FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2013-05-30 Meddelad i Föredragande: Anna Göransson Växjö SÖKANDE Lindbytvätten AB, 556419-5153 Lindbyvägen 116 387 94 Borgholm Ombud: Advokat Maria Pedersen ochjur. kand. Lisa Willman Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm Sida 1 (5) MOTPART Olofströms kommun Box 302 293 24 Olofström SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE ;,· 1013-05- 3 1 Avd Dnr KSnr Mål nr 1528�13 . Aktbil Förvaltningsrätten bifaller Lindbytvätten AB:s ansökan och förordnar att Olofströms kommun upphandling avseende hyra och tvätt av arbetskläder ska göras om. Dok.Id 71976 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1528-13 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Olofströms kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende hyra av arbetskläder inklusive tvätteritjänst. Upphandlingen genomförs enligt förenklat förfarande. Enligt tilldelningsbeslut den 9 april2013 har kommunen beslutat att anta anbudet från Textilia Tvätt & Textilservice. Lindbytvätten AB (bolaget) ansöker om överprövning av tilldelningsbeslu­ tet och yrkar att upphandlingen ska göras om. Som skäl för ansökan anförs i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att vid utvärdering av utvärderingskriteriet passform och design kommer anbuden att erhålla poäng på en skala från O - 10. Utvärderingskriteriet passform och design är för allmänt hållet och anger inte hur ett anbud ska utformas för att erhålla poäng och vad som krävs för att ett �bud ska vara konkurrenskraftigt. Dessa brister har medfört utrymme för godtycke och fri prövningsrätt för kommunen. Med anledning härav har bolaget lidit eller riskerar att lida skada. Vidare framgår av förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska ha en god ekonomisk ställning. Det är otydligt för anbudsgivarna vad som krävs för att företaget ska anses ha en god ekonomisk ställning. Bolaget anser att detta allmänt hållna krav strider mot 1 kap. 9 § LOU, särskilt transparensprincipen. Anbudsgivarna har inte kunnat veta vad som krävts för att uppfylla kravet. Det kan även ha förhindrat potentiella anbudsgivare från att lämna in anbud. Med anledning härav har bolaget lidit eller riskerar att lida skada. Kommunen anser att upphandlingen ska slutföras och att avtal kan tecknas enligt tilldelningsbeslut och anför bl.a. följande. När kommunen upphand­ lade arbetskläder inklusive tvätteritjänst förra gången utvärderade man samma kriterier som vid pågående upphandling. Inför årets upphandling valde man att precisera bedömningsskalan med begreppet mervärde för att bli tydligare både mot referensgruppens deltagare samt mot anbudsgivarna. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 528-13 I VÄXJÖ Med mervärde avses mervärde för passform och mervärde för design. Vi­ dare ställer kommunen alltid krav på att anbudsgivare ska ha en god eko­ nomisk ställning och samtliga har i denna upphandling uppfyllt kravet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 16 kap.6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap.6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att hon eller han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. I LOU saknas beträffande förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller detaljerade regler i fråga om utformning av densamma. En upphandlande myndighet har således stor frihet att utforma dessa på sätt som den bedö­ mer lämpligt. Förfrågningsunderlaget ska dock vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upp- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1528-13 I VÄXJÖ handlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och en ut­ värderingsmodell ska vara utformad på så sätt att den leder till ett rättvi­ sande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt an­ tas. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får endast godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU inte åsidosätts Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ 2002 ref. 50). Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga kommer att antas med hänsyn till pris60 procent och passform och design40 procent. Kriterierna är angivna i prio­ riterad ordning samt viktade. Anbuden kommer att bedömas efter passform 60 procent och efter design40 procent. En redan utsedd referensgrupp kommer att bedöma arbetskläderna. Anbuden kommer att bedömas efter poängskalan 10 poäng - anbudet ger mycket mervärde för beställaren, 7,5 poäng - anbudet ger ett klart mervärde för beställaren, 5 poäng - anbudet ger ett visst mervärde för beställaren, 2,5 poäng - anbudet ger ett begränsat mervärde för beställaren och O poäng - anbudet ger inget mervärde för beställaren. I kravspecifikationen finns uppställda krav på de olika produk­ ternas egenskaper. Vidare framgår att anbudsgivare skall ha en god eko­ nomisk ställning. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I upphandlingar är det, enligt förvaltningsrättens mening, ofrånkomligt att det kan förekomma subjektiva värderingar av anbud som inte lämpligen kan beskrivas i ett förfrågningsunderlag. Utvärderingskriteriema får dock inte lämna ett utrymme för godtycklighet och fri prövningsrätt. Leverantö­ rerna ska ges möjlighet att förutse vad som kan komma att tillmätas bety­ delse vid en prövning av anbuden. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1528-13 I VÄXJÖ Förvaltningsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget inte klart framgår vad kommunen avser att tillmäta betydelse vid utvärderingen av passform och design hos leverantörernas kollektioner. Att en utprovning ska ske kan utläsas men inte vad som kan anses utgöra ett mervärde vid bedömningen. Det framgår av den utvärdering som kommunen genomfört av leverantörernas kollektioner att de olika leverantörerna erhållit mellan 4,76-6,63 poäng för design och passform. Det framgår att poängen getts av referensgrupp men det saknas motivering för de olika poängen. Förvaltningsrätten anser att förfrågningsunderlaget lämnar ett stort ut­ rymme för godtycklighet och att kommunen härmed gett sig själv i princip fri prövningsrätt av utvärderingskriteriet passform och design. En sådan bristfällig utvärderingsmodell måste anses strida mot principen om transpa­ rens, vilket innebär att kommunens förfarande i detta avseende f'ar anses strida mot de grundläggande kraven i 1 kap. 9 § LOU. Detta särskilt med hänsyn till att kriteriet är viktat till så mycket som 40 procent och därmed har stor betydelse för utfallet av utvärderingen. Bolaget har genom kom­ munens förfarande riskerat att lida skada, varför det föreligger skäl för in­ gripande enligt LOU. Eftersom bristerna är att hänföra till det konkurrens­ uppsökande skedet är rättelse inte tillräckligt utan upphandlingen ska göras om. Vad gäller skall-kravet på god ekonomisk ställning har kommunen angett att alla anbudsgivare, inklusive bolaget, uppfyllde detta krav. Bolaget har således inte lidit någon skada av detta krav varför det inte föranleder vidare åtgärd från förvaltningsrättens sida. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ID -LOU) Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock sid.ekas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/10 LOU