FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Föredraganden Karin Ström Nordlund 1 VERKET AktbH Dok.Id 126749 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Box47620 117 94 Stockholm DOM 2015-01-30 Meddelad i Falun Mål nr 4742-14 KONKURRENS 2015 -0 l- Dnr KSnr SÖKANDE SodexoAB,556232-7873 Avd Ombud: Advokaterna Carl Bokwall och Lina Håkansson Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm MOTPART Landstinget Gävleborg, 232100-0198 80188 Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se 30-. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4742-14 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Gävleborg (landstinget) genomför genom förenklat förfarande en upphandling av "Kostproduktion och restaurangverksamhet" (LS 2014 /94 ) enligt lagen (2007 :1091 ) om offentlig upphandling, LOU. Till­ delningsbeslut meddelades den 16 september 2014 , varvid Fazer Food Ser­ vices AB tilldelades avtal. Sodexo AB (Sodexo) ansöker om överprövning och yrkar att upphandling­ en ska göras om och anför i huvudsak följande. Utvärderingsmodellen in­ nehåller utvärderingskriterier som inte kan användas för att mäta mervär­ den och modellen kan således inte användas för att säkerställa att det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Därtill har det inte varit möjligt att utifrån förfrågningsunderlaget utläsa vad landstinget avsett tillmäta be­ tydelse vid utvärderingen. Utvärderingsmodellen är därmed i strid med likabehandlings- och transparensprincipen. Bristerna har medfört att Sodexo har lidit skada. Sodexos överprövning omfattar endast utvärde­ ringskriteriet anbudspresentation. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför i korthet följande. Landstingets utvärderingsmodell är ägnad att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med beaktande av pris, anbudspresentation, refe­ renser och etablering, där syftet med anbudspresentation har varit att i en sammanvägd bedömning mäta två egenskaper hos anbudsgivarna, nämli­ gen hur väl de i egenskap av leverantör har möjlighet att leva upp till landstingets målsättningar samt hur väl insatta de är i uppdraget. Det har varit full möjligt att utifrån förfrågningsunderlaget utläsa vad landstinget avsett tillmäta betydelse vid utvärderingen. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOD gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4742-14 I FALUN Enhet 2 anger vilka omständigheter som talan grundar sig på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Sodexo anfört är visat att landstinget brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Sodexo lidit eller riskerat att lida skada (16 kap. 6 § LOU). Föifrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. UF3.523 Anbudspresentation, mervärden A.nbudsgiva.ren ska medverka på särskild anbuclspresentation anord­ nas av B. Syftet är att vidimera och säkerställa hur anbudsgivaren tänl.1: leva upp till de målsättningar för entreprenaden som framgår av kontral..1:et pmikt 0.1. A.nbudsgivaren ska säkerställa att de personer som medverkar i anbudspreseutationen är insatta i lämnat anbud samt i övrigt ha.r den erfarenhet och kompetens för att kunna disk7.1tera de kriterier son1 specificeras nedan. Anbudsgivare som inte medverkar i anbudspresentation kommer att förkastas. BetJ;g.rskala Ett antal kriterier kommer att tas upp till diskussion och anbudsgiva­ ren bedöms utifrån sin redogörelse och, när så är tillämpligt, utifrån vad som angetts i anbudet. Anbudsgiva.ren kommer att ges poäng uti­ från en betygsättning från l till 4 för varje enskilt kriterie. Anbudsgi­ varen kan erhålla ma.,umalt 25 poäng. Anses uppfylla kriteriet mycket dåligt Anses uppfylla kriteriet dåligt Anses uppfylla kriteriet bra Anses uppfylla kriteriet mycket bra Betyg l Betyg2 Betyg 3 Betyg4 Följande kriterier, vilka framgår av kontraktet pmikt 0.1, konuner att tas upp: l. Patientsäkerhet E ska tillaga 11äri11gsriktiga i11div-ida11passade måltider so111 patientema äter 1tpp. E ska tillaga, tmnspo,tem och sen:em 111åltidema till patientema på ett liv-sme­ del.ri?J:gie11iskt säke,t sätt. 1.Wed livsmedelsi?):gieniskt avses att 111ate11 har rätt te1JJ­ perat111; inte innehåller hälsoi·ådliga äm11e11 och inte medverkar till s111ittsprid11ing. E ska vid va,je tid säkerställa att f)'Stem so111 ka11 påverka patie11tsäkerheten f1111gemr samt 11tföra de tester, provnti,gar och annat son, kräw enligt i11str11ktio11- er och .rpecifikatio11e1: Es personal i entreprenaden ska ha den kompetens som krävsJö·r att säkerställa patientsäked,eten. På vilket sätt ko111111er a11!J11dsgivare11 att säkerställa patie11fsäkerhete11? 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4742-14 IFALUN Enhet 2 2. Rapportering/ dokumentation B ställer hoga krav på den rappodeli11g som det åligger E att leva 1,pp till. Det innebär kmv på att rappo,ter m111 lämnas i rätt tid 11ta11fal eller a11dra kvalitefs­ briste,: Roppo,ter och a1111a11 b"verläm11ad sktive11 dok11me11tatio11 ska vara spår­ ba,� korrekt och skriL·m på god siwska. På vilket stift kommer a11b11dsgivare11 att säkerställa e11 effektiv rapporleli,,g och dok11me11tatio11sha11teli11g enligt ova11? 3. Im1ehåll och smak Uvs111edel ska vara av god kvaliti och med räff 11äli11gsi1111ehåll. Bered11i11g och tillag11i1,g ska ske mi11sta m