Dok.Id268397 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd22 Telefon Telefax 018-43163 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA Enhet 1 DOM 2019-02-07 Meddelad i Uppsala Mål nr Sida 1 (3) 6888-18 E, 6939-18 E, 7086-7087-18 E, 7119-18 E och 7209-7210-18 E KONKURRENSVERKET 201S -02- C 7 Avd Dnr KSnr SÖKANDE Camfil Svenska Aktiebolag, 556088-1327 Box 130 619 23 Trosa MOTPARTER 1. Region Västmanland 2. Region Uppsala 3. Landstinget Dalarna 4. Region Gävleborg 5. Landstinget Sörmland 6. Landstinget i Värmland 7. Region Örebro län Ombud: Jurist Kristine Nilsson Wieslander Kristine Wieslander Law kristine.nilsson@dll.se SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 2 6888-18, 6939-18, 7086-7087-18, 7719-18 och 7209-7210-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget i Sörmland och Region Västmanland (landstingen) genomför för egen del och på uppdrag av Region Uppsala, Landstinget Dalarna, Region Gävleborg, Landstinget i Värmland och Region Örebro län upphandling av Luftfilter med tillbehör, dnr DU-UPPI 7-0309. I tilldelningsbeslut den 30 oktober 2018 har bl.a. Ultramare AB (Ultramare) antagits som leverantör. Camfil Svenska Aktiebolag (Camfil) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. Bolaget motsätter sig att Ultramare får ingå avtal innan det funnits möjlighet att som konkurrent kontrollera att anbudet är korrekt och lämnade uppgifter och beräkningar riktiga. För att kunna kontrollera anbudet behöver bolaget få tillgång till de sekretess­ belagda uppgifterna. Det är inte heller säkert att landstingen har den tekniska kompetensen för att själva kunna utvärdera de tekniska kraven på ett korrekt sätt. Bolaget har rankats som tvåa och riskerar därför att lida skada om framtida beställningar i första hand ska avropas från Ultramare. Landstingen bestrider ansökan i sin helhet och anför bl.a. följande. Camfils skrivelse saknar påståenden om fel som har begåtts i upphandlingen. Camfil har inte heller visat att bolaget riskerat eller lidit någon skada i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 3 6888-18, 6939-18, 7086-7087-18, 7719-18 och 7209-7210-18 ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I upphandlingsmål krävs att den sökande klart anger på vilka omständig­ heter talan grundas liksom den bevisning som åberopas (RÅ 2009 ref. 69 och HFD 2015 ref. 55). Rätten grundar sin prövning på de omständigheter som sökanden åberopar och parterna får som huvudregel själva bära ansvaret för utredningen. Det är sökanden som har bevisbördan för om det finns grund för att ingripa mot upphandlingen. Camfil, som till Kammarrätten i Stockholm överklagat landstingens beslut att inte lämna ut Ultramares anbud i sin helhet, har uppgett att skrivelsen till förvaltningsrätten ska ses som en ansökan om överprövning. Som grund för ansökan anför bolaget att man som konkurrent vill ha möjlighet att kon­ trollera att upphandlingen genomförts på ett korrekt sätt. Camfil har däremot inte påstått att Ultramares anbud innehåller några brister eller att något fel gjorts i upphandlingen. Att Camfil anfört att bolaget vill kontrollera att de offererade filtren är producerade av Ultramare och att Ultramare enligt bolagets vetskap aldrig producerat glasfiberfilter innebär inte att bolaget klart angett på vilka omständigheter talan grundas. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Lena Björner rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Charlotta Fröhammar. cc i'i tIfli SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se