Dok.Id 195672 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besšksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forva1tningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid mŒndagÑfredag 08:00Ñ12:00 13 :OOÑ1 6:00 F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Fšredraganden Antonia Eriksson DOM 2017-06-14 Meddelad i Falun MŒl nr 2125-17 PARTER Sškande Peab AnlŠggning AB, 556568-6721 Ombud Maria Forsgren Peab AB Box 808 169 28 Solna Motpart 1. Linsec Fastigheter AB, 556704-4028 RŒbŠcken 84 961 93Boden 2. Trafikverket 78189 BorlŠnge SAKEN …verpršvning enligt lagen om offentlig upphandling F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Peab AnlŠggning AB:s ansškan om šverpršvning. F…RVALTNINGSR€TTEN 2125-17 DOM IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket genomfšr upphandling avseende utfšrande av halvvarm mas- sabelŠggning inom Norrbottens lŠn, Haparanda/…vertorneŒ kommungrŠns Ñ Hietaniemi Sangis Ñ LapptrŠsk (CTM id: 157911). Upphandlingen genom- fšrs genom ett fšrenklat fšrfarande under tršskelvŠrdena enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Tilldelningsbeslut fattades den 4 maj 2017 varvid annan leverantšr Šn Peab AnlŠggning AB antogs som vinnande leverantšr. Peab AnlŠggning AB (Peab) yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska upphŠva Tra- fikverkets tilldelningsbeslut samt besluta att utvŠrderingen ska gšras om i enlighet med fšrfrŒgningsunderlaget varvid anbudet lŠmnat av den Vinnande leverantšren inte ska beaktas. Peab uppger att den vinnande leverantšren inte uppfyller de i upphandlingsdokumentet stŠllda kraven avseende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet och att Trafikverket genom att inte fšrkasta anÑ budet har agerat i strid mot principerna om likabehandling och transparens. Peab uppger att Trafikverket Šven har Œsidosatt likabehandlingsprincipen genom att efter tilldelning begŠra in bevis šver att stŠllda krav Šr uppfyllda, Vilket innebŠr att nya sakuppgifter har tillfšrts. Peab anser att bolaget har lidit, eller kan komma att lida skada genom att inte tilldelas entreprenaden. Trafikverket bestrider Peabs yrkande och menar att Vinnande anbudsgivare uppfyller kraven. Trafikverket anfšr vidare att verket har fšrbisett att inÑ formation om CV skulle inkomma via CTM men att detta inte borde belasta vinnande anbudsgivare. Trafikverket har vidare fšrt fram att om fšrvaltÑ ningsrŠtten anser att felet Šr tillrŠckligt allvarligt fšr en rŠttelse, bšr ett be- slut om rŠttelse vara tillrŠckligt fšr att ŒtgŠrda de eventuella brister som Tra- fikverket orsakat. F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM Den Vinnande leverantšren har beretts tillfŠlle, men avstŒtt frŒn, att yttra sig i mŒlet. SK€LEN F…R AVG…RANDET UtgŒngspunkter fšr fšrvaltningsrŠttens pršvning Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har upphšrt att gŠlla med verkan frŒn och med den 1 januari 2017 och har sŒvitt Šr _av intresse i detta mŒl ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt švergŒngsbestŠmmelsema till 2016 Œrs lag ska dockv2007 Œrs lag alltjŠmt tillŠmpas pŒ upphandlingar som har pŒbšrjats fšre ikrafttrŠdandet. Den i mŒlet aktuella upphandlingen pŒbšrjades den 6 oktober 2016, varfšr 2007 Œrs lag ska tillŠmpas. FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det pŒ grundval av vad Peab anfšrt Šr visat att Trafikverket brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och att detta har medfšrt att Peab lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 € LOU). De grundlŠggande prin- ciperna innebŠr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och ickeÑdiskriminerande sŠtt, genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt samt iaktta principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proport- ionalitet (1 kap. 9 € LOU). En huvudprincip enligt LOU Šr att anbud som inte uppfyller fšrfrŒgnings- underlagets obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvŠrderingen. Krav som anges i fšrfrŒgningsunderlaget mŒste sŒledes vara uppfyllda fšr att den upphandlande myndigheten ska kunna utvŠrdera anbudet. Den upp- handlande myndigheten fŒr inte heller frŒnfalla uppstŠllda krav, eftersom fšrfarandet dŒ skulle strida mot likabehandlingsprincipen och principen om …ppenhet och fšrutsebarhet. 2125Ñ17 F…RVALTNINGSR€TTEN 2125-17 DOM IFALUN Vad parterna har anfšrt Peab anfšr i huvudsak fšlj ande. Kravet att anbudsgivare ska fšrfoga šver angiven personal med angiven erfarenhet Šr ett krav som enligt fšrfrŒg- ningsunderlaget Šr obligatoriskt och mŒste uppfyllas av anbudsgivaren fšr att anbud ska kunna antas och ska kontrolleras innan tilldelning sker. Av protokoll frŒn anbudsgenomgŒngen framgŒr att nŒgon sŒdan kontroll inte har skett. Den vinnande leverantšren synes pŒ frŒga ha svarat att uppdraget kommer att fullgšras av personer man inte vill avslšja, men som kommer vara bŒde anstŠllda och konsulter. Det har Œlegat Trafikverket att fšre till- delning sŠrskilt kontrollera om vinnande leverantšr fšrfogar šver projektleÑ dare och eller platschef med angiven erfarenhet. NŒgot namn pŒ person i ansvarig stŠllning som uppfyller stŠllda krav synes inte ha presenterats. Av ingiven skŠrmdump framgŒr att CV:t fšr den tilltŠnkte platschefen skickades in genom mejl, och sŒledes inte via CTM, vilket utgšr ett krav enligt upp- handlingsfšreskrifterna. NŒgot Œtagande frŒn annat fšretag att stŠlla sin ka- pacitet till fšrfogande har inte heller presenterats. Det har inte heller presen- terats nŒgon handling som visar att den tilltŠnkte platschefen finns till vinÑ nande leverantšrs fšrfogande vid kontraktets fullgšrande. Den vinnande leverantšren saknar enligt kreditupplysning anstŠllda och bolaget Šr inte registrerat fšr arbets givaravgifter. Det synes vara ostridigt att Vinnande leveÑ rantšr saknar bŒde anstŠllda och maskiner. Trafikverket anfšr i huvudsak fšljande. Fšr upphandlingen har en begrŠnÑ sad kontroll tillŠmpats, vilket innebŠr att Trafikverket ska kontrollera att kraven uppfylls innan tilldelningsbeslutet. Anbudsgivama behšver sŒledes inte skicka in nŒgra bevis fšrrŠn Trafikverket efterfrŒgar dem. Vid anbuds- genomgŒngen med vinnande anbudsgivare fšrdes ett mycket lakoniskt pro- tokoll och vare sig frŒgor eller fšlj dema av svaren framgŒr. Vid mštet var dock bŒde fšretrŠdaren fšr vinnande anbudsgivare samt dess tilltŠnkte plats- chef nŠrvarande. Efter anbudsgenomgŒngen erhšll Trafikverket den till- tŠnkte platschefens CV och kontrollerade detta sŒ kraven var uppfyllda. Det F…RVALTNINGSR€TTEN 2125-17 DOM IFALUN Šr inte ett krav att anbudsgivarna har anstŠllt den nšdvŠndiga kompetensen vid anbudslŠmnandet. Anbudsgivama ska dŠremot kunna visa att de fšrfo- gar šver personal som uppfyller de stŠllda kraven. Trafikverket bedšmde att vinnande anbudsgivare, i vart fall, visade att de fšrfogade šver nšdvŠndig kompetens, som uppfyllde de stŠllda kraven i upphandlingen, i samband med att Trafikverket erhšll CV:t fšr den tilltŠnkta platschefen. Vid anmodan om bevis fšr att vinnande leverantšr uppfyller de stŠllda kraven fšrbisŒg Trafikverket av misstag att informationen skulle inkomma via CTM. Detta Šr nŒgonting Trafikverket ansvarar fšr och det torde inte bryta mot de grundlŠggande principerna i LOU. Det borde inte heller belasta vinnande anbudsgivare. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Av de administrativa fšreskrifterna framgŒr fšljande nŠr det gŠller krav pŒ teknisk och yrkesmŠssig kapacitet (AFB.522). Anbudsgivare ska ha teknisk och yrkesmŠssig kapacitet och fšrmŒga som Šr tillrŠcklig fšr aktuellt upp- drag. Anbudsgivare ska dŠrmed som ansvarig kontraktspart fšrfoga šver personal som i ansvarig stŠllning, dvs. projektledare och/eller platschef, som har genomfšrt och fŠrdigstŠllt minst tre objekt av liknande svŒrighetsgrad som inte Šr Šldre Šn fem Œr. Med liknande svŒrighetsgrad av objekt avses utfšrande av belŠggning med halvvarm massa. Anbudsgivare ska pŒ bestŠl- larens begŠran, visa att kraven Šr uppfyllda. Av de administrativa fšreskrifterna framgŒr Šven under AFB.52 att om en leverantšr Œberopar andra fšretags kapacitet ska anbudsgivaren tillhanda- hŒlla ett Œtagande som avser den aktuella upphandlingen eller pŒ annat sŠtt visa att anbudsgivaren kommer att fšrfoga šver nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. Detta framgŒr Šven av 11 kap. 12 € LOU. Av AFB.52 framgŒr vidare att en begrŠnsad kontroll av handlingar som ršr le- verantšrens lŠmplighet att tillŠmpas. Det innebŠr att bevis fšr att uppfylla kvalificeringskraven inte behšver bifogas, utan ska ges in pŒ bestŠllarens F…RVALTNINGSR€TTEN 2125-17 DOM I FALUN begŠran. Innan anbudsgivarna underrŠttas om tilldelningsbeslutet kommer bestŠllaren att kontrollera att kraven Šr uppfyllda. Detta framgŒr Šven av 11 kap. 17 € LOU. FšrvaltningsrŠtten kan konstatera att det varken i de administrativa fšre- skrifterna eller i LOU uppstŠlls nŒgra formkrav fšr hur ett fšrfogande šver annans kapacitet ska bevisas. Det kan dŠrfšr inte stŠllas krav pŒ nŒgon speÑ cifik handling fšr att bevisa att vinnande leverantšr kommer att fšrfoga šver den tilltŠnkta platschefen (jfr EU-domstolens dom CÑ234/ 14 Ostas Celtni- eks, p. 28). I mŒlet har Trafikverket anfšrt att de har tagit del av den till- tŠnkta platschefens CV innan tilldelningsbeslutet fattades samt att den till- tŠnkta platschefen nŠrvarade vid anbudsšppningen. Detta har inte ifrŒgasatts av Peab. Det finns mot bakgrund av det anfšrda enligt fšrvaltningsrŠttens mening inte skŠl att ifrŒgasŠtta att vinnande leverantšr kommer att fšrfoga šver den tilltŠnkta platschefen vid fullgšrande av avtalet (se KammarrŠtten i Sundsvalls domar den 19 november 2009 i mŒl nr 2304-09 och den 6 mars 2013 i mŒl nr 240-13). Det fŒr dŠrfšr anses stŒ klart att Trafikverket i enlig- het med sŒvŠl de administrativa fšreskrifterna som LOU har kontrollerat att vinnande leverantšr uppfyllt kvalificeringskraven i denna del innan anbudsÑ givarna underrŠttades om tilldelningsbeslutet. Av utredningen i mŒlet framgŒr att Trafikverket tagit del av den tilltŠnkte platschefens CV genom vanlig e-post och sŒledes inte genom det upphand- lingssystem som Trafikverket anvŠnder sig av. Trots att detta inte skett i enlighet med vad som angetts i de administrativa fšreskrifterna utgšr det enligt fšrvaltningsrŠttens mening inte en sŒdan švertrŠdelse av de grundlŠgÑ gande principerna i LOU att det ska fšranleda ett ingripande. Fšrvaltnings- rŠtten kan vidare konstatera att det i mŒlet inte Šr visat att vinnande leveran- tšr inte fšrfogar šver de maskiner som Peab har anfšrt Šr ett krav i upphandÑ lingen. F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN DOM FšrvaltningsrŠtten finner sammanfattningsvis att Peab inte har Visat att Tra- fikverkets agerande har stridit mot grundlŠggande principerna i LOU. Peabs ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/10 LOU). Eva Karlsson Helghe rŒdman ' 2125-17 2015Ñ08 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU C 3109/1 DV 0 ; 3;: SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Om Ni vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska Ni skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvalt- ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šver- klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillÑ stŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrÑ valtningsrŠtten har kommit till, 3. det Œr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningÑ en att šverklagandet pršvas av hšgre rŒtt, elÑ ler 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrÑ valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvÑ ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ñ och om de fortfarande Šr aktuella Ñ behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, eÑ postadress, telefonnumrner till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon personÑ eller adressuppgift Šndras, ska Œnd- ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtÑ ten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppÑ gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnum- mer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av doÑ men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverÑ klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: ' lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, 1. Klagandens personÑ/organisationsnummer, postadress, eÑpostadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller uppÑ hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverÑ klagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se O lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, eller lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrÑ svarsÑ och sŠkerhetsomrŒdet.