LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN Föredragande: A-M Danielsson SÖKANDE Nicator IT, 556470-0309 Sätraängsvägen 2A 182 36 Danderyd MOTPART Västerviks kommun 593 80 Västervik SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT DOM 2009-08-24 Meddelad i Kalmar Mål nr 1360-09 E Rotel 3 Sida 1 (6) Länsrätten beslutar att Västerviks kommuns upphandling av data.tillbehör ska göras om. Därmed upphör länsrättens interimistiska beslut att gälla. Dok.ld.37174 Postadress Box 614 391 26 Kalmar Besöksadress Smålandsgatan 28 Telefon Telefax 0480-47 78 00 0480-851 05 E-post: lansrattenikalmar@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Ä Ä Sida 2 NSR TTEN I DOM KALMAR LÄN 2009-08-24 BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerviks kommun har genomfört en upphandling av datatillbehör och i ett tilldelningsbeslut den 30 juli 2009 tilldelat Lyreco AB kontraktet. I för­ frågningsunderlaget angavs bl.a. följande. 3.2.1. Beskrivning av produkterna Produkter enligt Anbudsspecifikationen. I Anbudsspecifikationen kan det förekomma varunamn eller fabrikat. De är enbart tänkta som referens och är inte på något sätt bindande. Likvärdiga produkter får offereras. Beställaren förbehåller sig dock rätten att ensam avgöra likvärdigheten. 3.2.2 Kvalite Offererade produkters kvalitet ska minst motsvara den kvali­ tet vi refererar till. Tillverkarens toner-, bläck- och vaxpatroner ska offereras. Offereras andra fabrikat ska tillverkarens garanti överens­ stämma med maskinleverantörens garanti. Bevis på detta ska bifogas. Beträffande utvärderingen anges att kommunen kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till kriterierna Pro­ dukt/pris 70 % och supp01i/rådgivning 30 %. "Pris räknas på angivna pri­ ser i Anbudsspecifikationen. För de artiklar där anbudsgivaren inte har lämnat pris, används medelpris + 15 %." Nicator IT AB (Nicator) ansöker om rättelse och begär att länsrätten inte­ rimistiskt ska stoppa upphandlingen samt anför bl.a. följande. I förfråg­ ningsunderlaget anges att anbudsgivaren ska lämna pris på "Originaltoner och kompatibel toner". Nicator säljer enbart kompatibla toner och har ett sortiment som överensstämmer med originalets i såväl kompatibilitet, ga­ rantier och kvalitet. Kommunen har angett att Nicator inte uppfyller skall- L 1360-09 E L NSR TTEN I Ä Ä DOM Sida3 1360-09 E KALMAR LÄN 2009-08-24 kravet på originaltoner och därför inte utvärderats. Genom att ange att ori­ ginaltoner är ett skallkrav hänvisar man till en särskild vara och då miss­ gyimas de företag som inte har detta i sitt s01iiment. Att ange originaltoner i anbudsunderlaget är tillåtet, men bara som beskrivning av produkten. Nicator anser därför att kommunens beslut ska återkallas och en ny utvär­ dering göras där även Nicator ingår. Västerviks kommun motsätter sig Nicators begäran om rättelse. Kommu­ nen anger att anbudsgivare enligt förfrågningsunderlaget ska lämna pris på tillverkarens toner, dvs. originaltoner. Det har Nicator inte gjort, varför deras anbud inte godkändes. Länsrätten beslutade den 7 augusti 2009 att kommunens upphandling av datatillbehör inte får avslutas innan länsrätten prövat målet slutligt eller förordnar något annat. Västerviks kommun kommunen yrkar att Nicators begäran om överpröv­ ning avvisas och anför följande. I förfrågningsunderlaget finns dels krav på tillverkarens toner d.v.s. originaltoner och dessutom möjlighet att lämna anbud på likvärdiga produkter. Tre av fyra anbudslämnare har lämnat an­ bud på båda delarna. Nicator har enbart lämnat anbud på likvärdiga dvs. miljötoner. IT-avdelningen på Västerviks kommun har framfö1i följande. "Vi ser problem med miljötoner som läcker och de blir aldrig riktigt täta. Vi har även problem med att vi får dåliga (svaiia) utskrifter efter det vi har satt i miljötoner - byter vi sedan till en originaltoner, så har det fungerat. Vi anser att miljötoner är en kvalitetsförsämring i dagsläget för Västerviks kommun och medför en hel del merarbete för oss på IT-avdelningen." Kommunen anser därför att kravet på att kunna köpa originaltoner är berät­ tigat. Idag köper IT-avdelningen orginaltoner till 95 %. LÄNSRÄTTEN I DOM KALMAR LÄN 2009-08-24 Nicator anför följande. Marknaden för miljötoner i Norden är beklämman­ de låg enligt siffror från IT Research speciellt om man jämför med övriga Europa och Nordamerika. En stor anledning till detta är offentliga myndig­ heters ovilja att ställa högre miljökrav i sina förfrågningsunderlag. Nicators miljötoners har en minst lika bra kvalitet som originalets, både när det gäller hållbarhet och utskriftskvalitet. Kommunen kan inte diskriminera deras anbud bara för att de tidigare haft dålig erfarenhet av miljötoner. Det finns en rad olika märken på marlmaden och vissa har sämre kvalitet än andra men det är inte i linje med kommunens krav på objektivitet enligt LOU att bestämma sig för att alla miljötoner har dålig kvalitet. Nicator garanterar att kvaliten är densamma som originalets och lämnar dessutom livstids garanti på alla toners, samt fullt serviceåtagande om en toner skulle vara defekt och skada skrivaren. Dessutom är det dokumenterat faktum att originaltillverkarnas garantier och suppo1i inte är avhängigt av om det är original eller miljötoner. Deras toner läcker inte, de är 100 % täta och till­ verkaren kontrollerar 100 % av alla toner som lämnar fabriken, både kvali­ ten på tonern och utskriftskvaliten. Defekta toner finns men andelen defek­ ta toner är inte högre hos deras miljötoners än hos originaltillverkarens. Västerviks kommun har i sitt anbud angett att likvärdiga produkter får of-• fereras, något som är i linje med LOU. Kommunen skriver att man idag handlar 95 % originaltoner och dessutom frångår den objektiva lydelsen i förfrågningsunderlaget. Detta tyder på att man vill göra en förfrågan som är juridiskt korrekt men att man aldrig haft för avsikt att köpa något annat än originaltoner. Dessutom står det inget i förfrågningsunderlaget om att anbudsgivaren ska offerera både toner och likvärdig produkt. Nicator yrkar att länsrätten avgör om kommunen har rätt att diskvalificera deras anbud p.g.a. att de inte lämnat pris på något am1at än miljötoner. Nicator yrkar att deras anbud tas med i utvärderingen, alternativt att upphandlingen görs om. Västerviks kommun anför följande. I punkt 3.2.2 i förfrågningsunderlaget skriver kommunen att tillverkarens toner ska offereras. Andra fabrikat (ej Sida 4 1360-09 E LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2009-08-24 Sida 5 1360-09 E original) finna möjlighet till att lämna anbud på, vilket de andra anbuds­ lämnarna har gjort. Om även miljötoner hade utvärderats hade det inte för­ ändrat resultatet och Nicator hade kommit på fjärde plats. Nicator anför att oavsett vad som står i anbudsunderlaget är beslutet att utesluta Nicator från utvärderingen i strid med objektivitetsprincipen i LOU. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upp-· handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propmiionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmis. Länsrättens bedömning Anbudsgivarna ska av förfrågningsunderlaget kunna utläsa vad som kom­ mer att tillmätas betydelse vid anbudsprövningen. För att kunna lämna ett väl avvägt anbud måste varje anbudsgivare i förfrågningsunderlaget kunna utläsa skall-kraven och hur dessa kommer att värderas. Höga laav bör stäl­ las på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfråg­ ningsunderlag, även om mindre brister och oklarheter får godtas. LÄNSRÄTTEN I KALMAR LÄN DOM 2009-08-24 Sida 6 1360-09 E Av tilldelningsbeslutet framgår att kommunen enbart utvärderat priset på originaltoner. Hos länsrätten har kommunen anfört att om både originalto­ ner och miljötoner tagits med i utvärderingen så hade det inte påverkat tilldelningen. Då Nicator inte offererat originaltoner har kommunen därvid för Nicator angett ett fingerat pris som utgörs av medelpriset för de övriga tre anbudsgivarnas originaltoner med tillägg av 15 %. Kommunen menar att anbud måste lämnas på originaltoner och att man därutöver har möjlighet att offerera likvärdiga produkter, dvs. miljötoner. Nicator har uteslutits från utvärderingen, eftersom anbud inte lämnats på originaltoner. Detta kommunens skallkrav kan enligt länsrättens uppfatt­ ning inte klart utläsas av förfrågningsunderlaget. Dessutom är ett sådant krav konkmTensbegränsande och inte tillåtet enligt LOU och de principer som bär upp lagen. De problem som kommunen hänvisar till rörande mil­ jötoner får lösas genom kvalitetskrav och garantier. Länsrätten konstaterar att kommunen vid upphandlingen brutit mot LOU och att det medfört risk för skada för Nicator. Felet är hänförligt till det konkmTensuppsökande skedet, varför upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ld). Raimo Gustavsson rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha komn. i.it in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen komm.er in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämp1ungen att överldagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten komtnit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det ldart och tydligt framgår av överklagandet till kanunarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnum111.er till arbets­ platsen och eventuell annan plats där lda­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överldagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för begäran om pröv1ungstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som lda­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara underteclmad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nrnnn1er. oc,0 0N www.domstol.se