FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1" Maria Persson SÖKANDE DOM Mål nr 9869-12 E Sida 1 (5) MOTPART AB Ängelholmshem Box 1111 262 22 Ängelholm SAKEN 2012 ~10·· 2 3 Avd 2012 -10� 2 2 Meddelad i Malmö Hallands Vent & Plåtentreprenader AB, 556505-1173 Furuviksringen 23 30244 Halmstad KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Hallands Vent & Plåtentreprenader AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. Dnr Doss Aktbil Dok.Id 129344 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9869-12 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. AB Ängelholmshem (Ängelholmshem) genomför en ramavtalsupphand­ ling, med öppet förfarande enligt LOU, av ventilationsunderhåll. Enligt tilldelningsbeslut har Bravida Sverige AB (Bravida) tilldelats kontrakt. Hallands Vent & Plåtentreprenader AB (Hallands Vent) har placerat sig på andra plats. Hallands Vent ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att ut­ värderingen görs om varvid Bravidas anbud inte ska tas med. Ängelholmshem motsätter sig bifall till ansökan. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap.4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9869-12 E I MALMÖ Avdelning 1 Förfrågningsunderlaget i relevanta delar I det aktuella förfrågningsunderlaget anges i punkt AFB.15 att anbudsgi­ vare ska till anbudet skriftligt kunna styrka - att anbudsgivaren inte är i konkurs eller likvidation, är under tvångs­ förvaltning eller är föremål för ackord eller tills vidare har inställt sina betalningar eller är underkastad näringsförbud, - att anbudsgivaren inte är föremål för ansökan om konkurs, tvångslik­ vidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande, - att anbudsgivaren inte är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt lagakraftvunnen dom, - att anbudsgivaren har fullgjort sina åligganden avseende socialför­ säkringsavgifter eller skatt i det egna landet eller i det land där upp­ handlingen sker samt, - att anbudsgivaren kan visa att han är registrerad i det land där han driver verksamhet enligt landets regler om aktiebolags- eller handels­ register eller liknande register. Uppgifterna skall lämnas med av svenska myndigheter styrkt blankett RSV 4820 "Begäran om upplysningar vid upphandling" samt med ett F-skattebevis. Om det finns särskilda skäl, får skriftligt bevis ersättas av en utsaga som avges på heder och samvete eller under annan liknande försäkran. I punkt AFB.51 anges att anbudsgivare ska uppfylla samtliga skall-krav enligt AFB.15 för att delta vid prövning av anbud. Hallands Vents argumentation Anbudsgivare ska till anbudet skriftligt kunna styrka uppgifterna i AFB.15. Bravida har till sitt anbud bifogat blanketten SKV 4820 och registrerings­ bevis. Av de av Bravida ingivna handlingarna framgår det inte om Bravida är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande. Inte heller finns det uppgift om anbudsgivaren är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt la­ gakraftvunnen dom. Det framgår inte heller huruvida Bravida är i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är föremål för ackord Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9869-12 E Avdelning 1 I MALMÖ eller tills vidare har inställt sina betalningar eller är underkastad närings­ förbud. Om inte dessa uppgifter framgår av den blankett som Ängelholmshem ef­ terfrågat är anbudsgivaren lämnad att använda sig av en utsaga som avges på heder och samvete. Formuleringen i AFB.15 går inte att förstå på annat sätt än att samtliga uppgifter som efterfrågas måste, på ett eller annat sätt, styrkas av anbudsgivaren. Därmed uppfyller Bravidas anbud inte kraven trots att blanketten SKV4820 och F-skattebevis har getts in. Ängelholms­ hem har i strid med principen om likabehandling låtit anbudet från Bravida gå vidare till anbudsprövning. Ängelholmshems argumentation Blanketten RSV4820 har bytt namn till SKV4820 men blanketten är den­ samma. Om det finns särskilda skäl får skriftligt bevis ersättas av en utsaga som avges på heder och samvete eller under annan liknande försäkran. Då Bravida har använt sig av angiven blankett föreligger inget ytterligare krav. Ängelholmshems uppfattning är att det ekonomiskt mest förmånligaste anbudet har följt förfrågningsunderlagets krav. Förvaltningsrättens bedömning Det uppställda kravet att efterfrågade uppgifter i punkt AFB.15 ska lämnas med av svenska myndigheter styrkt blankett SKV 4820 samt F-skattebevis kan enligt förvaltningsrätten inte uppfattas på annat sätt än att upphand­ lande myndighet anser att de efterfrågade uppgifterna framgår och styrks av denna blankett och dessutom kräver att de ska styrkas på just detta sätt. Det framstår för domstolen som rimligt att anta att upphandlande myndig­ het utgår från att om det finns ett giltigt F-skattebevis och om blanketten Sida 5 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9869-12 E Avdelning 1 IMALMÖ SKV4820 saknar uppgifter om konkurs, tvångslikvidation, näringsförbud etc., är förhållandena sådana att de efterfrågade kraven är uppfyllda. I an­ nat fall skulle punkten AFB. 15 vara motsägelsefull i sig själv genom att ställa dels krav på att vissa uppgifter ska styrkas, dels krav på att detta ska göras på ett sätt som inte styrker uppgifterna. Oavsett hur det förhåller sig med detta, anser förvaltningsrätten att Bravida genom att lämna den aktuella blanketten och F-skattebevis har uppfyllt de krav som uppställs genom punkten AFB. 15. Förvaltningsrätten finner att Hallands Vent inte har visat att Ängelholms­ hem brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för in­ gripande och Hallands Vents yrkande om sådant ska avslås. ilaga (DV 3109/1B LOU) I,. .. f"J;:!''""-· ,f'.�l� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades, Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU 1. görs till kammarrätten,