FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 8534-13 KONKURRENSVERKET 2013 -04- 2 3 Avd l I STOCKHOLM 2013-04-23 Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 12 Stockholm SÖKANDE Bravida Sverige AB, 556197-4 l 88 126 81 Stockholm MOTPART 1. AB Botkyrkabyggen, 556064-6191 Box 1 147 21 Tumba 2. Fastighets AB Alfågeln, 556390-8309 c/o Botkyrkabyggen AB Box 1 147 21 Tumba SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 346968 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8534-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. AB Botkyrkabyggen (Botkyrkabyggen) och Fastighets AB Alfågeln (Al­ fågeln) genomför en upphandling avseende skötsel av ventilationsanlägg­ ningar i bolagens fastighetsbestånd. Ett förenklat förfarande används. Bravida Sverige AB (Bravida) ansöker om överprövning av upphandling­ en och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Efter att Bravida konstaterat att förfrågningsunderlaget saknade vissa upp­ gifter om föremålet för upphandlingen, ställde bolaget den 1 mars 2013 ett antal frågor till Botkyrkabyggen och Alfågeln; bl.a. om vilka sorters filter som efterfrågades. Bolaget fick svar på sina frågor den 13 mars 2013 med innebörd att vad gäller typ och storlek på filter får detta bedömas via ett platsbesök. När bolaget frågade hur dessa platsbesök ska gå till, svarade Botkyrkabyggen och Alfågeln att tiden för att ställa frågor i upphandlingen hade gått ut. Botkyrkabyggens och Alfågelns svar att Bravida själva skulle ta reda på vilken typ av material som upphandlas, lämnades dagen före anbudstidens utgång. Detta strider mot vad som anges i förfrågningsunderlaget; att svar ska lämnas senast fyra kalederdagar innan sista anbudsdag. Svaret gjordes heller inte tillgängligt för andra leverantörer än Bravida. Förfarandet strider därmed mot både transparens- och likabehandlingsprincipen. På grund av 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8534-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bristerna har Bravida inte kunnat lämna ett anbud i upphandlingen och bo­ laget riskerar alltså att lida skada. Det finns därför grund för ett ingripande från domstolens sida. Botkyrkabyggen och Alfågeln bestrider bifall till ansökan med yrkande att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen kan återupptas och slutföras. Till stöd för sin talan uppger bolagen bl.a. följande. Botkyrkabyggen och Alfågeln har inte haft tillgång till någon filterförteck­ ning. Att Bravida:s fråga hade kunnat besvaras tidigare är möjligen en brist, men det fråntar inte bolaget sin skyldighet att om så erfordras påpeka detta och begära visning eller gemensamt platsbesök inom rimlig tid. Det svar som gavs utgjorde dessutom ett förtydligande och påverkade inte för­ frågningsunderlaget. Förvaltningsrätten har den 12 april 2013 interimistiskt förordnat att Bot­ kyrkabyggen och Alfågeln inte får ingå avtal i denna upphandling innan förvaltningsrätten beslutat annat. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I förfrågningsunderlaget anges att sista dagförfråga/svar är sju kalender­ dagar innan sista dagför inlämnande av anbud och att svar levereras sen­ astfyra kalenderdagar innan sista anbudsdag. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8534-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Bravida ställde inom nyss angiven tidsfrist en fråga till Botkyrkabyggen och Alfågeln som hade betydelse för utformningen av bolagets eventuella anbud. Botkyrkabyggen och Alfågeln svarade emellertid inte på frågan förrän dagen före sista anbudsdag; dvs. för sent enligt vad som stadgas i förfrågningsunderlaget. Oavsett innehållet i svaret har Botkyrkabyggen och Alfågeln genom sitt sena svar gett Bravida annorlunda förutsättningar att lämna anbud jämfört med andra bolag. Likabehandlingsprincipen har alltså åsidosatts på ett sätt som har medfört risk för skada för Bravida. Det finns därför grund för ett ingripande från förvaltningsrättens sida. Bravidas an­ sökan ska alltså bifallas och upphandlingen ska göras om. Eftersom Bravidas ansökan ska bifallas redan av nyss angivna skäl saknar förvaltningsrätten anledning att pröva vad Bravida i övrigt har anfört till stöd för sin talan. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Madeleine Benndorf Rådman Håkan Jöngren har föredragit målet. 4 Iifi"i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla fodringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU