FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-03-28 Mål nr 26755-16 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm 1 EGT Rådgivning AB, 559029-6801 Ombud: Tarek el Azazi c/o Small Rotels Scandinavia AB Box 1530 171 29 Solna MOTPART Arbetsförmedlingen 202100-2114 113 99 Stockholm ._,.,\J,.,1H,,. O"28 Avd Dnr KSnr Aktbil Ombud: Advokaterna Anna Ulfsdotter Forssell och Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi, Box 1432 111 84 Stockholm Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår EGT Rådgivning AB:s ansökan om överprövning. SAKEN Dok.Id 809899 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 I KONKURRENSVERKET 'f,, ,' -. J- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling avseende "stöd vid start av ny näringsverksamhet", dnr. Af-2016/00253053. Upphandlingen har genomförts som ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen är uppdelad i olika arbetsför­ medlingsenheter. En leverantör per arbetsförmedlingsenhet ska antas utifrån det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Totalt inkom 34 stycken anbud. I enlighet med vad som anges i tilldelningsbeslut har anbuden från såväl EGT Rådgivning AB som AB C Kraften AB ("AB C"), Ewertson & T Utbildning Aktiebolag ("ETU"), Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst samt Nyföretagarcentrum Örebro antagits för olika områden. EGT Rådgivning AB (bolaget) yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att anbuden från Anbudsgivare nr 15, Anbudsgivare nr 2, Anbudsgivare nr 28 och Anbudsgivare nr 30 i en ny utvärdering inte beaktas. Som grund anförs att Arbetsförmedlingen inte iakttagit de grundläggande principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Bolaget har därmed lidit skada. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till bolagets ansökan om överprövning och anför som grund huvudsakligen följande. Arbetsförmedlingen har i alla delar genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. Eftersom någon över­ trädelse av LOU inte föreligger kan bolaget inte heller anses lida, eller ris­ kera att lida skada. Grund för ingripande saknas därmed. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Bolaget EGT har antagits för följande arbetsförmedlingsenheter; Af Norra Västman­ land, Norra Dalarna, Af Östersund, Af Västra Jämtlands län, Af Malmfälten, Af Södra Lappland. Bolaget anser att det finns brister i vissa antagna anbud (nummer 15, 2, 28 och 30) och att dessa därför ska förkastas. Nedan redovisas de brister bola­ get anser att varje anbud har. Anbudetfrån ETU (nr 15) Vad gäller kravet 3.8.1 i förfrågningsunderlaget avseende "Rutin för upp­ följning av kvalitet på levererade varor/tjänster" saknas det bevis för att detta krav är uppfyllt. Det saknas en beskrivning angående att ETU har ruti­ ner för uppföljning av kvalitet på levererade tjänster. Vad gäller kraven i 3.9.1 "Till anbudet ska miljöpolicy bifogas", "Miljömål, handlingsplaner och rutiner för att kontinuerligt minska miljöpåverkan","Rutiner för att säkerställa att alla lagar och föreskrifter som berör verksamheten efterlevs", "Rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet, inklusive rutiner för att hantera avvikelser" samt "Rutiner och metoder för kommunikation och redovisning/rapportering av miljöarbete" saknas det bevis för att dessa krav är uppfyllda. En miljöpolicy har inte bi­ fogats anbudet utan enbart ett dokument kallat ETU:s miljöarbete som inte lever upp till det som krävs. Att ETU har hänvisat till ISO 14001 räcker inte eftersom något certifikat inte har bifogats anbudet. Ett anbud måste inne­ hålla beskrivningar av specifika punkter. Slutligen vad gäller kraven i 4.3.1 "Uppdragets art och omfattning ska beskrivas" saknar huvudkonsultens båda referensuppdrag bevis och beskrivning avseende omfattningen. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM AnbudetfrånAB C Kraften (nr 2) Vad gäller kravet 3.9.1 avseende Miljöledning saknas bevis för att miljöpolicyn i fråga är antagen av ledningen, och att det finns rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet, inklusive rutiner för att hantera avvikelser. I förfrågningsunderlaget krävs "Rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet", vilket måste tolkas som att anbudsgivaren måste beskriva specifikt hur anbudsgivaren hanterar just Arbetsförmedlingens krav. Anbudetfrån Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst (nr 28) Vad gäller krav 3.9.1 "En implementerad miljöpolicy som är antagen av ledningen" och "Rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet, inklusive rutiner för att hantera avvikelser" saknas bevis för att dessa krav är uppfyllda. Anbudsgivaren refererar inte på något sätt till avtalet. I förfrågningsunderlaget krävs "Rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet", vilket måste tolkas som att anbudsgivaren måste beskriva specifikt hur anbudsgivaren hanterar just Arbetsförmedlingens krav. Anbudetfrån Nyföretagarcentrum Örebro (nr 30) Vad gäller krav 3.8.1 avseende kvalitetsledning saknas bevis på att kvalitetspolicy är antagen av ledningen, att det finns rutiner för avvikelse­ hantering och att det finns rutin för uppföljning av kvalitet på levererade varor/tjänster. Begreppet uppföljning återfinns inte i texten som bifogats anbudet. Vad gäller krav 3.9.1 avseende Miljöledning saknas bevis på att det finns miljömål, handlingsplaner och rutiner för att kontinuerligt minska Miljöpåverkan, att det finns rutiner för att säkerställa att alla lagar och föreskrifter som berör verksamheten efterlevs, att det finns rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet, inklusive rutiner för att hantera avvikelser och att det finns rutiner och metoder för 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM kommunikation och redovisning/rapportering av miljöarbete. Inget av de specificerade kraven har besvarats i anbudet. Sammanfattningsvis anser bolaget att dessa ovannämnda anbudsgivare skulle uteslutits från utvärderingen eftersom de inte uppfyller obligatoriska krav. Vid en korrekt tillämpning av de obligatoriska kraven skulle EGT följaktligen efter utvärdering tilldelats avtal avseende fler anbudsområden, EGT lider därmed skada av Arbetsförmedlingens beslut. Arbetsförmedlingen Anbudetfrån ETU (nr 15) Vad gäller krav 3.8.1 Kvalitetsledning framgår att till anbudet ska bifogas ett dokument som beskriver vissa punkter som anges i kravet, eller certifiering enligt SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt. ETU har bifogat en kvalitetsplan, benämnd "Kvalitetsledning", se bilaga 3 som bl.a. beskriver att bolaget har en rutin för kvalitetsledning på sätt som följer av kravet. Det är däremot inget krav på att i detalj beskriva de olika delarna i kvalitetsledningssystemet. ETU har därför uppfyllt kravet. Vad gäller krav 3.9.1 har ETU bifogat en beskrivning av dess miljöarbete, benämnd "Miljöarbete" som beskriver samtlig efterfrågad information. Att dokumentet inte har rubriken "Miljöpolicy" är irrelevant för kravuppfyllel­ sen. I dokumentet anges att ETU arbetar i enlighet med ISO 14001 vilket bl.a. innefattar att arbete sker enligt tillämpliga lagar och krav. ETU har därför uppfyllt kravet. Vad gäller kraven i 4.3.1, Konsulternas kompetens, har ETU till sitt anbud bifogat bilagor benämnda "Bilaga Konsulternas kompetens 4.3. l" med tillhörande underbilagor. I en av underbilagorna, "Bilaga Konsulternas kompetens 4.3.1" beskrivs det referensuppdrag som åberopas för offererad 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 huvudkonsult i detalj och det framgår av beskrivningen vilken omfattning uppdraget i fråga haft. Arbetsförmedlingen har inte ställt upp något krav på exakt hur referensuppdragets omfattning ska beskrivas eller på vilket sätt. Kravet går därför att uppfylla på ett stort antal sätt. I detta fall anser Arbetsförmedlingen att det är tydligt att ETU:s beskrivningar uppfyller kravet på att ange art och omfattning av referensuppdraget. Anbudetfrån AB C Kraften (nr 2) AB C har till sitt anbud bifogat bilagan "Miljöledning" till styrkande av att krav 3.9.1 är uppfyllt. I denna bilaga beskrivs vilka rutiner och metoder som säkerställer att miljökraven enligt avtalet följs, inklusive rutiner för att hantera avvikelser. Det framgår även att miljöpolicyn i fråga är antagen av ledningen (se t.ex. angivelse på sidan 3 i bilagan där det anges att för­ ändringar i t.ex. rutiner, ansvar och arbetsordning till följd av förändringar initieras först efter ledningsbeslut). AB C har därmed uppfyllt kravet. Anbudetfrån Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst (nr 28) Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst har till sitt anbud bifogat bilagan "Miljöledning" till styrkande av att krav 3.9.1 är uppfyllt. Av detta dokument framgår under rubriken "miljömål, handlingsplaner och rutiner för att kontinuerligt minska miljöpåverkan" vilka rutiner och metoder Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst tillämpar för att säkerställa att kraven enligt avtalet följs, inklusive rutiner för att hantera avvikelser. Det finns inga krav på att bolaget måste upprätta en särskild rutin för att säkerställa efter­ levnad av just Arbetsförmedlingens krav utan den befintliga rutinen kan tillämpas även på aktuellt avtal förutsatt att den håller måttet utifrån den miniminivån på miljöpolicy. Vidare framgår på sidan 1 i dokumentet att ledningen arbetar med att alla medarbetare skall känna ansvar och verka för att följa miljömålen samt ge förslag till förbättringar, och på sidan 2 att miljöarbetet redovisas/ rapporteras skriftligen och årligen till styrelsen och muntligen till personalgrupp vid behov. På sidan 1 i dokumentet framgår att "Miljöpolicy som är implementerad av ledningen revideras på årlig basis I STOCKHOLM 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 eller oftare vid behov". Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst har därmed uppfyllt kravet. Anbudet.från Nyföretagarcentrum Örebro (nr 30) Nyföretagarcentrum Örebro har till sitt anbud bifogat bilagan Kvalitetsledning till styrkande av att krav 3.8.1 är uppfyllt. Av detta dokument framgår att kvalitetsstyrningen är förankrad i verksamheten, vilket förstås inkluderar ledningen samt att det finns en rutin för klagomål/reklamationer, dvs. en rutin för avvikelsehantering. Det framgår vidare att det finns rutiner för uppföljning. Nyföretagarcentrum Örebro har därmed uppfyllt kravet. Nyföretagarcentrum Örebro har till sitt anbud bifogat bilagan "Miljöledning" till styrkande av att krav 3.9.1 är uppfyllt. Av detta dokument framgår att samtliga delar av krav 3.9.1 är uppfyllda. Samtliga anbud är kompletta enligt förfrågningsunderlagets krav. Det saknas därför skäl för ingripande enligt LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I STOCKHOLM 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr t.ex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i mål nr 2691-15). Om en upphandlande myndighet inte begärt i förfrågningsunderlaget att leverantörer ska visa att kravet uppfylls kan inte kravet tilläggas vid utvär­ deringen då detta skulle strida mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. En upphandlande myndighets kontrollskyldighet avseende kraven kan inte sträcka sig längre än att jämföra uppgifterna i anbudet med de obli­ gatoriska krav som angetts i förfrågningsunderlaget Gfr Kammarrätten i Jönköping dom den 10 juni 2011 i mål nr 981-11 och kammarrätten i Göte­ borgs dom den 15 juli 2011 i mål nr 6417-6422-10 samt Kammarrätten i Jönköping mål nr 1472-1474-11). Utredningen i målet Av punkten 3.8.1 i förfrågningsunderlaget framgår, såvitt här är aktuellt, bl.a. följande. För att säkerställa efterfrågad kvalitet i uppdraget ska anbudsgivaren ha dokumenterade rutinerför kvalitetsledning i sin verksamhet. Kvalitetsledningen ska minst omfatta: - En implementerad kvalitetspolicy som är antagen av ledningen. - Rutiner för avvikelsehantering. - Rutin för hantering av klagomål. - Rutin för uppföljning av kvalitet på levererade varor/tjänster. Till anbudet ska bifogas dokument som beskriver ovanstående punkter eller certifiering enligt SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt Uppfyller anbudsgivaren kravet? (Ja/Nej svar) I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM Av punkten 3.9.1 i förfrågningsunderlaget framgår, såvitt här är aktuellt bl.a. följande. Anbudsgivarens miljöledningsarbete ska redovisas i anbudet och minst innehålla följande: - En implementerad miljöpolicy som är antagen av ledningen. - Miljömål, handlingsplaner och rutiner för att kontinuerligt minska miljöpåverkan. - Rutiner för att säkerställa att alla lagar och föreskrifter som berör verksamheten efterlevs. - Rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet, inklusive rutiner för att hantera avvikelser. - Rutiner och metoderfor kommunikation och redovisning/rapportering av miljöarbete. Till anbudet ska miljöpolicy bifogas samt beskrivning av miljölednings­ arbetet enligt ovanstående punkter. I det fall anbudsgivaren är certifierad enligt exempelvis SS-EN ISO 14001 eller likvärdigt är det tillräckligt att bifoga kopia på certifikat för att verifiera ovanstående. Uppfyller anbudsgivaren kravet? (Ja/Nej svar) Av punkten 4.3.1 i förfrågningsunderlaget framgår, såvitt här är aktuellt bl.a. följande. Anbudet ska innehålla uppgift om vem som är kontaktperson/huvudkonsult för uppdraget, bifoga ev och meritförteckning där detframgår att efterfrågad kompetens och erfarenhet tydliggöres, se punkt 3. 6. Kontaktperson /huvudkonsult ska även ha erfarenhet av liknande uppdrag som det som efterfrågas i denna upphandling. Anbudsgivaren styrker detta genom en förteckning över två referensuppdrag för kontaktperson/ huvud­ konsult. En kontaktperson hos beställaren av referensuppdraget ska anges. Personen kommer att kontaktas för att verifiera att lämnade uppgifter är korrekta. Det åvilar anbudsgivaren att kontrollera att kontaktuppgifterna är aktuella och korrekta, att kontaktpersonerna är vidtalade, tillgängliga samt besitter tillräcklig information för att verifiera lämnade uppgifter. För att styrka detta krav ska följande bl.a. bifogas anbudet: Namn på kontaktperson för referensuppdraget, Företag/organisation, Tele­ fonnummer, E-postadress, tidpunkt för uppdraget (åå-mm-dd - åå-mm-dd) samt att uppdragets art och omfattning ska beskrivas. (Bifogat dokument). Förvaltningsrättens bedömning 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 Bolaget har anfört att anbudsgivama nr 2, 15, 28 samt 30 inte uppfyller ovan nämnda krav då det saknas beskrivningar i deras anbud att de uppfyller kra­ ven samt att de inte har inkommit med bevis som visar att kraven är upp­ fyllda. Förvaltningsrätten konstaterar att det av punkten 3.8.1 i förfrågningsun­ derlaget framgår att anbudsgivaren till sitt anbud ska bifoga dokument som beskriver uppräknade krav i 3.8.1 och därefter svara ja eller nej på frågan om de uppfyller kraven. Till anbudet ska bifogas dokument som beskriver ovanstående punkter eller certifiering enligt SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt. Ett certifikat behöver således inte bifogas om en beskrivning istället gjorts. Det finns inget krav på att i detalj beskriva de olika delarna i kvalitetsledningssystemet eller krav på hur beskrivningen ska ske. Det krävs vidare inte att bevis ska inges som visar att anbudsgivama uppfyller dessa krav om de inkommit med en beskrivning av kraven i 3.8.1. Av punkten 3.9.1 framgår att en miljöpolicy ska bifogas samt beskrivning av miljöledningsarbetet (som ska innehålla fem olika punkter som framgår av 3.9.1). I de fall anbudsgivaren är certifierad enligt exempelvis SS-EN ISO 14001 eller likvärdigt är det tillräckligt att bifoga ett certifikat för att verifiera att man uppfyller kraven i 3.9.1. Det finns således inget krav att inkomma med bevis i form av t ex ett certifikat om man istället bifogar en beskrivning. Att dokumentet inte har benämnts "miljöpolicy" saknar rele­ vans för kravuppfyllnad. Slutligen vad gäller punkten 4.3.1 framgår att kraven ska styrkas genom att anbudsgivaren till sitt anbud ska uppge bl.a. namn på kontaktperson för re­ ferensuppdraget, tidpunkt för uppdraget samt art och omfattning. Förvalt­ ningsrätten konstaterar att Arbetsförmedlingen inte har ställt upp något krav I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM avseende hur referensuppdragets omfattning ska beskrivas eller på vilket sätt. Det saknas stöd i LOU, förarbeten och praxis för att den upphandlande myn­ digheten ska vara skyldig att kontrollera att lämnade uppgifter är riktiga, om omständigheterna inte ger anledning att ifrågasätta leverantörens uppgifter. Den upphandlande myndighetens utredningsskyldighet kan normalt inte anses sträcka sig längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgifterna i anbudet och de krav som angetts i förfrågningsunderlaget. Om den upphandlande myn- . digheten i förfrågningsunderlaget inte uppställt krav på att uppgiften också ska styrkas skulle en annan ordning strida mot det upphandlingsförfarande som valts eller de grundläggande principerna i LOU Gfr bl.a. Kammarrätten i Göte­ borgs dom i mål nr 4909-09, Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 981-11 och Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 1823-12). Förvaltningsrätten konstaterar att det är ostridigt att bolagen i anbuden 2, 15, 28 och 30 har bekräftat att de på ett godtagbart sätt utifrån förfrågningsun­ derlaget beskrivit kraven samt inkommit med dokument som beskriver ak­ tuella punkter i 3.8.1 samt 3.9.1 i förfrågningsunderlaget. Det framgår inte att ytterligare bevisning ska ges in för att styrka att anbudsgivaren uppfyller kraven om man inkommit med en beskrivning Gfr Kammarrätten i Jönkö­ ping mål nr 1472-1474-11). Vidare framgår inte hur omfattande eller på vilket sätt beskrivningen ska vara utformad. Vidare har ETU angett enligt punkten 4.3.1 i vilken omfattning uppdraget i fråga haft. Det har inte visats att det har funnits anledning för Arbetsförmedlingen att ifrågasätta uppgif­ terna. Enligt förvaltningsrättens mening har bolaget mot denna bakgrund inte visat att Arbetsförmedlingen genom att tilldela ETU, AB C Kraften, Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst och Nyföretagarcentrum Örebro agerat i strid med LOU eller någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga prin­ ciperna för offentlig upphandling. Överklagandet ska därför avslås. 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26755-16 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Allan Johansson Rådman Susanna Ewerlöfhar föredragit målet. 12 •I� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se