Dok.Id 302630 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksad1·ess Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se ,Vvvw. förvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1831-19 Sida 1 (5) I JÖNKÖPING 2019-08-28 Meddelad i Jönköping SÖKANDE Winn Marketing AB, 556230-3502 Box 3006 903 02 Umeå MOTPART - r2� /i""/ Di7r --- 1.!5Snr Aktbil -I Överprövning av en upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Tranås kommun (kommunen) har inlett ett öppet/förenklat/annat upphand­ lingsförfarande om i huvudsak leverans av en isbanemaskin (ref: IN422937). Winn Marketing AB (bolaget) har ansökt om överpröv­ nmg. Upphandlingsdokumenten Upphandlingsföremålet Upphandlingen avser leverans av ett fabriksnytt fordon (isbanemaskin) samt vissa därtill anslutande leveranser/tillhandahållanden av reservdelar, service m.m. Krav Fordonet ska uppfylla bl.a. följande krav (förvaltningsrättens urval): Tranås kommun 573 82 Tranås SAKEN fKONKURRENSVE _/2.{)]5 r:1 RKET' .,., ....... ,-.-_ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1831-19 I JÖNKÖPING • tryck och ska vara anslutet med snabbkoppling. Läggvattnet ska även kunna läggas med släpduk som aktiveras hydrauliskt från förarplats för spolnings-/hyvlingsläge. Batteri minimum 80 volt ([V] elektrisk spänning, förvaltningsrät­ tens anm.) 800 amperetimmar ([Ah] elektrisk laddning, förvalt­ ningsrättens anm.) inkl. laddare. YRKANDEN Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Kommunen anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget Inställning De tekniska specifikationerna för den isbanemaskin som upphandlas har ut­ formats med syfte att endast en leverantör ska kunna klara av att uppfylla dem. Utveckling av ansökan För att fylla den önskade funktionen att skapa en bra isyta kan flera olika tekniska lösningar användas. Det finns tre krav på specifika tekniska lös­ ningar (se under rubriken Krav ovan, förvaltningsrättens anm.) som inte be­ hövs för att uppfylla ändamålet med upphandlingen, men som utesluter kon­ kurrerande leverantörer. Rätteligen skulle kraven avseende isbanemaskinen ha utformats som funktionskrav. Då hade den aktuella konkurrensbegräns­ ningen inte uppstått. Läggvattnet ska läggas med vattenspraysystem på minst 2 bars • • En elmotor per axel Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1831-19 I JÖNKÖPING Kommunen Inställning De tekniska specifikationerna för den isbanemaskin som upphandlas är både nödvändiga och relevanta i förhållande till syftet med upphandlingen. Utveckling av kommunen inställning Mot bakgrund av de lokala förutsättningarna i kommunens ishall har kom­ munen genomfört en marknadsanalys och därefter gjort en bedömning av vilka krav som bör ställas för att på bästa sätt tillgodose kommunens behov. Denna bedömning har sedan legat till grund för upphandlingsdokumentens utformning. Det kan även konstateras att två anbud har inkommit i upphand- lingen. Konkurrensen har således varit möjlig på de villkor som anges i upp­ handlingsdokumenten. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. 1-3 §§ LOU anges följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genom­ föras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet. En upphandling .far inte utformas i syfte att undanta den från la­ gens tillämpningsområde och .far inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otill­ börligt sätt. En upphandlande myndighet bör beakta miijöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1831-19 Enligt 20 kap. 4 § LOU anges följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva 1. en upphandling, och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphand­ lande myndighet och en leverantör. Av 20 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om el­ ler att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är fel­ aktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref 69). Kommunen har som upphandlande myndighet en stor frihet att definiera upphandlingsföremålet genom att välja vilka tekniska specifikationer som ska användas och hur dessa ska vara utformade. De tekniska specifikation­ erna kan utformas både som prestandakrav och funktionskrav. Dock måste kraven vara kopplade till det som ska upphandlas, dvs. de ska avse och på­ verka just den efterfrågade produkten. Vidare får de krav som ställs upp inte strida mot principerna om icke-diskriminering och fri rörlighet för varor och tjänster och måste också i övrigt vara förenliga med unionsrätten (se RÅ 2010 ref. 78). I JÖNKÖPING Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1831-19 I JÖNKÖPING De krav som kommun har ställt upp - att isbanemaskinen ska ha ett på visst sätt beskaffat spraysystem, att isbanemaskinen ska ha ett batteri med viss prestanda och att ismaskinen ska vara försedd med en elmotor på varje axel - är objektivt utformade och har en tydlig koppling till just den produkt som ska upphandlas. Kraven framstår inte heller som godtyckliga eller uppenbart osakliga. Vidare har bolaget inte presenterat sådan utredning som visar att det trots kommunens bestridande är sannolikt att kommunens krav är äg­ nade att på ett otillbörligt sätt gynna eller missgynna vissa av leverantö­ rerna. Vid en samlad bedömning finner förvaltningsrätten att bolaget inte förmått göra sannolikt att kommunen brutit mot LOU på sätt som medför att bolaget lidit eller kan komma att skada i LOU:s mening. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Kjell Hammarborg Rådmannen Kjell Hammarborg har avgjort målet. Föredragande juristen Ulf Nordberg har varit föredragande. I