FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-04-13 Meddelad i Falun Mål nr 978-18 KONKURRENSVERKET ,'Z5»1')-0l- Ö� Avd Dnr KSnr 1 NCC Sverige AB, 556613-4929 Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbil Dok.Id 218274 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se \VWw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 978-18 IFALUN BAKGRUND Trafikverket genomför upphandlingen "För utförande av 100 Uppåt inom Heby, Uppsala, Älvkarleby och Östhammars kommun, Uppsala län" (CTM 174508). Upphandlingen genomförs enligt reglerna för förenklat förfarande i lagen om (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) enligt de bestäm­ melser som gäller för upphandlingar under tröskelvärdet. Tilldelningsbeslut fattades den 27 februari 2018 varvid annan anbudsgivare än NCC Sverige AB (NCC) antogs som vinnande leverantör. YRKANDE M.M. NCC yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att vinnande anbud för­ kastas och anför i huvudsak följande. Vinnande anbud uppfyller inte samt­ liga obligatoriska krav i upphandlingen. Av punkten AFB.522 i upphand­ lingsdokumenten ställs krav på att anbudsgivare som ansvarig kontraktspart ska ha genomfört entreprenader av liknande svårighetsgrad som den upp­ handlingen avser. Ansvarig kontraktspart kan inte avse annat än att anbuds­ givaren varit ansvarig kontraktspart gentemot beställaren, i detta fall Trafik­ verket. En annan tolkning av begreppet skulle göra skrivingen helt inne­ hållslös, då varje entreprenör som utför en entreprenad givetvis är ansvarig och kontraktspart i förhållande till någon. Att vara ansvarig kontraktspart gentemot beställaren av en byggentreprenad är givetvis ett helt annat åta­ gande än att vara underentreprenör. Vinnande anbudsgivare har inte varit ansvarig kontraktspart gentemot Trafikverket i de aktuella referensuppdra­ gen och uppfyller således inte de obligatoriska kraven på referensuppdrag. Vidare så har vinnande anbud lämnat kravställda uppgifter om kontaktper­ son och kontaktuppgifter till Trafikverket när det istället skulle ha varit den ansvarige kontraktsparten till Trafikverket. Obligatoriska kravet om kon­ taktuppgifter uppfylls således inte. Om vinnande anbud rätteligen hade för­ kastats hade NCC:s anbud varit det mest ekonomiskt fördelaktiga med hän- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 978-18 !FALUN syn till pris och skulle därmed ha antagits. NCC har således lidit skada eller i vart fall riskerat att lida skada på grund av att Trafikverket felaktigt antagit det nu vinnande anbudet. Trafikverket ans