FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1100-15 Sida1 (10) IUMEÅ 2015-10-13 Meddelad i Dok.Id 53821 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 SÖKANDE MOTPART Umeå kommun 901 84 Umeå SAKEN Umeå , med firma Ahlenius Musik, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 090-17 74 00 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se 090-13 75 88 KONKURRENSVERKET 2015 -10- 1 4 .- Avd Dnr KSM Aklbll ,_,.,, ·11,('_;j, l Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100 -15 IUMEÅ \• 1 ,,.•• ,.� .,,•• BAKGRUND OCH YRKANDEN Umeå kommun har infordrat anbud avseende Scenteknisk kompetens till Vävenscenen, dm15030 . Två anbud har lämnats in, varav ett från , med firma Ahlenius Musik. De inkomna anbuden har båda bedömts uppfylla ställda kvalificeringskrav och har utvärderats enligt utvärderingsgrunden ekonomiskt mest fördelaktiga. Ahlenius Musik placerade sig på en andra plats vid utvärderingen. , med firma Ahlenius Musik, ansöker om överprövning och yrkar i första hand att hänsyn tas till hans erfarenhet som scentekniker och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Komnmnen bestrider bifall till ansökan. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16.kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlanc;ie enheten har brutit mot 1 kap. 9 § el.ler någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska förvaltningsrätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. ;ot; ! Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100-15 IUMEÅ UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I Upphandlingsföreskriftema under rubriken6.0 Bedömning av inkomna anbud anges bl.a. följande. Inkomna anbud kommer att utvärderas i två steg enligt följande modell: Kvalificering av leverantör Vid kvalificering kontrolleras om anbudsgivaren uppfyller ställda krav på teknisk förmåga. Vidare kontrolleras i detta steg att anbudet är korrekt inlämnad samt innehåller all den dokumentation och de uppgifter som infordras. De anbud som uppfyller ställda kvalificeringskrav och som är korrekt inlämnad går vidare till nästa steg "Utvärdering". Utvärdering De anbud som är kvalificerade kommer att utvärderas utifrån ekonomiskt mest fördelaktiga. Vi förbehåller oss rätten att förbigå utvärderingen på de kvalificerade anbud som trots full reduktion på anbudssumman inte kan vinna upphandlingen. I bilagan Uppdragsbeskrivning under rubriken1 .0 Uppdragets omfattning anges följande. Uppdraget som scentekniker innebär att vara delaktig i det löpande arbete som krävs för att underhålla och driva Vävenscenen. Detta innebär bland annat ett ansvar för scenens löpande underhåll, reparation av den tekniska utrustningen, att bistå köparen med teknikspecifikationer vid upphandling samt att närvara och ansvara för scentekniken under pågående evenemang. Vidare omfattar uppdraget ett övergripande ansvar att inför varje evenemang stä1la iordning scenen, såsom exempelvis planering av rigg och att bygga samt riva dekor utifrån varje evenemangs individuella förutsättningar och behov. I uppdraget ingår även samordnings- och sammankallandeansvar avseende garderobsservicen. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100-15 IUMEÅ I bilagan Utvärderingsmodell anges bl.a. följande. Utvärderingsmetoden bygger på monetär utvärdering med prissatt kvalitet. Ert anbud resulterar i ett jämförelsetal. Hur mycket jämförelsetalet påverkas vid olika utvärderingar står beskrivet för varje utvärdering i detta dokument. Anbudet med lägst jämförelsetal är bäst. 1.0 Scentekniker Offerterat pris avseende årsarbetare ska vara beräknat utifrån uppdragets variation av arbetstider och med hänsyn till att timmarna kommer att fördelas under dagtid, kvällar och helger. Priset ska vara exklusive mervärdesskatt. Inga ytterligare kostnader på offerterat årspris får tillkomma. 2.0 Överskjutande timmar och tillkommande scentekniker Offerterat pris ska beräknas per timme och utifrån nedanstående arbetstider. Priserna ska vara exklusive mervärdesskatt. Inga ytterligare kostnader på offerterat timpris får tillkomma. 3.0 Utvärdering, scenteknisk erfarenhet För att tillgodoräkna sig reducering på denna bedömning ska leverantören alternativt person i leverantörens ledning, under de senaste tio åren räknat från när anbudet lämnas in, ha erfarenhet från likvärdiga eller liknande uppdrag som vad som här upphandlas. Beskriv i rutan nedan eller hänvisa till bifogad bilaga, företagets erfarenhet av att samordna och bedriva scenteknisk verksamhet. Definition Full poäng reducerar jämförelsetalet med 150 000,00. Noll poäng ger ingen reduktion. Poäng Beskrivning 0 ingen erfarenhet 1 < 5 års erfarenhet 2 > 5 års erfarenhet Reduktion 0,00 - 75 000,00 - 150 000,00 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100-15 I UMEÅ , med firma Ahlenius Musik, anbud I bilaga till anbudet avseende scentekniska erfarenhet anges i huvudsak följande. har arbetat som musikproducent, studio- och livetekniker. Han har arbetat med artister som t.ex. Benny Andersson, Monica Zetterlund, Svante Turesson, Helen Sjöholm, Håkan Hellström, Kalle Moraeus, Wasp, Hammerfall, Saxon och Noctur.nal rites. Han har gjort två europaturneer och en världsturne. Han har planerat qch ansvarat för uppbyggnaden av sju Musikhus med över 100 övningslokaler samt tillhörande ljud- och filmstudios. Han har sedan han utbildade sig till ljudtekniker 1997 varit verksam i den branschen. Han hade ett uppdrag på Väven för en månad sedan och blev väldigt nöjd med ljudet och ljuset. Förkortad CV: 2001-2010 20 10-20 12 2012- Verksamhetsansvarig Musikhuset Umeå. Ansvara och leda ABF sektion Musikhusets ekonomi och personal, inklusive verksamhets­ och personalutveckling. Ungdomsledare. Utveckla och driva ungdomsverksamhet inom Umeå kommun, bygga nätverk och arbeta med lokala samarbetspartners såsom skola, föreningar m.fl. Verksamhetsutvecklare Fabriken Kulturhus Umeå. Leda och utveckla verksamheten i kulturhuset Fabriken samt ansvarig för operativa utvecklingen av Sensus musikverksamhet i Norrland. Ingår personalansvar och övergripande budgetansvar. Parternas anförande , med firma Ahlenius Musik anför bl.a. följande. Ingen hänsyn har tagits till hans erfarenhet inom området vid bedömningen av anbuden. Enligt kontaktperson på kommunen beror det på att han inte skrivit tillräckligt detaljerad CV. Instruktionerna för vilka uppgifter som kommunen önskade var inte tillräckligt tydliga och rutan där texten skulle skrivas in rymde1 000 tecken. Han drog därför slutsatsen att DOM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 1100-15 I UMEÅ kommunen ville ha en kortfattad redovisning av de uppgifter som kunde vara relevanta för upphandlingen. Eftersom han inte har någon erfarenhet av den här typen av upphandling kunde han inte gissa sig till att kommunen ville ha all relaterad erfarenhet i detalj, t. ex. med exakta tidangivelser på tume med viss namngiven artist. Om instruktionerna hade varit tydligare skulle han ha redovisat sina erfarenheter i detalj under cirka 20 år i yrket som upphandlingen avsåg och därmed lämnat vinnande bud. Umeå kommun anför bl.a. följande. Den aktuella upphandlingen gjordes som ett öppet förfarande enligt LOD med utvärderingsform "Ekonomiskt mest fördelaktiga". I utvärderingen skulle anbudsgivaren lämna pris för scenteknikerkompetens uppdelat i en (1) årsarbetare samt timpris för överskjutande timmar och tillkommande scentekniker. Utöver detta använde kommunen ett utvärderingskriterium där anbudsgivaren hade en möjlighet att få reducering påjämförelsepriset beroende på företagets ledningserfarenhet av att under de senaste tio åren samordna och bedriva scenteknisk verksamhet för likvärdiga eller liknande uppdrag som vad upphandlingen avsåg. Det mervärde som kommunen efterfrågar i utvärderingskriteriet är kopplad till erfarenheten av att samordna och bedriva scenteknisk verksamhet. Detta innebär bl.a. ett övergripande ansvar för att planera, rigga och i övrigt samordna scentekniken på en scen av likvärdig eller motsvarande storlek som Vävenscenen. , med föma Ahlenius Musik har i sitt anbud angett att han ( person i företagets ledning) har arbetat som musikproducent, studio- och livetekniker. Han har vidare angett att han har arbetat med ett antal olika artister samt gjort två Europaturneer och en världstume. Vad som dock inte framgår av Ahlenius Musiks anbud är om Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 100-15 IUMEÅ de uppdrag han haft innefattat ett övergripande ansvar enligt ovan samt under vilka årtal och vilken tidsperiod som uppdragen utfördes. Det ligger i sakens natur att dessa uppgifter krävs för att en utomstående part ska kunna göra en bedömning av om erfarenheten gäller likvärdiga eller liknande uppdrag samt har pågått mer eller mindre än fem år under den senaste tioårsperioden. Då dessa uppgifter inte framkommer i anbudet har kommunen i sin bedömning nödgats tilldela Ahlenius Musik O SEK i reducering. Det framgår klart och tydligt i utvärderingskriteriet vilka uppgifter som krävdes för att få ta del av reduceringen och kommunen bestrider därför Ahlenius Musiks talan om att instruktionerna för vilka uppgifter som skulle skickasmedanbudetinteharvarittillräckliga. Omenanbudsgivareär osäker på vilka uppgifter som efterfrågas eller om man anser något vara otydligt har anbudsgivaren möjlighet att under anbudstiden begära ett förtydligande hos den upphandlande myndigheten, vilket inte har skett i detta fall. Kommunen har inte någonstans i förfrågningsunderlaget skrivit någon text som stödjer den slutsats Ahlenius Musik dragit om att det var en kortfattad redovisning som kommunen efterfrågade. Tvärtom öppnar kommunen upp för möjligheten att bifoga en bilaga om det skulle vara så att företaget väljer att inte använda sig av rutan med max 1 000 tecken. Ahlenius Musik valde den senare metoden och hänvisade till bilaga "scenteknisk verksamhet". Anmärkningsvärt är att den bilaga som hänvisas till innehåller fler än 1 900 tecken, vilket motsäger den påstådda slutsatsen. Reducering av anbudets jämförelsepris gavs utifrån hur många års erfarenhet som företaget eller person i företagets ledning har av att samordna och bedriva scenteknisk verksamhet av likvärdiga uppdrag som vad upphandlingen gällde. Att Ahlenius Musik väljer att skicka in en Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100-15 IUMEÅ ' A v utredningen i målet framgår att båda anbudsgivama kvalificerat sig vidare till utvärdering utifrån ekonomiskt mest fördelaktiga. Kommunen har i anbudssammanställningen uppgett att bedömningen, utifrån inskickat anbud, inte kan göras att Ahlenius Musik har den scentekniska erfarenhet som krävs för att tillgodoräkna sig någon reducering. , med firma Ahlenius Musik har bl.a anfört att kommunen inte utvärderat anbudet på ett korrekt sätt när han inte fått tillgodoräkna sig någon reducering för sin erfarenhet. Förvaltningsrätten konstaterar att det ankommer på den som ansöker om överprövning enligt LOU att visa att den -μpphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Det bör • ••• ,0••I ••••'•• • även poängteras att _anbudsgivaren ansvarar för att anbudet är korrekt utformat och bär risken för eventuella otydligheter eller brister i anbudet. I bilaga till anbudet från , med firma Ahlenius Musik uppges att han arbetat som musikproducent, studio- och livetekniker, att han gjort två europatumeer och en världstume, att han planerat och ansvarat för uppbyggnaden av sju Musikhus med över 100 övningslokaler samt tillhörande ljud- och filmstudios samt att han sedan beskrivning som inte är tillräckligt detaljerad för att kommunen ska kunna göra bedömningen av om erfarenheten rör likvärdiga eller liknande uppdrag samt hur många års erfarenhet det sammanlagt rör sig om, är något som kommunen omöjligt kan ta ansvar för. Utifrån kommunens talan i detta yttrande samt utifrån vad som i övrigt framkommit i målet har förfrågningsunderlaget varit transperant och förutsägbart. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET ''I Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100-15 IUMEÅ han utbildade sig till ljudtekniker 1997 varit verksam i den branschen. Det framgår dock inte i vilken omfattning eller under vilka perioder han haft uppdrag som varit likvärdiga eller liknande det uppdrag som är föremål för upphandling. Det går således inte av anbudet att utläsa vilken erfarenhet företaget haft av att samordna och bedriva scenteknisk verksamhet under de senaste tio åren. Eftersom Ahlenius Musik i sitt anbud inte lämnat tillräckliga uppgifter för att bedöma uppfyllande av utvärderingskriteriet som ställts upp av kommunen har kommunen haft skäl för att inte tillgodoräkna Ahlenius Musik någon reducering. , med firma Ahlenius Musik har vidare anfört att förfrågningsunderlaget varit bristfälligt på så sätt att det var otydligt vilka uppgifter som kommunen önskade samt att de begränsade antal tecken som rymdes i rutan där texten skulle skrivas in gav skäl att anta att detvarenkortfattadredogörelseförerfarenhetersomefterfrågades. Om instruktionerna hade varit tydligare menar Ahlenius Musik att man skulle ha lämnat mer detaljerade uppgifter om sina erfarenheter och därmed lämnat vinnande anbud. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat bl.a. följande i fråga om hur detaljerat ett förfrågningsunderlag bör vara (RÅ 2002 ref. 50). I kravet på affärsmässighet får anses ligga att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandling och att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, det vill säga att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade :far godtas under Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1100-15 I UMEÅ förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds förnär. Förvaltningsrätten gör i denna fråga följande bedömning. Som kommunen anfört framgår det av förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska beskriva i rutan eller i bilaga företagets erfarenhet av att samordna och bedriva scentekriisk verksamhet. Det framgår även att anbudsgivaren ska uppge vilken erfarenhet den haft d e senaste tio åren räknat från när anbudet lämnas in samt att reducering sker i olika steg utifrån antalet år.s erfarenhet. Förfrågningsunderlaget är således, enligt förvaltningsrättens mening, i aktuella- delar utformat på ett tydligt sätt och det framgår klart att tidangivelser för uppdragen är väsentliga för utvärderingen. Förvaltnings­ rätten bedömer mot denna bakgrund att det inte föreligger sådana brister i förfrågningsunderlaget som medför att anbudsgivarna saknat möjlighet att kunna lägga ett konkurrenskraftiga anbud. med firma Ahlenius Musik har således inte visat att kommunen i denna del av upphandlingen har åsidosatt kraven på förutsebarhet och transparens. Mot bakgrund av det ovan anförda finnerförvaltningsrätten det inte visat att kommunens upphandlingsförfarande har skett i strid med LOU eller någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Ansökan om överprövning ska därför avslås. .IiURMÅNÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/lC LOU) ... /7� Målet har föredragits a v förvaltningsrättsnotarien Elina Andersson. Lagman sson iI. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I