7. WAR. 2011 16:35 LANSRA--EN in. 3797 -s. 2/27- - FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE Mål nr 19866-10 Sida 1 (25) DOM 2011-03-07 Meddelad i Göteborg 2011 -03- 0 7 Aktbil TeliaSonera Sverige AB, 556430-0142 123 86 Farsta Avd Dnr Doss Ombud:AdvokaternaOlofLarsbergeroch Joakim.LaversamtJUr.kand. Julia Tavaststjerna, Hannes Snellman Advokatbyrå AB, Box 7801, 103 96 Stockholm MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg Ombud: Advokaten Roger Hagman1 Advokatfinnan Roger Hagxnan AB Box 3460, 103 69 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår TeliaSone,:a Sverige AB:s ansökan om överpröv• ning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 25 november 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 65578 Postadress Besök.sadress Sten Sturegatan 14 Telefon 'l'elefä� 031 • 732 70 00 031 - 711 78 59 E-p(lst: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expcditionstid måndag-fredag 09:00-15 :00 Box 53197 400 15 Göteboi:g i:;-T'lh=• ,.,.I"\ KONKURRENSVERKET 1 iI' 1li1AIR.. "L1J•,,. •6 "5 LAf�SRATTEN :j MR. 3797 S. 3/27 __,,_ Sida2 19866-10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Västra Götalandsregionen (nedan kallat VGR) genomför tillsammans med sju aktiebolag och 49 kommuner i Västra Götalands län en upphandling av Datakommunikationstjänster och teleoperatörstjänster, Dnr SN 202-2009. I tiUdelningsbeslut den 15 november 2010 meddelas att VGRi vad avser teleoperatörstjänster, har beslutat teckna kontrakt med Tele2 Sverige AB. Sedan TeliaSonera Sverige AB (nedan kallat bolaget) ansökt om överpröv­ ning avseende VGR:s tilldelningsbesked och därvid yrkat att förvaltnings­ rätten ska besluta om interimistisk åtgärd i den del som avser teleoperatörs­ tjänster, har förvaltningsrätten i beslut den 25 november 2010 bestämt att VGR:s del av upphandlingen i den del som avser teleoperatörstjänster inte får avslutas innan annat har förordnats i målet. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen, såvitt avser den del av upphandlingen som rör teleoperatörstjllilster, ska rättas på så sätt att Tele2 Sverige AB:s (nedan kallat Tele2) och TDC Sverige A'.13:s (nedan kallat TDC) anbud ska förkastas och att en ny prövning och utvärdering ska göras med bortseende från Tele2:s och TDC: anbud. Bolaget anför i huvudsak följande. Grund far yrkandet: Tele2:s och TDC:s anbud uppfyller inte i förftågningsunder­ laget angivna skall-krav. Genom att VGR inte förkastat dessa anbud har VGR brutit mot de grundläggande principeroa om likabehandling m.m. i I kap. 9 § LOU. Förfarandet innebär att bolaget, om förvaltningsråtten inte beslutar om rättelse, kommer att lida skada. Tele2:s anbud brister iföljande avseenden. Anbudet är inte i sin helhet sk.rivet på svenska, vilket är ett krav enligt 2.5.2 i anbudsinbjudan. Tele2 hänvlsar i bilaga 6� Kravspecifikationen) i sitt anbud avseende bör-krav 6.1.3 "Koppling till VGR-plattform" till en bilaga 18 benämnd "Cisco_cm I 11]1 C "('\" I' I, Af\, L J ' 6 , �6 LAMSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelning2 t�R. 3797 S. l/27 ' .) DOM Sida3 19866-10 funktioner.". Bilaga 18 är i sin helhet skriven på engelska. Beskrivningen i Bilaga 18 rör en för upphandlingen väsentlig fråga nämligen hur samman­ kopplingen mellan den funk.tionslösning som Tele2 presenterar och den nuvarande Cisco-plattform som finns i VGR idag kommer att realiseras av Tele2 samt vilken funktionalitet som erhålls. Det är således av vikt att in­ fonnationen som VGR efterfrågar i denna del finns tillgänglig på svenska i enlighet med vad som anges i anbudsinbjudan. Vidare har Tele2 som in­ fonnation till en tjänst benämnd "Dubbelriktade SMS - SMS Bulk" gett in en bilaga rörande "SMPP .3.4" över vilket kommunikationen från VGR:s verksamhetssystem mot Tele2 skall ske. Även SMPP-bilagan är i sin hel­ het skriven på engelska. Kravet på flerpartssamtalsfunktion är inte uppfyllt. Enligt kravspecifikationen ska sådana samtal erbjudas med minst tre delta­ gare. Tele2 hai· i sitt svar angett att detta krav är uppfyllt. I sin redogörelse anger Tele2 dock att '1Tele2 kan erbjuda trepartssamtal, på ISDN förbin­ delser dock ligger funktionen i kundväxeln. På analoga företagsabonne­ mang så ringer man upp ett nytt samtal för att sedan koppla ihop dessa". Den teleoperatörstjänst som VGR efterfrågar i aktuellt skall-krav bygger på att det inte ska finnas några mellankommande steg för att fl.erpartssam­ tal ska genom.foras, Skälet till detta är att upphandlingen omfattar samtliga VGR:s verksamheter och ett antal angivna bolag. Den tekniska plattfonnen och tillgängligheten till kundväxel och/eller andra manuella åtgärder för att koppla ihop samtal varierar hos de olika nämnda verksamheter som ska använda sig av flerpartssamtalsfunktioner. Det är därför av vikt att fler­ pa:rtssamtalsfunktionen fungerar i alla dessa olika verksamheter utan hin­ der, Det föreligger risk för att Tele2:s flerpartssamtalslösning, med kund­ växel eller manuella åtgärder, inte kommer att fungera och kunna användas utan hinder i samtliga de verksamheter som upphandlingen omfattar. Kra­ vet på tillgänglighet är inte uppfyllt. Under punkt 5 .2.1 i K.t'avspecifikatio­ nen anges under rubriken "Tillgänglighetsnivå" att anbudsgivaren ska ange garanterad tillgänglighetsnivå per kvartal i form av andel lyckade samtal. Tele2 anger i sitt svar inte tillgänglighet i form av andelen Lyckade samtal 7.MAR. 2011 16:36 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN NR. 3797 S. 5/27 I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 4 19866-10 utan anger istället antalprocent (98) av samtalen per kvartal där s.k. "spärr" inte inträffar, dvs. antalet sam.tal där det finns ledig kapacitet så att det går att genomföra samtalet. Tele2 anger därmed tillgänglighet.före samtalet istället för att ange tillgänglighet bådefore och under samtalet. Kravet nä optimering av val för enskilda användare är inte uppfyllt. I krav­ specifikationenpunkt5.3,l efterfrågarVGRentydligpaketeringpåpriset· för mobila tjänster. Förfrågningsunderlaget innehåller därför fyra olika tänktatjänstepaketmed olika inriktning, 1. Mobiltelefon enkel 2. Mobilte­ lefon avancerad. 3. Mobilt bredband/telematik och 4. Kombinationsabon­ nemang.Krav5.3.1 "Optimeringavval"innebärattVGRefterfrågaren beskrivningavhuren enskildanvändarepåettenkeltsättkanväljarätt tjänstepaket. Bästa val ur ekonomisk synvinkel ska på ett enkelt sätt pre­ sentras för användaren. Anbudsgivaren bör också beskriva hur en enskild användare på ett enkelt sätt kan upplysas om att ett annat abonnemang ur ekonomisk synvinkel är mer fördelaktigt. Kravet på en sådan funktion upp­ ställs i syfte att kunna tillse att varje användare använder sig av det tjänste-­ paket som bäst lämpar sig fö r den verksamhet inom vilken användaren verkar. Tele2 anger följande. "För att förenkla er vardag hat vi valt att sätta samma abonnemangsavgift och samma samtalsavgifter på samtliga abon­ nemangsformer.'� Av Tele2:s prisbilaga fram.går emellertid att abonne� mangsavgifter för de fyra olika alternativen inte är samma utan tvärtom skiljer sig åt beroende på vilket tjänstepaket som nyttjas. Skillnader i må.­ nadskostnad mellan de fyra olika tjänstepaketen visar klart att Tele2 brister i uppfyllandet av kravet på optimering av val av tjanstepaket för den en­ skilde användaren eftetsom dess anbud saknar en sådan beskrivning. Kra­ v e t p å k o m b i n a t i o n s a b o n n e m a n g är i n t e u p p fy l l t . I kra v 5 . 3 . 1 . e ft er.fr å g ar VGR ett kombinationsabonnemang där både mobiltelefon avancerad och mobiltbredband/telematikingår. Abonnemanget skakunna användasbåde för datakom. och mobiltelefoni samtidigt. Här lämnar Tele2 två alternativa lösningar trots attVGRendast efterfrågar en lösning. Kravet i 6.6.1 på självservicefunktion är inte uppfyllt, Anbudsgivaren ska erbjuda en funk.. L l \l "• R• A - - r N 7.MAR.2◊11 16:36 A,�'::i .,'"\I I tI FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 NR. 3797 S. 6/27 DOM Sida 5 19866-10 tion. som medger att en regioninvånal'e kan kommunicera med regionens verksamhetssystem via olika kanaler. Anbudsgivaren ska redogöra för hur: självservicefunktionenrealiseras.Tele2angerattkravetäruppfyllt.Ibe­ skrivningen av hur funktionen realiseras anför Tele2 dock endast att "detta realiseras genom den plattform vi föreslår. Genom att använda detta reali­ seras all den funktionalitet som efterfrågas." Det är inte möjligt att ur Tele2:s beskrivning utläsa hur den erbjudna funktionen realiseras. TDC:s anbud brister iföljande avseenden. Anbudet är inte i sin helhet skrivetpåsvenskai vilketärettkravenligt2.5.2i anbudsinbjudan.Isitt anbud, kravspecifi.kationsdelen, hänvisar TDC till ett flertal bilagor som i sin helhet är skrivna pä engelska, nämligen följande; bilaga 24 "Funktioner vid olika samman.kopplingslösningar", bilaga 26 "Produkt datablad Cisco Unified Contact Center Express 8.0 samt bilaga 27 '' Produkt datablad Ci­ sco AgentDesktop for Cisco Unified Contact Center Express 8.0. Vidare framgår av e-postko:rrespondens att TDC har kompletterat sitt anbud med bl.a. information om SMS-funktion den 25 oktober 2010, En av de bilagor som härvid har bifogats e-postmeddelandet är även den i sin helhet skriven pa engelska, TDC SMS Interfäce Description Web Service 1 .0. Kravet i 3.4.2rörandeAvbrottärinteuppfyllt.TDCuppgerattdefinitionernaav avbtott accepteras. TDC anger emellertid " TDC:s övervakningssystem detekterar dock med 5 minuters varaktighet't vilket innebär att TDC :för­ länger den tidsrymd som finns innan ett fel börjar räknas som ett avbrott med hela tre minuter och att fel med kortare varaktighet än fem minuter inte alls kategoriseras som ett avbrott. Genom att inte acceptera VGR:s definition av avbrott brister TDC i uppfyllandet av ställt krav i 3.4.2. Kra­ veti3.4.3rörandeHindertidärinteuppfyllt. TDCuppgerattdefinitionerna av hindertid accepteras, Då tiden för åtgärdande av detekterade fel i tjäns­ ten anges vara tre minuter längre än enligt av VGR ställt lo:av om två mi­ nuter kommer hindertiden att blir betydligt kortare än vad den blir med VGR:s definition av avbrott. Kravet i 4.2.7 på teknisk lösning är inte upp� fyllt. TDC har här lämnat en reservation som inte kan anses utgöra ett ac- .6 "- LAf�SRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 MR. 3797 S. 7/27 ·:j/ DOM Sida 6 19866-10 ceptabelt uppfyllande av uppställt krav. -·- VGR har förfarit felaktigt och i stridmeduppställtkravianbudsinbjudangenomattprövaochutvärdera Tele2:s och TDC:s anbud trots att dessa brister i uppfyllandet av ett flertal skall-krav. VGR bestrider yrkandet om rättelse och hemställer att fö:rvaltningsrätten ska lämna ansökan utan bifall. VGR anför i huvudsak följande, Tele2:sanbud Kravetpåattanbudetskavaraskrivetpåsvenska.Tele2har i följebrevet till sitt anbud i enlighet med punkten 2.3 i anbudsinbjudan bekräftat att samtliga skall-krav för upphandlingen är uppfyllda. Av punk­ ten2.5ianbudsinbjudankanutläsas attanbudetskaredovisaefterfrågade uppgifter genom att svar sk!ivs i anbudsinbjudan samt i bilagorna 6.1 och 6.2. Tele2 har på sidan 13 i anbudsinbjudan bekräftat att skall�krav i krav­ specifikationen är uppfyllda samt att avtalsvillkoren accepteras i dess hel­ het. Efterfrågade svar i kravspecifikationen (bilaga 6. 1 till anbu.dsinbjudan) har i sin helhet skrivits på svenska av Tele2. Samma förhållande gäller beträffande bilagan 6.2 till anbudsinbjudan. Tele2 har således skrivit sitt anbud på svenska. Bolaget har hänvisat till att Tele2 till sitt anbud fogat vissa bilagor skrivna på annat språk än svenska. Dessa bilagor, som inte efterfrågats av VGR, har salmat betydelse för utvärderingen av anbuden. l punkt 6 . 1 . 3 begärs att anbudsgivare ska beskriva hur en funktionslösning (koppling till VGR-plattfonn) kan realise:ras. Tele2 har på svenska språket lämnat de beskrivningax som efterfrågats1 dvs, lämnat en beskrivning över hur funktionslösningen kan realiseras och vilken funktionalitet som erhålls. Hänvisningen till bil aga 1 8 avser en lista över funktioner, något som inte efterfrågats och ej helle.r utvätderats. Under förhandlingen ställdes av VGR en fråga till samtliga anbudsgivare angående dubbelriktad SMS. Tele2 in­ kom med en beskrivning över dubbelriktad SMS och en prislista, Dessa handlingar var skrivna på svenska språket. Vidare fogades en teknisk spe­ cifikation på engelska som saknade all betydelse. Svaret pi svenska språ­ ket och prislistan var tillräckligt. Inte tor någon anbudsgivare utvärderades 7 \i1A "LI' 1 , 111 , C�.. J . . 7. IAR.2011 16:37 � FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 N·, 'J707 (• 0 12., ,J, U/ I Sida 7 DOM 19866-10 dubbelriktad SMS. Flergartsamtal. VGR har inte uppställt något krav på kravet att flerpartsamtal med minst 3 personer ska erbjudas ska uppfyllas p å e tt v i s s t s ä tt . T i l l g än gl i gh e t . T e l e 2 u p p fy l l e r kr a 'V e t p å a tt g a r an t e r a v i s s tillgänglighet per kvartal i form av andel lyckade samtal. Något annat krav har inte uppställts. Tele2 har i sitt svar angivit att man garanterar en till­ gänglighetsnivå om 98% per kvartal men samtidigt understrukit att man i mycket hög utsträckning levererar en tillgänglighet som är betydligt högre. Tele2 har därutöver redovisat tillgänglighetssiffror för några av VGR:s verksamhetsplatser1 siffror överstigande 99 %. Optimering av val för en­ skilda användare. Tele2 har uppfyllt kravet under punkt 5.3.1 att beskriva hu,; ensk.ild användare på ett enkelt sätt kan välja rätt paket så att bästa val ur ekonomisk synvinkel presenters för användaren. Tele2 har lämnat en beskrivning under punkt 5.3.1 och en beskrivning på sidan 8 i kravspecifi­ kationen, som är något avvikande i förhållande till den under 5.3 . 1 . Be­ skrivningen på sidan 8 överensstämmer helt med prislistan. Prislistan är enkel och tydlig och VGR har förstått vad Tele2 avsett och beskrivit. Ge­ nom att granska prlslistan har VGR konstaterat att det i praktiken inte är möjligt att göra ett ofördelaktigtval, Kravetpå kombinati.onsabormemang är uppfyllt. VGR har efterfrågat ett abonnemang där både alternativ 2 och 3 ingår. Tele2 har offererat ett och samma abonnemang innehällande två olikalösningar.Kraveti6.6.lpåsjälvservicefunktion. Tele2harbekräftat att kravet i 6.6, l på en funktion som medger att regioninvånare kan komM municera med regionens verksarnhetssystem via olika kanaler är uppfyllt. Tele2 har vidare redovisat att funktionen realiseras genom den plattfonn sam Tele2 föreslår, vilket leder till att den funktionalitet som efterfrågas uppnås. Skall-kraven har således uppfyllts. TDC:sanbud. Kravetpåattanbudetskavaraskrivetpåsvenska.TDChar bekräftat att samtliga skall-krav :för upphandlingen är uppfyllda. Av pun.k­ ten 2.5 i anbudsinbjudan kan utläsas att anbudet ska redovisa efterfrågade uppgifter genom att svar skrivs i anbudsinbjudan samt i bilagorna 6. 1 och 6.2. TDC har på sidan 1 3 i anbudsinbjudan bekräftat att skall�krav i krav- \, J ' I ' LAMSRATTrn NR. 3797 S. 9/27 Sida8 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 19866�10 I GÖTEBORG Avdelning 2 specifikationenäruppfylldasamtattavtalsvillkorenaccepterasidesshel­ het.Efterfrågadesvarikravspecifikationen(bilaga6.1tillanbudsinbjudan) har i sin helhet skrivits på svenska av TDC. Samma förhållande gäller be­ träffande bilagan 6.2 till anbudsinbjudan. Tele2 har således skrivit sitt an­ bud på svenska. Bolaget har hänvisat till att TDC till sitt anbud fogat vissa bilagor skrivna på annat språk än svenska. Dessa bilagor, som inte efter� frågats av VGR� har saknat betydelse för utvärderingen av anbuden. Be­ träffande frågan vid förhandlinge.n om dubbeh'iktad SMS har TDC i ett på svenska språket upprättat svar beskrivit tjänsten och hänvisat till en bilaga benämnd TDC SMS som också upprättats på svenska språket. Någon ytter­ ligare beskrivning erfordrades inte. Den tekniska specifikation/produktblad som även den bifogades svaret har saknat betydelse i sammanhanget då beskrivningenpåsvenskaspråketvartillräckligförattbedömatjänsten. Inte för någon anbudsgivare utvärderades dubbelriktad SMS. Avbrott och hindertid. TDC har utan förbehåll svarat att definitionerna i punkt 3 .4.2 accepteras samt att kravet i 3.4.3 är uppfyllt. Genom att TDC besvarat frä.­ gan i punkten 3 ,4.2. har TDC uppfyllt ställt kt:av. Genom att godkänna kra­ vet i punkt 3.4.3 på att planerade servicefönster kan räknas som avbrott eller störning har även det kravet uppfyllts. På särskild fråga av VGR har TDC förklarat att TDC:s ö-vervakningssystem kordgeras till intervall så att avbrott med varaktighet om minst två minuter kan detekteras. Av svaret följer att TDC kommer att uppfylla kravet vid avtalsstart. Teknisk lösning. TDC har i sitt svar angivit att bolaget är berett att på begäran i rimlig om­ fattning redogöra för tjänstens tekniska uppbyggnad, framföringsvägar, kapacitet, redundans och transmissionsteknik. Bolaget har i sitt anbud un­ dermotsvarandepunktförklaratattmanpåVGR:sbegärankommeratt redovisa tj änstens uppbyggnad1 framföringsvägar, redundans och transmis­ sionsteknik. Bolagets svar är i stort lika med TDC:s med den skillnaden - utifrån bolagets synsätt på uppfyllelse av skall-krav - att bolaget utelämnat en utfästelse av redovisning av kapaciteten. Det är oklart på vilket sätt bo­ laget anser att TDC inte uppfyllt ställda krav. Om det är orden "i rimlig 7i1JA'D ,...(1•'. .J CV 6''.) I' Il �.. L J ' 7.MA.R. 2011 16:38 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN NR. 3797 S, 'C/27 I GÖTEBORG DOM Sida 9 19866-10 Avdelnh1g 2 omfattning" som. avses är det VGR:s uppfattning att den nyansen inte utgör någon reservation som kan utgöra skäl för att förkasta ett anbud. Det ligger i sakens natur att VGR inte avsett att kräva en orimlig omfattning på redo­ görelsen. - Sammanfattning; Skäl för rättelse föreligger inte om förvalt­ ningsrätten skulle finna att endast ett anbud ska förkastas. Bolaget kan i ett sådant fäll inte anses som skadelidande i LOU :s mening eftersom såväl Tele2:s som TDC:s anbud vid utvärderingen befunnits vara förmånligare ful bolagets. I övrigt innehållet bolagets öve:rprövning detaljanmärkningar som inte utgör skäl för ingripande enligt LOU. Bolaget har vänt sig n1ot att vissa bilagor utan betydelse i konkurrenternas anbud varit utformade på andra språk än svenska trots att själva anbuden skrivits på svenska och trots att bolaget som enda anbudsgivare haft text på engelska med i själva anbudet. Bolaget har vidare hänvisat till att skall-krav inte uppfyllts trots att det framgår av konkurrenternas anbud att skall-kraven uppfylls. Bolaget anför härefter bl.a, följande. Att Tele2 och TDC bekräftat uppfyl­ lelsen av i förfrågningsunderlaget ställda krav genom att ha "kryssat i" anbudsinbjudan respektive kravspecifikationen; äl' inte tillräckligt för att avgöra om de av VGR ställda kraven är uppfyllda. VGR måste även be­ trakta respektive anbud ur ett sammantaget helhetsperspektiv och se till vad Tele2 och TDC har anfört i sina respektive anbud i materiellt hänseenM de, Vid en sammantagen bedömning av Tele2:s och TDC:s anbud framgår att det forekommer brister i respektive anbud. VGR har också fran1:fört synpunkter på bolagets anbud. Bolagets anbud är överhuvudtaget inte rele� vant för förvaltningsrättens prövning i förevarande mål. Bolaget vill dock påpeka att vad VGR framfört härvidlag på intet sätt medför att bolagets anbud är bristfålligt. Tele2:s anbud Optimering av val för enskilda användare. För att uppfylla kravetipunkt5.3.1. fordras, såvittbolagetförstår, attanbudsgivarenredo­ visar sin lösning uppdelad i tre steg enligt ;följande. 1. Prislista innehållan­ de prisuppgift för vart och ett av de fyra alternativen för abonnemang/ -\1]AC "A" •6"r,. LMJSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 s. 11/27 Sida 10 DOM 1 9866-1 0 "191 �,!IR,,)I I tjänstepaket som erbjuds (skallkrav). 2. Beskrivning av hur optimering av abonnemangs-/tjänstepaketsval görs av den enskilda användaren (skall­ krav) . 3 . Beskrivning av hur den enskilda användaren på ett enkelt sätt kan upplysas om att ett annat abonnemang ur ekonomisk synvinkel är mer för­ delaktigt (s.k. a\ltooptimering) (börkrav). - En beskrivning av optimering av val kan uppfattas som överflödig om priset är det samma för alla fyra abonnemangsformema. Tele2:s pris för de fyra olika abonnemangsfonner­ na skiljer sig åt och därmed fordras en beskrivning av hur optimering av abonnemangs-/tjänstepaketsval görs av den enskilde användaren. Genom sitt svar har Tele2 endast redovisat information enligt det första av de tre steg som bolaget angett ov� trots att de första två av dessa steg är skall� krav som båda måste uppfyllas för att kravet på optimering av val i punkt 5.3.1 sammantaget ska anses vara uppfyllt. Det framgår inte någonstans av Tele2 : s anbud hur optimering av val ska ske och det är inte möjligt att, enbart ur den prissättning som Tele2 redovisat i sitt anbud� utläsa vilket abonnemang som ur ekonomisk synvinkel är mest lämpat för den enskilde användaren att välja. Självservicefunktioner. Det finns ingen plattfonnsbew sk:dvning i Tele2:s anbud som stöder realisering av självbetjäningsfunktio­ nen enligt kravet som VGR ställt upp i punkt 6,6 , l , TDC:s anbud. Avbrott och bindertid, Av VGR:s svar framgår att 1DC kommer att uppfylla kravet gällande avbrott och hindertid vid avtalsstart. TDC har således inte uppfyllt kravet vid tiden för avlämnande av anbud. SåvittbolagetförstårharTDCfrånbörjanoffereratettövervakningssystem där endast avbrott med varaktighet om minst fem minuter kan detekteras, men efter att ha gett in sitt anbud har TDC tillåtits att korrigera detta. av VOR. Det kan inte här vara fråga om ert förtydligande eller till tillåten komplettering i den mening som avses i 9 kap. 8 § 2 st LOU. Den av VGR erbjudna möjligheten till komplettering av IDC:s anbud har uppenbarligen lett till att annat än marginella sakuppgifter har tillförts anbudet. Tele2:s och TDC:s anbud. Vita fläckar)'. I kravspecifikationen punkt 5.2. l ombeds anbudsgivaren att redogöra för de områden inom VGR som inte /, i1 ,1\, LI; •:JC LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 C Sida 1 1 DOM 19866-10 hal· tillräcklig täckning (s.k. vita fläckar) inom Mobila tjänster. Både Tele2 och TDC har uppgett att de idag inte har någ,:a kända s.k. vita fläckar i VGR. Vid en granskning av Tele2:s t.äckningskartor framgår emellertid, vid en närmare iiinzoomningsnivä" än den täckningskarta som presenterats i Tele2:s och TDC:s respektive anbud, att vita fläckar förekommer i stor utsträckning avsee nde både Strömstads och Munkedals kommuner. Varken Tele2 eller TDC har redogjort för de vita fläckar som de facto forekommet i det aktuella området. D e båda bolagen brister således i uppfyllelsen av krav 5.2.1 i kravspecifikationen. Bolaget känner ej till huruvida VGR, vid tiden för utvärderingen av anbuden och vid beslutet om tilldelning hade kännedom om den bristande uppfyllelsen av kravet på redogörelse för s.k. vita fläckar i Tele2:s och TDC:s respektive anbud. Av rättspraxis framgår dock att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från sådana skallkrav som uppställts i :förfrågningsunderlaget, även om uppgif­ ter om. bristande uppfylles blivit kända först i samband med överpröv­ ningsprocessen Gfr Kammarrättens i Göteborg dom av den 1 8 december 2009 i mål nr 4904-09). De brister som förekommer i Tele2:s och 1DC:s respektive anbud rörande s.k, vita. fläckar ska således beaktas även om fal­ let skulle vara att de inte varit kända förrän i samband med bolagets före­ varande ansök.an om överprövning. VGR genmäler bl.a. följande, VGR göt· inte gällande att det alltid är till­ räcl