Dok.Id 300012 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se \VWW. förvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2020-02-13 Sida 1 (7) 20 -02- 1 4 Ombud: Jurist Jonathan Sundberg c/o Tender Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Norrtälje kommun Box 800 761 28 Norrtälje SAKEN Meddelad i Uppsala Mål nr 6583-19E SÖKANDE Ahlsell AB, 556012-9206 tEnl,u! Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Norrtäije kommuns upphandling LTA-pumpar Västanvik, dnr KS 19-1066, ska rättas på så sätt att anbudet från Ahlsell AB inte förkastas och att ny utvärdering görs. rf«)NKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6583-19 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Norrtälje kommun genomför upphandling benämnd LTA-pumpar Västanvik, dnr KS 19-1066. I tilldelningsbeslut den 4 oktober 2019 har an­ bud från Ahlsell AB (bolaget) förkastats på grund av bristande kravuppfyll­ nad. Bolaget )Tkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs med beaktande av bolagets anbud. Till stöd för talan anför bola­ get bland annat följande. Kommunen har förkastat bolagets anbud på grund av att vikten på den offererade pumpen överstiger 25 kilo. Bolagets pump väger 47 kilo och därmed anser kommunen att anbudet inte uppfyller ska-krav på att han­ tering av pumpen ska kunna utföras av en person. Kommunen har därvid hänvisat till Arbetsmiljöverkets föreskrifter avseende manuella lyft. I föreskrifterna framgår det att manuella lyft av bördor över 25 kilo nor­ malt inte ska förekomma, ett enstaka lyft på 25 kilo kan dock göras om bördan hålls nära kroppen och arbetsställningen är bra. Att Arbetsmiljö­ verkets föreskrifter ska vara vägledning för vilken vikt pumpen får ha har dock inte framkommit i upphandlingsdokumenten. Av kravspecifikationen i upphandlingen framgår att pumpstationen ska vara utformad så att pump­ byte lätt kan göras av en person (utan maskinell hjälp eller tömningsutrust­ ning) samt att pumpen ska vara utformad så att pumpbyte kan utföras från färdig marknivå av en person. Det anges inte att pumpen ska ha en maximal vikt eller att pumpbyte inte får underlättas med verktyg. I bolagets ingivna produktspecifikation anges att offererad pump lätt kan bytas med verktyg för att uppnå bästa arbetsmiijö. I produktspecifikationen illustreras även hur lyftet går till med medföljande lyftrep. Några manuella lyft behöver inte ske utan pumpbyte sker enkelt med de till pumpen medföljande verk­ tygen. Med hjälp av ett stångliknande föremål fästs ett lyftrep i pumpen Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6583-19 som ska bytas. Pumpen vevas sedan upp med hjälp av lyftrepet som fästs i en ställning. De medföljande verktygen hanteras manuellt och är inte att likställa med en maskinell utrustning. Proceduren att byta pump kan enkelt utföras av en person och belastningen vid pumpbyte vad avser belastning ligger väl inom ramen för vad Arbetsmiljöverket rekommen­ derar i sina föreskrifter. Även innan och efter pumpb)tet kan pumpen enkelt hanteras av en person genom att den kan rullas fram. Bolaget har lidit eller i vart fall riskerat att lida skada på grund av det ovan anförda. Hade bolagets anbud rätteligen utvärderats hade bolaget varit den leverantör som lämnat det anbud med lägst jämförelsesumma. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Bolagets erbjudna procluk.i uppfyller inte ställda krav. Kommunen har i ut­ värderingsprotokoll elen 4 ok.iober 2019 lämnat följande motivering. Erbjuden pumpstation och pump uppfy·ller ej krav 2.1 p 9 i kravspecifikationen (pump­ stationen ska vara utformad så att service och pumpbyte lätt kan utföras av en person (utan maskinell hjälp eller tömningsutrustning)) samt krav 2.2 p 8 i kravspecifikationen (pumpen ska vara utformad så att pumpbyte kan utföras från furdig marknivå av en per­ son). Av ingiven produktspecifikation, punkt 21.10, framgår en beskrivning av hur pumpbyte sker av erbjuden pump. (Pumpbyte sker enkelt från marknivå genom att stänga ventilen med medföljande verktyg och lyfta ur pumpen med de medföljande lyftrepen och styra med röret. Detta kan göras för hand eller med en lyftanordning för bästa arbetsmiljö.) Av produktbeskrivningen p 22.5 framgår att pumpen väger 47 kg. I Arbetsmiljöverkets föreskrifter framgår att manuella lyft av bördor som väger mer än 25 kg ska normalt inte förekomma. Ett enstaka lyft på 25 kg kan man göra om bördan hålls nära kroppen och arbetsställningen är bra. Norrtäije kommun följer Arbetsmiljöverkets fö­ reskrifter vid lyftarbeten och har särskilt ställt krav på att pumpstationen och pumpen ska vara så utformad så att hela hanteringen av service och byte ska kunna utföras av en person. Då erbjuden pump väger 47 kg uppfyller den inte kraven som ställts på att hanteringen ska kunna utföras av en person. I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6583-19 Ett byte av pump involverar ett flertal arbetsmoment för elen personal som ska utföra bytet. Vid ett byte av pump utgörs ett arbetsmoment av själva upptagningen av pumpen men därefter följer hantering och förflyttning av pumpen till det transportfordon som ska forsla bort aktuell pump. På samma sätt måste en ny pump föras från transportfordonet till pumpstationen. De faktiska förhållandena där ak.iuella pumpar och pumpstationerna kommer att installeras är av varierande art men kräver att pumparna kan lyftas, förflyttas och hanteras av en person. Kommunen har, mot bakgrund härav, ställt kravet på hantering av en person utan maskinell hjälp eller tömnings­ utrustning. Bolaget anger att deras pumpar enkelt rullas fram och därmed inte behöver lyftas av aktuell person. I anbudet återfinns ingen beskrivning hur detta rullningsmoment ska gå till eller någon tillhörande utrustning för detta moment i form av en vagn eller kärra. Även om det i anbudet skulle ha ingått sådan utrustning medger inte terrängen i delar av aktuellt område en sådan hantering. Vidare framgår tydligt att bolagets pump kräver verktyg och lyftrep för att hanteras av en person. Kommunen har uttryckligen ställt krav på att hanteringen ska kunna ske utan hjälpmedel och utrustning. Bolagets erbjudna produkt uppfyller således inte ställda ska-krav och har därmed rätteligen förkastats. Bolaget har därefter yttrat bland annat följande. Det framkommer inte i upphandlingsclokumenten att hanteringen kring pumpen är så svårhan­ terlig på grund av yttre omständigheter att pumpen ska kunna bäras av en person. Det finns ingen kravställning på att pumpen efter och innan pumpbyte ska kunna hanteras utan hjälpmedel såsom en vagn eller kärra. Bolagets pump rullas dessutom fram utan sådan hjälp. Om kommunen önskar upphandla en pump som kan bäras av en person och som inte får väga mer än 25 kilo bör detta anges i underlaget. Kommunen bör i sådant fall även ange att terrängen i vilken de aktu­ ella pumpstationerna befinner sig är så svårhanterlig att en kärra eller vagn inte kan framföras. Ett sådant krav förefaller dessutom orimligt I UPPSALA Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6583-19 I UPPSALA eftersom även en pump som väger 25 kilo inte kan bäras för hand av en person en längre sträcka i svår terräng. I kommunens egna faktablad om LTA-pumpar anges att LTA-pumpens placering ska vara sådan att det går att ta sig obehindrat mellan LTA-enheten och farbar väg. Den information som har funnits tillgänglig för leverantörer har således inte kunnat tolkas som att terrängen är så svår att en rullande hantering av pumpen inte kan genomföras. Kommunen har därefter beretts tillfälle att )ttra sig, men har inte avhörts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målen är om det föreligger skäl för ingripande enligt LOU på de grunder bolaget anför. För att kunna ingripa mot upphandlingen krävs enligt 20 kap. 6 § LOU att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska även genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propo1tionalitet. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den pait som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (jfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref 69). Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6583-19 Av punkt 2.1 p. 9 och 2.2 p. 8. i upphandlingsunderlaget, Krav pump­ station och pump, framgår följande. Pumpstationen ska vara utformad så att service och pumpbyte lätt kan utföras av en person (utan maskinell hjälp eller tömningsutrustning) Pumpen ska vara utformad så att pumpb1te kan utföras från färdig marknivå av en person. Förvaltningsrätten finner att det i upphandlingsunderlaget inte har ställts upp något krav på att pumpen ska ha en minsta vikt. Inte heller anges i under­ laget att Arbetsmiljöverkets föreskrifter angående manuella lyft utgör en tvingande del av kravställningen. Sådana krav hade enligt förvaltnings­ rättens mening i sig kunnat vara möjliga, men eftersom de inte uppställts i underlaget så har det inte funnits någon möjlighet att förkasta ett anbud på grund av en uppfattad brist i dessa avseenden. Frågan är då om bolagets offererade pump i övrigt uppfyller det formulerade kravet att service och pumpbyte lätt kan utföras av en person utan maskinell hjälp eller tömnings­ utrustning. Kommunen har i förvaltningsrätten anfört att det ställts krav på att hanteringen ska kunna ske utan hjälpmedel och utrustning. Förvaltnings­ rätten konstaterar dock att det i upphandlingsunderlaget endast omnämns maskinell hjälp eller tömningsutrustning. Med maskinell hjälp torde förstås någon form av utrustning som drivs av en yttre kraft- eller energikälla. En­ ligt domstolens mening kan de aktuella hjälpmedlen, så som de beskrivs av bolaget, inte vara att beteckna som maskinell hjälp. Det har heller inte fram­ kommit att erforderliga arbetsinsatser inte kan göras lätt av en person. Vad avser transpo1ten av pumpen kan slutligen konstateras att inget krav ställts rörande detta i upphandlingen. Förvaltningsrätten finner utifrån vad som har framkommit i målet att anbudet från bolaget måste anses uppfylla upphandlingens krav och att kommunen således inte haft fog för att förkasta anbudet på de angivna grunderna. Förvaltningsrätten har då även beaktat att det är den I UPPSALA Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6583-19 I UPPSALA upphandlande myndigheten, och inte anbudsgivaren, som står den huvud­ sakliga risken för eventuella otydligheter i ett förfrågningsunclerlag Ufr Kammarrätten i Stockholms dom elen 11 september 2013 i mål nr 2846-13) Kommunens agerande har vidare medfört att bolaget lidit eller kunnat komma att lida skada. Då skäl för ingripande enligt LOU föreligger ska ansökan om överprövning bifallas. Eftersom den konstaterade felaktigheten hänför sig till anbuclsprövningen är det tillräckligt att förordna om rättelse i form av ny anbuclsprövning där bolagets anbud ska beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Susanna Pohl Söclerman rådman Målet har beretts av föredragande juristen Nicklas Ryclgren. Itlll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämnanamnochpersonnummereller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skickaellerlämnainöverklagandettill förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempeh,-is fick del av beslutet måndagen elen 2 mars går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. < Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om måletskatasupptillprövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att t:vi·da på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på W\v,v.domstol.se. -······ -I • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. Fö, fullscio