FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2015-09-07 Meddelad i Växjö SÖKANDE GDL Transport AB, 556346-5706 Box 22301 250 25 Helsingborg Ombud: Advokat Magnus Myrbäck och Jur.kand. Sven Lindblom Setterwalls Advokatbyrå AB Box 4501 203 20 Malmö MOTPART 1. Vimmerby Energi & Miljö AB, 556189-4352 Förrådsgatan 2 598 40 Vimmerby Ombud: Västerviks kommun 593 80 Västervik Mål nr 1795-15 Dok.Id 119341 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag – fredag 08:00-16:00 2. Östra Smålands Kommunalteknikerförbund, 222000-2899 Box 507 577 26 Hultsfred Ombud: Västerviks kommun 593 80 Västervik SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ___________________ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår GDL Transport AB:s ansökan om överprövning. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1795-15 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Vimmerby Energi & Miljö AB och Östra Smålands Kommunaltekniker- förbund (de upphandlande myndigheterna) genomför en upphandling av ramavtal avseende avfallshämtning, omlastning av avfall och transport av avfall för Hultsfreds kommun, Högsby kommun och Vimmerby kommun. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande. Genom tilldelnings- beslut den 18 maj 2015 tilldelades Renonorden AB (Reno) avtalet. GDL Transport AB (GDL) ansöker om överprövning och yrkar att för- valtningsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rät- telse gjorts på så sätt att en ny prövning av anbuden genomförs, varvid Renos anbud förkastas. GDL anför bl.a. följande. Upphandlingen har skett i strid med 1 kap. 9 § LOU genom att de upphandlande myndigheterna har accepterat Renos an- bud, trots att anbudet inte uppfyllt kraven i förfrågningsunderlaget. Detta har medfört att GDL, vars anbud kom tvåa i upphandlingen, lidit skada. I förfrågningsunderlaget finns två separata krav som avser olika delar av upphandlingen. Reno har endast bifogat certifikat för ledningssystem. Av certifikatet framgår att Reno uppfyller det första kravet avseende kvalitets- ledningssystem avseende anbudsområdet avfallshämtning. Certifikatet ger däremot inget stöd för att Reno skulle uppfylla det andra kravet avseende kvalitetsledningssystem avseende anbudsområdena omlastning av avfall och transport av avfall. Reno uppfyller därmed inte kraven avseende kvali- tetshanteringssystem avseende avvikelsehanteringssystem och dokumente- rade rutiner. De upphandlande myndigheterna synes göra gällande att ett certifierat kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001:2008 automatiskt upp- fyller det andra kravet. Något stöd för påståendet har inte åberopats. GDL bestrider att så är fallet. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1795-15 I VÄXJÖ De upphandlande myndigheterna bestrider GDL:s yrkande och anför bl.a. följande. Anbudet från Reno uppfyller samtliga krav i förfrågningsun- derlaget. För att uppfylla kraven i ISO 9001:2008 och kunna bli certifierad enligt denna standard krävs att man har ett kvalitetsledningssystem som innehåller båda delar i kraven i förfrågningsunderlaget för omlastning av avfall och transport av avfall. Reno har bifogat ett certifikat som styrker att deras kvalitetsledningssystem överensstämmer med kraven i ISO 9001:2008. Reno har således ett kvalitetsledningssystem som överens- stämmer med kraven enligt ISO 9001:2008 och har därmed visat att de aktuella kraven är uppfyllda. Av förfrågningsunderlaget kan tydligt utläsas att certifikat anses vara ett bevis på att kraven på kvalitetsledningssystem är uppfyllda och i det fall giltigt certifikat kan redovisas krävs inte någon ytterligare beskrivning av systemet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig- heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö- rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1795-15 I VÄXJÖ gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). RGS gör gällande att det vinnande bolaget Reno inte har uppfyllt förfråg- ningsunderlagets krav i punkten 2.1.2 avseende kvalitetsledningssystem. Vad gäller kvalitetsledningssystem innehåller förfrågningsunderlaget flera krav. Det gäller krav på att leverantören har kvalitetsledningssystem och krav på att leverantören kan styrka detta genom att bifoga certifikat eller beskrivning av systemet. Avseende områdena omlastning av avfall och transport av avfall ska anbudsgivaren har ett kvalitetsledningssystem som minst består av följande två delar: ett avvikelsehanteringssystem som sä- kerställer att negativa händelser och tillbud inte återupprepas, och doku- menterade och av all personal välkända rutiner så att ”rätt personal utför arbetet på rätt sätt i rätt tid”. RGS anför att Reno inte uppfyller kraven avseende omlastning av avfall och transport av avfall genom att åberopa bolagets certifikat för lednings- systemet ISO 9001:2008. De upphandlande myndigheterna har mottsatt uppfattning och anför att för att uppfylla kraven i ISO 9001:2008 krävs att bolaget har ett kvalitetsledningssystem som innehåller båda kraven i för- frågningsunderlaget avseende omlastning av avfall och transport av avfall. Förvaltningsrätten anser att RGS inte visat att Reno inte uppfyller kraven i punkten 2.1.2. avseende kvalitetsledningssystem. RGS har inte kommit in med någon bevisning gällande att uppfyllande av standarden ISO 9001:2008 inte innebär att bolaget har avvikelsehanteringssystem och ak- tuell dokumentation av rutiner. Enligt förvaltningsrättens mening har Reno uppfyllt kraven avseende kvalitetsledningssystem genom att bifoga bola- gets certifikat för ISO 9001:2008. Det föreligger således inte grund för 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1795-15 I VÄXJÖ ingripande enligt LOU. GDL:s ansökan om överprövning ska därför av- slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU) Elisabeth Lewin Föredragande: Lena Lundblad 5 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri- velsen ska dock skickas eller lämnas till för- valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt- ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över- klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill- stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för- valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning- en att överklagandet prövas av högre rätt, el- ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för- valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv- ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet – och om de fortfarande är aktuella – behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd- ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp- gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do- men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över- klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt:  lagen (2007:1091) om offentlig upphandling,  lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller  lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp- hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över- klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND DV 3109/1 D LOU• Producerat av Domstolsverket • 2015-08