FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE Mål nr 6947-14 Sida 1 (4) Tim.ars Svets & Smide AB, 556352-0872 Industrivägen 12 311 32 Falkenberg MOTPART Försvarets matenelverk 115 88 Stockhohn SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. 2014 -04- 0 7 Avd Onr K$nr Dok.Id 471286 Postadress Besöksadress Telefon 08-56168000 Telefax 08-56168001 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 DOM 2014�04-07 Meddelad i Stockhohn Aktbll 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 E-post:· forvaltningsrattenistock:holm@dom.se KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6947-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomför en upphandling i syfte att inför­ skaffa :tankningsutrustning för helikopter inklusive dokwnentation m.m. (dnr Kkp, 375361-Al859547). FMV har i tilldelningsbeslut den20 mars �0!4; ru:igett att Timars Svets & Smide AB (fimars) anbud inte är kvalifice­ rat att gå vidare i upphandlingen då det enligt FMV saknar åtagande från företag vars yrkesmässiga kapacitet Timars åberopat i sitt anbud. Timars ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Anbudet har uteslutits p.g.a. att bolaget inte lämnat intyg från sina underleverantörer. FMV hävdar att bolaget åberopar andra företags tekniska och yrkesmässiga kapacitet enligt krav 10.6.3 och därför skall bifoga intyg från dessa. Detta är fel. Bolaget har enligt krav 11.4 i förfrågningsunderlaget angivit vilka underleverantörer och till hur stor del de avser att köpa komponenter och tjänster av såsom publikationer och systemsäkerhet. Bolaget har varit leve­ rantör till FMV under ca 10 år och har under denna tid gjort många kon­ struktioner och byggnationer. Bolaget behöver således inte åberopa andras företag :rur tekniska och yrkesmässiga kapaciteter. Däremot behöver bola­ get givetvis köpa in utrustning och komponenter eftersom det är en normal process vid byggnationer sorri detta. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande oc?­ proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av 16 kap. 5 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfdrt att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse gjorts. Fö,frågningsunderlaget Följan�e anges under rubriken "10. Krav och kontroll av anbudsgivare". 10.6.3 Om anbudsgivaren åberopar andra företags tekniska och yrkesmäss­ iga kapacitet skall anbudsgivaren med sitt anbud inge ett åtagande från företagen i fråga eller på annat sätt visa att anbudsgivaren kommer att för­ foga över nödvändiga resurser när kontraktet skall fullgöras. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU är i första hand en kontroll av att upphandlande myndigheter följer de principer för offentlig upphandling som framgår av 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i LOU. Som huvudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han eller hon grundar sin talan. Timars har angett att bolaget i anbudet angivit sina underleverantörer av komponenter och tjänster, såsom publikationer och systemsäkerhet, och att de inte åberopat andra företags tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Förvaltningsrätten konstaterar att Tim.ars inte har visat att aktuella underle­ verantörers leveranser av komponenter och.tjänster varit så enkla och all­ mänt forekommande att man inte kan tala om att dessa företag haft någon Sida 3 6947-14 i .-. ,. .• - ··-1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 6947-14 teknisk eller yrkesmässig kapacitet. Därmed har Timars inte heller visat att punkt 10.6.3 i förfrågningsunderlaget inte varit tillämplig på Timars anbud. Förvaltningsrätten finner att FMV inte har brutit mot någon bestämmelse i LOU genom att utesluta Timars anbud på den angivna grunden. Det saknas därmed förutsättningar för ett ingripande enligt LOU och ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. �R MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) �2__ Eva Blom Tfrådman Peter Collert har föredragit målet. - ------- ----- - I l ·· 1 ,I.SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND · - ---------------- -i i Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, .eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, sbndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. �romarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vilrt för ledning av rättstillärnpningen att överklagandet prövas av hogre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens. person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan ru'l.s för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnau; tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnunime.r anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta-fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte provas sedan avtal hllI slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se