FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-08-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 31538-10 Enhet 14 Sida 1 (7) Folkuniversitetet/Stiftelsen Kursverksamheten vid Lunds Universitet Box 2112 220 02 Lund MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN 2010 -08- 3 1 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling•- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 28 maj upphör därmed att gälla. Dok.Id 50548 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-.561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dorn.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31538-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Arbetsföm1edlingen genomför en upphandling avseende rehabiliterings­ tjänster (dm Af-2009/275652). Upphandlingen avser tre typer av tjänster och ett flertal arbetsmarknadsområden i helaSverige. Enligt tilldelningsbeslut utsänt den 17 maj2010 avser Arbetsförmedlingen att teckna avtal med andra anbudsgivare än Folkuniversitetet/Stiftelsen Kursverksamheten vid Lunds Universitet (Folk.universitetet) avseende tjänst2 arbetsmarknadsområde Växjö, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Malmö, Lund och Helsingborg. Folkuniversitetet ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att för­ valtningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättel­ se skett på så sätt att Arbetsförmedlingen ska göra om sin utvärdering och ge Folkuniversitetet maximala poäng för samtliga kriterier för tjänst2. Till stöd för sin talan anför Folkuniversitetet bl.a. följande. Tjänst2 har be­ dömts efter sex kriterier. Folkuniversitetet fick avdrag med25 poäng enligt kriterium a) "Hur anbudsgivaren avser att genomföra de olika insatser­ na/ aktiviteterna som ingår i tjänsten för att deltagarna uppnår målsättning­ en med tjänsten". Maximala poäng är300. Någon närmare presentation av de bedömda bristerna i Folkuniversitetets anbud har inte lämnats. Folkuni­ versitetet har granskat anbud från fem av de sex anbudsgivare som fått maximala poäng för tjänst2. Förslag till innehåll, upplägg och genomfö­ rande skiljer inte stort mellan anbudsgivarna. Vid en jämförelse med de anbud som fått maximala poäng ger Folkuniversitetet en målimiktad, kor­ rekt, tydlig och välstrukturerad presentation. Folkuniversitetet ser inga skäl till det avdrag på25 poäng som gjorts. Folkuniversitetet anser att de bör ha maximala 300 poäng för tjänst2. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 31538-10 Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om överprövning och an­ för bl.a. följande. Om rätten skulle anse att ett ingripande ska göras, anser Arbetsförmedlingen att det vore ett för stort ingrepp att förordna om att upphandlingen ska göras om, varför Arbetsförmedlingen vid ett sådant förhållande yrkar att ingripande sker genom rättelse. Det förtjänar att beto­ nas att anbuden inte har jämförts/utvärderats mot varandra utan hur väl de svarar mot det som efterfrågats i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmed­ lingen kan konstatera att den erbjudna �jänsten bygger mycket på coach­ ning. Bearbetande insatser är en viktig del av tjänst 2. Det är mot denna bakgrund Arbetsförmedlingen även har ställt krav på leg. psykoterapeut. Bearbetande insatser/psykoterapeutiska inslag nämns inte alls i Folkuni­ versitetets beskrivning. Folkuniversitetets beskrivning på utvärderingskri­ terie a) har betygsatts med betyg 2 eftersom beskrivningen i anbudet inte fullt ut svarar mot det som efterfrågats i förfrågningsunderlaget och där­ med blir inte tjänsten det aktiverande och målinriktade verktyg som krävs för att deltagaren uppnår det övergripande målet med tjänsten. Arbetsför­ medlingen har således följt de uppsatta principerna för upphandlingen och har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. Förvaltningsrätten har den 28 maj 2010 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas avseende tjänst 2 (motiverande, bearbetande och aktiverande insatser) arbetsmarknadsområde Växjö, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Malmö, Lund, Trelleborg och Helsingborg. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31538-10 Allmänna avdelningen 16 kap.2 § första stycket LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I punkten3.1 "Innehåll upplägg och genomförande" avseende tjänst2 i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Tjänsten skall innehålla insatser med följande målsättning; • egna ansvarstagandet och initiativet i planering och orientering mot arbete; att främja aktivitet och upplevelse av ökad delaktighet i arbetsfrå­ gan, bearbeta psykologiska hinder i omställningssituationen, såsom rädsla, oro, upplevd oföm1åga inför möte med arbetslivet, ge deltagaren verkiyg för att själv hantera psykologiska och andra hinder i relation till arbetsfrågan, samt öka deltagarens kunskap och insikt om sina förutsättningar för ar­ bete och utbildning samt hur svårigheterna kan kompenseras. Överenskormnelse om bearbetande insatser sker i samråd/ konsultation med arbetsförmedlingens psykolog. I punkt 6.2 "Utvärdering" i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Arbetsfönnedlingen kommer att anta de anbud som får högst sammanlagd poäng vid prövningen utifrån utvärderingskriterierna. Arbetsförmedlingen I STOCKHOLM • • • • att utveckla motivation för en aktiv rehabilitering och stimulera det Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31538-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kommer att tillämpa en tregradig betygsskala 1-3, där anbuden f'ar betyg utifrån hur väl de uppfyller respektive utvärderingskriterie. Bedömningen kommer att göras utifrån hur väl de beskrivningar som an­ budsgivaren redovisar i anbudet motsvarar den efterfrågade tjänsten och leder till att individen uppnår målsättningen med den aktuella tjänsten. Betyget för respektive utvärderingskriterie multipliceras sedan med vikt­ rungen. I tilldelningsmeddelandets bilaga 3 anges följande. Betyg 3; Anbudsgivare offererar i respektive utvärderingskriterium en tjänst som i respektive moment och som helhet mycket väl motsvarar det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren redovisar tydligt att med offererat upplägg nås en tjänst som aktivt och målinriktat syftar till att deltagaren uppnår det övergripande målet med tjänsten. Betyg2; Anbudsgivare offererar i respektive utvärderingslaiterium en tjänst där något moment intefullt ut svarar mot det som efterfrågas i för­ frågningsunderlaget och därmed blir inte tjänsten fullt ut det aktiverande och målinriktade verktyg som krävs för att deltagaren uppnår det övergri­ pande målet med tjänsten. I punkt2.1 "Offererade insatser och hur målsättningen av insatserna upp­ nås" i Folkuniversitetets anbud bilaga 1 anges bl.a. följande. Våra erfarenheter från tidigare projekt har visat att det finns ett stort behov av förberedande aktiviteter inför en arbetslivsinriktad rehabilitering. De sjukskrivna själva efterlyser verktyg för problemlösning och metoder att inte fastna i en negativ spiral. Många efterlyser en stödperson som kan ge F'ÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen DOM Sida6 31538-10 stöttning genom coachning, hjälp att bryta negativa tankar och ge öppning­ ar för nya lösningar. Dessa insatser ingår i vårt förslag till upplägg och innehåll. Vår erfarenhet visar att grupprocessen har stor betydelse för individerna och det har visat sig att det i denna rehabiliteringsfas varit viktigt att tona ner vikten av "presentation" i förhållande till arbete. Vårt förslag till inne­ håll och upplägg är baserat på individer i grupp, men kan lika väl genomfö­ ras för enstaka individer. Ett antal olika aktiviteter ingår för att stärka del­ tagarna, både psykiskt och fysiskt. Vi arbetar med samtal, aktiviteter och/ eller övningar som syftar till att deltagaren reflekterar över sig själv och sin situation, men också med skapande verksamhet. Innehåll och arbetsmetoder 1. 2. 3. 4. 5 . 6. 7. Coachprocessen - "individen i gruppen" Kognitiv beteendecoachning "Redskapsboden" Skapande verksamhet · Digital storytelling Kost, motion, hälsa, sörnn Arbetsplatsmöten,arbetsträningochjobbcoachning. Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31538-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen för att sälaa möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Likabe­ handling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Regeringsrätten har i RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållandena som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Folkuniversitetet har anfört att Arbetsförmedlingen gjort en felaktig och orättvis- poängsättning av deras anbud gällande utvärderingen av "innehåll, upplägg och genomförande" för �jänst 2. Det anlcommer emellertid inte på förvaltningsrätten att göra någon ny anbudsutvärdering och bolaget har inte anfört att förfrågningsunderlaget i sig skulle strida mot tillämpliga regler inom området. Förvaltningsrätten finner därmed att vad bolaget anfört inte ger stöd för att den aktuella upphandlingen skett i strid med reglerna i LOU eller de för all upphandling grundläggande EU-rättsliga principerna på så­ dant sätt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). 1ta�4· Ulrika Melin Rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Alicia Ahlberg. /�,� ����- f!ifiw"""l'�,..:,;:;i; SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnin rätten. DV 3109/lA LOU gs ., .