Sida 1 (3) KONKURRENSVERKET ..,__,,......-- 2017 -01- 1 9 Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och upphäver beslutet att avbryta upphandlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2017-01-18 Enhet 1 SÖKANDE Mål nr 6654-16 E Sandå Sverige AB, 556467-7119 Ombud: Advokat Maria Pedersen Advokatfirman Pedersen AB Box3462 103 69 Stockholm 2. Hebygårdar AB, 556529-5093 Box29 74421Heby Meddelad i Uppsala MOTPARTER 1. Hebyfastigheter AB, 556644-0201 Box29 744 21 Heby Aktbil SAKEN Dok.Id 200086 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6654-16 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Hebyfastigheter AB och Hebygårdar AB (Hebyfastigheter) har genomfört en upphandling avseende årsavtal, ramavtal för måleriarbeten. Hebyfastig­ heter har fattat tilldelningsbeslut och antagit anbudet från Sandå Sverige AB (Sandå). Efter att en leverantör, vars anbud förkastats, i mål nr 6484-16 har ansökt om överprövning har Hebyfastigheter beslutat att avbryta upphand­ lingen. Sandå ansöker om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att beslutet om avbrytande ska upp­ hävas. Till stöd för sin talan anför Sandå i huvudsak följande. För att en upphandlande myndighet ska få avbryta en upphandling krävs sakligt god­ tagbara skäl. Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att det föreligger sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. I förfrågningsunderlaget anges i de administrativa föreskrifterna att entre­ prenören i anbudet ska ange vilka underentreprenörer som kommer att anli­ tas (AFD. 22). De upphandlande myndigheterna har ställt ett tydligt skall­ krav som inte går att missuppfatta eller misstolka. Att kravet inte finns upp­ taget i kod AFB.31 förändrar inte det faktum att kravet finns som ett tydligt formulerat skall-krav i för:frågningsunderlaget. Att några av anbudsgivarna inte uppfyllt kravet innebär inte att för:frågningsunderlaget brister i transpa­ rens. Det föreligger inte sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Sandå har vunnit upphandlingen och tilldelats ramavtal. Efter tilldelnings­ beslut har de upphandlande myndigheterna på felaktiga grunder avbrutit upphandlingen. Sandå har härvid lidit eller riskerat att lida skada. Skäl att förordna att beslutet ska upphävas föreligger härmed. Hebyfastigheter medger bifall till Sandås yrkande att förvaltningsrätten ska förordna att beslutet om avbrytandet ska upphävas. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6654-16 I UPPSALA SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Förvaltningsrätten ska pröva om det finns skäl att enligt LOU ingripa mot Hebyfastigheters beslut att avbryta upphandlingen med anledning av de grunder Sandå anfört. Sandå har anfört att Hebyfastigheter till skada för Sandå avbrutit upphand­ lingen utan sakligt godtagbara skäl. Sandå har härvid anfört att upphand­ lingens skall-krav avseende angivande av underentreprenör varit tydligt och att det faktum att några av anbudsgivarna inte uppfyller skall-kravet inte innebär att förfrågningsunderlaget brustit i transparens. Hebyfastigheter har medgett att förvaltningsrätten ingriper mot avbrytandebeslutet. Det finns mot bakgrund av vad som framkommit i målet ingen anledning för förvalt­ ningsrätten att komma till annan slutsats än vad som följer av vad parterna anfört, nämligen att förvaltningsrätten ska ingripa mot beslutet. Hebyfastig­ heters beslut att avbryta upphandlingen ska därför upphävas. I ett pågående mål hos förvaltningsrätten, mål nr 6484-16, kommer förvalt­ ningsrätten att ta ställning till huruvida en leverantörs anbud rätteligen eller felaktigt förkastats med hänsyn till att underleverantör inte angetts i anbudet och, ifall leverantörens anbud inte ska anses ha uppfyllt skall-krav, om för­ frågningsunderlaget varit transparent. Förvaltningsrättens förordnande i föreliggande mål har betydelse på så sätt att förvaltningsrätten, för det fall att sökandens talan skulle bifallas i mål nr 6484-16, i nämnda mål kan för­ ordna om rättelse eller att upphandlingen ska göras om. Däremot har utfallet och skälen i föreliggande mål ingen prejudiciell betydelse för den materiella prövningen i det pågående målet. AR, se bilaga (DV 3109/1A LOU) Målet har handlagts av föredraganden Carl Martin Gölstam. R �� � rRKL . .. t,\:9 ',.·\/{Ull, UVl1-{iri1lcr LinlTörn vist rådman , .SVERI.GE-S DOMSTO,LAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit til1:, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumrner, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. dar klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. l.f) ,-< Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,-< ....___ 0-, 0 ,-< c<") Q:> www.domstol.se