education i den šversŠnda prislistan tar 50 procent mer be- talt fšr obehšrig Šn fšr behšrig fritidspersonal och vill ha en prisreducering fšr denna perso- nalkategori (fšrkastande av anbud alternativt oren accept). VRE Education šversŠnder en ny prislista, dŠr priset fšr obehšrig fritidspersonal reducerats med 2,2 procent jŠmfšrt med det tidigare šver- sŠnda fšrslaget (nytt anbud). Kommunen accepterar den nya prislistan och lŠgger in prislistan fšr obehšrig personal i sin elektroniska avtalsdatabas pŒ www.e-avrop.com (accept). 3 Ett avtal anses ingŒnget nŠr det fšreligger šverensstŠmmelse mellan tvŒ eller flera parter. Ett anbud som fšljs av en accept innebŠr att ett avtal har F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen ingŒtts Šven om detta inte har dokumenterats pŒ annat sŠtt Šn i exempelvis en prisbilaga. Det finns inga sŠrskilda formkrav fšr det avtal som nu Šr fšremŒl fšr rŠttens pršvning. Kommunen har ingŒtt avtalet om obehšrig personal utan att annonsera upphandlingen pŒ det sŠtt som fšreskrivs i LOU. Upphandlingen har inte annonserats i enlighet med 7 kap. 1 € LOU. Det fšreligger inga undantag frŒn annonseringsskyldigheten. Kommunen bestrider bifall till ansškan och anfšr bl.a. fšljande. Det finns bara ett upphandlingspliktigt avtal, vilket undertecknades av parterna den 29 augusti respektive den 4 september 2012. Detta avtal fšregicks av en upphandling i enlighet med LOU. Under rubriken ÓOptionÓ i detta avtal har angetts att tillkommande yrkeskategorier ska kunna diskuteras under avtalstiden. DŒ det har visat sig finnas ett behov av att avropa Šven obehš- riga lŠrare, har kommunen utnyttjat optionen och kompletterat avtalet med priser fšr obehšriga lŠrare. Prislistan, som upprŠttades den 9 juni 2014, innebŠr sŒledes utnyttjandet av en option i avtalet ingŒnget den 4 septem- ber 2012. Eftersom det gŒtt mer Šn sex mŒnader frŒn det att nyss nŠmnda avtal tecknades och ansškan om šverpršvning kom in till fšrvaltningsrŠt- ten Šr People Productions talan preskriberad. €ven om fšrvaltningsrŠtten skulle anse att kommunen, genom šverens- kommelsen den 9 juni 2014 om priser ocksŒ fšr obehšrig personal, genom- fšrt en otillŒten direktupphandling ska People Productions talan avslŒs ef- tersom bolaget Œberopat fel grund fšr sin talan. Grunden fšr yrkandet att avtalet ska ogiltigfšrklaras Šr att upphandlingen inte annonserats i enlighet med 7 kap. 1 € LOU. Det ršr sig dock om kšp av B-tjŠnster, varfšr rŠtt grund i sŒ fall ska vara att avtalet strider mot annonseringsplikten i 15 kap. 4 € LOU. People Productions fŒr inte Šndra sin talan och Œberopa annan grund inom ramen fšr detta mŒl. I vart fall ska preskriptionstiden rŠknas frŒn datumet nŠr rŠtt grund Œberopas med fšljden att talan Šr preskriberad, eftersom mer Šn sex mŒnader har fšrflutit sedan avtalet ingicks. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Kommunen har annonserat och genomfšrt upphandlingen som ett fšrenklat fšrfarande och har ingŒtt avtal med VRE Education. I det ingŒngna avtalet anges att med personaluthyrningstjŠnster avses ett affŠrsmŠssigt och rŠtts- ligt fšrhŒllande mellan leverantšren och bestŠllaren i vilket leverantšren mot ersŠttning stŠller egen anstŠlld personal, och underentreprenšr som godkŠnts av bestŠllaren, till bestŠllarens fšrfogande fšr att utfšra arbete som hšr till bestŠllarens verksamhet. Upphandlingen Šr i fšrsta hand base- rad pŒ behšriga yrkeskategorier, men eftersom mšjligheten att fŒ tillgŒng tillfŠlligt till behšriga grundskolelŠrare, fšrskollŠrare och fritidspedagoger i princip Šr obefintlig oavsett vilket bemanningsfšretag det gŠller sŒ har ovanstŒende formulering i avtalet šppnat fšr att i samrŒd med bestŠllaren leverera den kunskap och kompetens som krŠvs fšr uppdraget Šven om behšrighet saknas. Situationen har ocksŒ fšrŠndrats under avtalstiden och tillgŒngen till behš- riga lŠrare har minskat ytterligare. Dessutom har ansškningarna till lŠrarut- bildning minskat kraftigt de senaste Œren varfšr tillgŒngen har begrŠnsats Šn mer. Fšr att kunna erbjuda utbildning och kompetens inom ramen fšr avtalet mŒste kommunen dŠrfšr acceptera att behšriga lŠrare inte kan er- bjudas mer Šn i undantagsfall. Alternativet Šr att verksamhet och utbild- ningar fŒr lŠggas ned, vilket Šr omšjligt dŒ det Šr ett allmŠnintresse att kommuner som har skyldiget att tillhandahŒlla undervisning pŒ alla nivŒer, kan leverera den utbildning eleverna har rŠtt till Šven under rŒdande om- stŠndigheter avseende brist pŒ erforderliga yrkeskategorier. Inom grund- skolan finns dessutom en lagstadgad skyldighet att kunna erbjuda lŠrarledd utbildning. OmstŠndigheterna Šr enligt kommunen sŒdana att undantaget i LOU om synnerliga skŠl och allmŠnintresse Šr uppfyllda dŒ detta inte kun- nat fšrutses nŠr upphandlingen 2012 genomfšrdes utan Šr en hŠndelse ut- anfšr kommunens kontroll. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen VRE Education, som beretts tillfŠlle att yttra sig i mŒlet har anfšrt bl.a. fšljande. Det finns inget avtal tecknat i juni 2014 mellan kommunen och VRE Education. Kommunen genomfšrde en upphandling under vŒren 2012 och i september samma Œr tecknades ett avtal mellan kommunen och VRE Education, i vilket det finns en option som kommunen har anvŠnt sig av. Detta avtal frŒn september 2012 Šr uppsagt av kommunen frŒn och med den 30 november 2015. SK€LEN F…R AVG…RANDET TillŠmpliga bestŠmmelser Av 5 kap. 2 € andra stycket LOU fšljer att parterna vid tilldelning av kon- trakt som grundar sig pŒ ett ramavtal inte fŒr vŠsentligt avvika frŒn villko- ren i ramavtalet. Enligt 16 kap. 13 € fšrsta stycket LOU ska rŠtten besluta att ett avtal som slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantšr Šr ogiltigt bl.a. om avtalet slutits utan fšrgŒende annonsering enligt 7 kap. 1 € LOU. Fšr ogiltighet krŠvs i detta fall inte att den leverantšr som ansškt om šver- pršvning ska ha lidit eller riskerat att lida skada. Av 16 kap. 14 € LOU framgŒr att om det finns tvingande hŠnsyn till ett allmŠnintresse, ska rŠtten besluta att avtalet fŒr bestŒ trots att fšrutsŠttning- arna fšr ogiltighet enligt 13 € Šr uppfyllda. I 16 kap. 17 € LOU anges fšljande. En ansškan om šverpršvning av ett avtals giltighet ska, om inte annat fšljer av andra stycket, ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom sex mŒnader frŒn det att avtalet slšts. Ansškan ska dock ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten innan 30 dagar har gŒtt frŒn det att 1. Europeiska kommissionen har publicerat en annons enligt 7 kap. 3 € eller ett meddelande enligt 15 kap. 21 €, eller 2. den upphandlande myndigheten skriftligen har underrŠttat anbudssškan- dena och anbudsgivarna om att avtalet har slutits samt har lŠmnat en sam- manfattning av sŒdana upplysningar som avses i 9 kap. 10 €. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen FšrvaltningsrŠttens bedšmning Av utredningen i mŒlet framgŒr att kommunen och VRE Education den 4 september 2012 har ingŒtt ett ramavtal som omfattar leverans av perso- naluthyrningstjŠnster avseende gymnasielŠrare, grundskollŠrare, fšrskollŠ- rare, barnskštare och fritidspedagoger. Vidare har i mŒlet framkommit att ramavtalet den 9 juni 2014 har kompletterats med priser fšr obehšrig per- sonal. FšrvaltningsrŠtten har inledningsvis att ta stŠllning till om kommu- nen hŠrigenom fŒr anses ha genomfšrt en ny kontraktstilldelning, vilken borde ha upphandlats enligt nŒgot av LOU:s fšrfaranden. FšrvaltningsrŠt- ten gšr i denna frŒga fšljande bedšmning. Enligt vad kommunen har anfšrt i mŒlet var det ursprungligen ingŒngna ramavtalet i fšrsta hand avsett att omfatta behšrig personal. Fšrvaltnings- rŠtten anser dŠrfšr att kommunen genom att komplettera avtalet med priser fšr obehšrig personal har lagt till nya villkor i fšrhŒllande till vad som gŠllde enligt det ursprungligen ingŒngna ramavtalet. Om vŠsentliga fšrŠnd- ringar gšrs i ett upphandlat kontrakt kan detta medfšra att upphandlings- reglerna blir tillŠmpliga (jfr EU-domstolens dom i mŒl C-337/98 Kom- missionen mot Frankrike). Detta innebŠr att om ett upphandlingskontrakt Šndras fšr mycket i fšrhŒllande till de ursprungliga villkoren sŒ har den upphandlande myndigheten tilldelat ett nytt kontrakt med nya villkor. En- ligt EU-domstolens praxis anses en Šndring i ett befintligt kontrakt vara vŠsentlig bl.a. om den medfšr att kontraktets tillŠmpningsomrŒde i vŠsent- lig utstrŠckning utstrŠcks sŒ att det Šven omfattar tjŠnster som inte fšrst avsŒgs (jfr EU-domstolens dom i mŒl C- 454/06 Pressetext). Enligt fšrvaltningsrŠttens mening har kommunen, genom att lŠgga till pris- uppgifter fšr personalkategorier som tidigare inte uttryckligen omfattats av ramavtalet, utvidgat ramavtalets tillŠmpningsomrŒde pŒ sŒdant sŠtt att en vŠsentlig fšrŠndring av ramavtalet har skett. FšrvaltningsrŠtten anser dŠr- 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen fšr att kommunen genom att infšra kompletterande priser till ramavtalet avseende nya personalkategorier har genomfšrt en ny kontraktstilldelning. Vad kommunen anfšrt om att det i ramavalet funnits en option att diskutera uthyrning av Šven tillkommande kategorier fšrŠndrar inte denna bedšm- ning, eftersom det sŠtt som optionen kommit att tillŠmpas pŒ fŒr anses strida mot grundlŠggande principer om šppenhet i fšrfarandet. Fšrvalt- ningsrŠtten anser sŒledes att kommunen den 9 juni 2014, genom det sŠtt som kommunen dŒ tillŠmpat optionsklausulen i ramavtalet, har ingŒtt ett nytt avtal. Mot bakgrund hŠrav finner fšrvaltningsrŠtten att People Pro- ductions ansškan om šverpršvning, som inkom till fšrvaltningsrŠtten den 4 december 2012, har inkommit inom den tid som fšreskrivs i 16 kap. 17 € fšrsta stycket LOU och att bolagets talan sŒledes ska pršvas. People Productions har till stšd fšr sin ogiltighetstalan anfšrt att kommu- nen har genomfšrt en otillŒten direktupphandling dŒ upphandlingen av obehšrig personal inte har annonserats i enlighet med 7 kap. 1 € LOU. Kommunen har gjort gŠllande att People Productions talan ska avslŒs Šven om fšrvaltningsrŠtten skulle anse att kommunen genomfšrt en otillŒten direktupphandling; detta dŒ bolaget enligt kommunen Œberopat fel grund fšr sin talan. Kommunen menar att det ršr det sig om kšp av B-tjŠnster och att rŠtt grund ska vara att avtalet strider mot annonseringsplikten i 15 kap. 4 € LOU. FšrvaltningsrŠtten anser sig vid pršvningen av mŒlet inte vara bunden av de bestŠmmelser som Œberopats i ansškan om šverpršvning, utan bedšmer att Šven andra bestŠmmelser kan lŠggas till grund fšr avgšrandet, sŒ lŠnge dessa kan tillŠmpas pŒ de faktiska omstŠndigheter som har anfšrts till stšd fšr ansškan (jfr Asplund m.fl., …verpršvning av upphandling - och andra rŠttsmedel enligt LOU och LUF, Jure Fšrlag AB, 2012, s. 283). Fšrvalt- ningsrŠtten har dŠrfšr att pršva om kommunen genomfšrt en otillŒten di- 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen rektupphandling oavsett om det lagrum som People Productions Œberopat till stšd fšr sin talan Šr tillŠmpligt eller inte. Det har i mŒlet inte framkommit annat Šn att den nya kontraktstilldelning som har skett, genom att kompletterande prisuppgifter den 9 juni 2014 till- fšrts ramavtalet, har genomfšrts utan fšregŒende annonsering. Vid sŒdant fšrhŒllande har fšrvaltningsrŠtten att pršva om kommunen haft rŠtt att gšra en direktupphandling. FšrvaltningsrŠtten konstaterar i denna del att direkt- upphandling Šr ett undantagsfšrfarande enligt LOU och att undantagsbe- stŠmmelserna ska tolkas restriktivt. Det Šr den som Œberopar undantaget frŒn upphandlingsplikten som har bevisbšrdan fšr att fšrutsŠttningar fšr detta finns (jfr EU-domstolens dom C-328/92 Kommissionen mot Spanien). Av 15 kap. 3 € andra stycket LOU framgŒr att direkupphandling fŒr tillŠm- pas i tre alternativa situationer; dŒ kontraktsvŠrdet understiger 28 procent av tršskelvŠrdet, om fšrutsŠttningarna enligt 4 kap. 5-9 €€ LOU Šr upp- fyllda samt om det fšreligger synnerliga skŠl. FšrvaltningsrŠtten finner inte att det i mŒlet framkommit att det fšrelegat sŒdana fšrutsŠttningar som avses i 4 kap. 5-9 €€ LOU. Inte heller har det gjorts gŠllande att kontrakts- vŠrdet understiger 28 procent av gŠllande tršskelvŠrde. FrŒga Šr dŒ om kommunen visat att den haft synnerliga skŠl fšr att genomfšra upphand- lingen som en direktupphandling. Enligt kommunen Šr omstŠndigheterna sŒdana att undantaget i LOU om synnerliga skŠl och allmŠnintresse Šr uppfyllda. Kommunen har till stšd hŠrfšr anfšrt att det finns en brist pŒ erforderliga yrkeskategorier samt hŠnvisat till den lagstadgade skyldigheten att erbjuda lŠrarledd utbildning. FšrvaltningsrŠtten anser dock att den pŒtalade bristen pŒ behšrig personal Šr nŒgot som kommunen bšr ha kŠnt till sedan tidigare, varfšr detta fšrhŒl- lande inte kan utgšra grund fšr att genomfšra upphandlingen som en di- 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29587-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen rektupphandling (jfr KammarrŠtten i Jšnkšpings avgšrande den 28 sep- tember 2012 i mŒl nr 1178-12). Det Šr inte heller tillrŠckligt fšr en upp- handlande myndighet att hŠnvisa till sina skyldigheter enligt annan lag- stiftning fšr att en direktupphandling ska anses motiverad (se KammarrŠt- ten i Gšteborgs avgšrande den 15 november 2010 i mŒl nr 784-10). Fšr- valtningsrŠtten finner sammantaget att kommunen inte har fšrmŒtt visa att det funnits skŠl att genomfšra upphandlingen som en direktupphandling. Kommunen har sŒledes, enligt fšrvaltningsrŠttens mening, inte visat att det funnits skŠl fšr att underlŒta annonsering. FšrvaltningsrŠtten anser mot bakgrund hŠrav att det pristillŠgg som tillfšrts ramavtalet den 9 juni 2014 utgšr en otillŒten direktupphandling samt att det fšreligger fšrutsŠttningar att, med stšd av 16 kap. 13 € fšrsta stycket LOU, ogiltigfšrklara det avtal som dŠrmed fŒr anses ha ingŒtts. Det har enligt fšrvaltningsrŠttens mening inte framkommit att omstŠndigheterna Šr sŒdana att det, med hŠnsyn till ett tvingande allmŠnintresse, finns skŠl att lŒta avtalet bestŒ med stšd av 16 kap. 14 € LOU (jfr KammarrŠtten i Sundsvalls avgšrande den 7 juli i mŒl nr 522-14). FšrvaltningsrŠtten finner dŠrfšr att det i mŒlet aktuella avtalet mellan kommunen och VRE Education ska ogiltigfšrklaras. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Ulrika Melin RŒdman Carina Westin har varit fšredragande. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket