LÄNSRÄTTEN I JÖNKÖPINGS LÄN Ulf Nordberg SÖKANDE DOM 2009-07-20 Meddelad i Jönköping Mål nr 1470-09 E Rotel 8 Sida 1 (5) I! :; =j Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse gjorts genom ny utvärdering varvid eventuella framtida änd­ ringar i skattelagstiftningen inte ska beaktas. Länsrättens interimistiska beslut från den 26 juni 2009 gäller inte längre. YRKANDEN M.M. Vaggeryds kommun genomför en upphandling (öppet förfarande) benämnd "Behandling av brännbart avfall". Tekniska Verken i Linköping AB (bola­ get) har ansökt om överprövning, varefter länsrätten den 26 juni 2009 har beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget yrkar att upphandlingen ska rättas så att principen om transparens efterlevs och anför bl.a. följande. Efter att ha tagit del av Vaggeryds kom­ muns tilldelningsbeslut med tillhörande anbudssammanställning har bola­ get kunnat konstatera att kommunen lagt till en ny parameter vid utvärde­ ringen som det inte informerats om i förfrågningsunderlaget och som det Tekniska Verken i Linköping AB, 556004-9727 Box 1500 581 15 Linköping MOTPART f 2009 -07- 2 1 Vaggeryds kommun Box 43 568 21 Skillingaryd SAKEN Dok.Id 56172 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Ö Storgatan 33 A Telefon Telefax 036-15 65 00 036-15 66 55 E-post: lansrattenijonkoping@dom.se www.lansrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 t �,.����;., LÄNSRÄTTEN I DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-07-20 inte heller i övrigt lämnats information om under anbudstiden. I början av 2009 kom regeringens utredare med ett förslag om att slopa förbrännings­ �katten. Vaggeryds kommun har gjort gällande att det föreligger ett riks­ dagsbeslut härom och därför valt att ta bort förbräm1ingsskatten på anbu­ dens priser. Något riksdagsbeslut i aktuell fråga föreligger dock inte utan endast en bedömning som Miljödepartementet gjort i sin klimatproposi­ tion. Riksdagen kommer att ta ställning till frågan om avskaffande av för­ bränningsskatten under hösten 2009. Trots detta har kommunen valt att vid sin utvärdering räkna med att skatten upphör att tas ut efter den 31 augusti 2010. Utvärderingen av vilken leverantör som erbjudit lägsta pris borde istället genomföras utifrån vad som anges i förfrågningsunderlaget. Vaggeryds kommun motsätter sig bifall till bolagets ansökan och anför bl.a. följande. Reglering har skett i anbudssammanställningen på sätt att kommunen räknat med förbränningsskatt t.o.m. den 31 augusti 2010. Där­ efter slopas skatten enligt riksdagsbeslut, vilket framgår av ingivet utdrag från internetsidan http://www.avfallsverige.se/2008. I förfrågningsunderla­ gets avtalsmall anges under punkten fyra "Priser" att hänsyn kommer att tas till eventuella förändringar i skattelagstiftningen. Således har kommu­ nen vid sin upphandling uppfyllt såväl principen om likabehandling som principen om transparens. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 2 1470-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-07-20 Av 12 kap. 1 § LOU framgår bl.a. följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som har lägst pris. I 16 kap. 1 § LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän för­ valtningsdomstol ansöka om åtgärder enligt paragrafen. I nämnda 2 § an­ ges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggan­ de principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 3 1470-09 E Riksdagen beslutade den 16 juni 2009 att godkänna vad regeringen föror­ dar om mål för den svenska klimatpolitiken till 2020 samt att godkänna vad regeringen förordar om miljökvalitetsmålet "Begränsad klimatpåver­ kan" (se rskr. 2008/09:300). I regeringens proposition (prop. 2008/09:162) uttalades (a. prop. s. 75) bl.a. att regeringens bedömning var följande. Skat­ ten på förbränning av hushållsavfall bör slopas. Ändringarna bör träda i kraft den 1 september 2010. Avskaffandet bör finansieras med en höjning av den generella koldioxidskatten med 1 öre per kg koldioxid. Höjningen bör träda i kraft den 1 januari 2010. I Vaggeryds kommuns anbudsförfrågan anges under punkten 23 "Prövning av anbud" bl.a. följande. Anbudspris = behandlingsavgift inkl. ev. förbe­ handling + förbränningsskatt + deponiskatt. I anbudsförfrågan anges inte att utvärderingskriterierna för anbudsprövningen kan komma att ändras. Däremot anges i tillhörande avtalsmall under punkten fyra "Priser" följan­ de. Leverantörens ersättning för avropsavtalet/beställningen ska uppgå till i prisbilagan angivna priser. Pris ska justeras med hänsyn till eventuella för­ ändringar i skattelagstiftningen. LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-07-20 Av Vaggeryds kommuns anbudssammanställning framgår att bolaget inte har några kostnader för skatt på förbränning av hushållsavfall medan övri­ ga leverantörer har betydande sådana kostnader. Länsrätten gör följande bedömning. Som ovan framkommit ska enligt anbudsförfrågan förbränningsskatt beak­ tas vid fastställandet av anbudspriset. Det har inte framgått av anbudsför­ frågan att utvärderingskriterierna vid anbudsprövningen skulle kunna komma att ändras. Vad som framgår av den aktuella avtalsmallen tar enligt länsrättens mening snarast sikte på förhållanden som kan inträffa under avtalets giltighetstid efter det att avtal slutits och inte på anbudsprövning­ en. Att den upphandlande myndigheten förutser att ersättningen till vald leverantör kan behöva justeras under avtalets giltighetstid innebär inte nödvändigtvis att sådana förändringar också ska påverka anbudsutvärde­ ringen. I förevarande fall konstaterar länsrätten vidare att det inte föreligger någon förändring i skattelagstiftningen. Att riksdagen godtagit en proposi­ tion vari regeringen gett sin bedömning av ett behov av framtida lagänd­ ringar tillkänna kan enligt länsrättens mening inte jämställas med en beslu­ tad lagändring. Vaggeryds kommun har således, genom att på sätt som skett frångå vad som angetts i anbudsförfrågan om anbudsprövningen, inte uppfyllt lagstiftningens krav på att en upphandlande myndighet ska genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Med beaktande av vad som upplysts om hur kostnaderna för skatt på förbränning av hushållsavfall påverkat utvärderingspriserna får bolaget anses ha lidit skada genom att Vaggeryds kommun brutit mot en av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Det har inte gjorts gällande och inte heller i övrigt framkommit att förfråg­ ningsunderlaget skulle vara bristfälligt. Däremot har Vaggeryds kommun Sida 4 1470-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-07-20 förfarit felaktigt vid anbudsprövningen. Länsrätten fim1er därför att bola­ gets ansökan ska bifallas och att det finns skäl att besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse gjorts genom ny utvärdering varvid eventu­ ella framtida ändringar i skattelagstiftningen inte ska beaktas. Sida 5 1470-09 E HUR MAN&ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D). ,,0 !j 1 /r: ' Jl 0�/a,1 .lJffUl1 �ria Andersson I; ··