FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-10-04 Meddelad i Stockholm Målm 35723-10 Enhet 13 Sida 1 (6) 05 SÖKANDE Kunskap & Kompetens AB, 556569-0814 Box 112 901 03 Umeå MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Dok.Id 60472 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm 08-561 680 00 E-post: Tegeluddsvägen 1 08,.561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 35723-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen, Avdelningen Kompletterande arbetsförmedlingstjäns­ ter, genomförenramupphandlingavseendeköpavkonsulttjänsterfördet arbetsmarknadspolitiska programmet Stöd vid start av näringsverksamhet, dnr Af-2010/047079. Upphandlingen sker för 16 olika arbetsmarknadsom­ råden i Sverige. Varje avtalsornråde utvärderas för sig och avtal avses att tecknas för en leverantör per arbetsmarknadsornråde och det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet för varje arbetmarknadsornråde kommer att an­ tas. Aktuellupphandlinggenomförssomenförenkladupphandlingoch gäller främst utredning och bedömning av sökandens affärsplaner samt uppföljning av nyföretagare under bidragsperioden. I tilldelningsbeslut den 2 juli 2010 anges att anbud från annan leverantör än Kunskap & Kompetens AB bedöms vara det ekonomiskt mest fördelaktiga och avtal avses därför tecknas med annan anbudsgivare för arbetsmark­ nadsornråde Umeå. YRKANDEN Kunskap & Kompetens AB (bolaget) ansöker om överprövning och in­ gripande enligt LOU för arbetsmarlmadsornråde Umeå. Bolaget yrkar i första hand att det vinnande anbudet ska förkastas eftersom ett skall-krav inte är uppfyllt, och i andra hand att förvaltningsrätten konstaterar att Ar­ betsförmedlingen i utvärderingen av konsultbedömning har gett vinnande leverantör för höga poäng. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till yrkandena. Bolaget anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Kyllenius & Gar­ mer ABs anbud uppfyller inte Arbetsförmedlingens skall-krav att man ska ange i vilken omfattning som de offererade konsulterna ska arbeta. De an- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 35723-10 Allmänna avdelningen ger istället att: "engagemanget ska fördelas jämnt mellan konsulterna inom respektive arbets- och upptagningsområde, med utgångspunkt från konsul­ ternas bostadsort." Det medför att det är omqjligt för Arbetsförmedlingen all göra individuella bedömningar för respektive område. Bolaget visar tydligt hur kännedomen av lokala småföretagarmarknader ser ut hos de offererade konsulterna och anbudet uppfyller väl utvärderingskri­ teriet och borde ha belönats med betyget 5 poäng. Kyllenius & Garmer AB har offererat konsulter som inte väl uppfyller kriteriet Relevant erfarenhet av företagande och näringslivet. En av de offererade konsulterna har t ex bara drivit sitt egna företag i max fyra månader. Överlag verkar Arbets­ förmedlingens bedömning ge Kyllenius & Garmer AB, i de flesta fall högsta poäng, för alla arbetsmarknadsområden och inte tyda på att man utvärderat deras offererade konsulter för varje område. En ny bedömning skulle medföra att bolagets anbud erhåller ytterligare poäng och Kyllenius & Ganner ABs anbud sänks. Bolagets anbud skulle därmed vara det eko­ nomiskt mest fördelaktiga för Arbetsförmedlingen i arbetsmarknadsområde Umeå. Arbetsförmedlingen anför som grund för sitt bestridande bl a följande. Arbetsföm1edlingens beslut att inte sluta avtal med Kunskap och Kompe­ tens AB strider inte mot reglerna i LOU. Om rätten skulle anse att ett ingripande ska göras, ska det i första hand ska ske genom rättelse och i andra hand genom ny utvärdering. Av förfrågningsunderlaget framgår under punkten 3.2.2 "Kompetens och personella resurser" att "Vid flera offererade konsulter redovisas hur mycket var och en är engagerad i uppdraget". Vidare framgår av bilagorna 2a-2n var var och en av konsulterna är verksam och har sin bostadsort. Kyllenius & Garmer AB:s anbud uppfyller skall-kravet eftersom en "jämn fördelning mellan konsulterna för respektive område" är en redovisning av hur mycket var och en av konsulterna är engagerade i uppdraget. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 35723-10 I anbudsinbjudan läggs särskild vikt avseende kunskap om småföretags.. marknaden. Denna kompetens har inte beslaivits tillräckligt avseende Kunskap och Kompetens AB:s konsulter för att anbudet ska tilldelas betyg 5. Kyllenius & Garmer presenterar i sitt anbud en tydlig beskrivning både vad avser de enskilda konsulternas kompetens och vilka resurser som finns inom bolaget för att konsulterna ska kunna göra sina bedömningar utifrån efterfrågade förutsättningar. Arbetsförmedlingen har på goda grunder till­ delat Kyllenius & Garmer AB betyg 5 för detta kriterium. Poängsättningen har skett på ett korrekt sätt. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Skall-krav Av förfrågningsunderlaget framgår (3.2.2.Kompetens och personella resurser) bl a att anbudet skall innehålla en utförlig individuell presentation av de konsulter som leverantören ställer till uppdragets förfogande och vid flera offererade kon­ sulter redovisas hur mycket var och en är engagerad i uppdraget. Kunskap & Kompetens AB har genom sin argumentation inte visat att Ar­ betsförmedlingens ställningstagande, att Kyllenius & Garmer AB uppfyller det aktuella skall-kravet, skulle vara felaktigt. Något brott mot de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 35723-10 lagen som kan utgör gnmd för att inte låta Kunskap & Kompetens ABs anbud gå vidare till utvärdering finns inte. Utvärdering av 1. Relevant erfarenhet av företagande och näringslivet samt av nu efterfrågad eller motsvarande uppdrag och 2. Kännedom om lokala småföretagsmarknader När det gäller 3.2.2 Kompetens och personella resurser anges i förfråg­ ningsunderlaget bl a att för uppdraget krävs konsulter som har erfarenhet och kunskaper om bl a att stru.ia och driva ett nytt företag, företrädesvis av småföretagskaraktär och kännedom om småföretagarnas villkor och mark­ nader i det aktuella uppdragsområdet. Anbudet skall innehålla bl a en beskrivning av, eller dokumentation om, hur leverantören har tillgång till eller kan anskaffa kännedom om de aktu­ ella lokala småföretagsmarknadema, samt en redogörelse för leverantörens lokala kontalcter inom näringslivet och en redovisning av hur konsulterna upprätthåller aktuell kompetens angående småföretagande och kännedom om lokala företagsmarknader. Vid utvärderingen (4.2 Utvärdering) kommer erbjuden konsultkompetens, inklusive specialistkompetens att utgöra 40 % i bedömningen och i den bedömningen utgör 1 och 2, Relevant erfarenhet av företagande och när­ ingslivet respektive Kännedom av lokala småföretagsmarknader vardera 10 %. Hänsyn kommer att tas till konsultens eller konsultgruppens genom­ snittliga kompetens i relation till Arbetsförmedlingens alctuella behov. An­ buden (4.1 Beräkningsgrunder) får betyg utifrån hur väl de uppfyller re­ spektive utvärderingskriterium och en femgradig betygsskala (1-5) tilläm­ pas. Betyget multipliceras med viktningen. Förvaltningsrättens prövning av en ansökan om överprövning av en upp­ handling enligt LOU får inte innehålla en ny utvärdering av anbuden. Rätten ska enbart ta ställning till om det utifrån konstaterade brott mot be­ stämmelserna i LOU finns skäl att rätta eller göra om en upphandling. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 35723-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Både sökanden Kunskap & Kompetens AB och Kyllenius & Ganner AB har tilldelats högsta poäng i utvärderingen när det gäller Relevant erfaren­ het av företagande och näringslivet. När det gäller Kännedom om lokala småföretagsmarknader har sökanden fått betyget 4 och Kyllenius & Gar­ mer AB högsta betyg, 5. Kunskap & Kompetens ABs argumentation i ansökan om överprövning ger inte stöd för att Arbetsförmedlingen i utvärderingen av de båda kriterierna avvikit från i förfrågningsunderlaget beskriven beräkningsgnmd och utvär­ deringsmodell. Att sökandens anbud, utifrån de i förfrågningsunderlaget angivna kraven, i konkurrens med andra anbud, inte bedömts nå upp till högsta betyg innebär inte att det skett ett brott mot bestämmelserna i LOU. Sammanfattningsvis har Arbetsfö1medlingen i utvärderingsprocessen i upphandlingen inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Det saknas därför grund för åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (Dv 3109/la) Föredragande har varit Kerstin Sandin. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. Fö.r att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut sorn överklagas med uppgift orn förvaltningsrättens narnn, målnummer samt dagen for beslutet, 3. de skäl som klaganden anger· till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va1je särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. t:O0 0N www.domstol.se