FÖRVALTNINGSRÄTIEN DOM I MALMÖ 2017-04-03 Mål nr 732-17 Sida 1 (10) Avdelning 1 SÖKANDE MOTPART Malmöstad 205 80 Malmö Meddelad i Malmö I ICONKURRENSVERKfJ - 2017 ·01.- 0 5 Avd Dnr KSnr Ombud: advokaten Annika Andersson ochjur.kand. AnnaElowsonEk Advokatfirman LindahlKB Studentgatan 6 211 38 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTIENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens intermistiska beslut den 25 januari 2 017 upphör därmed att gälla Aktbll Dok.Id 366388 Postadress Box4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimahno@dom.se www.forvaltning;rattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732-17 Avdelning 1 BAKGRUND Malmö stad genomför en upph andling av köpannäklartjänster, referens­ nummer16/195.Enligttilldelningsbeslutavden11januari2017 harMalmö stad tilldelat SvenskFastigh etsförmedling kontrakt. Den25januari2017 förordnadeförvaltningsrättenattMalmöstadintefår ingåavtal innan någotannat har bestämts. Vid förnyad anbudsprövning h arMalmö stad återkallat tilldelningsbeslutet. Malmö stad h ar den1 februari2017 meddelatnytt tilldelningsbeslut och tilldelat Bobutiken iSydAB(Bobutiken) kontrakt. YRKANDE OCH INSTÄLLNING ansöker om överprövning av upph andlingen och yrkar i första h andatt upph andlingen rättas på så sättatt vinnande anbudsgivares anbud förkastas och i andra h and upph andlingen görs om. h ar, som det får förstås, invändningar mot i upph andlingen beträffande föjl ande punkter. IMALMÖ a) b) c) d) e) Uppgifter omflera företagsuppgifter Beh örigh etatt underteckna anbud Organisationssch ema Reservation Genomförandebeskrivning f) Som grund för sin talan anför Onormalt lågt anbud föjl ande. Malmö stad h ar Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732-17 Avdelning 1 I MALMÖ visserligen meddelat nytt tilldelningsbeslut men eftersom det är samma ut­ värderingskriterier i den nya utvärderingenfinns bristernakvar i det vinnande anbudet. Yrkandena vidh ålles därför. a) Uppgifter omflera företagsuppgifter Det förekommer blandade företagsuppgifter i vinnande anbudsgivares anbud. En förutsätt ning föratt lämna anbud är att anbudsgivaren h ar ett Tendsignkonto.Det kan inte vara rimligtatt beställaren ska ingåavtal med anbudsgivare som lämnat offert iannans namn. Det torde strida mot både LOU och allmänna avt alsrätt sliga principer. b) B eh örigh et att undert eckna anbud somundertecknat anbudet h ar varken rätt att tecknafirma för SvenskFastigh etsförmedling eller B obutiken. c) Organisationsschema Enligtkraveni2.19.2och2.19.3. skabeställarenkontrolleraattanbuds­ givaren uppfyller kraven förjuridisk- och ekonomisk ställning.Av vinnande anbudsgivares organisationssch ema framgår att organisationen består av fyra nystartade företag. Det är möjligt att vinnande anbudsgivare inte upp­ fyller dessakrav. d) Reservation Av förfrågningsunderlaget framgår att leverantören ska presentera samtliga potentiella bostadsrätt er som är intressanta för beställaren.Vinnande anbudsgivare h ar dock i angett i sitt anbudatt anbudsgivaren inte kan presentera bostadsrätt er som anbudsgivaren självhar till försäjl ning. Eftersom vinnande anbudsgivare inte kan presentera samtliga bostadsrätt er ärkravet i förfrågningsunderlaget inte uppfyllt. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732-17 Avdelning 1 !MALMÖ e) Genomförandebeskrivning B obutiken h ar lämnat in en genomförandebeskrivning. Denna beskrivning inneh åller dock väsentliga brister. f) Onormalt lågt anbud Det vinnande anbudet är onormalt lågt beträffande vissa delar. Malmö stad borde h a undersökt det låga anbudet närmare. anbud h ar placerat sig på andra plats i anbuds­ utvärderingen. Han h ar därmed lidit eller riskeratatt lida skada av defel som begått s i upph andlingen. Malmö stad anser att ansökan ska avslås och anför i h uvudsak föjl ande. Malmöstadharåterkallatdetförstatilldelningsbeslutet. Malmöstadhar därefter genomfört en ny anbudsprövning och meddelat nyt t tilldelnings­ beslut. talan har därmed förfallit och ansökan böravvisas. För det fall förvaltningsrättenfinneratt ansökan om överprövning bör prövas i sak anserMalmö stad att upph andlingen inte står i strid medLOU. a) Uppgifter om flera företagsuppgifter hargjort gällandeatt Bobutikensanbudinnehållerflera olika företagsuppgifter och att dett a står i strid med grundläggande principer iallmänavtalsrätt. BobutikenharettfranchiseavtalmedSvenskFastighets­ förmedling. Avtalet ger B obutiken rätt att använda sig avSvenskFastigh ets­ förmedlings varumärke. B obutiken h ar även h aft tillgång tillSvensk Fastigh etsförmedlingsTendsignkonto vilket kan h a medfört att fel namn finns på vissa ställen i anbudet. B obutiken h ar dock bekräftat tillMalmö stad att det är B obutiken somär anbudsgivare. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning1 b) B eh örigh et att undert eckna anbud B obutikens anbud är undert ecknat av Av förfrågnings­ underlagetpunkten2.10 framgårdetatt anbudskaundertecknasavbehörig företrädareföranbudsgivare. Behörighetenskakunnastyrkaspåbegäran. Det finns således inget krav i förfrågningsunderlagetatt den som under­ tecknar anbud ska vara beh örig firmatecknare eller att fullmakt ska ger in med anbud. Utvärderingen h ar därmed varit upph andlingsrätt sligt korrekt. B obutikens verkställande direkt ör h ar lämnatfullmakt till. att lämnad anbud i aktuell upph andling. c) Organisationsschema B obutiken är et t aktiebolag, det vill säga en juridisk person. B obutiken upp­ fyller kravet på organisationssch ema och åberopar inte an nat företags kapacitet. B obutiken uppfyller självständigt samtliga ställda krav i förfrågningsunderlaget. d) Reservation gör gällande att B obutiken h ar reserverat sig mot förfrågningsunderlagetisingenomförandebeskrivning. Detärintekorrekt. Enligt punkt 2 .20 .3 i förfrågningsunderlaget ska leverantören utföra sondering av marknaden, vilken ska ske med största möjliga noggrannh et i syfteatt samtliga potentiella bostadsrätt er presenteras för beställaren. B o­ butiken h ar angett i sin genomförandebeskrivning att B obutiken är för­ hindradatt förmedlabostadsrättertillMalmöstadförvilkadesjälvaföre­ trädersäljaren. Syftetmedkravetipunkt2.20.3harfrånMalmöstadssida varitatt säkerställaatt leverantören arbetar aktivt med efterforskning och sondering efter potentiella bostadsrätt er. Vad B obutiken anger omatt B o­ butiken inte kan förmedla sina egna bostadsrätt er följer de regler som mäklareär bundna av enligt fastigh etsmäklarlagen. Kravet på sondering avser samtliga potentiella bostadsrätter som leverantören kan förmedla inom Sida5 732-17 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732-17 Avdelning 1 I MALMÖ ramen för gällande lag. Bobutikens anbud har således inte innehållit någon reservation som kan utgöra grund för att förkasta anbudet. e) Genomförandebeskrivning Bobutiken har i enlighet med punkt 2.21.2 bifogat en genomförande­ beskrivning. Bobutiken har därmed uppfyllt uppställt krav. Genomförande­ beskrivningen har sedan utvärderats i enlighet med förfrågningsunderlaget. f) Onormalt lågt anbud Malmö stad har angett en poängsatt prisskala i förfrågningsunderlaget bland annat i syfte att motverka onormalt låga anbud. Malmö stad har därmed på förhand tagit ställning till vilka priser som anses rimliga för utförandet av uppdraget. Samtliga anbudsgivare har haft tillgång till dessa prisintervall och har mot bakgrund av dessa kunnat utforma sina anbud. Bobutiken har lämnat priser som ligger inom prisintervallerna. Det har således inte funnits någon aneldning för Malmö stad att ifrågasätta Bobutikens anbud. SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I målet är lagen (2007:1091) om offentlig upphandling tillämplig, se punkten 4 i övergångsbestämmelserna i lagen (2016:1145) om offentlig upp-handling. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 732-17 Avdelning 1 IMALMÖ Av16 kap. 4 och 6 §§ framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndigh et h ar brutit mot någon bestämmelse i lagen, och på talan av leverantör som lidit eller kan kommaatt lida skada, besluta att en upph andling ska göras om ellerfå avslutas först sedan rätt elsegjort s. Förvaltningsrättens bedömning B etydelsen av det nya tilldelningsbeslutet M a l m ö s t a d h a r v i d fö rn y a d g e n o m g ån g a v u p ph a n d l i n g e n k o n s t a t e r a t a t t kontrakt felaktigt tilldelatsSvenskFastighetsförmedling. SvenskFastighets­ förmedling h ar inte lämnat anbud iupph andlingen. Malmö Stad h ar därför återkallat tilldelningsbeslutet och i stället tilldelat B obutiken kontrakt. Mot bakgrund avatt vidh åller sina yrkanden anser förvaltningsrättenatt målet ska prövas i sak. Talan kan inte ansesha begränsat sig endast tillförfarande som är direkt knutet till tilldelnings­ beslutet Ändamålet med talan h ar således inte förfallitGfrKammarrätt en i Jönköpings dom den23 februari2011 i mål nr3760-10) . a) Uppgifter omflera företagsuppgifter gör gällande att det förekommer fel företagsuppgifter på ett flert al ställen i anbudet. Förvaltningsrätt en konstaterar att Malmö stad genom det andra tilldelningsbeslutet tilldelat B obutiken kontrakt. Detfår anses klarlagt att det är B obutiken som lämnat anbud i upph andlingen. Den omständigh eten att B obutiken använt sig avSvenskFastigh etsförmedlings konto vid anbudslämnandeoch att det därför på vissa ställen i anbudet före­ kommer fel namn på bolaget innebär inte att Malmö stad övert rätt någon bestämmelse iLOU eller någon av de gemskapsrätt sliga principernaGfr KammarrätteniSundsvallsdomden27 maj2013 imålnr859-13). Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732-17 Avdelning 1 !MALMÖ b) Beh örighet attundert eckna anbud gör gällande att Bobutikens anbud inte är undertecknat av beh örig företrädare. Kommunen h ar angett i förfrågningsunderlaget att anbudetskavaraundertecknatavbehörigföreträdare. Behörighetenska kunna styrkas på begäran. Något krav på att lämna infullmakt med anbudet finnssåledesinte. Frågan om beh örigh et ska bedömas genom tillämpning av allmänna civil­ rättsliga regler(se bland annatKammarrätten iJönköpings dom den1 februari2012 i mål3805-11). En anställd kan genom sin ställning h a beh örigh etatt avge anbud. Beh örigh et att företräda bolag kan också följa av muntlig eller skriftligfullmakt, förutsatt att den eller de som lämnarfull­ makt h ar sådan beh örigh et. Av utredningen framgår att skrivit under anbudet. som är verkställande direkt ör för Bobutiken h ar lämnatfullmakt till att lämna anbud. Förvaltningsrätt en finner således att ska-kravet beträffande beh örigh et är uppfyllt. c) Organisationsschema Av punkten 2 . 19 . 2 i"förfrågningsunderlaget framgår det att anbudsgivaren skavaraenjuridiskperson.Avpunkten2.19.4 iförfrågningsunderlaget framgår bland annat att anbudsgivaren sak bifoga ett organisationssch ema av vilket det ska framgå vilken personal anbudsgivaren avser att använda. Förvaltningsrätten finner inte att genom sina invändningar förmått visa att Bobutiken inte uppfyller uppställda ska- kraven beträffande juridisk ställning och organisationssch ema. d) Reservation Av2.20.3 i förfrågningsunderlaget framgåratt leverantören ska utföra Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732 -17 Avdelning 1 I MALMÖ sondering av marlmaden, vilken ska ske med största möjliga noggrannhet i syfte att samtliga potentiella bostadsrätter presenteras för beställaren. Av kravet i punkten 2 .19 . 4 framgår att offererad personal ska h a erforderlig utbildning och mäklarlicens. Anbudsgivaren är således skyldig att följa fastigh etsmäklarlagen. Kravet på sonderingfår anses vara utformat på så sättatt det avser samtliga potentiella bostadsrätter som leverantören kan förmedla inom ramen för gällande lag.Förvaltningsrättenfinner därmedatt inte h aft fog för sitt påståendeatt B obutiken reserverat sig mot förfrågningsunderlaget. e) Genomförandebeskrivning Av punkten 2 . 21 .2 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska bifoga en genomförandebeskrivning. B obutiken h ar bifogat en genom­ förandebeskrivning och B obutiken h ar därmed uppfyllt ska- kravet. f) Onormalt lågt anbud Malmö stad h ar angett en poängsatt prisskala i förfrågningsunderlaget bland annat i syfte att motverka onormalt låga anbud. Det h ar inte framkommit annat än att B obutikens anbud ligger inom prisintervallema. Det h ar således intefunnits någon anledning förMalmö stad att ifrågasätta B obutikens an­ bud. Sammanfattande bedömning Förvaltningsrättenfinner sammanfattningsvisatt inte för­ mått visa attMalmö stad h andlat i strid med likabeh andlingsprincipen när Malmö stad utvärderat och tilldelat B obutiken kontrakt. Inte h eller i övrigt h ar det framkommit skälatt ingripa i upph andlingen. ansökan om överprövning ska därför avslås. I konsekvens h ärmed faller rättens interimistiska beslut. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 732-17 !MALMÖ Avdelning 1 HURMANÖVERKLAGAR, sebilaga(DV3109/lBLOU) -4 1� /div (_ Anders Mattsson ,-;;::1 ( ;f .·..... · \ 1(t Ulrika Skogler h ar föredragit målet. Bitaga ·f SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltni:ngsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, Julafton eller nyårs�fton räcker det att skrivelsen 2. 3. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöyer de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ko:cpmer in nästa\ra.rdag. ' · > .·' � · mkddelits.·I(ammfu . För ått ett öyerkl�gande ska kunna tas upp i .· k�arrätten f6i:ihiis ått prövningstillstånd - ätt�n lämnar pröwin tillståncl"'bm < 1. 2. 3. 4. gs det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut s.om förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut.fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnurnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.sc 4. DV3109/1B•LOU2013-06 •P:coduceratavDomstolsverket / ·,·.;