FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-11-17 Sida 1 (6) ?1}'7_11- 18 ..,-'J I Avdelning 32 SÖKANDE Meddelad i Stockhohn Mål nr 17051-15 Avd Dnr KSnr Rullarnas Personliga Assistans AB, 556920-1022 Ombud: Advokat PeO Dungel Advokatfirman Dungel AB Box 120 685 23 Torsby MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Ansökan om rättelse enligt lagen om valfrihetssystem FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖ. RANDE ,· ' Aktb\l Dok.Id 670780 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.�e Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Föryaltningsrätten avslår Rullarnas Personliga Assistans AB:s ansökan om rättelse. Telefon 08-561 680 00 E-post: . KONKURRENSVERKET �..... ·..........' .. .I •••.••••• I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM BAKGRUND ···.··.•· -- I ... ·noM - I .. Nacka kommun (kommunen) upphandlar ledsagarservice och avlösarservice enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt avlösning enligt socialtjänstlagen (2001 :453, SoL) för barn och ungdomar genom tillämpning av lagen (2008:962) om valfrihetssystem (LOV). Rullrn.nas Personliga Assistans AB (Rullarnas) hm· ansökt om att fä delta i valfrihetssystemet. Kommunen beslutade den 23 juli 2015 att inte godkänna Rullrn.nas ansökan. Som skäl för beslutet angavs bl.a. följande. Rullarnas ansökan uppfyller inte villkoret i val:frihetssystemet om att det ska finnas en verksamhetsansvarig med minst två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning. YRKANDENM.M. Rullarnas ansöker om rättelse och yrkar att bolaget ska godkännas som utförare i det aktuella valfrihetssystemet. Till stöd för sin talan anför Rullarnas bl.a. följande. Kommunen har ställt upp ett villkor för adekvat .' kompetens innebärande att den verksamhetsansvarige som utövar den dagliga ledningen har minst två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning. Genom att Rullarnas inte uppfyller detta krav får det antas att kommunen anser att Rullrn.nas saknrn.- adekvat kompetens. Rullarnas har verkat under elva år och har cirka 250 anställda, huvudsakligen personliga assiststenter, en tjänst som kräver betydligt mer av tillhandahållaren än tillhandahållande av ledsagrn.-- och avlös·arservice. .Rullarnas är godkänt av Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO), ett statligt organ som spänner över hela Sverige. IVO har i och för sig ett krav lilmande det kommunen har ställt upp, men har i sitt godkännande av Rullarnas ansett att Rullarnas erfarenhet uppväger bristen på formell kompetens. Rullarnas har också godkännanden från flera andra kommuner. 'I Sida 2 17051-15 ., ·· ·-··········. - · . 1 -. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM 'I , ••••••,..................1 . Sida 3 DOM 17051-15 Det är oklart vad kommunen avser med "verksamhetsansvarig som utövar den dagliga ledningen". Det torde vara bolagets VD eller den person som ska ansvara för tjänsten i Nacka kommun. Rullarnas VD har arbetat och utövat daglig ledning med personlig assistans och ledsagarservice under elva år. Den för Nacka verksamhetsansvarige har arbetat med dessa verksamheter under cirka 33 år. Han har utbildat ledsagare, varit · ·förbundskapten för handikapplandslaget under drygt 30 år och arbetat som lärare på bat.?-- och fritidslinjen med särskild inriktning på omsorg av handikappade. Det är rimligt att ställa kunskaps- och kompetenskrav på någon som ska utöva en viss verksamhet Om ett kunskapskrav bokstavstolkas innebär det dock att varje altemativ att visa erforderlig kunskap och kompetens utesluts. I LOV anges att den upphandlande myndigheten ska följa de grundläggande EU-rättsliga principerna för offentlig upphandling, bl.a. propo1tionalitetsprincipen. Det strider mot proportionalitetskravet att begränsa möjligheten att visa erforderlig kunskap och kompetens på det sätt kommunen har gjort i det aktuella valfrihetssystemet. Uteslutande av fullt kqmpetenta företag begränsar även kundvalet för ledsagar- och ) avlösarservice, till nackdel för de som behöver denna service. Ur rättstillämpningssynpunkt är det också viktigt att bedömningar görs någorlunda lika över hela landet. IVO:s bedömning borde här kunna vara till ledning även när kommuner ställer upp villkor. Rullarnas anser att dess verksamhetsansvarige har den �kap.och adekvata kompetens som rimligen kan krävas för att Rullarnas ska bli godkänt som anordnare av ledsagar- och avlösarservice i Nacka ko1Il:1Ilun, Det aktuella villkoret strider på grund av sin snäva skrivning mot proportionalitetsprincipen. Problemet skulle kunna lösas genom att efter första punkten i villkoret lägga till exempelvis "eller motsvarande kunskaper erhållna på annat sätt". '! i· I Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Rullarnas ansökan uppfyller inte de specifika auktorisationsvillkor som finns i punkt 13 i för.frågningsunderlaget. Den som ska uppfylla kompetenskraven är den person som utövar den dagliga ledningen över verksamheten. I förevarande fall bedömer kommunen att det verkar vara den person som anges som ansvarig för tjänsten i kommunen. Varken denna person eller Rullarnas VD uppfyller dockkr,avet i den första punkten i punkt 13, d.v.s. att den verksamhetsansvarige ska ha minst två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning. Undantag kan inte medges från den lcravspecifikation som fastställts av kommunfullmäktige med hänsyn till principen om likabehandling i LOV. Det aktuella villkoret är vidare förenligt med LOV. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Den upphandlande myndigheten ska enligt 1 kap. 2 §LOVbehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt "5amt iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem. Av 10 kap. 2 §LOV följer att om den upphandlande myndighetenbrutit mot någon bestämmelse i lagen och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rättenbesluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse. Enligt punkt 13 i förfrågningsunderlaget i valfrihetssy�emet ställs följande specifika auktorisationsvillkor på verksamhetsansvarig och ledning. "Adekvat kompetens för den som utövar den dagliga ledningen av verksamheten innebär att det ska finnas en verksamhetsansvarig med minst - två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning (högskoleutbildning alternativt yrkeshögskoleexamen 400 yrkeshögskolepoäng) - två års praktisk erfarenhet av arbete på heltid under de senaste 10 åren inom omsorger om personer med funktionsnedsättning ,.i ---- I FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM DOM Sida4 17051-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN !STOCKHOLM DOM Sida 5 17051-15 - två års erfarenhet av arbetsledning med ansvar för personal och drift Verksamhetsansvarig ska behärska det svenska språket i tal och skrift. Utbildningar genomförda i ett annat land än Sverige, ska valideras. Valideringen sker av Universitets- och Högskolerådet. Anordnaren ska anmäla vem som ersätter verksamhetsansvarig vid frånvaro, tex. vid längre semester eller sjukskrivning." Det är ostridigt i målet att Rullarnas anbud inte uppfyller kravet på att erbjuda en verksamhetsansvarig soin har två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning. Rullarnas har dock gjort gällande att detta krav är oproportionerligt och·att dess verksamhetsansvmige har förvärvat motsvarande adekvat kompetens genom lång arbetslivserfarenhet i branschen. I förarbetena till LOV (prop. 2008/09:29) anges bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget ska fran1gå alla de krav som leverantören ska uppfylla för att bli godkänd och få teckna kontrakt. Att kraven ska vara proportionerliga och relevanta i förhållande till de mål som eftersträvas följer bl.a. av 1 kap. 2 §. Eft�rsom tjänsternas art och omfattning kan variera kan det inte av LOV framgå vilka krav som ska ställas. I sin verksamhet ska kommuner och landsting beakta allas likhet inför.lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. De f'ar inte sätta upp några osakliga krav som inte står i proportion till ändamålet och som skulle innebära att leverantörer behandlas olika. Det finns dock inget som hindrar att de upphandlande myndigheterna sätter upp rimliga och motiverade krav som gäller samtliga leverantörer (s. -.. � I ·.- I 71). Att all verksaml1et tillhandahåller vård, stöd och omsorg av god kvalitet är mycket viktigt. Den verksamhetsansvariga nämnden har ett ansvar för att all verksamhet bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som kommunfullmäktige fastställt och att de :foreskrifter som gäller för verksamheten följs (s. 73). Proportionalitetsprincipen förutsätter att alla krav som ställs i förfrågningsunderlaget ska vara rimliga i förhållande till de mål som eftersträvas. Tjänstens art och omfattning kan variera från ett ,.� .....-·....... I . .-- I .....-... I .. .• FÖRVALTNINGSRÅTTEN _J)OM I STOCKHOLM valfrihetssystem till ett annat och därför bör även kraven som ställs variera (s. 62). Sida 6 17051-15 Kommunen har ställt krav på att den verksamhetsansvarige avseende de i valf:rihetssystemet aktuella tjänsterna, ledsagarservice och avlösarservice enligt LSS samt avlösning enligt SoL för barn och ungdomar, ska ha två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning. Förvaltningsrätten anser att det är befogat med ett krav på den verksamhetsansvariges utbildning för att garantera kvaliteten i verksamheten. Kravet framstår som rimligt och motiverat och står i proportion till ändamålet. Omständigheten att IVO har godkänt Rullarnas som anordnare av personlig assistans eller att Rullarnas har godkänts i andra val:frihetssystem i andra kommuner medför inte att det aktuella kravet i det nu aktuella valfrihetssystemet är oproportionerligt. Enligt förvaltningsrättens uppfattning är det därmed förenligt med LOV att i det aktuella valfrihetssystemet ställa krav på att den verksamhetsansvarige har minst två års eftergymnasial vård- och omsorgsutbildning. Eftersom Rullarnas inte uppfyller kravet har kommunen haft skäl att inte godkänna bolagets ansökan om deltagande i valfrihetssystemet. Ansökan om rättelse av kommunens beslut ska därför avslås. .I HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagat· finns i bilaga 1 (DV 3109/lA). ��· Jonas Sunding Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Cecilia Larsson. 1. �i� -� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Denso:tnvillöverklagaförvalt.ningsrättensbeslut ska skri.va till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvalttringsrätten. För att kammarrätten sira kuuna ta upp &t öv:er­ klagande måste Er skrivelse ha konrtnit in till föt­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Nifickdelavdomen/beslutet Ombeslutethar meddelats vid en muntlig fö:thand.ling, eller det vid en sådan fö:chandling har angetts när beslutet ko:tntner att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens b eslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helg�, midsommarafton, julafton eller nyårsafton täcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Omklagandenären-part.somföreträderdetall- märwa, ska öve.tk:la.gandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. Förattettöverldagandeskakunnatasuppikam­ marrätten fordras att pröv:ningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar ptövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten avdetslutsomförvaltningsrättenhar kolll1llit till, Omprövningstillståndintemeddelas stårförvalt­ ningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att de:t klart och tydligtframgår av överklagandet till kammatrlitten varför man anser att prövcingstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandensperson-/organisati9nsnutnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där ld anden kan nås för delgivning. Om dessa 2. 3. 4. det inte utan att sådant tillstånd meddelas g;ir att.bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har konrtnit till, detär avviktför ledningavrättstillämp­ :oingen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. uppgiftet har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltel�- fonnumm.er anges, Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten, 2. qen dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, . 3. deskälsomklagandenauge:rtillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va.tje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet.· www . domstol .se ag Bilaga