FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-08-05 Meddelad i Stockholm Mål nr 13051-11 Enhet 14 Sida 1 (11) Pele Security AB, 556400-2912 Att: Tony Fahlström Bergkällavägen 34 192 79 Sollentuna MOTPART Skolverket 106 20 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -08- 0 9 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling - LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rät­ telse vidtagits im1ebärande att Telehanterings anbud inte tillåts delta i ut­ värderingen. Avd Dnr Doss. . .. AktbiL. -· . Dok.Id 14915 8 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen I Telefon 08-561680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 13051-11 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Skolverket genomför avropsförfrågan (dnr 2011:00690) avseende avrop på VHS ramavtal för produkter och �jänster inom säkerhetstelmik "Säker­ hetssystem" (dnr 53-0101-2009). Upphandlingen genomförs med öppet förfarande. I tilldelningsbeslut avseende avropsförfrågan daterat den 15 juni 2011 beslöt Skolverket att anta anbud från Telehantering i Stockholm AB (Telehantering). Pele Security AB (Pele) ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU. Pele yrkar att utvärderingen i avropsförfrågan ska rättas på så sätt att Telehanterings anbud inte beaktas. Till stöd för sin ansökan anför Pele i huvudsak följande. Telehantering kan inte leverera till priset O kr per timme. Anbudet är i den­ na del orimligt lågt vilket iimebär att det inte kan anses röra sig om en stra­ tegisk prissättning. Fält 5.1, anbudsformuläret, har helt utelämnats. Det är utvärderingsfonnulärets fält som ligger till grund för sammanställningen av utvärderingen och har ej fyllts i komplett av det vinnande anbudet. Det vinnande anbudet har utvärderats på felaktiga grunder. Skolverket har ställt en kompletterande fråga till Telehantering och Pele. Frågan har gällt hur kraven på låsning enligt förfrågningsunderlaget ska komma att uppfyllas. Telehantering har i komplettering till sitt anbud, an­ givit att den i förfrågan föreslagna beslagningen inte är möjlig med bibe­ hållen skyddsklass på grund av platsbrist och föreslagit en lösning som är billigare och sämre rent tekniskt. Telehantering har i detta fall valt att frångå den föreskrivna låslösningen till förmån för en väsentligt sämre lös­ ning. Det lås som Telehantering valt att offerera är ett fallkolvslås trots att det föreslaivits ett halaegellås, enligt telmisk beskrivning, bilaga "Dörrar". Ett fallkolvslås har väsentligt sämre brythållfasthet än ett hakregellås och FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 13051-11 är dän11ed också väsentligt billigare. Som en direkt följd av att Telehanter­ ing haT bytt till ett enklare låshus har Telehantering också bytt till ett enkla­ re elslutbleck, dessa elslutbleck är både enklare och billigare och uppfyller inte förfrågningsunderlagets krav. Genom att på detta sätt frångå förfråg­ ningsunderlaget och offerera en billigare och sämre produkt har anbudsgi­ varna inte kommit att inge anbud på samma villkor. Anbudssummoma har inte med rättvisa kum1at jämföras med varandra ef­ tersom den tekniska skillnaden och skillnaden i pris blir hundratusentals kr. Det förhåller sig så att på Skolverkets kompletterande fråga om lås har Pele faktiskt har svarat på frågan och att Telehantering har samtidigt offererat en särnre och billigare lösning. Undantag från förfrågningsunderlaget kan inte vara kostnadsreglerade eftersom Telehantering faktiskt lämnat anbud på något annat än vad som efterfrågats. I upphandlingen klargörs att det ska ingå en server med separat disk raid. Detta har det vinnande anbudet frångått. Av Telehanterings anbud framgår klart och tydligt att detsamma innehåller en otillåten icke-prissatt reservation under rubriken utrymningslarm enligt följande: "I anbudet ingår ett uppskattat antal (118 st.) sirener för utrymningslarmet då byggnadens väggkonstruktioner samt ljudklassning av dörrar inte är känd. Vid behov av fler/färre sirener justeras anbudssumman enligt a­ prislistan." I reservationen framgår att alla kostnader som avser fler sirener ska till­ komma under projektet. I upphandlingen klargörs tydligt att det skall pro­ jekteras enligt "Utrymningslarm 2003" vilken hänvisas till i punkt 64.CBK vilket innebär att inga reservationer gällande antal kan förekomma. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13051-11 Allmänna avdelningen Skolverket bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Att den antagna leverantören Telehantering angivit O kr i anbudsformulä­ rets punkt 5.1 innebär för Skolverket att företaget inte avser att ta betalt för arbetsledning vid eventuella tilläggsarbeten. Den antagna leverantören Te­ lehantering har valt att inte debitera en av totalt fyra personalkategorier för eventuella tilläggsarbeten. Skolverket anser detta vara rimligt och att det inte är frågan om ett onormalt lågt anbud i denna del. Om anbudet i denna del skulle anses vara onormalt lågt så finns det ändå ingen skyldighet för Skolverket att förkasta ett sådant anbud. Då två av fyra anbudsgivare hävdade att låsbeslagningen enligt förfråg­ ningsunderlaget inte var möjlig med bibehållen skyddsklass beslutade Skolverket att en kompletterande fråga om beslagningen skulle ställas. Skolverkets fråga löd: "Skolverket önskar erhålla en beskrivning av hur ni tänlrnr uppfylla kravet enligt bilaga Dörrar avseende mekaniskt skydd och funktion." Syftet med demia fråga var dels att få en tydlig och fullständig redovisning av hur de hade tänkt lösa beslagningen och därmed kumia göra en rättvis bedömning, dels att undvika eventuella oklarheter under entreprenadens genomförande. Telehantering, som var en av de anbudsgivare som menade att låsbeslagningen inte var möjlig med bibehållen skyddsklass på grund av platsbrist, angav vilka dörrar som skulle ges en annan beslagning och vil­ ken beslagning man tänkt montera i dessa dörrar. Denna alternativa be­ slagning avsåg endast 13 av totalt 80 stycken dörrpartier. Skolverket anser därför att Telehantering uppfyller det skallkrav som ställts. Telehantering har visat i vilka dönar som man tänkt sig en annan beslagning och vilken beslagning man tänkt sig. I dessa dörrar uppnår Telehantering inte med sin I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13051-11 lösning det mekaniska kravet på brythållfasthet. Detia har Telehantering tydligt redovisat. I priset som lämnats som svar är dessa undantag kost­ nadsreglerade. I Telehanterings anbud ingår en rackmonterad server med integrerade, ut­ bytbara, RAID-kopplade hfu·ddiskar som uppfyller alla krav i förfrågnings­ underlaget utom att hårddiskarna inte är monterade i separat rack. För hfu·ddiskar i separat rack tillkommer 35 000 kr på anbudspriset. Antalet sirener har Telehantering uppgivit till 118 st. beroende på svårighe­ ter ati bedöma dämpningen i lokalerna. Detia är en reservation eftersom man angivit ett antal sirener och däimed inte tar hela projekteringsansvaret. Denna reservation är tveksam men antalet projekterade sirener ansågs ändå vara rimligt med tanke på lokalernas utf01mning. Vaije tillkommande siren innebär en merkostnad på 1 150 kr vilket fraingår av anbudsfmmulärets punkt 3, A-priser. Det skulle krävas mer än en fördubbling av antalet sire­ ner innan någon annan anbudsgivares anbud prismässigt skulle kunna kon­ kurrera. Därför ansågs denna eventuella merkostnad inte avgörande för valet av entreprenör. Den totala prisskillnaden mellan Pele och Telehanter­ ings anbud är över 400 000 la varför tillägget avseende hårddiskai· i separat rack och eti eventuellt utökande av antalet sirener på inget sätt kan föränd­ ra vilket anbud som avser lägsta pris. Telehantering har i underrätielse fåti tillfälle ati ytira sig över Skolverkets ansökan och har i förvaltningsrätten anfört följande. Fält .5.1 har inte ute­ lämnats eftersom ett pris om 0 kr per timme för arbetsledning har angivits. Arbetsledningens kostnad ingår i timpeng för montör. Förfrågningsunderlaget ger i den tekniska beslaivningen en möjlighet ati inkomma med en alternativ lösning till dörrbeslagning. I Telehanterings I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 13051-11 anbud finns en förklaring för de dön-partier som det gäller. Avvikelsen är prissatt då den ingår i anbudssumman. En server som uppfyller alla krav ingår i anbudet. Ett prissatt 35 000 krs val av separat raid-enhet finns med i anbudet. 118 stycken sirener är projekterade enligt "Utrymningslarm 2003" och ingår i anbudet. Uppgiften att fler eller färre sirener kan komma att behö­ vas och att dessa regleras enligt efterfrågad a-prislista är endast ett förtyd­ ligande. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges. Upphandlande myndigheter ska behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen Av förfrågningsunderlaget, 06.2 Teknisk Beslaivning, Säkerhetssystem, Passerkontroll- Inbrottslam1- Brandlarm- och Utrymningslarmsystem samt Lås och beslagning framgår bl.a. följande: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ALLMÄNT DOM Sida 7 13051-11 I denna entreprenad ingår förutom beskrivna El- och Telesystem nedan även mekanisk låsning i form av beslagning av dörrar med låskistor, behör, cylindrar, dönautomatik med mera för att få en komplett dömniljö. Berör-• da döirnr och ingående material framgår av bilaga döiTar och dönlayout enligt A-ritningar. I entreprenaden ska all beslagning av döffar, montage av dörrautomatiker, material, kanalisation, anpassning av dörrarnas karn1ar, inkoppling av au­ tomatiker, justeringar och ingående arbete för att få en fungerande dön-mil­ jö ingå. Dönmiljöernas beslagning och antalet automatiker framgår av Bilaga dör­ rar. Låssystemets uppbyggnad ska göras tillsammans med Skolverkets ansvari'" ge. SFB.1 Datorer Servrar allmänt Servrar för de ingående systemen ska placeras i 19"-stativ. Servrar och rack för hårddiskar ska vara utförda för 19" montage. I servrar ska programvara för kontrollerad avstängning vid strömavbrott installeras. Datorer som används som server ska vara utförd för att vara server och innehålla funktioner enligt endan: Felövervakning av spänning, fläkt och värn1eförhållanden för att kunna ge besked om eventuella problem FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 8 13051-11 Hantering av RAID-styrenhet med redundanta hårddiskar i separat rack enligt SFB.2 Spåra minnesfel Om operativsystemet låser sig ska en automatisk serveråterställning staiia utan att användare behöver ingripa Dubbla nätaggregat och fläktar med möjlighet till byte utan driftavbrott Nätverkskort 1000Base- T 64.CBK UTRYMNINGSLARMSYSTEM /...I Omfattning Det ingår i denna entreprenad att projektera och installera utrynmingslarm enligt "rek01mnendationer Utry1miingsalarm 2003" utgivna av SBF med vissa avsteg. Systemet består i huvudsak av: Stymingai- från brandlarmcentral Akustiska lam1don Ledningsnät Strömförsörjning Gruppförsäkringai· (säkringspaneler) Detta system omfattar all materiel, installation, registrering, provning och inkoppling enligt dem1a beskrivning med kompletterande ritningar till ett fullt driftklart system. /...I Signaltyp: Akustiskt larm via sirener. Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den paii som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vil- Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13051-11 ka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat Gfr RÅ 2009 ref. 69). Det finns enligt 12 kap. 3 § LOU inte någon skyldighet för den upphand­ lande myndigheten att förkasta ett anbud med on01malt lågt pris och LOU innehåller inte heller något förbud mot att anta orimligt låga anbud. Det ankommer inte heller på förvaltningsrätten att pröva huruvida en anbuds­ givare i praktiken kommer att kunna utföra sitt uppdrag efter det att kon­ trakts har tecknats med den upphandlande myndigheten. Telehantering är den leverantör som har läinnat det lägsta totalpriset enligt beräkningsmo­ dell som angetts i förfrågningsunderlaget. Skäl för förvaltningsrätten att på demia gmnd besluta att upphandlingen ska rättas saknas därför. Pele har gjort gällande att Telehantering har frångått den föreskrivna lås­ lösningen och offererat en väsentligt sfume lösning. I förfrågningsunderla­ gets tekniska beskrivning under rubriken "Allmänt" framgår att allt materi­ el ska ingå och att material framgår av bilaga "Dörrar". Förvaltningsrätten noterar att Telehantering hal" i förtydligande till sitt anbud redovisat alter­ nativa låsbeslagningar. Telehantering har enligt förvaltningsrättens mening därvid inte uppfyllt kravet på material enligt teknisk beskrivning bilaga "DöITar", då alternativet inte hade srumna skyddsnivå.. Det fim1s dfumed skäl till att utesluta Telehru1terings anbud från anbudsutvärderingen på gnmden att Telehantering inte uppfyller kraven i bilaga "Dörrar". Pele har gjort gällande att Telehantering har frångått kravet som anges i förfrågningsunderlaget att separat server ska ingå med separat disk raid. Enligt förvaltningsrättens mening frrungår det inte klart av punkt SFB.1, Datorer, att separat disk raid ska ingå i anbudet, utan endast att datorer som anväI1ds som server ska vara utförd för att vara server och im1ehålla funlc­ tionen hantering av RAID-styrenhet med redundanta hårddiskar i separat rack enligt SFB.2. Förvaltningsrätten konstaterar att Skolverket följaktli-- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13051-11 gen vid utvärderingen av Telehanterings anbud i deima del, förfarit på ett kon-ekt sätt och inte avvikit från de i förfrågningsunderlaget uppställda obligatoriska kraven. Pele har gjort gällande att Telehanterings anbud innehåller en otillåten icke-prissatt reservation genom skrivningen "I anbudet ingår ett uppskattat antal (118 st.) sirener för utrynmingslarmet då byggnadens väggkonstruk­ tioner samt ljudklassning av dö1Tar inte är känd. Vid behov av fler/färre sirener justeras anbudssmmnan enligt a-prislistan." Enligt Skolverket är det en reservation i Telehanterings anbud, genom att det är angivet ett antal sirener och att anbudet inte omfattar en total kostnad för sirener. Skolver­ ket anser reservationen tveksam, men att antalet sirener anses vara rimlig. Vidare anför Skolverket att varje tillkommande siren skulle medföra en merkostnad om 1 150 kr och det skulle krävas en fördubbling av antalet sirener innan någon annan anbudsgivares anbud prismässigt skulle kllillla konkun-era. Förvaltningsrätten konstaterar att i punlct 64.CBK anges att det i entreprenaden ska ingå allt materiel och då även signaltyp alrnstislct lann via sirener. Enligt förvaltningsrätten uppfyller således inte Telehanterings anbud det ställda kravet och skulle rätteligen ha uteslutits från att delta i utvärderingen av upphandlingen på denna grund. Skolverket har genom att låta Telhantering delta i anbudsutvärderingen brutit mot 1 kap. 9 § LOU, vilket fått till fö\jd att Pele lidit eller kan kom­ ma att lida skada i enlighet med vad som anges i 16 kap. 2 § LOU. Peles överklagande ska därför bifallas på så sätt att Skolverkets upphandling inte får avslutas fö1Tän rättelse gjorts på så sätt att Telehanterings anbud inte tas med i anbudsutvärderingen. I STOCKHOLM Allmäm1a avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 11 13051-11 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Mats Clementz Rådman Föredragande i målet har varit Josephine Wilson fl/JJiI!,■SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga föi-valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockl�olm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till ffavaltni11gsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövnillgstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnillgstillstånd om det är av vikt för lednillg av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövnillgstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eUer adressuppgift ändrasärdetvikti. gtattanmälansnarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill. få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va1je särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till k�arrätten. I mål om överprövnillg enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info1matio11 finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysnillgar om hur man överldagar kan Ni vända Er till föi'valtningsrätten. DV3109/lALOU